zap group mishpati logo

מחיקת הרישום הפלילי: כך תצאו לדרך חדשה

נחשדתם בעבירות חמורות והתיק נסגר מ"חוסר ראיות" או "חוסר ענין לציבור"? שימו לב: אם תצליחו לשנות את עילת הסגירה ל"חוסר אשמה", הרישום הפלילי יימחק

מאת: עו"ד חן הולנדר
30.07.18
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
מחיקת הרישום הפלילי: כך תצאו לדרך חדשה

נתחיל במיתוס: עמוק במחשבי המשטרה, לכל אחד מאתנו יש תעודה המעידה על היושר שלו. מאמינים למיתוס הזה? תחשבו שוב - זה פשוט לא נכון. המשטרה אינה מנפיקה "תעודת יושר" ולא מעניקה לאזרחים ציונים על קווי האופי שלהם. 

אם לא נחקרתם מעולם, תופיע על גבי הפלט הערה כי לא נמצא רישום ביחס אליכם. המשמעות: יש לכם רישום פלילי נקי או בלשון העם "תעודת יושר"

אם כך, מה באמת יש במחשבי המשטרה? 

במחשבי המשטרה יש פלט של הרישום הפלילי שלכם מרגע לידתכם. הפלט כולל את שמכם, שם אביכם, מספר תעודת הזהות שלכם וכתובת המגורים שלכם. בנוסף, כולל הפלט התייחסות לשאלה האם נחקרתם בעבר במשטרה או הורשעתם בעבירה כלשהי.

אם לא נחקרתם מעולם, תופיע על גבי הפלט הערה כי לא נמצא רישום ביחס אליכם. המשמעות: יש לכם רישום פלילי נקי או בלשון העם "תעודת יושר". לעומת זאת, אם נחקרתם בעבר באזהרה והתיק בגינו נחקרת נותר פתוח - החקירה תופיע ברישום כתיק מב"ד (תיק שממתין לבירור דין).

לתיק כזה עשויים להיות שני גורלות שונים: או שיוגש בעניינו כתב אישום או שיוחלט על סגירתו. החלטה על סגירת התיק יכולה להתקבל מחוסר עניין לציבור, חוסר ראיות או חוסר אשמה - העילה שאליה אתם צריכים לחתור (זו העילה היחידה שלמעשה לא מותירה כל זכר בפלט הרישום הפלילי).

על פי חוק סדר הדין הפלילי, עילת הסגירה היחידה שנמחקת מכל רישומי המשטרה (לרבות רישומיה הפנימיים) היא חוסר אשמה פלילית

רק תיק שנסגר מחוסר אשמה נמחק לחלוטין מרישומי המשטרה

על פי חוק סדר הדין הפלילי, עילת הסגירה היחידה שנמחקת מכל רישומי המשטרה (לרבות רישומיה הפנימיים) היא חוסר אשמה פלילית. אין זה משנה באיזו עבירה מדובר - כל עוד התיק נגד אותו אדם נסגר מחוסר אשמה.

כך, למשל: אדם ללא עבר פלילי, שבוקר אחד מתבשר כי הוא חשוד בתיק רצח, ונחקר על כך באזהרה. כעבור מספר חודשים, התיק נגדו נסגר מחוסר אשמה פלילית. אדם זה ייחשב כמי שלא נחקר מעולם (ולכן - אין לו שום רישום פלילי).

לעומת עילת הסגירה של חוסר אשמה - תיקים שעילת הסגירה שלהם היא חוסר עניין לציבור או חוסר ראיות יישארו ברישום הפלילי של אדם וימשיכו ללוות אותו. 

תיקים אלה יופיעו כתיקים סגורים, אך לצידם יופיעו תאריכי החקירות הרלוונטיות, סוג העבירות שבגינן נחקר אותו אדם, תחנת המשטרה שבה נחקר ועילת סגירת התיק שעליה החליטה המשטרה. 

לעומת הזכות שיש לכל אדם להוציא את הרישום הפלילי שלו - חוק המרשם הפלילי קובע שאדם אינו יכול להוציא רישום פלילי של אדם אחר

למקומות עבודה אסור לעיין במרשם הפלילי שלכם

חשוב להבהיר שלכל אזרח יש זכות להוציא רישום פלילי של עצמו בלבד, בכל רגע נתון. בעבר, השירות היה טעון תשלום אגרה, אך כיום הוא ניתן בחינם לכל אזרח בתחנת המשטרה הקרובה למקום מגוריו. 

לעומת הזכות שיש לכל אדם להוציא את הרישום הפלילי שלו - חוק המרשם הפלילי קובע שאדם אינו יכול להוציא רישום פלילי של אדם אחר. למעשה, גם מקומות עבודה שלעיתים דורשים מאדם גישה למרשם הפלילי שלו - אינם יכולים לקבל את המידע. 

מקומות עבודה רשאים לבקש ממועמד לעבודה להביא להם מידע על המרשם הפלילי שלו, אולם הוא אינו חייב להסכים לכך. פסיקה שניתנה בעבר קובעת כי מקומות עבודה אינם יכולים לבקש לעיין במרשם הפלילי של עובדים או מועמדים לעבודה והדבר מנוגד לחוק. 

עם זאת, החוק קובע כי למספר גופים יש גישה למרשם הפלילי. מדובר בעיקר בגופים ביטחוניים, שרשאים לבחון את המרשם הפלילי בנסיבות מסוימות. כך, למשל: כאשר אדם מבקש לקבל רישיון עיסוק במקצועות מסוימים; או מבקש רישיון לנשיאת נשק; או רוצה להתגייס ליחידות ביטחוניות מסוימות. 

בכל מצב, שבו נסגר תיק שלא מחוסר אשמה, רשאי האדם שהתיק נגדו נסגר להגיש בקשה מנומקת ליחידה החקירה שסגרה את התיק, ולבקש ממנה לשנות את עילת הסגירה לעילת חוסר אשמה

אל תוותרו על מאבק לשינוי עילת הסגירה - הדבר אפשרי!

אם תיק החקירה נגדכם נסגר, אבל הסגירה לא היתה מחוסר אשמה (כלומר: הרישום הפלילי נגדכם לא נמחק) - אתם לא חייבים להשלים עם רוע הגזירה. 
בכל מצב, שבו נסגר תיק שלא מחוסר אשמה, רשאי האדם שהתיק נגדו נסגר להגיש בקשה מנומקת ליחידה החקירה שסגרה את התיק, ולבקש ממנה לשנות את עילת הסגירה לעילת חוסר אשמה. 

לשם כך, יהיה אותו אדם זכאי לעיין בחומר החקירה שנאסף בעניינו על ידי היחידה החוקרת, כדי שיהיו לו כלים לערור על אותה החלטה בצורה עניינית.

יצוין כי עורך דין מנוסה, המכיר את התחום, הדין הרלוונטי ואת הנחיות פרקליט המדינה בנושא - יכול לסייע משמעותית בהגשת בקשות מסוג זה, לשינוי עילת הסגירה.

הבקשה לשינוי עילת הסגירה תכלול התייחסות לחומר החקירה שנאסף; ולשאלה אם חומר החקירה מגלם תשתית ראייתית כלשהי לביצוע עבירה. כמו כן הבקשה תכלול התייחסות לנסיבות האישיות של האדם שהתיק נגדו נסגר

אילו נימוקים עשויים להופיע בבקשה לשינוי עילת הסגירה?

במישור הראשון - הבקשה תכלול התייחסות לחומר החקירה שנאסף; ולשאלה אם חומר החקירה מגלם תשתית ראייתית כלשהי לביצוע עבירה. 

במישור השני - הבקשה תתייחס לנסיבות האישיות של האדם שהתיק נגדו נסגר: נתוניו האישיים, היעדר עבר פלילי (ככל שזה המצב). לפרק זה יתווספו מסמכים המעידים על אופי המבקש - ומצדיקים את שינוי עילת הסגירה.

כל אדם שהורשע בבית המשפט יכול לפעול לשם מחיקת הרישום וקבלת רישום פלילי נקי - גם אם הורשע בעבר בבית המשפט

ניתן לבקש למחוק גם הרשעות פליליות קודמות

מה לגבי אדם שעמד לדין, הורשע בבית המשפט בביצוע עבירה כלשהי ויש לו רישום פלילי בנוגע להרשעה בעבירה מסוימת? האם מי שכשל פעם אחת והורשע - חייב להשלים עם קיום רישום ההרשעה, לאורך כל ימי חייו? 

התשובה לכך שלילית. כל אדם שהורשע בבית המשפט יכול לפעול לשם מחיקת הרישום וקבלת רישום פלילי נקי - גם אם הורשע בעבר בבית המשפט.

ניתן לנסות למחוק את הרישום באמצעות הגשת בקשת חנינה לנשיא המדינה. בבקשה זו, מבקשים מהנשיא לקצר את תקופת ההתיישנות של ההרשעה; ובכך להביא למצב שההרשעה תתיישן - ותימחק מרישומי המשטרה. 

חוק המרשם הפלילי קובע תקופות התיישנות ארוכות לגבי הרשעות שונות; לנשיא המדינה יש סמכות ויכולת להחליט לקצר משמעותית ולעיתים על אתר את תקופת ההתיישנות באופן משמעותי, כדי שהרישום יימחק.

גם מי שנחשד בעבירות חמורות מאוד ותיק החקירה נגדו נסגר, רשאי לפעול לשינוי עילת סגירת התיק בעניינו

דוגמאות לתיקים שבהם שונתה עילת הסגירה או שנמחקה הרשעה

מחיקת הרשעה בעבירת היעדרות משירות צבאי (עריקות): מקרה שנגע לאדם, שיוצג על ידי משרד הח"מ - ונשפט בעבר בבית דין צבאי על היעדרות משירות צבאי. אותו אדם ביקש להתגייס לגוף ביטחוני מסוים - אך לא יכול היה לעשות זאת, לאור הרשעתו בבית הדין הצבאי. לפיכך, הוגשה בעניינו בקשת חנינה לנשיא המדינה, שבה נטען כי העבירה שבה הורשע נעברה בצבא ומאז האיש תיקן את דרכיו ואף השלים שירות צבאי מלא - בהצטיינות יתרה. לאחר שהנשיא קיבל את בקשת החנינה של אותו אדם, הרישום הפלילי בעניינו נמחק. הוא התגייס לאותה יחידה מבוקשת - וכיום הוא משרת בה בתפקיד בכיר. 

מחיקת רישום פלילי על אלימות: מקרה שנגע לאב ובנו, שאף הם יוצגו על ידי משרד הח"מ, והסתבכו בקטטה. הבן שירד מביתו נתקל בחבורת נערים שנהגה כלפיו באלימות. כאשר אביו שמע זאת, הוא ירד מביתו והפריד בין בנו לבין אותם נערים. לאחר האירוע, מצאו עצמם השניים בחדר החקירות, אך התיק נגדם נסגר מחוסר ראיות. לאחר מאבק שנוהל בעניינם, שונתה עילת הסגירה לחוסר אשמה. זאת, בין היתר, בהסתמך על כך שלאב היתה זכות לסייע לבנו - ולהגן עליו מאלימות.

הכרעת בית המשפט

שינוי עילת הסגירה בתיק אונס: גם מי שנחשד בעבירות חמורות מאוד ותיק החקירה נגדו נסגר, רשאי לפעול לשינוי עילת סגירת התיק בעניינו. משרד הח"מ ייצג חשוד בביצוע עבירות מין - שתיק החקירה נגדו נסגר מחוסר ראיות. לאחר שהפרקליטות השתכנעה כי אין כל בדל ראייה כנגד אותו אדם - היא הבינה שמוצדק לסגור את תיק החקירה נגדו מחוסר אשמה.

סגירת תיק מראש בעילה של חוסר אשמה: לעיתים, כאשר מבינים לאן הרוח נושבת, כדאי להיאבק מראש על כך שתיק החקירה ייסגר מחוסר אשמה - ולא ייסגר בעילות אחרות, שיהיה קשה לשנות. 

לקיומו של רישום פלילי יכולות להיות השפעות רבות על חייו של אדם, לרבות פגיעה באפשרויות תעסוקה ופגיעה תדמיתית קשה. אל תהססו לפעול למחיקת כל רישום פלילי מכל סוג שהוא, הדבר אפשרי!

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים