zap group mishpati logo

חיסונים: מניעת כניסה למוסדות לימוד?

קרב החיסונים עולה כיתה ומגיע לכנסת: חה"כ אורן חזן (הליכוד) יגיש עם פתיחת מושב החורף הצעת חוק שתמנע כניסת ילדים בלתי מחוסנים למוסדות החינוך

מאת: יערית טרבלסי, כתבת zap משפטי
16.09.18
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
חיסונים: מניעת כניסה למוסדות לימוד?

בעקבות הוויכוח הציבורי בין מתנגדי החיסונים לתומכיהם, הצהיר לאחרונה חברת הכנסת אורן חזן (ליכוד) כי מיד עם פתיחת מושב החורף של הכנסת, הוא יגיש הצעת חוק שתחייב הצגת פנקס חיסונים, כתנאי כניסה לגני הילדים ולבתי הספר. 

היוזמה של ח"כ חזן באה בהמשך וכחיזוק לקריאות חוזרות ונשנות של משרד הבריאות, ארגון רופאי הילדים וגופים נוספים, הממליצות להורים לחסן את ילדיהם ומזהירות מפני ההשלכות העתידיות העלולות להיגרם כתוצאה מהעלייה במספר הילדים הבלתי-מחוסנים. רק בשבוע שעבר פרסם משרד הבריאות נתונים חדשים, המעידים על זינוק חד בהידבקות בחצבת בישראל. על פי משרד הבריאות, הזינוק בשיעור ההידבקות בחצבת נובע ברובו כתוצאה מאי התחסנות הציבור. 

"נולדתי עם פגם במערכת החיסון וגדלתי כילד שכל הזמן היה חולה", מספר ח"כ חזן בראיון ל-zap משפטי ומוסיף: "כל זיהום או חיידק היוו סכנה לבריאותי. ההורים שלי דאגו לשמור עליי ועל סביבתי כל הזמן, אבל עד שהפכתי בעצמי לאב - לא באמת הבנתי מה עובר על הורים ששולחים את ילדיהם לגן ונאלצים להתמודד עם הלופ האינסופי של הידבקויות במחלות שונות.  

כשמדובר בהצטננות, זה עוד סביר, אבל כשהורים בוחרים שלא לחסן את ילדיהם, הם למעשה מעלים את הסיכון של שאר הילדים להידבק במחלות מסכנות חיים כמו חצבת. זה משהו שאני לא יכול לעבור עליו בשתיקה - כאב וכנבחר ציבור". 

בניסיון למנוע את התופעה ולהגן על בריאות הציבור, נאלצו רשויות החוק לאורך השנים (ועד היום) להתמודד עם סוגיית ההתנגשות בין חופש הבחירה של הפרט לבין כפיית החיסונים באמצעות החוק

"חוק חיסון חובה"

ההתנגדות של הורים לחסן את ילדיהם בחיסונים המומלצים ע"י רשויות הבריאות מסיבות שונות (כגון: אמונות, דעות, ערכים אידיאולוגים ופילוסופיים), אינה תופעה חדשה שמייחדת את העידן המודרני. התנגדויות לחיסונים תועדו בספרי הרפואה כבר מהמאה ה-18. במהלך המאה ה-19 אף תועדה באנגליה התנגדות מאורגנת, שלבשה אז אופי פוליטי-חברתי וייצגה בעיקר את המאבק הכולל, בין המעמד הנמוך למעמד האצולה.

בשני העשורים האחרונים, חלה מגמת עלייה ניכרת במספר ההורים שמסרבים לחסן את ילדיהם. החשש העיקרי של גופי הבריאות הוא שהדבר יוביל לירידה בשיעור "חיסון העדר" (השפעה סביבתית) וכתוצאה מכך להתפרצות מחלות, הניתנות למניעה באמצעות חיסונים.

בניסיון למנוע את התופעה ולהגן על בריאות הציבור, נאלצו רשויות החוק לאורך השנים (ועד היום) להתמודד עם סוגיית ההתנגשות בין חופש הבחירה של הפרט לבין כפיית החיסונים באמצעות החוק. התפנית חלה בראשית שנות ה-80, אז החליטה ממשלת ארה"ב שטובת הציבור עולה במקרה הזה על טובת הפרט, וקבעה כי בכל המדינות חלה חובה להציג תעודת חיסונים כתנאי כניסה לבית הספר.

נכון להיום אין חוק המונע כניסת ילדים בלתי מחוסנים למוסדות חינוך. ח"כ אורן חזן מבקש עתה לשנות את המצב

החוק בישראל

לאורך השנים נעשו בישראל ניסיונות להתמודד עם הבעיה. הניסיון העיקרי שנעשה עד כה הוא תיקון 113 לחוק הביטוח הלאומי (הגדלת קצבאות הילדים והתנייתן), שנכנס לתוקף בדצמבר 2010. התיקון לחוק מתנה את התשלום המלא של קצבת הילדים בחיסון הילד (עיקרון התמריץ השלילי). עם זאת, נכון להיום אין חוק המונע כניסת ילדים בלתי מחוסנים למוסדות חינוך. ח"כ אורן חזן מבקש עתה לשנות את המצב.

חבר הכנסת חזן: "הורה שמחליט לא לחסן את ילדיו אינו מסכן רק אותם, אלא גם את הילדים האחרים שבאים איתם במגע ובכך גם את החברה כולה"

"אין פנקס חיסונים - אין כניסה לגן"

הצעת החוק שאותה מתכוון להגיש ח"כ חזן, עם פתיחת מושב החורף של הכנסת, דומה במהותה לחוק בארה"ב. עיקר ההצעה: לאסור כניסת ילדים בלתי מחוסנים למוסדות החינוך. 

"כפייה של חיסונים אולי מקובלת במדינות אחרות, אבל אני לא מאמין בכפייה ולא רוצה להכריח אנשים לעשות משהו שהוא בניגוד לעמדתם, אבל מחובתי למנוע מהם לפגוע באחרים", אומר ח"כ חזן ומרחיב: "הורה שמחליט לא לחסן את ילדיו אינו מסכן רק אותם, אלא גם את הילדים האחרים שבאים איתם במגע ובכך גם את החברה כולה. תפקידנו, כנבחרי ציבור, למגר את התופעה המסוכנת הזו, שהולכת וגדלה. החוק הזה ישמור על זכות הבחירה מצד אחד ועל בריאות הציבור מהצד השני". 

לאחרונה (31.8.2018) הודיעו גם ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) וח"כ שולי מועלם (הבית היהודי) כי עם פתיחת מושב החורף, הם יגישו הצעת חוק שלפיה הורה שיסרב לחסן את ילדיו, לא ייהנה עבורם מפטור דמי ביטוח בריאות

איך הדברים ייראו בפועל?

"הצעת החוק אינה פוגעת בזכות הבחירה", מסביר ח"כ חזן: "זכותו של הורה לבחור שלא לחסן את ילדיו, אך הורה כזה יצטרך לקחת בחשבון שילדיו לא יוכלו ללמוד במסגרות החינוכיות הפורמליות ויהיה עליו למצוא להם אלטרנטיבות אחרות, כמו: חינוך ביתי או פתיחת גן לילדים שאינם מחוסנים".

ח"כ חזן מדגיש כי לא מדובר במהלך פתאומי וחד פעמי, אלא במהלך רחב, שיבחן את התופעה ויתייחס לדברים מהיבטים שונים. לדבריו: "מניעת כניסתם של ילדים לא מחוסנים למסגרות החינוך היא רק השלב האחרון בתהליך הארוך שיכלול מחקר, חינוך והסברה ואולי גם תמריצים חיוביים לגנים הפרטיים שירתמו גם אותם לנושא".

המחקר: "זהו השלב הראשון והחשוב ביותר, שבו נבחן לעומק הן את האפקטיביות לצד הסיכונים של החיסונים השונים, הן את היחס בין הסיכון להיפגע כתוצאה מחיסון לבין הסיכון להיפגע כתוצאה מאי-חיסון, והן את הטענות של ההורים המתנגדים לחיסונים". 

חינוך והסברה: "המהלך הזה ילווה בקמפיין ארצי ומסיבי, שיסביר את חשיבות החיסונים ואת הסיכון שבהתנגדות להם". 

איסור כניסה למוסדות החינוך הפורמליים: "בשלב הראשון תיאסר כניסת ילדים לא מחוסנים לגנים ולבתי הספר שבפיקוח; ולמוסדות הפרטיים יוצעו תמריצים שונים, שירתמו גם אותם להחיל את האיסור".

לאחרונה (31.8.2018) הודיעו גם ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) וח"כ שולי מועלם (הבית היהודי) כי עם פתיחת מושב החורף, הם יגישו הצעת חוק שלפיה הורה שיסרב לחסן את ילדיו, לא ייהנה עבורם מפטור דמי ביטוח בריאות וייאלץ לשלם עבורם את דמי הביטוח מגיל שנתיים ועד גיל 18.

"הצעת החוק הזו היא הצעת חוק פופוליסטית ובעייתית שלא תפתור כלום, שכן על פי המחקרים האחרונים, רוב סרבני החיסונים משתייכים למעמד הבינוני-גבוה; ספק אם הטלת הקנס הזו תשפיע עליהם", אומר ח"כ חזן ומוסיף: "רק המהלך המורכב והמקיף הזה ימגר את התופעה, יוביל להגברת מודעות הציבור ולהשפעה של כוחות השוק על ההורים המתנגדים, שיבינו שכדי שילדיהם ישתלבו במערכת החינוך הפורמלית, עליהם לחסן אותם".

הילד מפחד מהחיסון

חזן חותם את דבריו: "אני יודע שמדובר במהלך מורכב שלא כולם יאהבו, אבל אני רוצה לסכם דווקא בציטוט של בן גוריון שאמר: "אינני רוצה לומר לציבור את מה שהוא רוצה לשמוע, אלא את מה שרצוי לו ושהוא צריך לשמוע...".

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה