zap group mishpati logo

7 דברים שכדאי לכל אחד לבדוק בתלוש השכר שלו - הסבר על תלוש השכר

מתשלום שעות נוספות ועד ימי חופשה; עובדים רבים אינם מודעים לזכויות הבסיסיות שלהם. הנה על קצה המזלג מה שכדאי לכם לבדוק

26.02.19
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
7 דברים שכדאי לכל אחד לבדוק בתלוש השכר שלו - הסבר על תלוש השכר

בין אם מדובר בדמי הבראה, בתשלום שעות נוספות או בצבירה של ימי חופשה: עובדים רבים בישראל אינם מודעים לזכויות שלהם, וכתוצאה מכך נגרמת להם פגיעה משמעותית, לעיתים ברמה חודשית, בתלוש השכר שלהם.
כדי למנוע פגיעה דומה, נסביר בקצרה ועל קצה המזלג בשורות הבאות מספר זכויות בסיסיות של עובדים, שראוי שכל אחד מכם יבדוק בתלוש השכר שלו. קל מאוד להפר זכויות של עובדים, ולכן עליכם להפגין ערנות מיוחדת, ולא לוותר על המגיע לכם. 

אם לא תיאבקו על זכויותיכם, במיוחד בהיבט העיתוי להעלאת טענות כאלה ואחרות - המעסיק עלול להעלות נגדכם טענת שיהוי או שהזכויות שלכם יתיישנו. עוד עלול המעסיק לטעון לנזק ראייתי. כלומר,  הוא ינסה לטעון, כי בעקבות העיכוב בהעלאת הטענה, היכולת שלו להתגונן מפניה פחתה ולעתים טענה מעין זו מתקבלת בביה"ד.

הפרה נפוצה של החוק היא לכלול בשכר המינימום לא רק את שכר היסוד של העובד, אלא גם תוספות אסורות (כגון: הוצאות נסיעה ועוד)

1. שכר: האם משלמים לכם את שכר המינימום?

שכר המינימום בישראל עומד על 5,300 שקל בחודש למשרה מלאה, ועל 29.1 שקלים לשעה. האם משלמים לכם פחות מכך ? זו הפרה של החוק. 
הפרה נפוצה אחרת של החוק היא לכלול בשכר המינימום לא רק את שכר היסוד של העובד, אלא גם תוספות אסורות (כגון: הוצאות נסיעה ועוד). למען הסר ספק, את התוספות האלה יש לשלם בנפרד ולא לכלול בתוך שכר המינימום, כחלק ממנו. 

תשלום שעות נוספות, מעוגן בחוק שעות עבודה ומנוחה הקובע כי החל מהדקה הראשונה עד לשעה השמינית מעסיק ישלם 100% כמקובל תעריף לשעה, החל מהשעה 9-10: 125% מהתעריף המשולם, ושעה 11-12: 150% וכן כל שעה אחריה

2. שעות נוספות: האם משלמים לכם את המגיע לכם?

תשלום שעות נוספות, מעוגן בחוק שעות עבודה ומנוחה הקובע כי החל מהדקה הראשונה עד לשעה השמינית מעסיק ישלם 100% כמקובל תעריף לשעה, החל מהשעה 9-10: 125% מהתעריף המשולם, ושעה 11-12: 150% וכן כל שעה אחריה.

על פי תיקון 12 לחוק שעות עבודה ומנוחה, סעיף 25 לחוק: כל מעסיק נדרש לנהל מעקב אחר שעות הנוכחות של עובדיו, בין אם באמצעות שעון נוכחות אלקטרוני או החתמת כרטיס ידני. העובד צריך לדעת כי זכותו לדעת כמה שעות עבד, ולבדוק שכמות השעות שדווחה לו בתלוש נכונה, ועולה בקנה אחד עם השעות שעבד בפועל ופועל יוצא מכך - האם שולם לו שכר או תעריף כדין בגין אותן שעות.

מספר ימי החופשה שמגיעים לכל עובד תלוי בוותק שלו, ובשאלה כמה ימים הוא עבד באותה שנה. ככל שצו ההרחבה לקיצור שבוע העבודה חל על העובד, הוא זכאי ל-12 ימי חופשה (ככל שהוא מועסק אצל המעביד בין שנה-חמש שנים) ול-17 ימי חופשה (ככל שהוא מועסק בין שש-שמונה שנים)

3. ימי חופשה: מה מספר הימים שכתוב לכם בתלוש?

מספר ימי החופשה שמגיעים לכל עובד תלוי בוותק שלו, ובשאלה כמה ימים הוא עבד באותה שנה. ככל שצו ההרחבה לקיצור שבוע העבודה חל על העובד, הוא זכאי ל-12 ימי חופשה (ככל שהוא מועסק אצל המעביד בין שנה-חמש שנים) ול-17 ימי חופשה (ככל שהוא מועסק בין שש-שמונה שנים). 
באופן עקרוני, חוק חופשה שנתית אוסר לצבור ימי חופשה, אך העובד רשאי בהסכמתו של המעסיק לנצל רק חלק מימי החופשה שצבר (ובלבד שניצל לפחות שבעה ימי חופשה בשנה), ולצרף את יתרת ימי החופשה שלא נוצלה לחופשה בשנתיים הבאות. 

אם השלמתם שנת עבודה אחת לפחות, אתם זכאים לדמי הבראה, העומדים על 378 שקל ליום במגזר הפרטי, ועל 426 שקל ליום במגזר הציבורי

4. דמי הבראה: משולמים בתום שנת עבודה לעובד, וכן בכל תום שנה; לחלופין משולמים דמי הבראה מדי חודש באופן יחסי?

אם השלמתם שנת עבודה אחת לפחות, אתם זכאים לדמי הבראה, העומדים על 378 שקל ליום במגזר הפרטי, ועל 426 שקל ליום במגזר הציבורי. ברוב המקומות משולמים דמי ההבראה בחודשי הקיץ (לאו דווקא ואינו הכרחי). ואולם, על פי הפסיקה במקום לשלם דמי הבראה שנתיים המעסיק רשאי לשלם את החלק היחסי של דמי ההבראה מדי חודש. יש לציין, כי לעניין תשלום דמי ההבראה קיימים צווי הרחבה שונים, הקובעים מספר שונה של ימי הבראה המגיעים לעובדים מסוגים שונים.

לפי צו ההרחבה לביטוח פנסיוני מקיף, יש לבטח כל עובד בביטוח פנסיוני ולהפריש עבורו גם את החלק שלו (העומד על 6%) וגם את החלק של המעסיק (העומד על 12.5%). חשוב לבדוק את שיעור ההפרשות, ולוודא כי הן אכן מבוצעות בפועל מול הקרן הרלוונטית

5. הפרשות פנסיוניות: האם כל מה שמגיע לכם אכן מופרש בפועל?

לפי צו ההרחבה לביטוח פנסיוני מקיף, יש לבטח כל עובד בביטוח פנסיוני ולהפריש עבורו גם את החלק שלו (העומד על 6%) וגם את החלק של המעסיק (העומד על 12.5%). חשוב לבדוק את שיעור ההפרשות, ולוודא כי הן אכן מבוצעות בפועל מול הקרן הרלוונטית. יש להיות ערים לכך כי פנסיה מופרשת על שכר יסוד בלבד, ולא על רכיבים שמעבר לכך (כמו שעות נוספות או דמי נסיעות).

עובד הזקוק לתחבורה כדי להגיע למקום העבודה, זכאי לקבל הוצאות נסיעה על כל יום שבו השתמש בתחבורה ציבורית. ההחזר נקבע, באופן עקרוני, לפי עלות כרטיסיה או חופשי חודשי

6. דמי נסיעות: האם אתם מקבלים את זכויותיכם לפי צו ההרחבה? 

עובד הזקוק לתחבורה כדי להגיע למקום העבודה, זכאי לקבל הוצאות נסיעה על כל יום שבו השתמש בתחבורה ציבורית. ההחזר נקבע, באופן עקרוני, לפי עלות כרטיסיה או חופשי חודשי. לפי צו ההרחבה הרלוונטי, ההחזר שכל מעסיק נדרש לשלם לעובד על נסיעות עומד על 22.6 שקלים (גובה ההחזר ירד), גם אם בפועל העובד הוציא סכום גבוה יותר. 

חוק דמי מחלה קובע כי עובד זכאי ליום וחצי מחלה על כל חודש עבודה. על היום הראשון לא מקבלים שכר, על הימים השני והשלישי זכאים ל-50% מהשכר, ועל היום הרביעי ואילך זכאי העובד ל-100% משכרו

7. דמי מחלה: האם גם לכם שולם יום וחצי לכל חודש עבודה?

חוק דמי מחלה קובע כי עובד זכאי ליום וחצי מחלה על כל חודש עבודה. על היום הראשון לא מקבלים שכר, על הימים השני והשלישי זכאים ל-50% מהשכר, ועל היום הרביעי ואילך זכאי העובד ל-100% משכרו. ככל שהסכם העבודה של העובד כולל תנאים טובים יותר, העובד זכאי לתנאים מיטיבים מעבר לחוק.

בית המשפט קבע

לסיכום, לכל עובד במדינת ישראל קיימות זכויות בסיסיות בדיני עבודה, שאינן ניתן לערעור, כגון הזכות לקבלת שכר מינימום, תשלום עבור שעות נוספות, ביצוע הפרשות פנסיוניות כנדרש, תשלום דמי מחלה, חופשה, הבראה כפי שהוזכר לעיל ועוד. 
חשוב לעקוב אחר תלוש השכר שלכם, ולוודא כי התשלומים המועברים אליכם אכן משקפים את המגיע לכם. בכל מקרה של חשש לקיפוח או הפרה של זכויות, מומלץ להיוועץ בעורך דין, כדי שלא לוותר על המגיע לכם. 

* הדברים האמורים אינם מהווים ייעוץ משפטי, אלא הינם דברי הסבר כלליים. כל מקרה יש לבחון לגופו, על פי נסיבותיו הפרטניות. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים