zap group mishpati logo

פיברומיאלגיה: מהי משמעות ההכרה של ביטוח לאומי?

החידוש המרכזי בהכרה של ביטוח לאומי בפיברומיאלגיה טמון בכך שמעתה ניתן יהיה לקבל נכות תפקודית רק בעקבות פיברומיאלגיה, גם בהיעדר מחלות רקע נוספות בעקבות הוספה של סעיף ליקוי ספציפי למחלה

08.12.19
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
פיברומיאלגיה: מהי משמעות ההכרה של ביטוח לאומי?

פיברומיאלגיה (דאבת שרירים) היא מחלה הגורמת לכאב כרוני באברים ובפרקים שונים בגוף. אין הסבר מוכח למצב הרפואי המכונה פיברומיאלגיה, המתאפיינת בתחושת כאב גוף כללי, שאנשים מתארים שהם חשים כשהם קמים בבוקר ולאורך כל היום. לפי התיאורים, אנשים מרגישים כאילו מישהו הכה בהם עם מקל. כאבי פיברומיאלגיה (מכונה גם "פיברו") הם כאבים מפושטים ש"מקפצים" ממקום למקום: עלולים להופיע יום אחד בקרסול ובברך, למחרת בגב ובאזור הצוואר ולעיתים במספר מפרקים שונים באותו היום.
בנוסף, פיברומיאלגיה מתאפיינת גם בבעיות בזיכרון, עייפות ובדיכאון. השילוב של כל אלה מביא בהרבה מקרים לפגיעה משמעותית ביכולת התפקוד של האדם.

קשה מאוד לאבחן את המחלה, מאחר שאבחון המחלה נעשה בשיטת השלילה: קודם שוללים מחלות אחרות אצל המטופל, עד להבנה שמדובר בפיברומיאלגיה

מהם המאפיינים של חולי פיברומיאלגיה? מי מאבחן את המחלה?

פיברומיאלגיה היא מחלה המאובחנת על ידי רופא ראומטולוג. המחלה עשויה להופיע בכל גיל. בעבר, המחלה לרוב היתה מאובחנת בקרב בני 40-50 ואילך. כיום, המחלה מאובחנת גם בגיל הרבה יותר צעיר.
נשים מהוות רוב בקרב החולים במחלה: 75%-85% מהחולים הן נשים. עם זאת, אחוז הגברים המאובחנים כחולים במחלה עולה. בעבר, זו היתה מחלה ש-95% מהסובלים ממנה היו נשים.

אחת הבעיות בפיברומיאלגיה היא שקשה מאוד לאבחן את המחלה, מאחר שאבחון המחלה נעשה בשיטת השלילה: קודם כל בוחנים איזו מחלה אין לאותו מטופל לגבי אותו מפרק כואב, עד הגעה להבנה שכנראה מדובר בפיברומיאלגיה. במצב זה, המטופל/ת מופנה לראומטולוג.
על פי רוב, האבחנה מבוצעת על ידי נקודות לחיצה בגוף. מדובר ב-18 נקודות לחיצה. אם 11 מתוכן מעוררות כאב, תתאפשר קביעה של פיברומיאלגיה. מדובר במחלה שאין לה סיבה ברורה לעין. לא ניתן לראות פיברומיאלגיה בשום צילום. לכן, הבדיקה היא בדיקה קלינית בעיקרה.

לפיברומיאלגיה יש לרוב השפעה תפקודית משמעותית, המתגברת עם הזמן. אמנם מדובר בהשפעה מאוד סובייקטיבית, אך על ההשפעה להיות מתועדת מבחינה רפואית

זכאות לנכות כללית במוסד לביטוח לאומי עבור חולי פיברומיאלגיה

בקביעת נכות כללית בביטוח לאומי, רק לאחר קביעת מעל ל-50% נכות כללית (בין 40% -60%), תתבצע בדיקה של נכות תפקודית, העשויה לתת לחולה קצבת נכות. ללא נכות תפקודית, לא תוענק קצבה. לפיברומיאלגיה יש לרוב השפעה תפקודית משמעותית, המתגברת עם הזמן. אמנם מדובר בהשפעה מאוד סובייקטיבית, אך על ההשפעה להיות מתועדת מבחינה רפואית.

לרוב, נכות בגין פיברומיאלגיה היתה נקבעת בשיעור 30%-10% במקרים הקשים - למי שלא היו בעיות רפואיות אחרות, לא היתה אפשרות להגיע לשלב בחינת הנכות התפקודית ולקבל קיצבה במקרה של נכות כללית

פיברומיאלגיה: הכרה ע"י המוסד לביטוח לאומי

בניגוד לפרסומים האחרונים, המוסד לביטוח לאומי מכיר במחלת פיברומיאלגיה כבר למעלה מעשור. המחלה היתה מוכרת הן במקרה של פגיעה ספציפית בעבודה, והן במקרה של נכות כללית.
עם זאת, אחוזי הנכות עד עתה היו נקבעים בגין המחלה הזו, לפי סעיף ליקוי מותאם בתקנות הביטוח הלאומי. זאת, מאחר שלא היה סעיף ליקוי ספציפי למחלה (כמו, למשל, במקרה של מחלת כאב גב תחתון, שיש סעיף ליקוי ספציפי בנוגע לה). כך, לרוב, נכות בגין פיברומיאלגיה היתה נקבעת בשיעור 30%-10% במקרים הקשים. כלומר, למי שלא היו בעיות רפואיות אחרות, לא היתה אפשרות להגיע לשלב בחינת הנכות התפקודית ולקבלת קצבה במקרה של נכות כללית.

למעשה, החידוש החיובי העולה מהודעת מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי אינו העובדה שביטוח לאומי מכיר במחלה (ההכרה קיימת כבר מזה שנים). הבשורה למטופלים טמונה בכוונה של המוסד לביטוח לאומי לתקן את ספר הליקויים (תקנות הביטוח הלאומי) ולהוסיף סעיף ליקוי ספציפי, המיועד למחלת הפיברומיאלגיה, שיאפשר להכיר במחלה כגורמת לנכות של עד 50%. משמע - יהיו מקרים שבהם הנכות שתקבע בגין מחלת הפיברומיאלגיה לבדה תאפשר מעבר לבדיקת הנכות התפקודית - דבר שאינו קיים היום הלכה למעשה, שכן קביעת סעיף ליקוי מותאם למחלה, כפי שמיושם היום, לעתים אינו משקף נאמנה את המצב הרפואי, מאחר שלרוב הסעיף שמיושם הוא סעיף סל. מכוח סעיף זה, קובעים את אחוזי הנכות למחלת הפיברומיאלגיה.

המקרים הקשים ובתביעות של נכות כללית אחוזי הנכות המינימליים יהיו בשיעור 40%-60%. עם זאת, ייתכן שעל פי התקנות החדשות יהיו גם מצבים שבהם חולי פיברומיאלגיה כלל לא יזכו בקיצבת נכות

חשש: במסגרת המצב החדש - לא תינתן נכות בשיעור 10%

הצהרת המוסד לביטוח לאומי על אפשרות עתידית לקביעת אחוזי נכות עד 50%, לפי סעיף ליקוי ספציפי, היא אכן בשורה של ממש, מאחר שהיא מעלה את אחוזי הנכות שניתן יהיה לקבל בגין המחלה. כך, ניתן יהיה לקבל קצבה אך ורק בגין מחלת פיברומיאלגיה. המשמעות העיקרית של התיקון תהיה במקרים הקשים ובתביעות של נכות כללית המחייבים תביעת אחוזי נכות מינימליים בשיעור 40%-60%.
עם זאת, סביר להניח שבתקנות החדשות יהיו גם מצבים שבהם מחלת פיברומיאלגיה כלל לא תזכה בנכות, אם התיקון לחקיקה יכלול סעיף של 0% בגין מחלה זו. זאת, בשונה מהמצב כיום, במסגרתו, בפרקטיקה, המינימום למי שחולה בפיברומיאלגיה הוא 10%. יודגש כי מדובר בהשערה בלבד. יש להמתין ולראות כיצד הדברים יתפתחו.

מקובל כי חבלה גופנית או אירוע נפשי חריג עלולים להוות טריגר להתפרצות המחלה. במצב כזה, אם תוך חצי שנה עד שנה מהאירוע המדובר תתפרץ המחלה, ניתן יהיה לקשור קשר סיבתי בין מחלת הפיברומיאלגיה לאירוע

פיברומיאלגיה: האם יש קשר לתאונות עבודה?

קיימים מקרים שבהם פיברומיאלגיה עשויה להתפתח על רקע אירוע ספציפי, פיזי או נפשי. על פי פסיקת בתי המשפט, האסכולה המקובלת הינה כי חבלה גופנית או אירוע נפשי חריג עלולים להוות טריגר להתפרצות המחלה. במצב כזה, אם תוך חצי שנה עד שנה מהאירוע המדובר תתפרץ המחלה, ניתן יהיה לקשור קשר סיבתי בין מחלת הפיברומיאלגיה לאירוע. עם זאת, יש לציין כי קיימת גם אסכולה אחרת, לפיה פיברומיאלגיה כלל אינה יכולה להתפתח כתוצאה מאירוע פיזי אחד, אך זו אינה האסכולה המקובלת.

המשמעות היא שבמצב של פגיעה בעבודה (למשל: אשה שנפגעה בעבודה בגבה ובצווארה) - אם האשה תדווח על הכאב המפושט ותפנה לרופא ראומטולוג אשר יאבחן כי אכן היא סובלת מפיברומיאלגיה, תתאפשר הכרה בקשר הסיבתי בין התאונה לבין המחלה. כך, האשה תוכל לקבל אחוזי נכות בגין פיברומיאלגיה ופיצוי במקרה של תאונת עבודה.

לאחר שהוכר קשר סיבתי בין תאונת העבודה לבין מחלת הפיברומיאלגיה, אותה אשה צפויה לקבל בפרקטיקה 10%-30% נכות, רק על מחלת פיברומיאלגיה. לאחר התיקון, סביר להניח שמצד אחד האחוז המקסימלי יעלה ל-50%. עם זאת, עלולה להיות גם מדרגה בשיעור 0% נכות. לכן, יש לבחון כל מקרה לגופו, כדי להבין האם התיקון מסייע למבוטחים, או דווקא עלול לפגוע באפשרות של המטופל לקבל אחוזי נכות.פיברומיאלגיה: מהי משמעות ההכרה של ביטוח לאומי?(1)

 

לסיכום: הבשורה של ביטוח לאומי לחולי פיברומיאלגיה היא אמנם בשורה חשובה לחולים הקשים. עם זאת, לא מדובר בהכרה חדשה במחלה. ביטוח לאומי כבר הכיר בחולי פיברומיאלגיה כזכאים לנכות, בשיעור 10%-30%. על פי המצב החדש, כפי שמסתמן, המחלה תזכה לסעיף ליקוי ספציפי כך שפיברומיאלגיה קשה עשויה לזכות את המבוטח בנכות בשיעור 50%, ללא כל בעיות רפואיות נוספות. די בכך כדי לבדוק את הנכות התפקודית של המבוטח, ולתת לו קצבת נכות.

* עו"ד אלי דמרי מתמחה בתביעות ביטוח לאומי ודיני עבודה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים