zap group mishpati logo

בית המשפט: לא הוכחה השפעה בלתי הוגנת

בת של מנוח טענה להשפעה בלתי הוגנת על אביה בצוואתו ע"י אחד מאחיה. בית המשפט דחה את הטענה

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
08.07.12
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
בית המשפט: לא הוכחה השפעה בלתי הוגנת

בית המשפט לענייני משפחה בטבריה דן בטענה להשפעה בלתי הוגנת.
המדובר במנוח - אדם מבוגר וחולני, אך צלול בדעתו, אשר ערך צוואה בשנת 2007 בה הוא ביקש להנחיל את כל רכושו לאשתו וחמשת ילדיו, ואילו את בתו המתנגדת הוא הדיר מהצוואה.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום צוואות וירושות

הבת שהודרה מהצוואה טענה, כי אין לקיים צוואה זו הואיל והיא נעשתה תחת השפעה בלתי הוגנת של אחד מאחיה, מר א.מ. .מנגד טוענים אמה, אחיה ואחיותיה, כי הדרתה של הבת המתנגדת מהצוואה היא פרי החלטה מושכלת של המנוח ותוצר יחסיו העכורים עם המתנגדת וכי יש לקיימה ככתבה וכלשונה.

הטענה נבחנה בשני רבדים: רובד ראייתי ורובד ערכי.
במישור הראייתי הנורמטיבי, בהתנגדויות לקיום צוואה מטעמי השפעה בלתי הוגנת שאל בית המשפט את עצמו 3 שאלות:

מי נושא בנטל השכנוע ומי בנטל הבאת הראיות? כיצד יוכל לעמוד כל צד בנטל הרובץ עליו? ומה על המתנגד לקיום צוואה בטענת השפעה בלתי הוגנת להוכיח.

השופט אסף זגורי קבע,  כי מקום שלא נפלו פגמים צורניים בצוואה, הרי שנטל השכנוע והבאת הראיות הוא על המתנגד אף אם הוכחה תלות בנהנה, אם כי יש פעמים שנטל הבאת הראיות יכול לעבור לצד המבקש קיום הצוואה.

נקבע, כי מצד אחד יש צורך בראיות מהימנות אך מצד שני בשל הקושי לאתר ראיות שכאלו יש מקרים שבהם די בראיות נסיבתיות שעולה מהן מסקנה מבוססת וממשית להשפעה בלתי הוגנת.  

בית המשפט ציין, כי  השפעה בלתי הוגנת מתאפיינת בחוסר ההגינות שבהשפעה שהביאה לעריכת הצואה.
לאחר בחינת העדויות והראיות נקבע, כי בנסיבות המקרה, הצוואה תקינה והנטל היה לפתחה של המתנגדת והיא לא עמדה בו.

לא הוכחה השפעה בלתי הוגנת
זאת ועוד, נקבע כי המסקנה המסתברת יותר היא כי התנהגותה של המתנגדת ואירועים שונים השפיעו על המנוח ולא הנהנים. גם אם לנהנים היה חלק בעיוות פרשנות האירועים העובדתיים בפני המנוח,  הרי שאין מדובר בהשפעה בלתי הוגנת מבחינה ערכית ומוסרית כפי שבית המשפט בוחן ורואה הדברים.

השופט ציין, כי המנוח נפטר ביום 13.12.10, כאשר המבקשת כלל לא ידעה כי נפטר, לא התעניינה בשלומו ואף לא נכחה בהלווייתו. היחסים בין המנוח לבין המתנגדת היו מעורערים ביותר ולמעשה היה נתק ביניהם בשלוש השנים האחרונות לחייו.

"המנוח אמנם סבל ממחלות שונות לרבות מחלת כליות קשה, אך הוכח כי היה צלול, התמצא בזמן ובמקום והיה בהכרה מלאה", כתב השופט בפסק הדין.
לאור האמור, ההתנגדות נדחתה.

(ת"ע 6570-02-11 ס.פ. נ' מ.ג. ואח' (התנגדות לקיום צוואה))

נכתב ע"י: עו"ד אורנית אבני-גורטלר

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים