zap group mishpati logo

פרקינסון ואי תפקוד מוטורי: ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך הוא כלי חשוב להתמודדות, במצב שאדם מאבד מהכושר המנטלי שלו. מה בנוגע למקרים בהם מתרחשת התדרדרות במצב המוטורי, כמו למשל במחלת פרקינסון?

מאת: עו"ד נחמן שפירא
20.03.19
תאריך עדכון: 28.03.24
6 דק'
פרקינסון ואי תפקוד מוטורי: ייפוי כוח מתמשך

מחלת פרקינסון, הנקראת בעברית "רטטת", היא מחלה נוירולוגית, הפוגעת באופן הדרגתי ביכולת התפקוד המוטורית של הגוף. תסמיני המחלה מתאפיינים בעיקר ברעד בלתי רצוני, האטה וירידה ביכולת התנועתית, קושי בהליכה ובעמידה ונוקשות שרירים. המחלה הולכת ומחמירה מיום ליום, עד לאי תפקוד גופני כולל. עם זאת, מחלה זו אינה פוגעת בכושרו המנטלי של האדם באף אחד מהשלבים.   

על פי תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, המסדיר את עניין ייפוי הכוח המתמשך, כלי זה רלוונטי בתחומים הבאים: אישי, רפואי ורכושי 

מהו ייפוי כוח מתמשך? האם הוא רלוונטי למצבים כמו מחלת פרקינסון?

ייפוי כוח מתמשך הוא כלי המאפשר לאדם לקבוע מראש מה יקרה במצב שבו ייפגע תפקודו והוא ייהפך ל"אדם שאינו מסוגל להבין" (סעיף 32י בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות); כלומר, בעל כושר מנטלי מוגבל, שאינו מסוגל לקבל החלטות בעצמו באופן עצמאי ובשיקול דעת. 

על פי תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, המסדיר את עניין ייפוי הכוח המתמשך, כלי זה רלוונטי בתחומים הבאים: אישי, רפואי ורכושי. הממנה קובע מראש מי האדם שהוא רוצה שיטפל בענייניו בתחומים אלה, במקרה שלא יהיה מסוגל לכך. הממנה מכין מראש את כל הסידורים למצב זה. 

התחום הרפואי: אדם שמצבו הנפשי או המנטלי מדרדר, אינו יכול לתת הסכמה מדעת לפרוצדורות רפואיות וטיפולים רפואיים. לכן, ייפוי הכוח המתמשך נועד גם לתחום זה

ההבחנה בין התחומים השונים בייפוי כוח מתמשך: אישי, רפואי ורכושי 

התחום האישי: היכן להתגורר, האם לעבור לגור בבית אבות וכו'. מדובר בהחלטות אישיות. אדם מבוגר או אדם בעל כושר מנטלי ירוד עשוי להזדקק לסיוע בקבלת החלטות אלה ובהפעלת שיקול דעתו. לכן, מי שחושש כי בשלב מסוים לא יוכל יותר לקבל החלטות בנושאים אלה, יבקש לערוך ייפוי כוח מתמשך. 

התחום הרפואי: גם בהקשר זה, מדובר בעניינים שכדי לקבל החלטה בנוגע להם, יש להיות בעל כושר מנטלי. אדם שמצבו הנפשי או המנטלי מדרדר, אינו יכול לתת הסכמה מדעת לפרוצדורות רפואיות וטיפולים רפואיים. לכן, ייפוי הכוח המתמשך נועד גם לתחום זה. 

התחום הרכושי: תחום זה רלוונטי לכל אדם ובכל מצב ובמיוחד למחלת פרקינסון, מאחר שהמחלה גורמת לכך שהחולה אינו מסוגל באופן פיזי לבצע פעולות הקשורות לנכסיו. כך, אדם חולה בפרקינסון או במחלות אחרות שפוגעות בכושרו המוטורי, אינו יכול להגיע לבד לבנק, לעמוד בתור בביטוח לאומי ולעשות סידורים פיננסיים שונים. גם לשם כך, הממנה זקוק למיופה כוח שהוא סומך עליו שינהל את העניינים השונים, לפי רצונו (רצון הממנה). 

ניתן לפרט את הפעולות ברמה מאוד ספציפית. כך, למשל: ייפוי כוח רק לעניין דירה מסוימת, רק לעניין פנסיה וכו'

ייפוי כוח מתמשך למקרים ספציפיים

אחד היתרונות הגדולים של ייפוי כוח מתמשך טמון בכך שהוא מאפשר לקבוע בדיוק איזה סמכויות יוענקו לממונה, איזה פעולות הוא יהיה מורשה לעשות ובאילו עניינים יפעל הממונה שנבחר על ידי מייפה הכוח. 

ניתן לפרט את הפעולות ברמה מאוד ספציפית. כך, למשל: ייפוי כוח רק לעניין דירה מסוימת, רק לעניין פנסיה וכו'. ניתן גם למנות שני אנשים במשותף או למנות ממלא מקום למיופה הכוח. 

מיופה כוח עדיין יכול להיטיב עם הממנה, מאחר שהוא יתפקד כמו שליח של הממנה ויבצע במקומו את הפעולות שהממנה עצמו אינו מסוגל לבצע. כך, למשל: חולה פרקינסון יכול לקבוע שכל עוד הוא נשאר כשיר בדעתו, מיופה הכוח שלו צריך להתייעץ אתו לגבי קבלת ההחלטות 

ייפוי כוח לחולה פרקינסון: עניינים רכושיים

על פי רוב, חולי פרקינסון אינם יודעים מה יהיה מצבם בעוד מספר חודשים, מאחר שההתדרדרות המוטורית עלולה להיות מהירה. עד שלא נפגע כושרו המנטלי, חולה פרקינסון עדיין יכול לקבל את מלוא ההחלטות בעצמו, לרבות ההחלטות בנושאים רכושיים. 

עם זאת, מיופה כוח עדיין יכול להיטיב עם הממנה, מאחר שהוא יתפקד כמו שליח של הממנה ויבצע במקומו את הפעולות שהממנה עצמו אינו מסוגל לבצע. כך, למשל: חולה פרקינסון יכול לקבוע שכל עוד הוא נשאר כשיר בדעתו, מיופה הכוח שלו צריך להתייעץ אתו לגבי קבלת ההחלטות. בנוסף, מייפה הכוח יכול לקבוע באיזה עיתוי, בהתאם למצבו המנטלי, מיופה הכוח שלו כבר לא יתייעץ אתו בנושאים אלה. 

בנוגע לעניינים רפואיים, מאחר שחולים במחלה קשה חשופים יותר לסיכונים, כדאי לקבוע ייפוי כוח מתמשך גם בנושאים אלו

ייפוי כוח מתמשך בעניינים רפואיים לחולי פרקינסון 

בנוגע לעניינים רפואיים, מאחר שחולים במחלה קשה חשופים יותר לסיכונים, כדאי לקבוע ייפוי כוח מתמשך גם בנושאים אלה. זאת, במקרה שמצבו של החולה יתדרדר, כך שלא יוכל להעניק הסכמה מדעת או לבצע בעצמו בחירות מסוימות. 

כל מחלה כגון: סוכרת, מחלות לב, ניוון שרירים וכו' - הפוגעת בתנועה של אדם, עשויה להביא להדרדרות במצבו המוטורי של החולה. לכן, כאמור, מומלץ לחולים במחלות אלה לערוך ייפוי כוח מתמשך

באיזה מחלות מומלץ לחולים לערוך ייפוי כוח מתמשך?

כל מחלה כגון: סוכרת, מחלות לב, ניוון שרירים וכו' - הפוגעת בתנועה של אדם, עשויה להביא להדרדרות במצבו המוטורי של החולה. לכן, כאמור, מומלץ לחולים במחלות אלה לערוך ייפוי כוח מתמשך. 

כך, למשל: במקרה שמדובר בניוון שרירים, על אף שמבחינה פיזית החולה בקושי יכול לתפקד, יש לחולה יכולת מנטלית מלאה. במקרה כזה, ייפוי הכוח לפעולות שבשיקול דעת, ייכנס לתוקף רק כאשר החולה כבר לא יוכל לתקשר ולהביע את רצונו. עד אז, ניתן לקבוע שייפוי הכוח יהיה לפעולות רכושיות בלבד, וכי החולה יביע את רצונו מול הממונה. 

ייפוי כוח מתמשך אינו רלוונטי אך ורק לאנשים הסובלים ממחלות שונות. כל אדם יכול ליהנות מייפוי כוח מתמשך, מאחר שייפוי הכוח נכנס לתוקף רק בהתאם לתנאי שהאדם קובע; ובמקרה שהוא "אדם שאינו מסוגל להבין בדבר" 

האם רק לאנשים חולים מומלץ להכין ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך אינו רלוונטי אך ורק לאנשים הסובלים ממחלות שונות. כל אדם יכול ליהנות מייפוי כוח מתמשך, מאחר שייפוי הכוח נכנס לתוקף רק בהתאם לתנאי שהאדם קובע; ובמקרה שהוא "אדם שאינו מסוגל להבין בדבר". כלומר: מצבו המנטלי אינו כשיר. 

אישור ייפוי הכח

עם זאת, במחלות שונות כגון פרקינסון, המשפיעות על התפקוד הפיזי של הפרט, גם כאשר הממנה מסוגל להבין ומתפקד מנטלית באופן מלא, ייפוי הכוח עשוי לסייע לו בהסדרת ענייני רכוש.  

* עורך דין נחמן שפירא מתמחה במשפט אזרחי, לרבות צוואות וירושות, מקרקעין, נדל"ן והוצאה לפועל. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה