zap group mishpati logo

הוזמנתם לחקירה במשטרה? דעו את זכויותיכם

הוזמנתם למשטרה לחקירה? לפני שתתייצבו לחקירה, כדאי שתדעו את זכויותיכם ותכירו את תרגילי החקירה הנפוצים.

מאת: עו"ד ילנה מילר
15.09.19
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
הוזמנתם לחקירה במשטרה? דעו את זכויותיכם

כל אזרח נורמטיבי יכול למצוא את עצמו בסיטואציה הבאה: קבלתם שיחה ממספר בלתי מזוהה, הדובר מהצד השני של הקו מזדהה כחוקר משטרה ומזמין אתכם לתחנת משטרה לצורך חקירה.
אינכם צריכים להיות עבריינים. די בכך שבעקבות סכסוך שכנים על חניה או רעש חריג, השכן המעורב יחליט להגיש תלונה. במקרה כזה ייתכן שתוזמנו לחקירה במשטרה.
או למשל, גבר שמצוי בהליך גירושין יכול למצוא עצמו מוזמן לחקירה, עקב תלונת שווא שהוגשה ע"י בת הזוג. בנוסף, גם נהג שהיה מעורב בתאונת דרכים או נחשד בנהיגה בשכרות, עשוי למצוא עצמו מוזמן לחקירה. אזרחים נורמטיביים, המתייצבים לראשונה בחייהם לחקירה במשטרה, אינם מודעים לזכויות שלהם. לרוב, הם נתונים בלחץ נפשי אדיר אשר גורם לבלבול וקבלת החלטות שגויות, באופן העלול להוביל להפללה עצמית, גם במקרה שלא בוצעה כל עבירה.

יש לבדוק מול החוקר מה נושא החקירה? האם זומנתם לחקירה בתור חשוד או עד? מהי העבירה בה נחשדתם? מתי העבירה בוצעה? ועוד כל אלה מאפשרים הכנה מיטבית לחקירה עצמה

כיצד להגיב במקרה של זימון לחקירה במשטרה?

הצעד הראשון הוא לברר מה הסטטוס של המוזמן לחקירה: האם זומנתם לחקירה בתור חשוד או עד? אם הזימון לחקירה הוא זימון כחשוד, אזי מדובר בחקירה תחת אזהרה.
בנוסף, יש לבדוק מול החוקר מה נושא החקירה? מהי העבירה בה נחשדתם? מתי העבירה בוצעה? כל אלה מאפשרים הכנה מיטבית לחקירה עצמה.

מומלץ להבין ולהפנים, כי החוקר אינו חבר שלכם. הוא אפילו לא גורם נייטרלי ששואף להגיע לגילוי האמת. מטרת החוקר היא למצוא ראיות מפלילות אשר יאפשרו הרשעת החשוד בבית המשפט

כיצד מומלץ להתנהל במהלך החקירה?

התנהלות נכונה במהלך חקירה קריטית לגורל התיק שנפתח נגד הנחקר ולעתידו. נחקרים באזהרה אינם יודעים האם לשמור על זכות השתיקה? האם לשתף פעולה עם החוקר? האם לספר הכל או להיצמד לשאלות החוקר בלבד וכו'. מודעות לזכויות החשוד עשויה לאפשר התנהלות שתבטיח כי מה שייאמר או לא ייאמר, לא יגרום נזק, וכן תמנע הפללה עצמית ומסירת מידע ביתר.
מומלץ מאוד להבין ולהפנים, כי החוקר אינו חבר שלכם. הוא אפילו לא גורם נייטרלי ששואף להגיע לגילוי האמת. מטרת החוקר היא למצוא ראיות מפלילות אשר יאפשרו הרשעת החשוד בבית המשפט.

האם השימוש בזכות השתיקה אינו מרמז על אשמה?

לכל חשוד עומדת זכות לשתיקה מוחלטת במהלך החקירה. פעמים רבות, חוקרים אומרים לנחקר כי אם ישמור על זכות השתיקה, אזי השופט בתיק לא יראה את השתיקה בעין טובה, מאחר שהשתיקה עלולה להחמיר, לכאורה, את הראיות כנגד הנאשם.

אמנם לא ניתן לומר כי הדבר אינו נכון לחלוטין, אך יש לקחת את הדברים בעירבון מוגבל כשהם מגיעים מפיו של החוקר. חוקרים אינם "אוהבים" חשודים ששומרים על זכות השתיקה, מאחר שהשתיקה מחייבת את החוקרים לעבוד הרבה יותר קשה. לכן, חוקרים רבים מנסים לשכנע את החשוד לא לשמור על זכות השתיקה.יחד עם זאת, חשוב מאוד להשתמש בזכות השתיקה, במקרים שמתאימים לכך. קיימים מקרים רבים, שבהם - בראייה לטווח ארוך של ההליך המשפטי כולו - עדיף לשמור על זכות השתיקה בחקירת המשטרה.

שתיקה גורפת מחמירה לעיתים את מצב החשוד. מצד שני, תשובות שמפלילות אותו בוודאי אינן רצויות. הדבר נבחן אפוא בכל תיק לגופו. לפני מסירת עדות, מומלץ להיוועץ בעורך דין פלילי

אם כך, מתי כדאי לשתוק בחקירה?

מצד אחד, שתיקה גורפת מחמירה לעיתים את מצב החשוד. מצד שני, תשובות שמפלילות אותו בוודאי אינן רצויות. הדבר נבחן אפוא בכל תיק לגופו. לפני מסירת עדות, מומלץ להיוועץ בעורך דין פלילי, שיבחן את נסיבות המקרה, ויוכל לייעץ האם לשמור על זכות השתיקה. כך, תוכלו לקבל החלטה שקולה ועניינית.

האם מותר לנחקר שלא לענות על חלק משאלות החוקר?

לכל נחקר בחקירה תחת אזהרה יש את הזכות לחסיון מפני הפללה עצמית. פירוש הזכות הוא כי חשוד פטור מלהשיב על שאלות או למסור ראיות שמפלילות אותו.

לכל חשוד עומדת זכות להיוועצות בעורך דין לפני חקירה, גם אם אינו עצור. אל תוותרו על הזכות! לא פעם, אנשים סבורים כי אם הם לא אשמים, אין צורך להיוועץ בעורך דין

האם תמיד כדאי להיוועץ עם עורך דין לפני חקירה תחת אזהרה?

לכל חשוד עומדת זכות להיוועצות בעורך דין לפני חקירה, גם אם אינו עצור. אל תוותרו על הזכות! לא פעם, אנשים סבורים כי אם הם לא אשמים, אין צורך להיוועץ בעורך דין. כך, הם מוסרים מידע שבסופו של דבר גורם להפללתם. לא פעם, החוקרים עצמם מנסים לצמצם ולהקטין את המעשה שעשה החשוד, כדי שהוא יחשוב שמדובר במעשה פעוט שאינו מהווה עבירה פלילית. כך, מבלי שיתייעץ עם עורך דין, החשוד ימסור מידע שעלול לגרום לו להפליל את עצמו.
גם בזכות להיוועץ בעורך דין לפני חקירה יש להשתמש בחוכמה. לכן, אל תפנו לעורך דין שטיפל בתיק הנזיקין שלכם או ברכישת דירה, או לעו"ד קרוב משפחה, חסר ניסיון בתחום הפלילי. רק עורך דין בקי בתחום הפלילי יוכל להעריך את נסיבות המקרה ולייעץ לגבי התנהלות נכונה אשר יכולה להציל גורלו של החשוד בהתאם לדרישות החוק, ולתת את הייעוץ הטוב ביותר.

מדוע חשוב לעמוד על הזכות להיחקר בשפת אם?

הזכות העיקרית הרביעית העומדת לכל חשוד בחקירה תחת אזהרה היא הזכות לחקירה בשפה שהוא מבין ושולט בה היטב. מטרת הזכות הזו אינה רק לאפשר לנחקר להבין את שאלות החוקר בצורה ברורה, אלא גם לענות בשפה שהנחקר מבין אותה ושולט בה היטב. בנוסף, על החשוד להיות מסוגל לקרוא את פרוטוקול החקירה, לאשר את הכתוב בו (או לתקן את הכתוב) ולחתום על הפרוטוקול.
אם השפה אינה מובנת, הנחקר זכאי למתורגמן מטעם המדינה, ללא תשלום. אם הפרוטוקול אינו משקף נכונה את מה שנאמר בחקירה, מומלץ לנחקר לבצע תיקון (בכתב ידו) של המשפט שנכתב באופן שאינו נכון או הוסף על ידי החוקר. לבסוף, אם הנחקר אינו בטוח בנוגע למה שמופיע בפרוטוקול החקירה, מומלץ שלא לחתום על הפרוטוקול.

החוקר יכול להציע לנחקר לספר את גרסתו לפני מימוש הזכות להיוועצות עם עורך דין. שימו לב, מדובר בתרגילי חקירה. מה שייאמר - יצורף לחומר החקירה

כיצד ניתן להיערך מול תרגילי חקירה?

חוקרי משטרה משתמשים בתרגילים שונים, כדי לגרום לחשוד להתחיל לדבר ולהפליל את עצמו. חשוב להיות אדיב לחוקר, ויחד עם זאת לזכור כי החוקר אינו חבר שלכם ולא מדובר בשיחת חולין בבית קפה. גם אם החוקר מתחיל לדבר על ילדיכם, מציע לכם סיגריה או מציע לכם לשתות, אל תשתפו פעולה בכל הקשור למסירת מידע שייתכן כי יפליל אתכם. תרגילי חקירה עשויים גם לקבל צורה של שיחות חולין במסדרון, בנסיעה ממקום המגורים לתחנה, או בתא המעצר. כל אלה נחשבים מסירת מידע ועדות לחוקר. לאחר סיום "שיחת החולין", החוקר יכתוב מזכר שיצורף לתיק החקירה ויהווה חלק מחומר החקירה.

במקרים אחרים, החוקר עשוי להציע לנחקר לספר, בצורה חברית ובלתי פורמלית, את גרסתו. כך, החוקר יוכל להציע לנחקר קודם לספר את מה שהיה ואז יחליט אם יהיה צורך בחקירה פורמלית. בנוסף, החוקר יכול להציע לנחקר לספר את גרסתו לפני מימוש הזכות להיוועצות עם עורך דין. שימו לב, מדובר בתרגילי חקירה. מה שייאמר - יצורף לחומר החקירה. לכן, מומלץ שלא להיענות לתרגילים אלה. נפילה בפח במסגרת תרגיל חקירה עלולה לגרום נזק שיהיה מאוד קשה לתקן בעתיד.

החוקר יכול לומר: "יאללה, תודה - ותלך הביתה". תרגילי עידוד להודאה גורמים לנחקרים להודות. חשוב לדעת כי הודאה בהחלט אינה מביאה לשחרור, גם אם הדבר נרמז.

האם הודאה תסייע לנחקר להשתחרר "על המקום"?

כדי להביא חקירה לסיומה, פעמים רבות מנסים החוקרים לגרום לחשוד לחשוב שאם יודה בביצוע העבירה, הוא ישוחרר - ובכך יסתיים התיק. המעצר והחקירה מהווים סיטואציה קשה ביותר לנחקר. הנחקר נמצא תחת לחץ נפשי אדיר וכל מה שמעניין אותם באותו הרגע, זה להשתחרר ולהגיע הביתה. החוקר יכול לומר: "יאללה, תודה - ותלך הביתה". תרגילי עידוד להודאה גורמים לנחקרים להודות. חשוב לדעת כי הודאה בהחלט אינה מביאה לשחרור, גם אם הדבר נרמז.

לסיכום: זומנתם לחקירה? לפני שתיגשו לתחנת המשטרה, מומלץ להתייעץ עם עו"ד בעל ניסיון בתחום הפלילי, שיידע להכין אתכם לחקירה וידריך כיצד להתמודד עם התרגילים המופעלים במסגרת החקירה. כך, לא תאמרו בחקירה עצמה דברים העלולים להפליל אתכם.

* עו"ד ילנה מילר מתמחה בדין הפלילי.
* סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה