zap group mishpati logo

תאונות אופניים חשמליים - סקירה

לאחרונה, רבים המקרים של נפגעים כתוצאה מנפילה מקורקינט או אופניים חשמליים. מי אשם במקרה כזה? האם ייתכן שגם לעירייה יש חלק בדבר? כל המידע, לפניכם

מאת: עו"ד תפארת דמתי-קולהתפארת דמתי-קולה משרד עו"ד
15.08.17
תאריך עדכון: 04.03.24
6 דק'
תאונות אופניים חשמליים - סקירה

עם קבלת הבשורות הטובות על שיפור במצבה של שלומית מלכה, ושחרורה מבית החולים, לאחר שנפלה מהקורקינט החשמלי שלה בשדרות רוטשילד בת"א, מצאנו לנכון להתייחס לפן המשפטי של תאונות אופניים חשמליים בהתבסס על מקרים דומים.

 

  

סקר שנערך במשרד לביטחון פנים קובע, כי כל אדם רביעי במדינת ישראל נפגע או מכיר מישהו שנפגע מתאונה שבה היו מעורבים אופניים חשמליים

תאונות רבות בהן מעורבים אופניים חשמליים

סקר שנערך במשרד לביטחון פנים קובע, כי כל אדם רביעי במדינת ישראל נפגע או מכיר מישהו שנפגע מתאונה שבה היו מעורבים אופניים חשמליים. לפי הסקר, הרוב המוחלט בציבור (כ־80%) סבור, כי הרכיבה על אופניים חשמליים מסוכנת במידה רבה מאופניים רגילים. 

כל מי שמתהלך או נוהג בעיר, נתקל ברוכבים שצצים מ"שום מקום" ומסכנים את עצמם ואת הסביבה.
ככלל, רכיבה על אופניים, ובוודאי אופניים או קורקינט חשמלי מסוכנת, ועל הרוכבים להישמר. 

אם נהיה מודעים לסיכונים וננקוט בכל האמצעים, נוכל להקטין את הסיכון. עם זאת, אך קורות תאונות, גם כאלו שאינן באשמת הרוכבים. 

במקרה שהגיע לביהמ"ש, העיריה התרשלה בכך שלא דאגה למניעת המפגע או להסרתו, אף שזה היווה מכשול במקום בו עוברים מדי יום אזרחים רבים

התרשלות הרשות המקומית

כך כמו במקרה של שלומית, נפצע לקוח אותו יצגה הח"מ, מתמחה בראיית חשבון, בעת שרכב על אופניו בכיכר דיזנגוף בסמוך למזרקה. השביל היה רטוב והוא שבר את ידו.  
במקרה כזה עיריית ת"א נתבעה, וכדי לזכות בפיצוי, היה צריך להוכיח, כי הרשות המקומית התרשלה באחזקת הדרך הציבורית בניגוד לחובתה על פי החוק על פי סעיפים 235 ו- 249 לפקודת העיריות וחוק המקרקעין.

העיריה התרשלה בכך שלא דאגה למניעת המפגע או להסרתו, אף שזה היווה מכשול במקום בו עוברים מדי יום אזרחים רבים - כיכר דיזנגוף הסואנת. 
התביעה התמקדה בנכות שנגרמה לא"ב בידו שמפריעה לו לתפקד במקצועו. כמו כן א"ב הוא רווק ונגרמה לו צלקת מכוערת. אחת הטענות היתה, כי הצלקת שנותרה לו פוגעת בסיכוי למצוא בת זוג, ובביטחונו העצמי. 

לו היה א"ב בדרכו לעבודה ניתן היה גם להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי. 

גם אם התאונה לא קרתה בנסיבות הנוגעות לעבודה, ישנן במקרים מסוימים עילות להגשת תביעה לביטוח הלאומי - ביטוח תאונות או נכות כללית, תלוי במידת הפציעה ובנתונים האישיים של כל נפגע ונפגע

תביעה למוסד לביטוח לאומי

יחד עם זאת, גם אם התאונה לא קרתה בנסיבות הנוגעות לעבודה, ישנן במקרים מסוימים עילות להגשת תביעה לביטוח הלאומי - ביטוח תאונות או נכות כללית, תלוי במידת הפציעה ובנתונים האישיים של כל נפגע ונפגע.

במקרה אחר, נ"ד תלמידת תיכון רכבה על אופניה החשמליים בעודה מסתמסת עם חבריה, החליקה ושברה את כף היד. נ' לא אושפזה. ידה הושמה בגבס למשך כחודש.  
נ' זכאית להחזר ההוצאות שנגרמו לה, וכן נותרה מגבלה שמקנה לה אחוזי נכות. נ' קבלה באמצעות משרד הח"מ תגמולי ביטוח בסך של כמה עשרות אלפי ₪, על אף שהיא אשמה בתאונה.  

הפיצוי בפוליסת ביטוח תאונות אישיות מוגבל יחסית, אך עדיין אם התלמיד מאושפז, נגרמו הוצאות או נקבעה לו נכות, הוא יקבל תגמול 

ביטוח תאונות אישיות

כאשר תלמידי בי"ס נפגעים, גם אם לא היו בדרכם לביה"ס ולאורך כל שעות היממה, ניתן לתבוע מכח ביטוח תאונות אישיות לתלמידים. הפיצוי בפוליסה מוגבל יחסית, אך עדיין אם התלמיד מאושפז, נגרמו הוצאות או נקבעה לו נכות, הוא יקבל תגמול. 

סעיף 6 (ד1) לחוק חינוך חובה קובע, כי תלמיד  חייב להיות מבוטח בביטוח תאונות אישיות באמצעות רשות החינוך המקומית שבתחום שיפוטה נמצא מוסד החינוך שבו הוא לומד. 
על הביטוח הזה משלמים ההורים, והסכום המרבי המותר לגבייה הינו ע"פ קביעת  ועדת החינוך של הכנסת, כך השנה שילמו ההורים סך של  75 ש"ח לתלמיד.

חשוב לציין, שבמקרה של תאונה, אל לו לתלמיד להשתהות בהגשת התביעה, שכן להבדיל מתביעת רשלנות, מדובר בתביעה בהתאם לחוק חוזה ביטוח שמתיישנת תוך 3 שנים, מעת התאונה או מעת הגיעו של התלמיד לגיל 18, לפי המאוחר.

ביטוח תאונות תלמידים וביטוח העירייה

מקרה נוסף של תלמיד המטופל במשרד, הח"מ הינו של ל"ג, תלמיד בי"ס באשקלון, שרכב על אופניו החשמליים כשלפתע נתקל בבור בכביש, הוא נפצע קשה ופונה באמצעות אמבולנס לבית החולים. ל' אושפז, עבר ניתוח בירך, ורגלו היתה בגבס למשך תקופה ארוכה. 

באמצעות משרד הח"מ נתבעו גם ביטוח תאונות תלמידים וגם הביטוח של העיריה, שהתרשלה באחזקתה הכביש וגרמה לתובע נזקים של ממש: נכות, הוצאות רפואיות ועזרה מוגברת של ההורים שנאלצו לטפל בבנם, שהפך לסיעודי לחלוטין, ולשם כך נעדרו מעבודתם.  

רוכבים רבים לא מודעים לזכויותיהם במקרה שבתאונה היה מעורב כלי רכב מנועי. ניתן לתבוע את הרכב הפוגע, גם אם הרוכב עצמו היה אשם בתאונה

גם אם הרוכב אשם בתאונה הוא יכול לתבוע

רוכבים רבים לא מודעים לזכויותיהם במקרה שבתאונה היה מעורב כלי רכב מנועי. ניתן לתבוע את הרכב הפוגע, גם אם הרוכב עצמו היה אשם בתאונה. 

במקרה אחר, ש"ה היה בדרכו למכולת כאשר הוא רכוב על הקורקינט שלו. הוא הופתע מדלת של רכב שנפתחה, ושבר את רגלו. הנהג של הרכב ניסה להתחמק והאשים את ש' בתאונה. לטענת הנהג, הדלת היתה פתוחה וש' הוא זה שלא שם לב לדרך ונכנס בדלת, ולכן הוא לא היה מוכן אפילו לתת את פרטי הביטוח חובה שלו. 

ע"פ חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, מדובר בתאונת דרכים וש' זכאי לפיצוי בהתאם לחוק.  

שונה המקרה לו היה רוכב האופניים פוגע בהולך רגל וגורם לו לנזקים. כיום אין חובה במדינה לבטח את השימוש באופניים חשמליים, ולכן במקרה כזה היה על הנפגע לנהל הליך ארוך ומייגע כנגד הרוכב שפגע בו. גם אם בסופו של יום היה ניתן פס"ד, יכול מאד להיות שהנפגע היה נתקל בקשיים לגבות את הסכומים, במיוחד אם הנזקים גבוהים והסכומים גבוהים בהתאם.

צללית של אופניים חשמליים

לסיכום, חשוב לדעת כי בכל מקרה של תאונה יש לבדוק גם את זכאות הנפגעים לתגמולים בהתאם לפוליסות מסוג תאונות אישיות, מנהלים וכו', ולעיתים קרובות מגלים שם סכומים נכבדים.

תפארת דמתי-קולה משרד עו"ד

תפארת דמתי-קולה משרד עו"ד

עו"ד תפארת דמתי – קולה – נלחמים עבורכם עד לפיצוי הראוי

תביעות חברות ביטוח, נזיקין ותאונות, ביטוח לאומי

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
תפארת דמתי-קולה משרד עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה