zap group mishpati logo

הוצאה לפועל: הצעיר נסע ללמוד בחו"ל, וגילה שהוא בחובות כבדים

תושב הדרום נסע ללימודי טכנאות שיניים ברומניה. כשחזר גילה שקרוב משפחתו סיבך אותו בחובות ענק. רק הכרזה על פשיטת רגל אפשרה לו לצאת לדרך חדשה

23.09.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
הוצאה לפועל: הצעיר נסע ללמוד בחו"ל, וגילה שהוא בחובות כבדים

תושב הדרום (41) לא האמין שזה קורה לו: לאחר שהות של שנים ארוכות בחו"ל לצורך לימודים, הוא חזר לישראל, ונדהם לגלות כי נקלע לחובות כבדים. לאיש התברר כי קרוב משפחתו, ששכנע אותו לרשום על שמו עסק משפחתי כאשר היה בן 17, פיזר בשמו צ'קים כשהיה בחו"ל, וסיבך אותו עם חובות במאות אלפי שקלים. לאורך שנים ארוכות ניסה התושב להחזיר את החובות דרך איחוד תיקים, אולם מאמציו לא נשאו פרי, והחובות רק הלכו וגדלו בגלל הריבית וההצמדה. רק לאחר שביקש, באמצעות הח"מ, להכריז על עצמו כפושט רגל, הוא יכול היה סוף סוף לצאת לדרך חדשה.

צבר חובות כבדים בהיקף של 267 אלף שקל ל-12 נושים שונים, וזאת מבלי שכלל ידע על חובות אלה, שהחלו להיערם כאשר שהה בחו"ל

ניהול כושל שגרם לצ'קים לחזור

החייב גולל את סיפור הסתבכותו בבקשה שהגיש לבית המשפט המחוזי בבאר שבע להכרזתו כפושט רגל. לדבריו, הוא צבר חובות כבדים בהיקף של 267 אלף שקל ל-12 נושים שונים, וזאת מבלי שכלל ידע על חובות אלה, שהחלו להיערם כאשר שהה בחו"ל. "בגיל 17 דוד שלי לקח אותי ופתח על שמי עסק", טוען האיש בבקשה שהגיש, וממנה עולה כי קרוב משפחתו ניצל את תמימותו. "היה לי תיק על שמי במע"מ, במס הכנסה ובמוסד לביטוח לאומי". אלא שלמרות שהעסק היה רשום על שמו, מי שניהל אותו בפועל היה הדוד. בשלב מסוים, החליט החייב לצאת מישראל ללימודים בחו"ל ופנה ללימודי טכנאות שיניים ברומניה. "בזמן הזה הדוד שלי ניהל את העסק באופן כושל", טוען האיש. הדוד החל לפזר צ'קים בשמו לספקים, ואלה החלו לחזור.

"הייתי סטודנט בחו"ל, ולא ידעתי שבינתיים החובות רק הולכים וגדלים", טען החייב. "גם כאשר נפתחו נגדי תיקי הוצאה לפועל לא הגבתי, פשוט כי לא ידעתי על קיומם". האיש חזר מחו"ל בשנת 2006, ונדהם לגלות את החובות שצבר "שאותם לא היה לי מאיפה לשלם". לדבריו, הוא גילה, בין היתר, שהוא חייב למוסד לביטוח לאומי 80 אלף שקל ולחברת המים העירונית 15 אלף שקל.

האיש העביר מדי חודש לכלל הנושים שלו תשלום קטן מאוד בהיקף של כ-500 שקל. אולם, דרך פעולה זו לא סייעה לצעיר לצאת מהבור, אלא העמיקה אותו

הבנק לא הסכים לתת אשראי לפיתוח העסק

על רקע מצבו הכלכלי הקשה, עבר הצעיר להתגורר אצל הוריו עם אשתו וילדיו. במשך חמש שנים הוא ניסה להתמודד עם חובותיו דרך איחוד תיקים, והעביר מדי חודש לכלל הנושים שלו תשלום קטן מאוד בהיקף של כ-500 שקל. אולם, דרך פעולה זו לא סייעה לצעיר לצאת מהבור, אלא העמיקה אותו. רק תשלומי הריבית וההצמדה שבהם נדרש לשאת היו גבוהים מהתשלום החודשי שהעביר. הבנק סירב לתת לצעיר אשראי, מה שלא איפשר לו לרכוש מכשירים ולפתח את פעילותו כטכנאי שיניים.

בסיום הליכי פשיטת הרגל הושגה הסכמה שלפיה הוא יגייס 85 אלף שקל, ויקבל הפטר, מה שיאפשר לו לצאת לדרך חדשה, להשתמש בצ'קים ולקבל אשראי מספקים

החזיר לנושים עוד 85 אלף שקל וקיבל הפטר

מתוך תחושת ה'תקיעות', שבה היה מצוי, החליט החייב לנקוט דרך שונה. לאחר שפנה לח"מ, הגיש החייב לבית המשפט המחוזי בבאר שבע בקשה לכינוס נכסים והכרזה על עצמו כפושט רגל. נקבע לו צו תשלומים, והוא החל לשלם מדי חודש תשלום קבוע של 1,500 שקל. במקביל הוא הגיש דו"חות כנדרש, והגיע לחקירה אצל המנהל המיוחד בפשיטת הרגל. בסיום הליכי פשיטת הרגל הושגה הסכמה שלפיה הוא יגייס 85 אלף שקל, ויקבל הפטר, מה שיאפשר לו לצאת לדרך חדשה, להשתמש בצ'קים ולקבל אשראי מספקים. בסיכומו של דבר, הצליח החייב להחזיר לכלל הנושים שלו סכום של 106 אלף שקל. זאת, מתוך חוב של יותר מ-267 אלף שקל.

אל תזניחו את החובות וטפלו בהם מהר. פנו מיד לעורך דין, עוד בטרם נפתחו לכם תיקי הוצאה לפועל, כי ברגע שייפתחו התיקים החובות יגדלו בצורה משמעותית בשל הריבית וההצמדה שיתלוו אליהם

טיפים חשובים איך להתמודד עם חובות גדולים

החייב שבתמימותו הרבה נקלע לחובות כבדים אינו יוצא דופן. כמוהו, קיימים חייבים רבים אחרים שנקלעים למצב כלכלי קשה בתום לב, ושלא באשמתם. אם נקלעתם למצב דומה, דעו כי זו לא בושה, ולא מדובר בסוף פסוק. תמיד ניתן לבחור בנתיב אלטרנטיבי שיאפשר לכם לצאת לדרך חדשה, בין אם באמצעות השגת הסדר נושים, הכרזה על פשיטת רגל או דרך אחרת.

הוצאה לפועל: הצעיר נסע ללמוד בחו"ל, וגילה שהוא בחובות כבדים(1)

לסיכום, כמה טיפים כיצד להתמודד עם המצב שאליו נקלעתם: 

ראשית, אל תזניחו את החובות, וטפלו בהם מהר ככל האפשר. פנו מיד לעורך דין, עוד בטרם נפתחו לכם תיקי הוצאה לפועל, כי ברגע שייפתחו התיקים החובות יגדלו בצורה משמעותית בשל הריבית וההצמדה שיתלוו אליהם.

שנית, פנו להליכים משפטיים כבר בתחילת הדרך, עוד בטרם פתיחת תיקי ההוצאה לפועל נגדכם. היוועצו בעורך דין בעל ניסיון בנושא, וחשבו ביחד איתו אם לפנות לאיחוד תיקים, פשיטת רגל או הסדר נושים. 

שלישית, לאורך הדרך הקפידו לנהוג ביושר, בתום לב ובשקיפות. אל תנסו להסתיר את מה שיש לכם. רביעית, חשבו היטב אילו נכסים עומדים לרשותכם, והאם אתם מוכנים לוותר על חלק מהם, לנוכח המצב הקשה שאליו נקלעתם.

* הכותב עוסק בייצוג וליווי חייבים בבתי המשפט, ומתמחה בין היתר בהליכי פשיטת רגל 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים