zap group mishpati logo

צוואה: כך תוודאו שרצונכם יבוצע

כתיבת צוואה מאפשרת חלוקת רכוש מדויקת, בהתאם לרצון המוריש והעדפותיו. בהיעדר צוואה, החוק קובע חלוקה שווה בין היורשים הטבעיים, מצב שאינו תמיד רצוי

מאת: עו"ד שרון גמליאל
02.10.18
תאריך עדכון: 12.12.23
9 דק'
צוואה: כך תוודאו שרצונכם יבוצע

חוק הירושה, תשכ"ה-1965 קובע, כי בהיעדר צוואה המצווה אחרת, עזבונו של הנפטר יחולק שווה בשווה בין יורשיו הטבעיים, שהם בני משפחתו הקרובה: בן או בת הזוג שלו וילדיו. 
יחד עם זאת, ישנם מקרים שבהם אדם מבקש כי כספו, חסכונותיו, רכושו וקרקעותיו יחולקו בצורה שונה, עבור מוטבים שהוא קובע בעצמו וביחס חלוקה פנימי שהוא קובע בעצמו. לשם כך, עליו לכתוב צוואה

בנוסף, יש לצוואה גם תפקיד משמעותי במניעת סכסוכי ירושה ארוכים ויקרים, בין היורשים החוקיים, משום שהצוואה מפרטת באופן מדויק מי יהיו היורשים, מה יקבל כל אחד מהם, מי ינושל מהירושה ומהן הסיבות לכך. 

מומלץ מאוד לכתוב צוואה בעת הליך גירושין. זאת, משום שעל פי חוק, כל עוד לא ניתן גט לבני הזוג המתגרשים, הם עדיין נחשבים נשואים

באילו מקרים כדאי לכתוב צוואה?

הסיבות לכתיבת צוואה עשויות להיות רבות ומגוונות. כך, למשל: הורה שמסוכסך עם אחד מילדיו - ייתכן שירצה לנשל אותו מהירושה, או להקטין את חלקו בירושה. במקרים אחרים, הורה שסייע לאחד מילדיו יותר במהלך חייו (למשל: קניית בית לאחר חתונה) - ייתכן שירצה לאזן זאת לאחר מותו עם ילדיו האחרים, שטרם הספיק לסייע להם בחייו.

ייתכנו גם מקרים שבהם אדם (כתוצאה מסיבות שונות) ירצה להוריש חלק מרכושו או את כל רכושו גם למי שאינם בני משפחתו הקרובים. כך, למשל: בני משפחה רחוקים שסעדו אותו, מקורבים עסקיים וכו'. לעתים, אנשים מצווים את רכושם או חלק מרכושם לקרנות פילנתרופיות שונות, להקמת מוסדות ציבוריים על שמם ועוד.

לבסוף: מומלץ מאוד לכתוב צוואה בעת הליך גירושין! זאת, משום שעל פי חוק, כל עוד לא ניתן גט לבני הזוג המתגרשים, הם עדיין נחשבים נשואים. כך, אם אחד מהם הולך לעולמו לפני שניתן הגט, אזי הגרוש העתידי שלו הוא גם יורש חוקי... כתיבת צוואה, במקביל להליך גירושין, תבטיח כי אם חס וחלילה אדם ילך לעולמו לפני שיינתן הגט, עזבונו לא יינתן לגרוש העתידי שלו.

מהם סוגי הצוואות שניתן להכין?

ישנם ארבעה סוגי צוואות: צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה, צוואה בעדים וצוואה בפני רשות. לכל אחת מהן יתרונות וחסרונות שונים, כפי שנפרט להלן.

צוואה בכתב יד היא צוואה הנכתבת על דף, על ידי המצווה, ובכתב יד - לא בהקלדה או בהדפסה. מומלץ להפקיד אותה אצל רשם הירושה

מהי צוואה בכתב יד?

צוואה בכתב יד היא צוואה הנכתבת על דף, על ידי המצווה, ובכתב יד - לא בהקלדה או בהדפסה. בצוואה בכתב יד, האדם מפרט מה הוא רוצה שייעשה עם רכושו לאחר מותו. הוא חותם עליה בסופה. 

מומלץ להפקיד צוואה כתובה ביד אצל רשם הירושה. 

לצוואה בכתב יד יש חיסרון ברור: האדם עלול לסכן את רכושו. ניסוח לא מדויק או חסר של הצוואה עלול לגרום לסכסוך בין היורשים, שיובא להכרעת בית המשפט, מהלך שכל אדם היה מעדיף להימנע ממנו

מהם היתרונות והחסרונות של צוואה בכתב יד?

היתרון של צוואה בכתב יד ברור: ניתן לחסוך את שכר הטרחה של עורך הדין אך כמו שניווכח בהמשך הדבר עלול שלא להשתלם כלל וכלל.

לצוואה בכתב יד יש חיסרון ברור: האדם עלול לסכן את רכושו. נסביר את משמעות הדברים: האדם הממוצע אינו מעורה בחוק ואינו יודע ברוב המקרים כיצד יש להכין צוואה, מה מומלץ להכניס לתוך הצוואה ואיך יש לנסח את הדברים בצוואה. 

ניסוח לא מדויק או חסר של הצוואה עלול לגרום לסכסוך בין היורשים, שיובא להכרעת בית המשפט, מהלך שכל אדם היה מעדיף להימנע ממנו. כך, בית המשפט יצטרך להכריע למה התכוון המצווה בצוואתו (זאת, בהיעדר יכולת לשאול את המצווה...). 

כך, למשל: אם אדם מבקש לצוות את רכושו לשני ילדיו, אך אינו מציין בצוואה מה יקרה אם אחד מילדיו ילך לעולמו לפניו. במקרה זה, עלול להיווצר סכסוך בין הבן שנותר בחיים לבין צאצאיו של הבן שהלך לעולמו. 

צוואה בעל פה היא כמו צוואה בכתב יד, אך היא ניתנת בעל פה. ניתן להשתמש בצוואה כזו רק במקרים שבהם המצווה אינו יכול לכתוב אותה בעצמו; צוואה זו נהוגה בעיקר במקרים בהם אנשים מצויים על ערש דווי

מהי צוואה בעל פה?

צוואה בעל פה היא כמו צוואה בכתב יד, אך היא ניתנת בעל פה. ניתן להשתמש בצוואה כזו רק במקרים שבהם המצווה אינו יכול לכתוב אותה בעצמו; צוואה זו נהוגה בעיקר במקרים בהם אנשים מצויים על ערש דווי. יש לומר את הצוואה בעל פה בפני שני עדים, המעבירים לאחר מכן לכתב, את מה שנאמר.

כדי שלצוואה בעל פה יהיה תוקף, יש לוודא ששני העדים מבינים היטב את שפתו של המצווה ומבינים את כוונותיו. בנוסף, עליהם להעביר אל הכתב את מה שנאמר להם בעל פה באופן מיידי ולא להמתין. 

גם כאן היתרון ברור: מעבר לחיסכון בשכר טרחת עורך דין, צוואה בעל פה מאפשרת להתחשב באדם הנמצא לפני מותו; ולאפשר לו לצוות את עזבונו כרצונו, גם אם אין לו יכולת להעביר את הדברים לכתב. 

יש שני חסרונות לעריכת צוואה בעל פה. החיסרון הראשון: אפשרות שהעדים לא הבינו עד הסוף את דקויות כוונותיו של המצווה. החיסרון השני: גורם הזמן - אם העדים חיכו יותר מדי זמן ולא כתבו את הצוואה בכתב, בסמוך לאמירתה בעל פה, ייתכן מאוד שבית המשפט ו/או רשם הירושה לא יקבלו את הצוואה, אלא ידרשו לחלק את הרכוש על פי חוק הירושה, כאילו לא התקיימה צוואה. 

הצוואה הנפוצה ביותר היא צוואה בעדים. צוואה זו נערכת אצל עורך דין ונחתמת על ידי שני עדים, שהם בגירים, דוברי השפה שבה נכתבה הצוואה ושפויים בדעתם

מהי צוואה בעדים?

הצוואה הנפוצה ביותר היא צוואה בעדים. צוואה זו נערכת אצל עורך דין ונחתמת על ידי שני עדים, שהם בגירים, דוברי השפה שבה נכתבה הצוואה ושפויים בדעתם. העדים הם בדרך כלל עורך הדין ואדם נוסף ממשרדו, אלא אם מבקש המצווה להביא עדים משל עצמו, אך הדבר אינו בגדר חובה כלל וכלל.

היתרונות של צוואה בעדים ברורים. הצוואה מנוסחת על ידי עורך מקצועי ובקי בתחום,  אשר יכול לוודא כי הצוואה תנוסח כך שתביע בדיוק רב את רצונות המצווה

מהם יתרונותיה של צוואה בעדים?

היתרונות של צוואה בעדים ברורים. הצוואה מנוסחת על ידי עורך מקצועי ובקי בתחום, היכול לוודא כי הצוואה תקיף את כל האפשרויות השונות, תנוסח כך שתביע בדיוק רב את רצונותיו של המצווה ותאפשר למנוע סכסוכי ירושה עתידיים.

הצוואה מופקדת אצל עורך הדין. כמובן, ניתן להעביר את הצוואה לבני המשפחה השונים (כדי שיחזיקו אצלם עותק ממנה) וגם לרשם הירושה. אופציה זו (רשם הירושה) מתאימה במיוחד לאנשים עריריים החוששים כי צוואתם לא תימצא לאחר מותם או כאלה אשר אינם נותנים אמון בבני משפחתם מסיבות כאלו ואחרות.

צוואה בפני רשות נעשית ברשות משפטית כלשהי. היתרון בצוואה זו הוא חיסכון כספי של שכר טרחת עורך דין. החיסרון: פרוצדורה, הדורשת זמן וטרחה

מהי צוואה בפני רשות?

צוואה בפני רשות נעשית ברשות משפטית כלשהי - בית המשפט, דיין בבית הדין הרבני או רשם הירושה. מדובר בשירות ציבורי, הניתן לכל מי שמבקש זאת, תמורת תשלום אגרה. 

במסגרת שירות זה, מפרט האדם את רצונותיו בפני הרשות שבה בחר; רצונותיו מועלים על הכתב ומקבלים תוקף משפטי.

היתרון בצוואה זו הוא חיסכון כספי של שכר טרחת עורך דין. החיסרון: פרוצדורה, הדורשת זמן וטרחה. 

צוואה בפני רשות ניתן לערוך גם אצל נוטריון, שאמינותו מקנה למסמכים שהוא חתום עליהם תוקף משפטי של רשות

האם ניתן לערוך צוואה בפני רשות גם אצל נוטריון?

בוודאי. צוואה בפני רשות ניתן לערוך גם אצל נוטריון, שאמינותו מקנה למסמכים שהוא חתום עליהם תוקף משפטי של רשות. צוואה בפני נוטריון ניתן לערוך ללא עדים והיא בעלת תוקף חזק ביותר. אם בחרתם באפשרות זו, ודאו שאתם עושים את הצוואה עם נוטריון הבקי בתחום הצוואות, כך שיוכל לייעץ לכם (בדומה לעורך דין) לגבי תוכן הצוואה ואופן ניסוחה. 

יש חשיבות רבה לאופן שבו מנסחים בצוואה את החלוקה הבלתי שווה של הרכוש. כך, למשל: אם רוצים לנשל את אחד הילדים מהירושה, יש להקפיד להזכיר את המנושל בירושה ואף להוריש לו סכום סמלי (ניתן גם מספר שקלים) ולהסביר מדוע זהו חלקו בירושה

מה כדאי להדגיש בעת כתיבת צוואה?

יש חשיבות רבה לאופן שבו מנסחים בצוואה את החלוקה הבלתי שווה של הרכוש (חלוקה שונה מברירת המחדל המופיעה בחוק). כך, למשל: אם רוצים לנשל את אחד הילדים מהירושה, יש להקפיד להזכיר את המנושל בירושה ואף להוריש לו סכום סמלי (ניתן גם מספר שקלים) ולהסביר מדוע זהו חלקו בירושה. זאת, כדי למנוע מצב שבו המנושל יטען מאוחר יותר כי שכחו או קיפחו אותו בצוואה. 

חיוני לפרט את הסיבה לנישול. כך, למשל: הצאצא המנושל לא דאג להורה, לא היו יחסים טובים ביניהם או שלא היה ביניהם כלל קשר. כך, כוונת המצווה בהורשה ובנישול מהירושה תהיה ברורה ובהירה גם לאחר מותו.

אם אתם רוצים להבטיח כי הכספים יגיעו ליעדם, יש לעשות זאת בקרן או בתכנית החיסכון (במקביל לעריכת הצוואה, בנוגע לשאר הרכוש) 

כיצד יש לצוות הורשה של חסכונות וקרנות כספיות שונות?

כשאדם פותח תכנית חסכון, קרן גמל או תיקי השקעה - הוא מתבקש לכתוב מי יהיו המוטבים של הכספים שצבר, לאחר מותו. רישום זה הוא הרישום הקובע במקרה מוות, גם אם בצוואה מופיע רישום אחר. לכן, אם אתם רוצים להבטיח כי הכספים יגיעו ליעדם, יש לעשות זאת בקרן או בתכנית החיסכון (במקביל לעריכת הצוואה, בנוגע לשאר הרכוש). 

בית המשפט מכריע בנוגע להתנגדות לצוואה

לסיכום: אדם בעל רכוש, המבקש שלא לסכן את רכושו לאחר מותו, לייעד אותו ליורשים מסוימים ולמנוע סכסוכי ירושה עתידיים - מומלץ שינסח את צוואתו בעזרת עורך דין, המתמחה בתחום. כך, תמורת שכר טרחה שווה לכל נפש - מובטח כי רצונותיו יתמלאו במלואם, גם כשכבר לא יוכל להביע את רצונותיו בעצמו. 

* עו"ד שרון גמליאל עוסק בתחום המעמד האישי: עריכת הסכמי ממון, צוואות, ירושות, בקשות לצו קיום ירושה/קיום צוואה, ייפוי כח מתמשך ועוד.

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים