zap group mishpati logo

נכי צה"ל: הדרך הנכונה למיצוי זכויות

תביעות נכות נגד משרד הבטחון נחשבות מורכבות וסבוכות. נפגעים רבים אינם מכירים את זכויותיהם ועלולים להחליש את סיכויי התביעה. מומלץ להיעזר בעו"ד מנוסה ובקי

מאת: עו"ד יואב צח-וכס
19.08.18
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
נכי צה"ל: הדרך הנכונה למיצוי זכויות

כל אדם שנפגע במהלך שירותו הצבאי או עקב שירותו הצבאי; או לקה במחלה כתוצאה מפגיעה או פציעה, שנגרמה לו במהלך שירותו הצבאי - יכול לפנות בתביעה למשרד הבטחון, כדי שיוכר כנכה צה"ל. גם אדם שחלה הרעה במצב מחלתו אשר התפרצה במהלך שירותו הצבאי יכול להגיש תביעה. הפגיעה עשויה להיות פגיעה פיזית, פגיעה נפשית או פגיעה משולבת.

בשלב ראשון, יש למלא את הטופס הייעודי לפגיעה. אצל קצין התגמולים קיימים שני טפסים: תביעה בגין מחלה ובקשה להכרה בנכות בשל החבלה

איך מגישים תביעה להכרה כנכה צה"ל?

בשלב ראשון, יש למלא את הטופס הייעודי לפגיעה. אצל קצין התגמולים קיימים שני טפסים. 

הטופס הראשון - משמש לתביעה בגין מחלה; הטופס השני - משמש לבקשה להכרה בנכות, בגין חבלה. 

כיום ניתן להוריד את הטפסים באינטרנט. ניתן למלא את הטפסים באופן עצמאי, ללא עזרת עו"ד המתמחה בתביעות נגד משרד הבטחון. יחד עם זאת, חשוב להבין שיש דקויות רבות במילוי הטופס. אם הטופס לא ימולא בקפידה ובהבנה, הנכה עלול להחמיץ את הדקויות; ועקב כך, הוא עלול לקבל סירוב להכרה בנכותו.

בשני המקרים - מחלה או חבלה - על התובע חלה חובת ההוכחה כי קיים קשר בין הפגיעה לבין השירות הצבאי. ליתר דיוק: הוכחה כי הסיטואציה בשירות גרמה לפגיעה.

כאשר מדובר בפגיעה פיזית, קל יותר להוכיח את הפגיעה, הודות לתיעוד הרפואי של הגורם המטפל במקרים כאלה

מה ההבדל בין מחלה לבין חבלה?

כאשר מדובר בפגיעה פיזית (למשל: כתוצאה מפעולה קרבית, אימון וכו') - הגוף נפגע פיזית. לכן, קל יותר להוכיח את הפגיעה, הודות לתיעוד הרפואי של הגורם המטפל במקרים כאלה. כך, קל יותר להוכיח את קיום הפגיעה ואת חומרת הפגיעה.

ישנן מחלות מסוימות קשות להוכחה, כגון: פיברומיאלגיה, סוכרת, אפילפסיה, אסתמה וכו'. במחלות אלה, קיים קושי להוכיח את הקשר בין השירות הצבאי לבין המחלה

מהם המצבים הקשים להוכחה?

קיימות מחלות מסוימות קשות להוכחה, כגון: פיברומיאלגיה, סוכרת, אפילפסיה, אסתמה וכו'. במחלות אלה, קיים קושי להוכיח את הקשר בין השירות הצבאי לבין המחלה. 

במקרים כאלה, אין די במילוי הטופס ובמשלוח הטופס לקצין התגמולים - אלא נדרש ליווי מקצועי של עורך דין מיומן, שיבחן את המצב ואת סיכויי התביעה.

רבים אינם יודעים כי סוכרת עלולה להיגרם בשל דחק נפשי. כך, ייתכן שחייל בריא לחלוטין - שסבל מפוסט טראומה בשירות הצבאי - פיתח סוכרת. לכן, יש לו עילה לתביעה להכרה בנכות

מה הקשר בין מחלות אלה לבין השירות צבאי?

רבים אינם יודעים כי סוכרת עלולה להיגרם בשל דחק נפשי. כך, ייתכן שחייל בריא לחלוטין - שסבל מפוסט טראומה בשירות הצבאי - פיתח סוכרת. לכן, יש לו עילה לתביעה להכרה בנכות. מדובר אמנם במהלך משפטי שאינו קל להוכחה, אבל עם ליווי משפטי מתאים - המהלך אפשרי. 

לאחר מילוי טופס התביעה, יש לשלוח את הטופס לקצין התגמולים בדואר רשום, עם כל התיעוד הרפואי שקיים ומעיד על כך שהאדם סובל ממחלה או נכות, עקב אירוע

מה יש לעשות לאחר מילוי טופס התביעה?

יש לשלוח את הטופס לקצין התגמולים בדואר רשום, עם כל התיעוד הרפואי שקיים ומעיד על כך שהאדם סובל ממחלה או נכות, עקב אירוע (כולל ציון האירוע - באופן המפורט ביותר האפשרי - עם דגש על האירוע או האירועים, שהובילו לקיום המחלה).

כל עוד אדם מצוי בשירות צבאי - גם אם פרצה אצלו מחלה - הוא לא יוכל להגיש תביעה להכרה בנכות - רק כחצי שנה לפני תום שירותו

האם ניתן להגיש תביעה במהלך השירות עצמו?

כל עוד אדם מצוי בשירות צבאי - גם אם פרצה אצלו מחלה - הוא לא יוכל להגיש תביעה להכרה בנכות, אלא רק כחצי שנה לפני תום שירותו. 

כלומר: אם חייל מצוי רק בתחילת שירותו הצבאי, הצבא לא ידון בתביעה. במקרים מסוימים, הצבא יכול להחליט כי החייל - עקב מחלתו או פציעתו - מצוי במצב בריאותי שאינו מאפשר המשך שירות. הצבא מוריד את פרופיל החייל ומשחרר אותו; או - במקרים אחרים - מעביר אותו לתפקיד אחר, תפקיד שהחייל יכול לבצע, גם במגבלות הקיימות.

התגמול מחושב על סמך פרמטרים רבים. כך, למשל: ירידה בתפקוד הגוף, עקב המחלה או הפציעה; האם הנכות פוגעת בכושר העבודה של התובע וביכולת ההשתכרות שלו

לאיזה תגמול זכאי תובע שקיבל הכרה בנכות?

התגמול מחושב על סמך פרמטרים רבים. כך, למשל: ירידה בתפקוד הגוף, עקב המחלה או הפציעה; האם הנכות פוגעת בכושר העבודה של התובע וביכולת ההשתכרות שלו; האם התובע כבר עובד במקום עבודה באזרחות - ועקב החמרת מצבו, הוא אינו יכול להמשיך לעבוד בתפקיד וכו'.

ככל שהקושי להוכיח את הקשר בין הפגיעה או החמרת מצבו של התובע, לבין השירות הצבאי, גדול יותר - כך נדרש ליווי מקצועי שיוכל לבחון את המצב על סמך הנסיון המקצועי ותוך התייעצות עם מומחים.

כך, לדוגמה: אדם שחלה במחלת ניוון שרירים, יתקשה מאד להוכיח את הקשר בין המחלה לבין שירותו הצבאי. עם זאת, בעזרת ליווי מקצועי מתאים, ניתן להוכיח כי המחלה עשויה להתפתח עקב לחצים רבים, מחסור בשעות שינה וכו'. ייתכן כי המחלה לא היתה מתפרצת, אילולא היו מתקיימים תנאים אלה בעת השירות הצבאי.

לעניין התגמול, קיימים מצבים בהם מקבל התובע - שנכותו הוכרה על ידי משרד הבטחון - פיצוי חד פעמי; במקרים אחרים, התובע יקבל קצבת נכות. גובה הקצבה ייקבע בהתאם לחומרת ודרגת הנכות ולפי פרמטרים נוספים, למשל אובדן כושר עבודה ויכולת השתכרות, וכדומה.

אדם שהוכרה לו נכות בשיעור 10% זכאי לקבל פיצוי חד פעמי בסך כ- 49,000 ₪, כאשר עד 19% נכות, יקבל, באופן מדורג, פיצוי חד פעמי בסכום של עד כ- 190,000 ₪. למשל, 11% נכות יזכו את האדם בכ- 63 אלף ₪, 12% בכ- 78 אלף ₪ וכן הלאה, עד לסכום של 190כ-  אלף ₪ בגין 19% נכות.

נכי צה"ל אשר הוכרה להם נכות צמיתה בגובה 20 אחוזים ומעלה, זכאים לקבל קצבת נכות חודשית, החזר בגין טיפול רפואי באמצעות משרד הבטחון והטבות נוספות.

נכי צה"ל שהוכרה להם נכות צמיתה בשיעור 50% ומעלה זכאים לקבל פיצויים גבוהים יותר, קצת נכות והטבות רבות נוספות. במקרים בהם לנכה קיים אבדן כושר עבודה, הוא יקבל תגמול קיום קבוע, בעוד שאם יוכר כנצרך יקבל סכומים גבוהים יותר.

במקרים מורכבים, כדאי מאד להיוועץ בעורך דין בעל נסיון מקצועי רב, לבחון את כל האופציות, למצוא את הקשר הרלוונטי בין השירות הצבאי לבין המחלה/נכות/פגיעה או החמרת המצב

ואחרי כל אלה, מה ההמלצה החשובה ביותר לאדם שמעוניין להגיש תביעה?

לאחר שמוגשת התביעה לקצין התגמולים במשרד הבטחון, רצוי מאד להגיע מוכנים - עם ידע (ולו גם בסיסי) לגבי המחלה או הנכות, שאכן נגרמה בעקבות תנאים מסוימים במהלך השירות הצבאי. 
במקרים מורכבים, כדאי מאד להיוועץ בעורך דין בעל נסיון מקצועי רב, לבחון את כל האופציות, למצוא את הקשר הרלוונטי בין השירות הצבאי לבין המחלה/נכות/פגיעה או החמרת המצב. 

החיילים שנלחמים...

חשוב לדעת: משרד הבטחון מקיים ועדה רפואית, בה נבדק התובע על ידי רופאים מומחים מטעם משרד הבטחון, העשויים להפריך את טענות התובע, אלא אם כן יגיע מוכן, עם ייצוג הולם ועם חוות דעת מטעמו.

 

• השתתפה בהכנת הכתבה - ליאור ירדן, כתבת zap משפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • משרד הביטחון – נכי צה"ל, שאלות ותשובות

    משרד הביטחון – נכי צה"ל, שאלות ותשובות

    אם נפצעתי בצבא, האם אהיה זכאי לתגמולים מיום הפציעה? מה גובה ההשתתפות של המדינה ברכישת רכב להורה שכול? שאלות אלו ושאלות נוספות הקשורות לנכי צה"ל, נפגעי טרור ומשפחות שכולות, נשאלו בפורום משרד הביטחון - נכי צה"ל. מנהלת הפורום, עו"ד תמר סיון, השיבה על שאלותיכם.
    3 דק'
  • פסק דין עקרוני על זכותם של נכי צה"ל לקבל טיפול רפואי נסיוני

    פסק דין עקרוני על זכותם של נכי צה"ל לקבל טיפול רפואי נסיוני

    נקבע, כי יש לתת להוראות חוק הנכים פירוש המיטיב עם נכי צה"ל. בהתאם לכך, הורתה השופטת ד"ר אגמון-גונן כי העותר יקבל טיפול רפואי נסיוני המיוצר וניתן כתרופה ביפן
    2 דק'
  • תביעות נגד משרד הביטחון - מדריך מקיף

    תביעות נגד משרד הביטחון - מדריך מקיף

    חלית או נפצעת במסגרת השירות הצבאי או בשירות באחת מזרועות הביטחון האחרות (משטרה, שב"כ, מוסד וכדומה)? הינך זכאי למעמד מיוחד כנכה משרד הביטחון, מעמד המקנה לך זכויות מגוונות. מי מוכר כנכה משרד הביטחון? מהם ההליכים הנדרשים לשם כך? אילו זכויות מגיעות לנכה משרד הביטחון? ומה ישפר את סיכוייך לקבלת פיצוי והטבות משמעותיים?
    5 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה