open the search panel
close the search panel חפש

עורכי דין לפי תחום

    פורומים

      לדעת יותר - מדריכים משפטיים

        משרדי עורכי דין

          נהיגה: כיצד פועלת שיטת הניקוד?

          קיבלתם דו"ח על עבירת תנועה? במקרים רבים, העבירה כרוכה בצבירת נקודות, המחייבות את הנהג בסנקציות שונות: מקורס נהיגה נכונה - ועד פסילת רישיון וחובה לעבור מחדש טסט ותיאוריה

          נהיגה: כיצד פועלת שיטת הניקוד?

          עבירות התעבורה בישראל נחלקות לשתי קטגוריות: 1. הודעת תשלום קנס; 2. הזמנה לבית המשפט. בשני המקרים, הנהג מקבל את עונשו בגין ביצוע העבירה, באמצעות תשלום קנס או באמצעות עונש שנגזר עליו בבית המשפט. בנוסף לעונשים המוטלים על הנהגים בגין עבירות תעבורה שביצעו, משרד הרישוי - באמצעות שיטת הניקוד - מוסמך להטיל סנקציות עונשיות נוספות, בגין אותן עבירות בדיוק.

          יוצא אפוא כי הנהגים נענשים פעמיים, בגין אותו מעשה. זאת, לכאורה בניגוד לעיקרון לפיו "לא דנים פעמיים בשל מעשה אחד". סוגיה זו מעלה שאלה משפטית מעניינת, ביחס לחוקיות שיטת הניקוד ולחוקיות הסנקציות העונשיות שמשרד הרישוי מטיל על הנהגים באמצעות השיטה. יחד עם זאת, נכון להיום, שיטת הניקוד תקפה ומופעלת ע"י משרד הרישוי, כנגד נהגים. לכן, חיוני להכיר את השיטה, ולדעת כיצד ניתן לנסות להימנע ממנה.

          עבירות גוררות אחריהן בין 2 נקודות ל-10 נקודות, בהתאם לחומרת העבירה. בהתאם לשיטת הניקוד, ככל שהנהג צובר יותר נקודות, כך הסנקציות נגדו מחריפות

          הסנקציות העונשיות בהתאם לשיטת הניקוד - "אמצעי התיקון"

          מרבית עבירות התעבורה נושאות בצידן נקודות, הנרשמות במשרד הרישוי. העבירות גוררות אחריהן בין 2 נקודות ל-10 נקודות, בהתאם לחומרת העבירה. בהתאם לשיטת הניקוד, ככל שהנהג צובר יותר נקודות, כך הסנקציות נגדו מחריפות. הסנקציות נקראות "אמצעי תיקון". לרוב, הסנקציה היא קורס נהיגה. בעבירות חמורות יותר, הסנקציה כוללת גם פסילת רישיון וחובת מעבר מבחני נהיגה נוספים בהצלחה.
          כל זאת, בהתאם לפירוט להלן:

          • נהג שצבר עד 10 נקודות - לא מוטל עליו אמצעי תיקון;

          • נהג שצבר 12 עד 22 נקודות - מחויב בקורס נהיגה נכונה בסיסי, שנמשך 12 שעות לימוד;

          • נהג שצבר 24 עד 34 נקודות - מחויב בקורס נהיגה מתקדם שנמשך 12 שעות לימוד בנוסף לקורס הבסיסי.

          • נהג שצבר 36 נקודות ומעלה - מחויב בפסילת רישיון נהיגה ל-3 חודשים, מבחן עיוני (תיאוריה) ושני קורסי נהיגה מתקדמים (24 שעות לימוד);

          • נהג שצבר 36 נקודות פעם נוספת, תוך 6 שנים, מיום ביצוע העבירה האחרונה שבגינה נפסל בפעם הראשונה למשך 3 חודשים - מחויב בפסילת רישיון נהיגה ל-9 חודשים, מבחן עיוני (תאוריה), מבחן מעשי (טסט), מבחני המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ושני הקורסים.

          הניסיון מלמד כי במקרים רבים חישובי משרד הרישוי לצבירת הנקודות מתבררים כחישובים שגויים. החישובים מבוצעים בידי מחשב

          מתי וכיצד נמחקות הנקודות במשרד הרישוי?

          הנקודות התקפות, הרשומות לחובת הנהג, יימחקו לאחר ביצוע אמצעי התיקון הנדרש (ככל שקיים) ולאחר חלוף פרק זמן, לפי הפירוט הבא:

          • עד 20 נקודות - הנקודות יימחקו בחלוף שנתיים;

          • 22 נקודות ומעלה - הנקודות יימחקו בחלוף 4 שנים;

          • 36 נקודות בפעם השנייה, כאמור לעיל - הנקודות יימחקו בחלוף 6 שנים.

          האם משרד הרישוי עלול לטעות?

          הניסיון מלמד כי במקרים רבים חישובי משרד הרישוי לצבירת הנקודות מתבררים כחישובים שגויים. החישובים מבוצעים בידי מחשב. המחשב עלול לחשב נקודות שנצברו לפני שנים רבות, בניגוד לחוק. התוצאה היא שהודעות על אמצעי תיקון, לרבות פסילות למשך 3 חודשים ו-9 חודשים, נשלחות לנהגים שלא כחוק ע"י משרד הרישוי.

          אי ההודאה בפני שוטר עשויה לסייע לזיכוי הנהגה לאחר מכן, בבית המשפט. בפועל, רוב תיקי עבירות התנועה מגיעים לבית המשפט עם הודאה מפי הנהג בביצוע העבירה

          כיצד ניתן שלא להיכנס למלכודת "שיטת הניקוד" מלכתחילה?

          נהג שמקבל דו"ח תעבורה יכול לפנות לעו"ד, שיפעל להמרת סעיף האישום לעבירה קלה יותר, שאין בצידה נקודות. כך, לא יירשמו לחובתו נקודות במשרד הרישוי. יחד עם זאת, במקרה זה, עדיף לעשות כך בסמוך לקבלת הדו"ח, ולא להמתין עד ליום האחרון (ניתן לבקש להישפט בבית משפט תוך 90 יום מקבלת הדו"ח). כמו כן, אסור לשלם את הדו"ח. זאת, מאחר שתשלום הדו"ח מהווה הודאה בביצוע העבירה, וקבלת העונש שלצד העבירה, לרבות הנקודות.

          פנייה לעו"ד המתמחה בדיני תעבורה עשויה להביא לביטול הסנקציות העונשיות של שיטת הניקוד, לרבות פסילת רישיון הנהיגה

          אי הודאה בביצוע העבירה ואי חתימה על הדו"ח

          זכות "אי ההפללה העצמית" מהווה זכות בסיסית בשיטת המשפט הישראלית. אי הפללה עצמית, משמעותה כי הנהג זכאי לשתוק ולא לומר דבר או חצי דבר לשוטר. בנוסף, הנהג רשאי שלא לחתום על הדו"ח. לעתים קרובות, אי ההודאה בפני שוטר עשויה לסייע לזיכוי הנהגה לאחר מכן, בבית המשפט. בפועל, רוב תיקי עבירות התנועה מגיעים לבית המשפט עם הודאה מפי הנהג בביצוע העבירה. פעמים רבות, הנהג אומר דברים שמשמעותם הודאה בביצוע העבירה, גם אם הוא אינו מתכוון לכך.

          מבחינה משפטית, חתימת הנהג על הדו"ח מהווה אישור כי הוא אכן אמר את כל הדברים שנרשמו בפרק "דברי הנהג" בדו"ח. בתי המשפט מייחסים חשיבות רבה לאמרה הראשונה והספונטנית של הנהג. לאור זאת, מומלץ שלא להודות בביצוע העבירה. בנוסף, מומלץ לחתום אך ורק אם דברי הנהג נכתבים ע"י השוטר במלואם ובאופן מדויק. בכל מקרה שהדברים אינם נכתבים באופן מדויק, עדיף לנהג שלא לחתום על הדו"ח.

          לסיכום: שיטת הניקוד היא שיטה שמשרד התחבורה מפעילה, כחלק ממאבקה בתאונות הדרכים. השיטה כוללת הטלת "אמצעי תיקון", בנוסף לענישה הקבועה בחוק בגין העבירה שנעברה. בין היתר, מדובר בקורסים לנהיגה נכונה; ובמקרים חמורים יותר, פסילת רישיון ומעבר מחדש של מבחני נהיגה ומבחנים נוספים. חשוב לדעת כי קבלת הודעה על פסילת רישיון הנהיגה והטלת נקודות אינה סוף פסוק. פנייה לעו"ד המתמחה בדיני תעבורה עשויה להביא לביטול הסנקציות העונשיות של שיטת הניקוד, לרבות פסילת רישיון הנהיגה.

          * עו"ד זיאד זועבי מתמחה בדיני תעבורה ועוסק במתן שירותי ייעוץ והגנה משפטיים לנאשמים בעבירות תעבורה

          ליצירת קשר עם זיאד זועבי - עו"ד
          done פנייתכם התקבלה! אנו ניצור קשר בקרוב
          האם מאמר זה עזר לך?
          אנשים דירגו ()
          פסילת רישיון משפט תעבורה שיטת הניקוד
          עו"ד זיאד זועבי

          קבע פגישה עם
          עו"ד זיאד זועבי

          משרד זיאד זועבי-עורכי דין תעבורה עוסק אך ורק בתחום דיני התעבורה. 20 שנות ניסיון. זכיות רבות במשפטי התעבורה. מומחיות ויכולת...

          לפרופיל המלא