zap group mishpati logo

תסמונת הניכור ההורי: איך מתמודדים, ומה אסור לעשות

בהליכי גירושין, לעיתים הילדים מתנכרים לאחד ההורים עקב הסתה של ההורה האחר. מהן השלכות התופעה, ואיך מתמודדים איתה בתי המשפט

15.01.18
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
תסמונת הניכור ההורי: איך מתמודדים, ומה אסור לעשות

ניכור הורי הוא תופעה שבמסגרתה ילד מתנכר לאחד מהוריו, על רקע גירושין של בני הזוג, ולאחר הסתה של אחד מהם כלפי האחר.
הפסיכיאטר האמריקאי פרופ' ריצ'רד גארדנר הוא שטבע את המונח, והסביר כי במקרים מעין אלה הילד עסוק באופן כפייתי בגינוי ההורה השנוא ובהאשמות כלפיו: "ניסיונות ההתקרבות של ההורה נתקלים בתגובות בוטות", ציין גארדנר. "הילד צורח, מקלל, יורק ובועט".

יש לציין, כי במקרים בהם קיימת תסמונת ניכור הורי אצל ילדים שהוריהם מתגרשים, קיימת הנגדה מוחלטת של ההורים: בעוד שאחד מהם נתפס כטוב באופן מוחלט על ידי הילדים, האחר נתפס כרע באופן מוחלט, ו"זוכה" ליחס בהתאם.

לתופעת הניכור ההורי יכולות להיות השלכות קשות, שעשויות לבוא לידי ביטוי בפגיעה בנפשו של הילד ובתפיסה משובשת בהמשך של המבנה המשפחתי

ההשלכות הקשות של תסמונת הניכור ההורי

לתופעת הניכור ההורי יכולות להיות השלכות קשות, שעשויות לבוא לידי ביטוי בפגיעה בנפשו של הילד ובתפיסה משובשת בהמשך של המבנה המשפחתי. 

על אף שמדובר בתופעה קשה, היא שכיחה מאוד בקרב משפחות שבהן ההורים מתגרשים: מחקרים מראים, כי 25% מהילדים אשר הוריהם נמצאים בסכסוך קשה סביב נושא המשמורת, עשויים לפתח ניכור הורי כלפי אחד ההורים.

עד לאן יכול להידרדר ניכור הורי? באחד ממקרי הגירושין בהם טיפלה הח"מ, נקבעה לאחר שנים של דיונים בבתי המשפט משמורת משותפת לזוג הורים לילדים בני 6 ו-10. 

לאחר קביעת המשמורת המשותפת, האם היתה בטוחה כי יחסיה עם ילדיה יישארו קרובים, פתוחים וחמים.  

לאחר חצי שנה, היא הבחינה כי בנה הבכור החל להתנהג באופן מוזר: הוא לא הפסיק למתוח ביקורת על מעשיה והתייחס אליהם בבוז, לא רצה לשוחח איתה בטלפון, ובשלב מסוים אף נמנע מלשהות במחיצתה.

לאחר שנתיים של ניתוק מצד הבן הבכור, ורק לאחר התערבות של גורמים טיפוליים, החל הבן להיפגש עם אמו ולשהות במחיצתה בזמני השהות המשותפים שנקבעו להם. סיפור זה ממחיש את הקשיים שעמם עלול להתמודד הורה בעת הליך גירושין ולאחריו.

בתי משפט, שמזהים ניסיונות הסתה, עשויים להטיל קנסות של אלפי שקלים על הורים המובילים במעשיהם לניכור הורי או להורות להם להגיע לטיפול עם הילדים או עם בן הזוג

בתי המשפט מתייחסים לתופעה בחומרה 

ניסיונות הסתה של הורים זה כלפי זה, המובילים לניכור הורי, נתפסים על ידי בתי המשפט בחומרה. זאת, על יסוד ההנחה שילדים צריכים לגדול בסביבה נורמלית ושלווה עם זוג הורים המשתפים פעולה זה עם זה, ואשר אינם מנהלים מריבות על חשבון ילדיהם.

בתי משפט, שמזהים ניסיונות הסתה כאלה, עשויים להטיל קנסות של אלפי שקלים על הורים המובילים במעשיהם לניכור הורי או להורות להם להגיע לטיפול עם הילדים או עם בן הזוג. 
האפשרות הקיצונית ביותר, שבה נוקטים חלק מבתי המשפט, היא להעביר את הילדים מחזקתו של ההורה המסית לחזקתו של ההורה האחר. 

בית הדין הרבני בנתניה חייב אם שהסיתה את ילדיה נגד אביהם בקנסות גבוהים בהיקף של יותר מ-50 אלף שקלים

דוגמאות מן הפסיקה לתיקים בהם נדון ניכור הורי

אם שהסיתה כלפי אב והגישה נגדו תלונות במשטרה - באותו מקרה (עמ"ש 60592-03-15 ק'.ל' נ' י'.פ') הורה בית המשפט המחוזי בתל אביב, כי שני ילדיהם המשותפים בני ה-6 וה-7 של זוג הורים שהתגרשו יעברו לחזקת האב. זאת לאחר שנקבע, כי במשך שנים פעלה האם להרחיק את הילדים מאביהם ללא הצדקה, ולא הפסיקה להטיח בו האשמות שווא ולהגיש נגדו תלונות סרק למשטרה. בית המשפט הדגיש, כי האם "הרעילה" את הילדים כלפי האב, והציבה אותם במצב בלתי אפשרי.

אם שמנעה הסדרי ראייה מאב - באותו מקרה (תיק 292687/2) חייב בית הדין הרבני בנתניה אם שהסיתה את ילדיה נגד אביהם בקנסות גבוהים בהיקף של יותר מ-50 אלף שקלים. זאת, לאחר שהפרה את הסדרי הראייה שנקבעו בין בני הזוג. בית הדין השתמש במילים קשות ביותר כדי לתאר את התנהגותה של האם שגרמה לניכור הורי בקרב הילדים כלפי אביהם. על פי בית הדין, האם חיבלה "במזיד ובלב אטום ביחסי האב וילדיו עד כדי הצורך בטיפולים פסיכיאטריים".

ילדים ואב שהחרימו את האם - מקרה בבית המשפט לענייני משפחה בנצרת (תמ"ש 448701-15 פלונית נ' פלוני) בו הילדים בני ה-13 וה-16 בחרו להתגורר עם אביהם ולהתנכר לאימם. הם סירבו לענות לה לטלפון ולא היו מוכנים לעבור טיפול. בית המשפט ציין, כי הם מצויים ב"קונפליקט נאמנויות קשה, וסרבני קשר". על רקע זה, חייב בית המשפט את הצדדים לעבור טיפול, וכן לשלוח דיווח בדואר האלקטרוני מדי שבוע על מצב הילדים. על הילדים נאסר לחסום את אימם בטלפון, ועל האב הוטלו קנסות בגובה אלפי שקלים, במידה שיסרב להתייצב לטיפולים.

למרות הקושי הרב, התסכול ותחושת חוסר האונים, יש להימנע מהפגנת כעס כלפי הילד, ובשום פנים ואופן אסור לוותר עליו

איך מתמודדים עם התופעה בצורה נכונה?

ניכור הורי איננו תהליך שמתרחש בן רגע. התחושות הקשות כלפי אחד ההורים הולכות ומתעצמות לאורך זמן. אם נבין זאת ונפעל באופן נחוש נוכל "להציל" את הילד מפני התופעה המאיימת. לצורך כך, עלינו לעשות כמה דברים: 

1. לא לוותר על ילד - למרות הקושי הרב, התסכול ותחושת חוסר האונים, יש להימנע מהפגנת כעס כלפי הילד, ובשום פנים ואופן אסור לוותר עליו. הילד אינו מבין כיצד לפעול, ומוצף במסרים שליליים. חשוב להפגין נוכחות, מעורבות ואכפתיות, ולעולם לא לוותר.

2. להפגין אמפתיה ורגישות למצבו של הילד - גם אם הילד מטיח האשמת קשות בהורה, על האחרון מוטלת החובה לנהוג באחריות ובבגרות ולהביע אמפתיה ורגישות למצבו של הילד. יש להבין שהילד מבטא את רגשותיו ולחשוב איך ניתן לעזור לו בנקודת הזמן הזו.

3. לערוך 'בדק בית' מה השתבש - בדרך כלל ניכור הורי מופיע, כאשר ישנה הסתה של אחד ההורים. אם מאפייני הורות מסוימים עלולים לחזק את נטייתו של הילד לניכור במצבי קונפליקט והסתה, זה הזמן לבדוק האם אנו נוקשים מדי עם הילד או קפדניים מדי. אם התשובה לכך חיובית, כדאי "לשחרר" כדי להקל על מצבו של הילד.

מצב הילד לא טוב - משופע מגירושי הוריו

4. פנייה לעזרה מקצועית - ניכור הורי הוא מצב פסיכולוגי קשה והרסני להורה ולילד. לכן, במידה שהחלטתם להתגרש ויש חשש שייווצר ניכור הורי, עליכם לפעול בנמרצות: זה הזמן לפנות לעורך דין המתמחה בתחום, שלו הכלים, העזרה והידע להציף עניינים מסוג זה בבית המשפט, ולהפנות אתכם לגורמים הטיפוליים שיסייעו לכם לצלוח את התהליך באופן יעיל ונעים.

עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון

עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון

עו"ד ענבל כספי – גאון – עורכת דין ומגשרת משפחתית מוסמכת

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה