zap group mishpati logo

חקירה במשטרה: 10 כללי זהב

זומנת לחקירה במשטרה? שים לב: לכל פעולה ומילה שלך יש השלכות מרחיקות לכת. חשוב לנהוג בזהירות ובחוכמה כבר מהרגע הראשון ולהיעזר בעורך דין מנוסה

מאת: עו"ד שמואל ניניו
23.07.19
תאריך עדכון: 28.03.24
12 דק'
חקירה במשטרה: 10 כללי זהב

חקירה במשטרה אינה מעמד נעים, בלשון המעטה: החקירה "תופסת" את הנחקר בהפתעה, כשהוא מפוחד ונתון בהלם. כך, הוא חשוף לתרגילי חקירה ולתחבולות, העלולים לפגוע בו ולסכן את חירותו. 

זומנת לחקירה במשטרה? חשוב לזכור כי לחקירה יש השלכות משמעותיות ביותר. יש לנהוג בחוכמה ובזהירות. במדריך זה, נביא 10 "כללי זהב" לפני חקירת משטרה.

אל תהסס לשאול שאלות בנוגע לכמה שיותר פרטים: מהו מעמדך - האם אתה מוזמן לחקירה כעד או כחשוד? מה פשר החקירה? לאיזו יחידה אתה מוזמן? 

כלל ראשון: לברר כמה שיותר פרטים

זימון לחקירה במשטרה, על פי חוק, חייב להיות בכתב, אך בפועל לרוב הזימון ייעשה בעל פה, כזימון טלפוני. כלומר, אתה צפוי לקבל שיחת טלפון, מאדם שיציג את עצמו כחוקר במשטרת ישראל. במהלך השיחה תידרש להתייצב במשטרה לצורך חקירה. הכלל הראשון נוגע לשיחת הזימון: יש לאמת את זהות הדובר על ידי בקשה לשלוח לך בדואר/בפקס טופס הזמנה לסור לחקירה שעליו מופיעים פרטים חשובים. לאחר האימות יש לנסות לברר כמה שיותר פרטים לגבי הנסיבות.

כבר במהלך שיחת הטלפון, חשוב ביותר לא להילחץ, לנשום עמוק ולבקש מהשוטר כמה שיותר תשובות. אל תהסס לשאול שאלות בנוגע לכמה שיותר פרטים: מהו מעמדך - האם אתה מוזמן לחקירה כעד או כחשוד? מה פשר החקירה? לאיזו יחידה אתה מוזמן? ועוד. במהלך השיחה, הפגן ביטחון ונחישות. אין צורך בהתחכמות או חוצפה. חשוב לשמור על קור רוח. יש לזכור: בשלב זה, השוטר אינו מחויב למסור לך פרטים. לכן, כל מידע הוא בבחינת הישג שתוכל לרתום לטובתך. 

אל תשתהה ואל תהסס: התקשר מיד לעורך דין ותאם אתו פגישת ייעוץ, כדי לגבש אסטרטגיה משפטית, עוד לפני הגעה לחקירה

כלל שני: ייעוץ של סניגור

בנקודת זמן קריטית זו עליך להבין ולזכור, כי החקירה החלה זמן מה ולעיתים זמן רב בטרם קיבלת את ההזמנה לחקירה. החוקר ערך והכין חומר רב אודותיך ובעיני רוחו יצר "נרטיב חקירה" מסוים כלפיך.

השיחה השנייה - מיד לאחר שיחת הזימון לחקירה - צריכה להיות לעורך דין פלילי בעל ניסיון. אל תשתהה ואל תהסס: התקשר מיד לעורך דין ותאם אתו פגישת ייעוץ, כדי לגבש אסטרטגיה משפטית, עוד לפני הגעה לחקירה. 

אין זה משנה אם זומנת לחקירה כעד או כחשוד ומה הרקע לחקירה: אין להגיע לחקירה במשטרה ללא הדרכה מוקדמת של עורך דין פלילי. כמובן, כל מידע שאספת מהשוטר שזימן אותך לחקירה, יסייע לעורך הדין להדריך אותך לפני החקירה ולבנות אסטרטגיה משפטית שתגן עליך כבר מהרגע הראשון.

יש עדים ו/או חשודים שמוזמנים לחקירה במשטרה ומקלים ראש במצב, משום שאינם מבינים את חומרת המצב וחשיבות החקירה. פעמים רבות, נחקרים - לרוב נעדרי ניסיון - מתמהמהים בפנייה לעורך הדין, מתוך לחץ או מתוך טעות בשיקול דעת והסתמכות על גורמי אכיפת החוק. זוהי טעות קריטית: חקירה במשטרה מהווה אירוע קשה. אופי החקירה עלול לגרום לך לטעות  ושגיאות עלולות לעלות ביוקר. גם אם אתה מרגיש בטוח, גם אם אתה חף מפשע וגם אם אתה בוטח בשוטרים: ליווי והדרכה של עורך דין פלילי מנוסה חיוניים מאוד וערכם לא יסולא בפז!

עורך הדין ינחה אותך בדיוק מה צפוי לך, ממה עליך להיזהר, מהם תרגילי החקירה העלולים להפיל אותך בפח, מה כדאי לך לומר (או שמא עדיף במקרים מסוימים שלא לומר כלום ולשמור על זכות שתיקה), מהן זכויותיך ומה מסכן אותך. אכן, סיוע של עורך דין פלילי מכונה "הגנה". יש להבין כי ההגנה מתחילה עוד לפני ההתייצבות במשטרה. 

נאשמים שמתמודדים בבית המשפט עם כתב אישום מגלים לעתים שאמרו דברים שאינם זוכרים אותם. הסיבה היא שכבר מהשנייה הראשונה, כל דבר שנאמר מוקלט ומתועד 

כלל שלישי: נצור את לשונך

מהרגע בו שוחחת עם עורך דין וגיבשתם אסטרטגיה, לגבי אופן פעולתך בחקירה, עליך לפעול בהתאם לעצותיו. יש להניח כי אחת העצות תהיה להקפיד שלא לומר דבר מיותר. חקירה היא אירוע חורץ גורלות, שמתחיל מרגע המפגש הראשוני עם השוטר. במקרים רבים, נאשמים שמתמודדים בבית המשפט עם כתב אישום, מגלים שאמרו דברים שאינם זוכרים אותם. הסיבה היא שכבר מהשנייה הראשונה, כל דבר שנאמר מוקלט, מתועד ובעל חשיבות. 

החקירה אינה מתחילה בחדר החקירות, אלא בשיחה הראשונה עם השוטר, בחיפוש בחצרים/רכב/מחשב (אם היה חיפוש), בשלב העיכוב או המעצר, בניידת בדרך לתחנה, במסדרון מחוץ לחדר החקירות, או במקומות "תמימים" אחרים. 

גם אם גורם מסוים מבטיח לכם שטרם התחילה החקירה, ומנסה לקיים אתכם "סמול טוק" מוקדם - אל תתפתו לומר דבר 

כלל רביעי: הכירו את תרגילי החקירה - ואל תיפלו בפח

יש תרגילי חקירה רבים שנחשבים יעילים, וכמעט תמיד פועלים על הנחקרים. עורך הדין ינחה אתכם, לפני החקירה, אילו תרגילי חקירה צפויים לכם, מה עליכם לעשות כדי לא ליפול במלכודת המתוחכמת, ואילו תרגילי חקירה פסולים ואף מחייבים דיווח. בין תרגילי החקירה הבולטים חשוב שתכירו את התרגילים הבאים:

הקלטת מפגשים - החוקרים עשויים ליזום מצבים שבהם אתם מרגישים שמותר לכם לומר הכל כי אינכם מתועדים. זאת, בשעה שהכל מוקלט. כך, למשל: מפגש תמים עם קרובים אינו מרחב בטוח; שיחה תמימה עם שותף לתא המעצר או "שיחה" בחדר חקירות, בראשיתה מבטיח לכם החוקר כי אינו כותב ומזמין אתכם "לדבר חופשי" היא כבר חלק מהחקירה. החוקרים מחויבים לתעד ולרשום כל הגה שיוצא מפיכם. לכן, גם אם גורם מסוים מבטיח לכם שטרם התחילה החקירה, ומנסה לקיים אתכם "סמול טוק" מוקדם - אל תתפתו לומר דבר. 

מצגי שווא - לחוקרי משטרה סמכויות רבות. אחת הסמכויות היא ההרשאה שיש להם לשקר לנחקרים ולהציג בפניהם מצגי שווא. עובדה זו אמורה לגרום לכם לקחת כל דבר שנאמר בפרופורציות: לא בטוח שמצאו טביעות אצבע שלכם בזירה; סביר שהשותף שלכם טרם "זימר"; קרוב לוודאי שאין עדי ראייה. 

לשמירה על זכות השתיקה ניתנת משמעות רבה במעלה ההליך הפלילי. עורך דין פלילי מנוסה יבחן את התועלת של השתיקה מול הסיכון בשיתוף פעולה בחקירה

כלל חמישי: דרוש את זכויותיך!

לנחקר, גם אם הוא חשוד, מגיעות זכויות שחשוב להכיר ואף לדרוש. הסניגור שלכם ינחה אתכם בנוגע לזכויות המגיעות לכם, אותן עליכם לשנן ולדרוש, מבלי לחשוש. בין הזכויות החשובות, בולטות זכויות הנחקר הבאות:

הקראת חשדות - אם אתה נחקר כחשוד, על החוקרים להזהיר אותך לפני תחילת החקירה. כלומר: חקירה באזהרה נפתחת כאשר החוקר מפרט באוזניך את המעשים בהם אתה חשוד ואת העבירות הפליליות שאתה חשוד בביצוען לרבות נסיבותיהן. 

בהמשך, על החוקר לשאול אותך אם הבנת את החשדות נגדך ולהזהיר אותך שאינך חייב לומר דבר, וכי כל דבר שתאמר, ישמש נגדך בבית המשפט. אם החוקר לא עמד בחובה זו, דרוש אותה ורד לעומק הדברים: וודא שהבנת בדיוק מהם המעשים והעבירות ומהם החשדות.

בסופו של יום על החוקר להטיח בפניך את מכלול הראיות שיש באמתחתו. עליו לעמת אותך מול עדויות שונות, חפצים וממצאים פורנזיים שונים שלכל אחד מהם יש קשר לכאורי אליבא דמנהלי החקירה למהות החשדות נגדך, ולכן עליך לשקול בכובד ראש את מידת שיתוף הפעולה שלך, שכן יש לא מעט מקרים בהם אדם לא עשה דבר, או ביצע עבירה פעוטה, ובכל זאת הוגש נגדו כתב אישום חמור בעקבות "פטפטת" מיותרת מצדו.  

זכות השתיקה - זוהי זכות חשובה ביותר, שחשודים רבים משתמשים בה. חשוב להבין את מהות הזכות. לאחר שהוקראו החשדות בפניך ומשהבנת את משמעותם, עליך לגבש אסטרטגיה (רצוי לאחר היוועצות בעורך דין) ולהחליט האם לשתף פעולה עם החקירה או שמא לשמור על זכות השתיקה. 

סניגור ימליץ לך לשתוק בחקירה, כאשר דבריך עלולים לפגוע בך. עצם שתיקתך עשויה להזיק לך, שכן לשמירה על זכות השתיקה ניתנת משמעות רבה במעלה ההליך הפלילי. עורך דין פלילי מנוסה יבחן את התועלת של השתיקה, על אף ה"מחיר" של השתיקה, מול הסיכון בשיתוף פעולה בחקירה. לאחר בדיקת מכלול הנסיבות, עורך הדין ימליץ לך מה עדיף. 

זכור: שתיקה בחקירה אינה מהווה ראייה ישירה נגדך, גם אם החוקר יסביר לך (כתרגיל חקירה) שמדובר בראייה ישירה

כלל שישי: אם בחרת לשתוק - אז תשתוק

אם בחרת לשמור על זכות השתיקה, הדבר הגרוע ביותר שתוכל לעשות הוא לדבר באופן חלקי ולהשיב על חלק מהשאלות, בעוד שלגבי שאלות אחרות תידום. התנהגות "מזגזגת" כזו מסוכנת, מפלילה ועלולה להוביל להרשעתך. הדבר חשוב שבעתיים במקרה בו עוכבת או נעצרת במפתיע ובטרם הייתה בידך האפשרות להיוועץ בעורך דין פלילי. במקרה כזה שמור על שתיקה מלאה ודרוש לראות עורך דין בהקדם האפשרי ואל תתפתה למסור הסברים או גרסאות לחשדות המוטחים בפניך.

לכן, אל תזוז מהקו בו בחרת לנקוט, אלא אם עורך הדין שלך ינחה אותך לעשות זאת. אם בחרת שלא להשיב, אל תשיב לאף שאלה, גם לא שאלה סתמית. עליך לסרב לשתף פעולה. אל תיבהל מהפצרות השוטרים ואיומיהם, אל תהסס בפניהם לגבי ביטחונך בפעולותיך. זכור: שתיקה בחקירה אינה מהווה ראייה ישירה נגדך, גם אם החוקר יסביר לך (כתרגיל חקירה) שמדובר בראייה ישירה.

במהלך החקירה עצמה, שמור על קור רוח, דבוק בגרסתך וחזור תמיד לשדרה של תיאוריך, מבלי להיות מוסח או להילחץ מפעולות החוקרים

כלל שביעי: אם בחרת לשתף פעולה - עשה זאת בתבונה

אם בחרת לשתף פעולה בחקירה, עליך להשיב על כל השאלות שתישאל, ותוך כך לשים לב לכל מילה ולהתנהל בזהירות ובחוכמה, תוך מתן תשומת לב לכל מאפייני החקירה. 

בחקירה עליך להתנהל לפי הכללים הבאים:

קור רוח ומיקוד - טרם החקירה, עשה הכנה והתכונן היטב בנוגע לגרסתך. במהלך החקירה עצמה, שמור על קור רוח, דבוק בגרסתך וחזור תמיד לשדרה של תיאוריך, מבלי להיות מוסח או להילחץ מפעולות החוקרים. החוקרים יעשו הכל כדי להקשות עליך: גידופים ונאצות, שאלות חוזרות בניסיון ליצור בלבול והסחת דעת, הטחת דברים קשים. אם תשמור על קשב ומיקוד, ותזכיר לעצמך שהחוקרים "משחקים" ב"משחק", לא תתבלבל והודעותיך יישארו מבוססות ואמינות. 

זכור, כי ככל שתשמור על קור רוחך לנוכח ניסיונות החוקרים לחלץ ממך הודאה ותעמוד איתן מול שימוש בשפה פוגענית, מזלזלת ומנאצת, כך ייטיבו סיכוייך לטעון בהמשך לשימוש בטכניקות פסולות, דבר שעשוי לפסול הודאות שנגבו ממך שלא כדין ובהמשך אף לתבוע פיצויים על כך.  

שיתוף פעולה ואמירת אמת - אם בחרת לשתף פעולה, עליך לומר אמת, פן תלך לאיבוד בסבך שקרים פתלתל. הודעותיו של נחקר שמוסר גרסה במשטרה, ישמשו במשפט פלילי נגדו, אם יוגש נגדו כתב אישום; נאשם שחוזר בו מהודעותיו ומוסר גרסה שונה במשפט, עשוי להסתבך ולהוביל להרשעה. כמו כן, שיתוף פעולה משמעו השתתפות במסדר זיהוי, השתתפות בעימות ועוד פעולות חקירה נדרשות. 

רישום - בזמן החקירה, עליך כנחקר לוודא שהחוקר כותב כל מילה שאתה אומר ואינו מפספס דבר. בתום החקירה, יינתן לך לעיין בכתוב ואף לחתום. בהקשר זה, חשוב ביותר שתקרא כל מילה ומילה. הקפד לוודא כי אתה אכן חותם על מסמכי הודעות שמתעדים את דבריך ולא על מסמכים אחרים. למרות העייפות והקושי, אל תמהר לעזוב את חדר החקירות, מבלי לוודא מה נכתב בשמך ועל מה בדיוק חתמת. 

מותר לחוקרים לעכב נחקר רק ל-3 שעות או ל-6 שעות עקב נסיבות מיוחדות, ולאחר אישור על כך מהקצין האחראי. במקרה שחלף הזמן האמור, בקש לעזוב את התחנה

כלל שמיני: לדרוש להשתחרר בזמן

כשאתה מוזמן לחקירה, יש זמן מוגבל לביצוע החקירה. אתה, כנחקר, צריך "לאכוף" אותו. ככלל, מותר לחוקרים לעכב נחקר שעוכב רק ל-3 שעות, או ל-6 שעות עקב נסיבות מיוחדות, ולאחר שקיבלו אישור על כך מהקצין האחראי. במקרה שחלף הזמן האמור, עליך לבקש לעזוב את התחנה. אם אתה עצור, אתה נדרש להישאר בחקירה עד תום המעצר. לכן, בתום 3 שעות, יש סיכוי שיעצרו אותך. אם אכן הוחלט לעצור אותך, מומלץ לבקש מהשוטר הסבר מפורט לעילת המעצר. צור קשר עם עורך הדין שלך ללא שיהוי. 

החוקרים מנסים במקרים רבים לדחות את מועד יצירת הקשר של העצור עם עורך דינו. בנקודה זו: אל תיכנע ואל תאפשר "מריחת זמן"

כלל תשיעי: דרוש לשוחח עם עו"ד באופן מיידי

כאמור, לעצור יש זכות לקבל ייעוץ מעורך דין. זוהי זכות חשובה ביותר, שיש בה כדי להשפיע על החקירה כולה. המשמעות של מימוש הזכות לייעוץ עורך דין היא שהחוקרים מאפשרים לך להתקשר לעורך דין פלילי (מכונה גם עורך דין מעצרים). לאחר השיחה, ובמצב הרצוי עורך הדין מגיע ל לתחנת המשטרה ונפגש אתך ועם החוקרים. 

בשל ההשפעה הקריטית של הייעוץ המשפטי, על אף החשיבות הרבה של הזכות לייעוץ מסניגור, החוקרים מנסים במקרים רבים לדחות את מועד יצירת הקשר של העצור עם עורך דינו. בנקודה זו: אל תיכנע ואל תאפשר "מריחת זמן". דרוש לדבר מיידית עם עורך דין ואל תסכים לעשות דבר לפני שיחת הטלפון לעורך הדין. אין זה משנה מה החוקרים יבטיחו לך. 

משזומנת לחקירה, ודאי כחשוד, המשמעות היא שהוקצו משאבים לבירור חשדות נגדך, חשדות שלא ייעלמו בקלות. לכן, עליך להתכונן לריצת מרתון

כלל עשירי: עם הפנים לעתיד

משזומנת לחקירה, ודאי כחשוד, המשמעות היא שהוקצו משאבים לבירור חשדות נגדך, חשדות שלא ייעלמו בקלות. לכן, עליך להתכונן לריצת מרתון הכוללת עליות, מורדות ומתחים. זהו זמן טוב לגייס מכרים וקרובים, שיהוו עבורך רשת תמיכה, להצטייד בעורך דין פלילי מנוסה ולעשות לא מעט עבודה פנימית, שתאפשר לך לצלוח את האתגר מבלי להישבר. 

לסיכום: אם זומנת לחקירה פלילית, התנהג בזהירות כבר מהרגע הראשון: יש לברר במה מדובר, להצטייד בסניגור, "לשמור על הלשון", לדעת את הזכויות, להיזהר מתרגילי חקירה, לשמור על קור רוח ולהגיע מוכן לקרב על חירותך: עם עורך דין פלילי מנוסה, עם הרבה אמונה וכוח פנימי, ועם חברים ומכרים שילוו ויעטפו אותך. 

* עו"ד שמואל ניניו עוסק במשפט אזרחי ופלילי, בעל ניסיון של קרוב ל-22 שנים בתפקידי ליבה במשטרת ישראל. בין היתר, עו"ד ניניו נותן ייעוץ לנחקרים, כולל בשלבי טרום חקירה.

* סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה