zap group mishpati logo

האם כדאי להגיש תביעת גירושין? שיקולי כדאיות בניהול הליכי גירושין

יש לבחון, בין היתר, מהן הזכויות של כל צד, מה גובה העלויות ולערוך תיאום ציפיות

מאת: עו"ד הילה בורנשטיין
09.09.19
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
האם כדאי להגיש תביעת גירושין? שיקולי כדאיות בניהול הליכי גירושין

בואו נדבר על זה: את או אתה או שניכם מחליטים שזהו, אתם רוצים להתגרש, וזה בכלל לא משנה מאיזו סיבה: בגידה, ריחוק וחוסר אהבה, ריבים וחיכוכים בלתי פוסקים שגם ייעוץ זוגי לא עזר לפתור. פשוט רע לכם במקום שבו אתם נמצאים. אז החלטתם, ומה עושים עכשיו? האם להגיש תביעות, או האם כדאי לפנות לדרך המשא ומתן, גישור או פשרה?

כדי להחליט מהי הדרך הנכונה עבורכם, עליכם לענות לעצמכם על מספר שאלות:
א. האם הצד השני יודע על רצונכם בגירושין, והאם הצד השני מעוניין או מסכים להתגרש?
ב. האם אתם יודעים מה ציפיותיו/דרישותיו ביחס לגירושין (בעניין הילדים, הרכוש, המזונות וכ"ו)?
ג. האם הפערים בין הדרישות והציפיות שלכם מצומצמים יחסית?
ד. האם ענייני הכספים והרכוש גלויים ופתוחים ביניכם?
ה. האם אתם יודעים באמת מהן זכויותיכם ומהן זכויות הצד השני? (אם לא מומלץ לגשת בדחיפות לייעוץ משפטי מקדים).

אתם הולכים "לבלות" בממוצע לפחות שנתיים בבתי המשפט ובהתכתשויות, האם אתם בנויים לזה? הליכי גירושין הם הליכים לא פשוטים ולא נעימים

המשמעות של הגשת תביעות וניהול הליכים בבית המשפט

במקרה שעניתם כן על כל השאלות או על מרביתן, גישור, משא ומתן או פשרה מסוג כלשהו הם אידאליים למצבכם. אבל, גם אם עניתם בשלילה על כל השאלות, חשוב שתבינו לעומק מהי המשמעות של הגשת תביעות וניהול הליכים בבית המשפט:

א. כל צד ישלם בעצמו עשרות עד מאות אלפי שקלים שכר טרחה עו"ד והוצאות שונות, שלא יחזרו.
אתם וודאי חושבים לעצמכם: אבל אם אנצח, בית המשפט יפסוק לי הוצאות. אז זהו, שהמצב במציאות שונה לחלוטין. במקרים רבים בית המשפט כלל אינו פוסק הוצאות או שההוצאות שנפסקות נמוכות מאוד ואינן מתקרבות כלל לכיסוי ההוצאות שהוצאו בפועל, זאת בעיקר כשמדובר בנושאים רגישים כמו משמורת ילדים ומזונות.

ב. אתם הולכים "לבלות" בממוצע לפחות שנתיים בבתי המשפט ובהתכתשויות, האם אתם בנויים לזה? הליכי גירושין הם הליכים לא פשוטים ולא נעימים. יש נטייה להוציא את כל ה"כביסה המלוכלכת" החוצה, לחשוף את כל העניינים האישיים והאינטימיים ביותר, להאשים, להתעמת. צפו לפגוש את עורך הדין שלכם או לשוחח עימו לעיתים קרובות, להעיד בדיונים, ולעיתים גם לספוג גידופים מהצד השני. הליכי גירושין הם הליכים אינטנסיביים ועמוסים הרבה יותר מהממוצע, הליכים שישאבו ממכם הרבה זמן ואנרגיה וישאירו אתכם "תקועים" בעבר במקום להמשיך הלאה בחיים (והרי זו הייתה המטרה שלכם כשהחלטתם להתגרש). ברוב המקרים ההתכתשות תשאיר אתכם ביחסים עכורים עם הצד השני ומשפחתו לתמיד.

ג. האם אתם מסוגלים לעשות הפרדה בין הסכסוך לבין הילדים? האם הסכסוך נוגע ישירות לילדים?
לעיתים ההשפעות של הליכי הגירושין על הילדים רחוקות טווח ואף בלתי הפיכות, החל בצורך בטיפול רגשי אינטנסיבי ועד מקרים קשים של ניכור הורי. ברור שכתוצאה מן הגירושין הילדים חווים משבר קשה, עצבות ולעיתים גם ירידה בלימודים או בעיות אחרות. אך ככל שהמאבק בין ההורים יהיה קשה יותר, וככל שההורים לא יידעו לעשות הפרדה בין הסכסוך לבין הילדים ויערבו את הילדים בסכסוך, הפגיעה והנזק לילדים יהיו קשים הרבה יותר ולעיתים ישליכו עליהם לשארית חייהם. האם זה מה שאתם רוצים עבור ילדיכם? האם אתם שמים באמת את הילדים במקום הראשון והסכסוך הוא בלתי נמנע, או שבלהט המריבה אתם שוכחים שהם סובלים כשהם רואים ששני האנשים הכי חשובים להם בעולם הפכו לאויבים?

בחלק גדול ממקרי הגירושין ברור לחלוטין שלסכסוך הכספי נלווים היבטים רגשיים עמוקים וסבוכים בהרבה, ולא בכל מקרה ההליך המשפטי מוצדק או כדאי

השיקול הרציונלי

רוב העוסקים בתחום הגירושין יסכימו שלרוב עיקר הסכסוך נסוב סביב ענייני כספים - אם בענייני רכוש וחלוקת כספים ואם בעניין מזונות, אך בחלק גדול מן המקרים ברור לחלוטין שלסכסוך הכספי נלווים היבטים רגשיים עמוקים וסבוכים בהרבה, ולא בכל מקרה ההליך המשפטי מוצדק או כדאי.

כאשר אנחנו נדרשים בחיים לקבל החלטה כלשהי בעיקר בעניין כלכלי, אנו נוטים לחשוב במונחי "רווח והפסד" או במונחי "סיכון מול סיכוי". כלומר מה נרוויח ומה נפסיד אם נבצע פעולה מסוימת.
לעומת זאת נוכחתי כי בגירושין פעמים רבות הרציונל הכלכלי אינו מתיישב בהכרח עם פעולות הצדדים, והעלויות הכספיות והרגשיות של פעולותיהם אינן תואמות בהכרח את ה"רווחים" הצפויים להתקבל כתוצאה מניהול ההליך.

לסיכום: שלבים בבחינת כדאיות הליך משפטי לעומת גישור או משא ומתן:

1. מהן הזכויות של כל אחד מן הצדדים על פי החוק והפסיקה? (מומלץ ייעוץ משפטי מקדים)
2. א. האם הציפיות שלי או של הצד שכנגד חורגות באופן קיצוני מהחוק והפסיקה, או
ב. האם יש עניין מהותי שהצדדים חלוקים לגביו באופן קיצוני (לדוגמה: נכס מקרקעין
שצד אחד סבור ששייך רק לו, ואילו הצד השני טוען שמגיעה לו מחצית).
3. האם הצד השני מוכן לבחון פשרה או שהוא מתבצר בעקשנות בעמדותיו?
4. מהן עלויות ההליך המשפטי, לעומת הרווח שאני עתיד לקבל אם אזכה? (מתוך הידיעה שהוצאות משפטיות לא יכוסו ברובן גם במקרה של זכייה).
5. האם קיימים מחירים/רווחים אחרים שחשובים לי יותר מן הרווח הכספי? (לדוגמה: השפעה על הקשר עם הילדים, התנצלות במקרה של לשון הרע וכדומה).

* האמור לעיל מתייחס אך ורק להליכים בענייני משפחה
* כל הזכויות שמורות לעו"ד הילה בורנשטיין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה