zap group mishpati logo

חוקר פרטי: מה מותר ומה אסור לעשות?

מעוניינים לברר אם בן/ בת הזוג בוגד/ת? חוששים שהשותף לעסקים מרמה אתכם? החלטתם להיעזר בחוקר פרטי? אלה הכללים והגבולות שהחוקר הפרטי חייב לפעול במסגרתם

מאת: ספי אדר, עקרב חקירות
15.10.19
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
חוקר פרטי: מה מותר ומה אסור לעשות?

עולמם של החוקרים הפרטיים הוא עולם מרתק ומלא מסתורין, הרבה יותר משניתן לדמיין. החוקרים הפרטיים אוספים מידע עבור רבים מאיתנו. לרשות החוקרים הפרטיים עומדים אמצעים רבים, המאפשרים להם ללקט מידע ולהגיע לחקר האמת.
העיסוק בחקירות פרטיות מסעיר את הדמיון ומעורר שאלות רבות: מי משתמש בחוקרים פרטיים? לאילו מטרות? אילו שירותים החוקרים נותנים ללקוח? מה מותר ומה אסור לחוקרים לעשות? מה מגביל את צעדיהם? מהם האמצעים החוקיים העומדים לרשותם? והכי חשוב: במקרה שאדם מגלה כי הוא מושא למעקב של חוקר פרטי, האם יש לו יכולת להתגונן מפני המעקב? כל התשובות בהמשך המאמר.

השירות של חוקרים פרטיים נחשב מאוד מבוקש. רבים מופתעים כשהם נחשפים להיקף הפעילות של חוקרים פרטיים, מבחינה מספרית

מי משתמש בשירות של חוקר פרטי?

רבים נעזרים בחוקרים פרטיים: מי שחושד שבן/בת זוג בוגד/ת, מי שחייב/ת לוודא שהשידוך ראוי, השותף העסקי שמתעניין בקולגה, איש העסקים שחייב מידע על המתחרים שלו.
כל אלה (והרבה נוספים) נעזרים בחוקרים פרטיים, הנחשבים כלי מצוין ויעיל לאיסוף מידע ובירור עובדות.

השירות של חוקרים פרטיים נחשב מאוד מבוקש. רבים מופתעים כשהם נחשפים להיקף הפעילות של חוקרים פרטיים, מבחינה מספרית (ההיקף המספרי של האנשים והגופים השוכרים שירותי חוקרים פרטיים) ומבחינה מעשית-מהותית (מגזרים מגוונים מאוד פונים לחוקרים פרטיים). ניתן לחלק את הפונים לחוקר פרטי למספר "מגזרים":

• במגזר העסקי - אנשי עסקים, חברות, גורמים מתחרים, משקיעים ועוד;
• בשוק העבודה - מעסיקים על עובדיהם (ולהפך);
• משפחה - מועמד/ת לשידוך שרוצה לוודא שאין "שפנים בכובע" של המיועד/ת (בעיקר בעולם החרדי), בן זוג/ בת זוג שחושד/ת בבגידה, אחים בסכסוך ירושה, בני זוג שחוששים מהברחת נכסים;
• ביטוח - חברות ביטוח פרטיות והמוסד לביטוח לאומי;
• משפט - בסכסוכים משפטיים רבים, משתמשים הצדדים להליך בשירותי חוקר פרטי. למשל: נושים שרוצים לברר לגבי חייבים; נאשמים בהליך פלילי וכו'.

חוק העונשין, חוק הגנת הפרטיות וחוק חוקרים פרטיים ושירותי שמירה, מצרים את צעדיהם של החוקרים הפרטיים ואינם מאפשרים להם לעשות ככל העולה על דעתם

מהם האמצעים העומדים לרשות החוקרים הפרטיים? מה מותר להם לעשות ומה אסור להם לעשות?

בראש ובראשונה, יודגש כי אמצעי הפעולה חייבים להיות חוקיים. חוק העונשין, חוק הגנת הפרטיות וחוק חוקרים פרטיים ושירותי שמירה, מצרים את צעדיהם של החוקרים הפרטיים ואינם מאפשרים להם לעשות ככל העולה על דעתם. בשלב ראשוני, החקירה סמויה: מעקב, צילום, הסרטה, וחקירה בכיסוי. זאת, באמצעות מצלמות, רחפנים, גלאי מכשירי האזנה, מכשירי הקלטה ועוד. בשלב מתקדם, החקירה הסמויה הופכת לחקירה גלויה, במהלכה עומדים לרשות החוקרים גם אפשרות לחקירה פרונטלית, שימוש בפוליגרף ועוד.

אם גורם המצוי במעקב שוהה במבנה המשמש אותו בשימוש פרטי, אסור לעקוב אחריו שם. כלומר, על החוקר הפרטי להפסיק את ביצוע המעקב כשהאדם נכנס לביתו

מהם האיסורים החלים על חוקר פרטי?

איסור מעקב במקום המוגדר "רשות היחיד": אם גורם המצוי במעקב שוהה במבנה המשמש אותו בשימוש פרטי, אסור לעקוב אחריו שם. כלומר, על החוקר הפרטי להפסיק את ביצוע המעקב כשהאדם נכנס לביתו. בנוסף, בתי עסק ולעתים גם בתי חברים ובני משפחה, נחשבים לרשות היחיד. זאת, במובחן מרשות הרבים (רחוב, מסעדות, חנויות וכו') בהם המעקב אינו אסור.
איסור על ביצוע האזנות סתר: מדובר באיסור שיפתיע רבים מהקוראים (בוודאי מי ש"מכור" לסדרות ריגול...). ובכל זאת: חוקר פרטי אינו יכול להאזין לשיחות ו/או להקליט שיחות שהוא אינו שותף להן. כדי להתגבר על מכשלה זו, במקרים רבים, הופך החוקר בעצמו לצד בשיחה, על ידי שימוש ביכולת הכיסוי שלו כחוקר. כך, הוא רשאי להקליט את הנאמר בשיחה.

איסור על הטרדה: לכל אדם בישראל מגיעה הגנה מפני הטרדה. כשחוקר פרטי בולש אחרי אדם, הוא עלול להטרידו. יש להימנע מהטרדה. זהירות של החוקר מאפשרת מניעת הטרדה. יש לזכור: כאשר הגורם שעוקבים אחריו יבחין במעקב, הוא יחוש מוטרד, ואף עשוי להגיש תלונה נגד החוקר.

איסור על איום: לחוקר הפרטי אסור לאיים בכל דרך על הנעקב, לסחוט אותו או לגרום לו לחוש סכנה או אי נוחות.

איסור התחזות לגורם רשמי: חוקרים פרטיים פועלים במקרים רבים תחת כיסוי, ו"לובשים זהות" של אדם כלשהו, כדי להתקרב לאובייקט וליצור עימו מערכת יחסים. לעתים הקשר קצר (שיחה בת מספר דקות) ולעתים נוצרת מערכת יחסים של ממש. הכל תלוי בהיקף החקירה ובמטרות החקירה. ההתנהלות נחשבת חוקית, כל עוד החוקר הפרטי אינו מתחזה לגורם רשמי ואינו מציג את עצמו כאיש משטרה, איש שב"כ, גורם מטעם המוסד לביטוח לאומי או כל גוף רשמי אחר וכו'.

חוקר פרטי שעובר על החוק עשוי להיתבע בנזיקין. הוא אף עשוי להתמודד עם תלונה בגין הטרדה, מעקב אסור, האזנת סתר פסולה, ואף להתמודד עם אישום פלילי

מהן הסנקציות הצפויות לחוקר פרטי שעובר על החוק ופועל באופן אסור?

ניתן לפעול כנגד החוקר הפרטי במישור המשמעתי, הפלילי והאזרחי, תלוי בהתנהגותו הפסולה. חוקר פרטי שעובר על החוק עשוי להיתבע בנזיקין, בגין נזק שנגרם לאובייקט או ללקוח שהזמין את שירותיו. הוא אף עשוי להתמודד עם תלונה בגין הטרדה, מעקב אסור, האזנת סתר פסולה, ואף להתמודד עם אישום פלילי, על כל המשתמע מכך. במקביל, לשכת החוקרים הפרטיים בדומה ללשכת עורכי הדין מקפידה מאד על ההתנהלות של חוקרים. חוקר שסרח מסכן את רישיונו ועלול להיות חשוף לסנקציות מגוונות.

לסיכום: חוקר פרטי מנוסה וטוב מעניק את שירותיו ומפיק מידע חיוני עבור לקוחותיו, תוך שימוש בשלל אמצעים. פעולות החוקר הפרטי חייבות להיעשות תוך שמירה על הכללים. האמצעים הטכנולוגיים הקיימים כיום מרתקים ומקלים על החוקר הפרטי במלאכת ליקוט המידע. עם זאת, יש לזכור את הקווים האדומים - ולא לחצות אותם. זאת, הן לטובת הלקוח שהזמין את השירות, הן לטובת האובייקט הנעקב (הזכאי לזכויותיו) והן לטובת החוקר עצמו (החשוף לסנקציות אם יפעל בניגוד לחוק).

* עקרב חקירות הוא משרד חקירות ותיק ואמין בירושלים, המספק שירותי חקירות ומעקבים למגוון לקוחות. המשרד מציע שירות מקצועי של חוקרים פרטיים בעלי רקע בטחוני-ממלכתי וניסיון של מעל 30 שנה

** סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap משפטי 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה