zap group mishpati logo

גביית חובות - רגע לפני שפונים להוצאה לפועל

בעל עסק המנסה לגבות חובות מלקוחותיו יכול לפעול במגוון אפיקים משפטיים; אולם רגע לפני, ישנם הליכים טרום משפטיים שניתן ומומלץ למצות

05.02.18
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
גביית חובות - רגע לפני שפונים להוצאה לפועל

למרבה הצער, לא מעט בעלי עסקים בישראל מכירים מקרוב את המושגים "סרבני תשלום", “חובות אבודים" ו"חדלות פירעון"; שמשמעותם במרבית המקרים דומה: בעל העסק סיפק שירות או מוצר ללקוח, אשר מתחמק מתשלום; מצב שגורר ניסיונות נואשים של בעל העסק הנאלץ להשקיע משאבים רבים כדי "לראות את הכסף". החדשות הטובות הן שניתן להגדיל את הסיכויים לגבות את הכסף מבלי שתהליך הגבייה יהיה כרוך בהוצאות גבוהות מדי ותוך שמירה על יחסים תקינים עם הלקוח. איך עושים זאת? בעזרת הליך גבייה טרום משפטי.

הליך גבייה טרום משפטי הוא מעין "שלב ביניים" בדרך לגביית החוב

מהו הליך גבייה טרום משפטי?

הליך גבייה טרום משפטי הוא מעין "שלב ביניים" בדרך לגביית החוב. אם ממקמים את הליך גביית החובות על ציר זמן, ניתן לחלקו באופן גס לארבעה שלבי התקשרות עם הלקוח למטרת גבייה:

השלב הראשון, הוא השלב של ההתקשרות הראשונית, במסגרתו צריך ליישם מדיניות גבייה ייעודית וממוקדת מטרה, שתכלול אמצעים מגוונים שימנעו מצב של חוב, ויאפשרו גבייתו באופן יעיל במידה שתתעורר בעיה.
השלב השני, הוא השלב של גביית החובות, כשהחוב "בתוך העסק" וטרם יצא החוצה, כלומר טרם עורבו גורמים חיצוניים לחברה.
השלב השלישי הוא השלב הטרום משפטי, במסגרתו מקבלים סיוע בגבייה מעורך דין מומחה, שמתחיל בנקיטת צעדים לגביית החוב לפני שהוא מתחיל לנקוט צעדים משפטיים (פנייה להוצאה לפועל, סעדים זמניים, כגון, עיקול וכדומה). השלב הרביעי הוא שלב הגבייה "החיצוני" המובהק. זהו שלב בו עורך דין מטעם בית העסק פועל בכל הדרכים המשפטיות הרלוונטיות לגביית החוב.

השלב של הגבייה הטרום משפטית הוא שלב בעל חשיבות קריטית. בעל עסק שמודע לחשיבות הרבה של הליך גבייה טרום משפטי ומבין את היתרונות הגלומים בו, יפעל למיצוי כל האפשרויות העומדות לרשותו רגע לפני שהוא פונה לערכאות משפטיות

שלב ביניים זה (אותו שלב שלישי של גבייה טרום משפטית) הוא שלב בעל חשיבות קריטית. בעל עסק שמודע לחשיבות הרבה של הליך גבייה טרום משפטי ומבין את היתרונות הגלומים בו, יפעל למיצוי כל האפשרויות העומדות לרשותו רגע לפני שהוא פונה לערכאות משפטיות. כך, יוכל בעל העסק ליהנות מהיתרונות הרבים שמאפשר שלב ביניים זה, במסגרתו נפתח חלון הזדמנויות המאפשר גביית חובות יעילה וחסכונית הרבה יותר.

כל עוד החוב מצוי בין כותלי העסק יכולים נציגיו, שיפעלו כחלק מצוות ייעודי, ליצור קשר עם הלקוח ולפעול לגביית החובות. בשלב זה ניתן לעצור את צבירת האשראי ובמקביל לבצע ניסיונות גבייה אפקטיביים

מה כולל הליך הגבייה הטרום משפטי?

לספק שיוצר קשר ראשוני עם לקוח מומלץ להתוות מדיניות ברורה לגבי נוהל קליטת הלקוח, שראוי שיכלול החתמה של הלקוח על מסמכים משפטיים מגוונים, המפרטים את מדיניות האשראי, גבולות האובליגו, תנאי ההתקשרות ובטוחות להבטחת חובו של הלקוח כלפי הספק.

גם אם לא עשה כן יכול בעל העסק בתוך תקופת האשראי לפעול בדרכים מגוונות לשם גביית החוב. 

כל עוד החוב מצוי בין כותלי העסק יכולים נציגיו, שיפעלו כחלק מצוות ייעודי, ליצור קשר עם הלקוח ולפעול לגביית החובות. בשלב זה ניתן לעצור את צבירת האשראי ובמקביל לבצע ניסיונות גבייה אפקטיביים. לאחר חלוף תקופה מסוימת (שאורכה תלוי ברצון בעל העסק), ובמידה וניסיונות אלה ייכשלו יש להתקדם לשלב הבא.

בתום התקופה הנ"ל, יש להוציא את החוב "החוצה", כלומר לטיפול חיצוני של משרד עורכי דין, המתמחה בגביית חובות. חשוב כי צוות המשרד יהיה בעל ידע והבנה משפטית וחשבונאית ובעל מיומנות בגביית חובות ובניהול משא ומתן עם חייבים. זהו ליבו של הליך הגבייה הטרום משפטי, במהלכו ינקוט עורך הדין מול הלקוח צעדים פחות דרסטיים, במטרה לגבות ממנו את החוב מבלי לאבד אותו כלקוח. בשלב זה ניתן לשלוח מכתבי התראה וליצור קשר עם החייב.

במידה ששלב זה מיושם בהצלחה ונושא פירות, יחזור הלקוח אל העסק וההתנהלות מולו תחזור אל המוטב; ובמידה שהניסיונות לא נשאו פרי, ניתן להתקדם לשלב הבא, שהוא השלב המשפטי, הכולל הגשת תביעות משפטיות בערכאות הרלוונטיות. 

להצלחה בשלב הטרום משפטי יתרונות רבים שתורמים לחשיבותו הרבה, תוך הכרה שלבעל עסק עדיף "לגמור עם העניין" לפני שמתחילים "להתעסק" עם יישומם של הליכים משפטיים "כבדים".

מהם היתרונות של הליך גבייה טרום משפטי?

מבחינה סטטיסטית עולה, כי מרגע סיום תקופת האשראי ועד ל-90 יום לאחר מכן, ישנם סיכויים של 72% לגבות את החוב

יעילות - הגברת הסיכויים לגבות את החוב

מבחינה סטטיסטית עולה, כי מרגע סיום תקופת האשראי ועד ל-90 יום לאחר מכן, ישנם סיכויים של 72% לגבות את החוב. לפיכך, עדיף לפעול בהקדם, ולא להתמהמה עם נקיטת הליכים משפטיים, שעשויים לארוך זמן רב. פעולה מיידית מגדילה משמעותית את הסיכויים לגבות את החוב ביעילות.

פעולה באפיקים משפטיים לשם גביית החוב כרוכה בהוצאות משפטיות ובתשלום שכר טרחה, מה שבסופו של יום מביא "לניפוח החוב"

חיסכון במשאבים

פעולה באפיקים משפטיים לשם גביית החוב כרוכה בהוצאות משפטיות ובתשלום שכר טרחה, מה שבסופו של יום מביא "לניפוח החוב". מצב זה אינו אידאלי, משום שהוא מאלץ את בעל העסק לבזבז יותר כסף לשם גביית החוב, אשר ספק אם יצליח בסופו של תהליך לפורעו. כמו כן, יש בכך הכבדה מיידית על בעל העסק, שלא אחת סובל מקשיי נזילות. ובמקביל, ניפוח החוב מפחית את סיכויי החייב לעמוד בדרישות התשלום, שהרי אם הוא שרוי במצוקה כלכלית, ככל שיגדל החוב, כך קטן הסיכוי שיוכל לעמוד בתשלומים.

כרטיס האשראי לא בתוקף - קודם יש לשלם את החוב

שימור קשר מסחרי עם הלקוח

פעמים רבות ניהול הליך משפטי מביא לסיומם של קשרי המסחר בין הספק לבין הלקוח, קשרים שיוכלו להמשיך ולהתקיים, אילו העניין "ייסגר" ביניהם, ללא נקיטת הליך משפטי "של ממש". 

במידה שניסיונות הגבייה הטרום משפטיים נכשלים, והלקוח מפסיק את קשריו עם החברה והופך לבעל חוב, ניתן להשתמש במידע שנאסף במהלך המו"מ כיתרון במאבק המשפטי

מקצה שיפורים

במסגרת ההליך הטרום משפטי יכול הספק לשפר עמדות ולהרוויח נקודות זכות בכל אחד מהכיוונים אליהם תתפתח מערכת היחסים עם הלקוח. 

כך, במידה שניסיונות הגבייה הטרום משפטיים נכשלים, והלקוח מפסיק את קשריו עם החברה והופך לבעל חוב, ניתן להשתמש במידע שנאסף במהלך המו"מ כיתרון במאבק המשפטי. בשלב זה ניתן לאסוף מידע ראשוני אודות החייב, לשם המשך הליך הגבייה, וכן לפעול לאיסוף הראיות וארגון המסמכים הנוגעים לחייב, מה שיתרום להגברת היעילות בהמשך הדרך.

במידה שהמו"מ כן נושא פרי, הלקוח משלם את חובו וחוזר לתפקד כלקוח פעיל, הרי שניתן להשתמש בהתקשרות עימו כמקצה שיפורים. בשלב זה הספק יכול "לתקן" את כל הבעיות שנבעו מהתקשרות "חסרה" עם הלקוח, וליישם מדיניות חכמה וזהירה יותר עם הלקוח "הישן-חדש". כך, ניתן להחתים בשלב זה את הלקוח על מסמכים רלוונטיים ו"לחפות" על אי החתמתו בראשית ההתקשרות, וכן ניתן "לנצל" את המעמד כדי להחתים את הלקוח על בטוחות חדשות שלא נמסרו לו במועד ההתקשרות המקורית.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים