zap group mishpati logo

חשיבותה של צוואה

מהי צוואה? על מה חשוב להקפיד ולמה לא כדאי לוותר עליה?

מאת: עו"ד שירלי דוידי טריגר
25.03.19
תאריך עדכון: 28.03.24
5 דק'
חשיבותה של צוואה

רבים מבני האדם נמנעים מעריכת צוואה, בעיקר מכיוון שהמחשבה על נושא זה מעלה באופן טבעי פחד מסוים מהמוות וממה שיעלה בגורל יקיריהם לאחר מותם. 
אך דווקא מכוון ש"אין אדם יודע את יום פקודתו ולכתו מן העולם" רצוי מאוד להסדיר בצוואה את כל נושא חלוקת הרכוש, ולעגן במסמך משפטי, 'שחור על גבי לבן' את זהות היורשים, היקף העיזבון ואופן חלוקת הרכוש.  

על צוואה להיות מנוסחת באופן בהיר וחד משמעי ועליה להיות ערוכה כדין, שכן צוואה שהוראותיה לא נרשמו באופן חד משמעי או צוואה שלא נערכה כדין, עלולה להוות עילה למחלוקות וסכסוכים בין היורשים ואף להביא לפסילת הצוואה

מהי צוואה ומהו גודל חשיבותה? 

מי שאינו עורך צוואה, מותיר את חלוקת רכושו ליורשיו לפי ברירת המחדל הקבועה בחוק הירושה (תשכ"ה-1965). קרי: פרט למוטבים ייחודיים, העיזבון מתחלק באופן שווה (חצי-חצי) בין בן הזוג שנותר בחיים ובין היתומים.

צוואה (מלשון ציווי) אם כן, היא למעשה הדרך המשפטית שבה יכול אדם לקבוע כיצד יחולק רכושו לאחר מותו, כאשר ברצונו לחלק את הרכוש באופן שונה מברירת המחדל המפורטת בחוק.

מכיוון שכך, על צוואה להיות מנוסחת באופן בהיר וחד משמעי ועליה להיות ערוכה כדין, שכן צוואה שהוראותיה לא נרשמו באופן חד משמעי או צוואה שלא נערכה כדין, עלולה להוות עילה למחלוקות וסכסוכים בין היורשים ואף להביא לפסילת הצוואה. 

בנוסף, יש לתת את תשומת הלב לכך כי יורשים לרוב אינם יודעים בדיוק איפה וכיצד עליהם לחפש את נכסיו של הנפטר, ולכן כדי להקל עליהם, יש למפות בצוואה את מכלול הנכסים, כדי ששום דבר לא "ילך לאיבוד" לאחר מות המוריש.  

צוואה בפני עדים - סוג זה של צוואה הוא השכיח ביותר ולא בכדי. צוואה זו נערכת בכתב וכוללת בנוסף לחתימת המוריש גם את חתימתם של שני עדים

סוגי צוואות

החוק מכיר בסוגים שונים של צוואות:

צוואה בכתב יד - צוואה שערוכה כולה בכתב ידו של המצווה, לרבות התאריך והחתימה.
צוואה זו לרוב אינה נבדקת ע"י עו"ד, ומשכך יש בה סיכון גדול, ולא פעם יכולים ליפול בה פגמים או שגיאות שעלולות להוביל לפסילתה.

צוואה בפני עדים - סוג זה של צוואה הוא השכיח ביותר ולא בכדי.
צוואה זו נערכת בכתב וכוללת בנוסף לחתימת המוריש גם את חתימתם של שני עדים. צוואה זו נערכת לרוב בסיוע עו"ד העוסק בתחום, אשר יכול להעניק למצווה רמת ביטחון גבוהה לכך שלאחר מותו ייעשה ברכושו כרצונו. 

צוואה בפני רשות - צוואה זו מוגשת בכתב או נאמרת בע"פ בפני רשות שהוסמכה לכך: שופט, נוטריון, רשם, ו/או חבר של בית דין  דתי. השימוש בסוג זה של צוואה הוא נדיר ואיש הרשות הוא זה אשר מאשר בחתימתו על פני הצוואה שהיא נקראה בפניו וכי המצווה אכן הצהיר את האמור בה.

צוואה בעל פה או צוואת שכיב מרע - צוואה בע"פ בפני שני עדים והם אלו שעורכים את הדברים שנאמרו ומפקידים את המסמך אצל רשם הירושה בסמוך ככל האפשר לאמירת הדברים. 

צוואה זו מיועדת אך ורק עבור מי שרואה עצמו, בנסיבות המצדיקות זאת, אל מול פני המוות. משכך תוקף הצוואה פוקע אם המצווה נותר בחיים לאחר חודש מהרגע שבו הוסר האיום על חייו.

צוואה הדדית - סוג נוסף של צוואה, משמעותה היא כי בני הזוג עורכים צוואה משותפת במטרה להוריש את כל עיזבונם זה לזה, ורק לאחר מכן לצדדים שלישיים, או ישירות לצדדים שלישיים. צוואה הדדית יכולה להיערך כמסמך אחד עליו באה חתימת שני הצדדים, או על שני מסמכים נפרדים (אם היא נערכת על מסמך אחד היא נקראת גם צוואה משותפת). 

רק מי שכשיר לכך מבחינת גילו וצלילות דעתו יכול לערוך צוואה.  על הצוואה לעמוד בדרישות החוק מבחינה צורנית

פסילת צוואה

כדי שהצוואה תקבל תוקף חוקי ולא יפלו בה פגמים שעלולים להביא לכדי לפסילתה, עליה לעמוד בתנאים מסוימים, ובין היתר בתנאים המפורטים:

• רק מי שכשיר לכך מבחינת גילו וצלילות דעתו יכול לערוך צוואה. 

• על הצוואה לעמוד בדרישות החוק מבחינה צורנית.

• על עורך הצוואה להקפיד, כי בכל הנוגע לניסוח ולעריכת הצוואה עצמה, תהיה הפרדה מפורשת בין המצווה ובין כל אדם אחר. לשם כך, המצווה ישב ויסביר את רצונו לעורך הדין שעורך את הצוואה כשאין בחדר איש מלבדם, ובעת החתימה על הצוואה לא יהיה נוכח במקום איש מן הזוכים על פי הצוואה. 

• צוואה שנערכה תחת איום, מרמה, השפעה בלתי הוגנת וכיוצא בזה - בטלה. 

ביטוחים למיניהם אינם נכללים במסגרת העיזבון. כספים אלו כלל אינם מהווים חלק מהרכוש המחולק בהתאם להוראות הצוואה, גם אם הדבר כתוב בה, וחלוקתם נקבעת בהתאם לזהות המוטב ו/או השארים המופיעים בכתב/טפסי הסכם הביטוח

טיפ חשוב!

חשוב מאוד לדעת, כי ביטוחים למיניהם אינם נכללים במסגרת העיזבון. כספים אלו כלל אינם מהווים חלק מהרכוש המחולק בהתאם להוראות הצוואה, גם אם הדבר כתוב בה, וחלוקתם נקבעת בהתאם לזהות המוטב ו/או השארים המופיעים בכתב/טפסי הסכם הביטוח. לפיכך חשוב להיות ערים לנקודה חשובה זו, ובמידת הצורך לעדכן את המוטבים בפוליסות הרלבנטיות.

יש אישור

לסיכום, אין חולק על כך, כי כל ההתעסקות סביב נושא הצוואה, הוא רגיש מאוד, ומשכך מומלץ להיעזר בעו"ד אשר בקיא בתחום. זאת, כדי למנוע "מלחמות ירושה", להביא לתכנון מסודר של שימור האינטרסים של המוריש אגב ניצול מרבי של משאביו, למנוע הפסדים כספיים גם בהיבט המיסויי, והחשוב מכל - להקל על היקירים אשר נשארים בחיים לאחר מות המוריש. 

 

• הכותבת היא עו"ד, מתמחה בצוואות וירושות, הליכי פש"ר ושיקום חייבים ומקרקעין. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה