zap group mishpati logo

אופניים חשמליים: לא בטיחותי, לא ביטוחי

רוכבים על אופניים חשמליים, על אף התאונות הקשות לאחרונה? שימו לב: אין כיסוי ביטוחי מוסדר בחוק לאופניים חשמליים. אתם עלולים להידרש לשלם פיצוי עצום

מאת: עו"ד אליהו קייקוב
12.11.18
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
אופניים חשמליים: לא בטיחותי, לא ביטוחי

כלי רכב חשמליים, כגון: אופניים חשמליים, קורקינט חשמלי וכו' - אינם מוגדרים בחוק ככלי רכב מנועיים (כלומר: כלי רכב המחייבים רישוי). לכן, לא ניתן לבטח אותם בביטוח חובה. הואיל ואין חובה שכזו והפתרון היחידי שקיים כיום הוא ביטוחים פרטיים לכיסוי נזקי הרוכב ונזקי צד ג', שעליהם חוסכים רוכבי אופניים רבים, נוצר מצב שבו לרוכבי אופניים רבים אין כיסוי ביטוחי עבור נזק ופגיעה של מי שנפגע בתאונות שמעורבים בהן כלי הרכב החשמליים הללו. 

העדר הכיסוי הביטוחי חושף את רוכבי האופניים החשמליים המעורבים בתאונה לסיכונים משפטיים רבים. אם הם ניזוקו - הם ייצאו פעמים רבות בידיים ריקות, לא יזכו לפיצוי המגיע להם ויצטרכו לכסות בעצמם את הוצאות הפגיעה. 

לעומת זאת, אם הם גרמו נזק להולך רגל או לכלי רכב אחר, הם חשופים לתביעות נזיקיות, אותן יצטרכו לכסות מכיסם הפרטי. עקב כך, הם עלולים לספוג פגיעה כלכלית קשה, עד כדי סכנת ירידה מנכסיהם, במקרים הקשים ביותר. 

הנושא טרם הוסדר על-ידי המחוקק ולפיכך בהיעדר עריכת ביטוחים פרטיים לכיסוי נזקיו של הרוכב וצדדי ג' חשוף רוכב האופניים החשמליים לתביעות אישיות ואף לפסיקות של בתי משפט שיכולות לנשל את הרוכב מזכויותיו מקום בו האופניים נפגעו מרכב מרכב

מה קובעת הפסיקה בנושא?

הנושא הגיע כבר לפתחם של בתי המשפט וכבר ניתנה פסיקה עקרונית בבית משפט השלום בכפר-סבא שפגעה בזכויותיהם של רוכבי הכלים החשמליים [ת"א (שלום כ"ס) 43305-07-16 פלוני נ' ישיר איי.די.איי חברה לביטוח 16.08.2017] מקרה שבו רוכב אופניים חשמליים תבע את ביטוח החובה של הרכב שפגע בו, בדרישה לפצות אותו על הנזק שנגרם לו עקב תאונה. בית המשפט דחה את התביעה. בפסק הדין, בית המשפט קטלג את האופניים החשמליים כרכב מנועי דה-פקטו, החייב משום כך בביטוח חובה. בהיעדר ביטוח חובה, בית המשפט לא אפשר לתובע לתבוע את ביטוח החובה של הרכב הפוגע. פסיקה זו עומדת בסתירה לפסיקות אחרות שנתנו בעניין [כגון ת"א (שלום ת"א) 23489-01-13 ש. צ נ' ביטוח ישיר חברה לביטוח בע"מ], אולם מטרתה היתה לדרבן את המחוקק לפעול בעניין.

ואכן, בעקבות פסק הדין הוגשה עתירה לבג"ץ כדי שזה יורה למדינה (המפקח על הביטוח וכד') להקים מרשם של הכלים החשמליים, להנפיק להם לוחיות רישוי ורישיון רכב, להסדיר העברת בעלות בהם, להסדיר רישוי נהיגה לשימוש בהם, וכן להסדיר ביטוח חובה ותעריפי ביטוח לכלים אלה. העתירה נדחתה בשלב זה ובית המשפט הפנה את העותרים למצות את ההליכים מול רשויות המדינה הרלבנטיות (בג"ץ 6917/17 ‏ ‏שלומית אסל בר לביא נ' המפקח על הביטוח באגף שוק ההון הביטוח).

נכון לכתיבת שורות אלו, הנושא טרם הוסדר על-ידי המחוקק ולפיכך בהיעדר עריכת ביטוחים פרטיים לכיסוי נזקיו של הרוכב וצדדי ג' חשוף רוכב האופניים החשמליים (ושאר הכלים החשמליים) לתביעות אישיות ואף לפסיקות של בתי משפט שיכולות לנשל את הרוכב מזכויותיו מקום בו האופניים נפגעו מרכב, כפי שעשה כב' הש' אלדד נבו ת"א (שלום כ"ס) 43305-07-16 שצוין לעיל.

בתוך ארבע שנים: יותר מ-45 אלף דו"חות נתנו למשתמשים בכלי התחבורה החשמליים 

דו"חות למשתמשים בכלי תחבורה חשמליים

ראוי לציין, כי המדינה מנסה לאכוף את דיני התעבורה על ציבור המשתמשים בכלים החשמליים הללו, ולפי דו"ח הכנסת האחרון שהוגש ניתן ללמוד על אכיפה מוגברת, שכן בתוך ארבע שנים: יותר מ-45 אלף דו"חות נתנו למשתמשים בכלי התחבורה החשמליים נשוא כתבה זו. אולם, דווקא בגלל נתון זה, והואיל ונתון זה לא הוביל לירידה בתאונות שבהן מעורבים הכלים החשמליים הללו, מן הראוי לקדם את נושא הכיסוי הביטוחי לכלי רכב אלו על מנת לשמור על זכויותיו של הציבור הרחב, לרבות הרוכבים.

הזכויות של אדם שנפגע בתאונת דרכים שמעורבים בה אופניים חשמליים דומות לזכויות של כל נפגע באירוע תאונתי נזיקי

אם כך, מהן זכויותיו של אדם שנפגע בתאונה שמעורבים בה אופניים חשמליים? 

הזכויות של אדם שנפגע בתאונת דרכים שמעורבים בה אופניים חשמליים דומות לזכויות של כל נפגע באירוע תאונתי נזיקי. הנפגע רשאי לדרוש החזר על כל ההפסדים הכלכליים והאחרים שנגרמו לו עקב הפגיעה, כולל הפסדי שכר, הוצאות רפואיות ואחרות, הפסדים עתידיים, נזק שנגרם לכלי הרכב ותשלום על הכאב והסבל שנגרמו לו.  

ניתן לדרוש את הזכויות והפיצוי בביטוח לאומי, במקרה של פגיעת גוף ונפש (בענפים הרלוונטיים). בעניין זה חשוב להבין שהביטוח הלאומי, מצדו, יכול לפנות לפוגע (רוכב הכלי החשמלי) ולתבוע אותו להשיב כל תגמול ששילם לנפגע עקב התאונה. הואיל ולרוכב האופניים אין חובת ביטוח שיכסה נזקי גוף של צדדי ג', וככל שלא השכיל לערוך ביטוח פרטי שיכסה נזקים אלו, הוא יצטרך לשלם את כל הפיצוי מכיסו. במקביל, הנפגע יכול להגיש תביעת נזיקין ישירה כנגד הפוגע על יתרת נזקיו הגופניים והנפשיים; ניתן גם לדרוש פיצוי על נזקי רכוש שגרמו האופניים..

כך או כך, אם הפוגע הוא מי שרכב על אופניים חשמליים, הוא יידרש להוציא מכיסו את התשלום לפיצוי הנזקים. מדובר בסכומים העלולים להגיע לעשרות ומאות אלפי שקלים ובמקרים קשים אף למעלה מכך. פיצויים בסדרי גודל כאלה עלולים לגרום לפוגע לאבד לגמרי את נכסיו. 

כשמדובר באופניים חשמליים, אין לוחית רישוי שניתן לתעד, ולכן אם הרוכב בורח מאזור התאונה ואף גורם לא תיעד אותו - אין אפשרות לזהות אותו

מהן השלכות היעדר הכיסוי הביטוחי עבור הנפגע?

הנפגע עלול למצוא עצמו ללא אפשרות לתבוע את הפיצויים. זאת, משום שכדי לקבל את זכויותיו, על הנפגע למצוא את פרטיו של הפוגע. כשמדובר באופניים חשמליים, אין לוחית רישוי שניתן לתעד, ולכן אם הרוכב בורח מאזור התאונה ואף גורם לא תיעד אותו - אין אפשרות לזהות אותו. 

מעבר לכך, גם כאשר הפוגע נתפס או מסר את פרטיו, אם מדובר באדם חסר אמצעים, הרי גם אם התובע יזכה בתביעה, לא בטוח שיהיה לו ממי לגבות את הפיצויים המגיעים לו (פיצויים שהיו עשויים להיות מכוסים על ידי ביטוח החובה, אילו היה ביטוח חובה).

בהיעדר הוראה חוקית בעניין, חשוב שכל רוכב כלי חשמלי ידאג לביטוחים פרטיים שיכסו את נזקיו ונזקי צד ג' (גוף ורכוש)

מה צריכים רוכבי אופניים חשמליים לקחת בחשבון? 

מכל האמור לעיל, ברור כי אם רוכב אופניים חשמליים מעורב בתאונה, בין אם הוא הצד הפוגע ובין אם הוא הצד הנפגע - הוא חשוף להפסדים כלכליים עצומים, בשל היעדר כיסוי ביטוחי ראוי. גם הורים המתירים לילדיהם לרכב על אופניים חשמליים, אפילו מעל גיל 16, צריכים לדעת כי הם חשופים לתביעה על תאונה שילדם היה מעורב בה. לכן, בהיעדר הוראה חוקית בעניין, חשוב שכל רוכב כלי חשמלי ידאג לביטוחים פרטיים שיכסו את נזקיו ונזקי צד ג' (גוף ורכוש). אמנם מדובר לרוב בסכומי ביטוח לא מבוטלים, אך לצד הסיכונים הקיימים בהיעדר ביטוחים שכאלו מדובר בצעד חשוב שיכול לשמור קודם על הרוכב וכמובן לסייע לציבור הנפגעים במידת הצורך.

זהירות ברכיבה על אופניים חשמליים

לסיכום: החשיפה לסיכונים הכלכליים העצומים שתוארו במאמר זה היא רק סיבה אחת נוספת, לכך שעל רוכבי אופניים לנקוט משנה זהירות, בעודם רוכבים על הכביש. לרוכבים יש אפוא אינטרס חיוני לקדם את הסדרת הרישוי והכיסוי הביטוחי של כלי רכב חשמליים. גם לנפגעים עתידיים על ידי רוכבי אופניים חשמליים, יש אינטרס לקדם את הסדרת הכיסוי הביטוחי בחוק. נראה כי על המחוקק לקחת זאת בחשבון ולפעול לקידום הנושא באופן מיידי ויפה שעה אחת קודם. בינתיים, ראוי שרוכבי הכלים החשמליים ידאגו לכיסויים ביטוחיים פרטיים עד להסדרת הנושא.

* עו"ד אליהו קייקוב עוסק בדיני נזיקין.

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה