zap group mishpati logo

גביית חובות היא לא מותרות לעסק קטן

מישהו חייב לך אלפי שקלים? הצ'ק חזר? אל תוותר על גביית החוב! נקיטת הליכי הוצאה לפועל לגביית החוב פשוטה, יעילה ומשתלמת מבחינה כלכלית

13.11.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
גביית חובות היא לא מותרות לעסק קטן

משכירי דירות וכן בעלי עסקים קטנים, מבעלי מכולת ועד מתקיני מזגנים, ניצבים פעמים רבות בפני אותה דילמה: הם מעניקים שירות כלשהו ללקוח, ומקבלים ממנו צ'ק על סכום קטן יחסית, בסדר גודל של אלפי שקלים. כעבור זמן לא רב, הצ'ק חוזר והם נותרים כעוסים ובעיקר מבולבלים. מצד אחד, אותם בעלי עסקים רוצים את הכסף שמגיע להם. עסקים קטנים זקוקים במיוחד למזומן שדרוש להם כמו חמצן, להתנהלות השוטפת שלהם. לכן, אי תשלום של אלפי שקלים עלול להוביל לכדור שלג, שיפגע באותם עסקים בצורה משמעותית לאחר מכן. מצד שני, לעסקים קטנים אין מחלקה משפטית. הם יעשו הכל כדי שלא להתעסק עם ההוצאה לפועל. עצם המחשבה על הבירוקרטיה המלווה הליך כזה, ועל הטרטור הכרוך בהליך זה, עלולה להפוך את גביית הצ'ק לבלתי משתלמת עבורם, ולגרום להם לוותר על הרעיון.

כל מה שמוטל על בעל העסק לעשות הוא להעביר לעורך דין המתמחה בנושא את הצ'ק שחזר או המסמך שבגינו נוצר החוב וכן ייפוי כוח לפעול בשמו

הליך גבייה מסורבל ויקר? בדיוק להיפך

אכן, גבייה בהוצאה לפועל נשמעת כמו טרחה בירוקרטית יקרה ומסורבלת, אבל במציאות ההפך הוא הנכון. מדובר בהליך פשוט מאוד, המצריך מעורבות מינימלית מצד בעל העסק.
כל מה שמוטל על בעל העסק לעשות הוא להעביר לעורך דין המתמחה בנושא את הצ'ק שחזר או המסמך שבגינו נוצר החוב וכן ייפוי כוח לפעול בשמו. מנקודה זו, עורך הדין כבר יעשה את שאר העבודה. בעל העסק לא יצטרך להגיע לדיונים משפטיים, ולא לנקוט בשום פעולה נוספת. הכל ייעשה עבורו.

 הלקוח אינו צריך לעשות פעולות כלשהן: הוא אינו צריך לחתום על תצהירים, לא להגיע להוצאה לפועל, ואפילו (כמעט) לא לשלם דבר

אפילו שכר הטרחה משולם על ידי החייב

בעלי עסקים קטנים עלולים לחשוב בטעות כי גביית צ'ק קטן אינה משתלמת. אבל גם סברה זו אינה נכונה. הגבייה טומנת בחובה הוצאות מינימליות, בהיקף עשרות שקלים בלבד. הסיבה לכך היא שאת שכר הטרחה המשמעותי יידרש לשלם בסופו של דבר החייב. הלקוח אינו צריך לעשות פעולות כלשהן: הוא אינו צריך לחתום על תצהירים, לא להגיע להוצאה לפועל, ואפילו (כמעט) לא לשלם דבר. כל שעליו לעשות: לשכור את שירותיו של עורך דין שיטפל בעניין.

מכתב התראה מעורך דין, המתרה בחייב לשלם את החוב תוך שבעה ימים, הוא פעמים רבות התמריץ שחייב צריך כדי לשלם לכם את מה שמגיע לכם

תחילה נשלח מכתב עם דרישה לתשלום

איך מתבצעת בפועל הגבייה של צ'ק חוזר? תשכחו מבריונים ומחליפות של איומים. הגבייה מתבצעת באמצעות ההוצאה לפועל, בדרך יעילה ואלגנטית. אם הצ'ק (או לחילופין שטר החוב, כתב הערבות או שכר הדירה) חוזר, בודקים מהי הסיבה לכך. אם הצ'ק חזר עקב היעדר כיסוי מספיק בחשבון, יישלח לחייב מכתב התראה מעורך דין, המתרה בו לשלם את החוב תוך שבעה ימים. פעמים רבות מכתב התראה שכזה הוא בדיוק התמריץ שחייב צריך כדי לשלם לכם את מה שמגיע לכם.

לעומת זאת, אם הצ'ק חזר כי בוטל על ידי החייב או מאחר שחשבון הבנק שלו מוגבל, המשמעות היא כי החייב החליט באופן יזום שלא לשלם. במקרה זה, אין צורך להזהיר את החייב מפני פעולות האכיפה שיבוצעו בעניינו, אלא בדיוק להיפך: יש צורך לנקוט בפעולות האכיפה באופן מיידי, כדי שהחייב לא ינסה להבריח נכסים. אם החייב לא שילם את חובו, למרות מכתב ההתראה, ייפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל ויחל הליך, שבמסגרתו ניתן יהיה להטיל עיקולים על חשבון הבנק שלו, על משכורתו, על כרטיס האשראי שלו ועל המיטלטלין בביתו. כמו כן, ניתן יהיה לעכב את יציאתו מהארץ, להגביל את רישיון הנהיגה שלו ועוד פעולות שישבשו את שגרת חייו.

לאורך זמן, אחוזי גביית החובות עומדים על יותר מ-80%. גם במגזר הערבי, שבו לעיתים נחשבת הגבייה קשה, עומדים אחוזי הגבייה על יותר מ-65%

כמה זמן נמשכת גביית חוב בסך אלפי שקלים?

לשאלה זו אין תשובה אחת ויחידה. עם זאת, לאורך זמן, אחוזי גביית החובות עומדים על יותר מ-80%. גם במגזר הערבי, שבו לעיתים נחשבת הגבייה קשה, עומדים אחוזי הגבייה על יותר מ-65%.
רבים טועים לחשוב שפנייה לעורך דין כדי לגבות חוב של כמה אלפי שקלים בודדים איננה כלכלית. ואולם, ההיפך הוא הנכון: פעמים רבות קל וזול יותר לגבות חובות נמוכים יחסית, שהחייב לא יעלה על הדעת לסגור חברה בגללם או לנקוט בגינם בפעולות דרמטיות אחרות. לרוב, אחרי כחצי שנה, חלק גדול מהתיקים משולמים ונסגרים. החובות בחלק אחר של התיקים בהוצאה לפועל משולמים תוך שנה עד שנה וחצי.

גביית חובות היא לא מותרות לעסק קטן(1)

לסיכום: לבעל עסק קטן, שהשמירה על הנזילות שלו קריטית, אסור לוותר על גביית חובות. בכל מקרה שבו צ'ק שהועבר אליכם חוזר, גם אם השק על סך אלפי שקלים, יש לפנות למימושו בהוצאה לפועל.
הפנייה להוצאה לפועל נשמעת כמו טרחה בירוקרטית מסורבלת ויקרה, אבל בדיוק ההפך הוא הנכון: מדובר בהליך פשוט, יעיל ואפקטיבי.
הלקוח עצמו אינו צריך לעשות פעולות כלשהן. הוא אינו נדרש לחתום על תצהירים או להגיע להוצאה לפועל. בנוסף, גם הוצאות ההליך מינימליות. מי שיישא בסופו של דבר בפועל ברוב המכריע של העלויות יהיה החייב עצמו. 

מניסיונו של כותב המאמר, יש לא מעט מקרים שבהם הלקוח אינו מוציא מכיסו ולו שקל אחד (!) בגין שירותי הגבייה. הדבר החשוב ביותר לעניין זה הוא לפנות לעורך דין מיומן, בעל ניסיון בתחום, שיוכל לבצע את הפעולות הדרושות ולתרום לשקט הנפשי של בעל העסק, כדי שיוכל להמשיך לנהל את העסק כראוי.

* עו"ד יצחק חזות מתמחה בהליכי חדלות פירעון והוצאה לפועל, ובין היתר עוסק בגביית חובות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים