zap group mishpati logo

מהי הדרך הנכונה והיעילה ביותר להתגרש?

מהי משמעות הבקשה ליישוב סכסוך ומהי משמעות הגישור במשפחה?

מאת: עו"ד כרמית תדהר מלכה
30.12.19
תאריך עדכון: 12.12.23
8 דק'
מהי הדרך הנכונה והיעילה ביותר להתגרש?

ביולי 2016 נכנס לתוקפו החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (הוראת שעה, תשע"ה-2014), שקובע כי לפני הגשת תביעה בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני, חייבים בני הזוג להגיש בקשה ליישוב סכסוך בערכאה משפטית במטרה לנסות להגיע להסכם מחוץ לכותלי ביהמ"ש או ביה"ד. יש לציין, כי בקשה ליישוב סכסוך משמעותה תביעה לבית המשפט או בית הדין ותחילת הליכים משפטיים.

הליך הגישור מטרתו הסכם גירושין ולא טיפול זוגי. מטרת הגישור היא לא לעשות שלום בית או לשקם את מערכת היחסים, אלא להביא את בני הזוג שרוצים להתגרש, להסכם הגירושין הטוב ביותר

 ההבדל בין גישור לבקשת יישוב סכסוך בערכאה משפטית

רבים בציבור מבלבלים בין השניים, וחשוב לדעת כי קיימים הבדלים גדולים בין שני המושגים הנ"ל:

• יישוב סכסוך הוא הליך משפטי (תביעה) לכל דבר ועניין. הבקשה ליישוב הסכסוך מוגשת ע"י בני הזוג לביהמ"ש או לבית הדין והוא זה שמפנה אותם ליחידות הסיוע, שם במהלך סדרת מפגשים יתכן כי הם יופנו לטיפול זוגי או לגישור חיצוני או ינסו להגיע להבנות, ואם הם לא מצליחים בכך הם יחזרו לביהמ"ש/לביה"ד.

• גישור לעומת זאת, בטרם פנייה לערכאות משפטיות, הוא תהליך שמתנהל כל כולו מחוץ לכותלי ביהמ"ש ומטרתו היא להגיע להסכם גירושין טוב, שנעשה ע"י שני הצדדים, מבלי "לערב" את הערכאות המשפטיות, למעט בסופו של יום קבלת אישורו להסכם ומתן תוקף של פסק דין.

חשוב לציין! הליך הגישור מטרתו הסכם גירושין ולא טיפול זוגי. המטרה של תהליך הגישור היא לא לעשות שלום בית או לשקם את מערכת היחסים, אלא להביא את בני הזוג שרוצים להתגרש, להסכם הגירושין הטוב ביותר עבור שניהם בצורה נעימה ולא כוחנית.

אחד מהיתרונות המהותיים ביותר של הגישור הוא העובדה שההליך מתנהל בהסכמת שני הצדדים ולא כשלב שנכפה עליהם במסגרת חלק מ"קרב משפטי"

יתרונות הגישור לעומת בקשה ליישוב סכסוך-פניה לערכאות משפטיות

לעובדה שהאחד הוא הליך משפטי (יישוב סכסוך) שנכפה על מי מהצדדים שלא הוא אשר הגיש את הבקשה והשני (גישור) הוא הליך רצוני בהסכמה, יש משמעויות רבות:

טובת הילדים - אין ספק כי טובת הילדים היא שההורים יגיעו להסכמות בהבנה מאשר שינהלו מלחמה ומאבקי כוחות בבית המשפט.

הבנות גם בנושאים "לא משפטיים" - אחד מהיתרונות המהותיים ביותר של הגישור הוא העובדה שההליך מתנהל בהסכמת שני הצדדים ולא כשלב שנכפה עליהם במסגרת חלק מ"קרב משפטי".
מעבר להשלכות שיש לכך על האווירה בבית וכמובן על הילדים, הליך של גישור מאפשר להגיע להסכמות גם בנושאים טכניים ורגשיים שביהמ"ש מנוע לרוב מלפסוק בהם. כך למשל, להגיע להסכמות גם באשר להתנהלות בתקופת הביניים שעד ההגעה להסכם - מי יצא מהבית המשותף ומתי (החלטה שביהמ"ש יכול בד"כ לקבל רק אם יש אלימות או סיבה מוצדקת אחרת); איך יתנהלו ההוצאות; מה ואיך לספר לילדים; וכדומה.

הבדלים כספיים - הליך של גישור הוא זול משמעותית לעומת ניהול תיק בביהמ"ש. לצורך ההמחשה, ההוצאה הממוצעת של כל אחד מבני הזוג על ניהול תיק בביהמ"ש לענייני משפחה היא כ-50-70 אלף שקלים (לא כולל דיונים); בעת שההוצאה הממוצעת של שני בני הזוג יחד על הגישור היא כ-5,000 10,000 שקלים!

זמן - בעוד שהליך משפטי עשוי לארוך שנים רבות, בהתאם ליומנו של כבוד בית המשפט או בית הדין ועוה"ד של הצדדים, הליך של גישור יעיל, מהיר ויכול להמשך מספר חודשים בלבד , ככל שהצדדים משתפים פעולה.

כלים לעתיד - נקודת המוצא של הגישור היא ההבנה שמערכת היחסים הזוגית אמנם לא תימשך, אבל מערכת היחסים ההורית תימשך לעוד שנים רבות. ולכן מטרת הגישור היא לא רק להגיע להסכם גירושין טוב, אלא גם להעניק לבני הזוג כלים שבאמצעותם יוכלו להתנהל נכון גם בעתיד אם וכאשר יתגלעו מחלוקות ביניהם ובכך למנוע את הצורך לפנות לביהמ"ש בכל פעם שמתעוררת בעיה או שיש לעשות שינויים בהסכם שנקבע.
בהליך המשפטי לרוב לא ניתנים הכלים לבני הזוג, ולעיתים בני הזוג מוצאים עצמם שוב ושוב חוזרים לכותלי בית המשפט או בית הדין.

שליטה על התוצאות - יתרון חשוב נוסף של גישור על פני פניה לערכאות משפטיות ליישוב סכסוך הוא השליטה של שני בני הזוג בתוצאות. ניתן לומר כי בהליך של גישור בני הזוג הם אלו שקובעים עבור עצמם את פרטי ההסכם ואת האופן שבו יתנהלו הדברים בעתיד, בעוד שבערכאה משפטית השופט או הדיין הוא זה שיקבע לבסוף ולעיתים קורה שאף אחד מהצדדים אינו מרוצה מהתוצאה שהתקבלה.

כיוון שהסכם הגירושין שמושג בתהליך של גישור מובא בסופו של דבר לאישור ביהמ"ש או בית הדין, מומלץ מאוד לבחור במגשר שהוא גם עו"ד לענייני משפחה

איך לבחור מגשר?

גישור מתנהל ע"י מגשר שנבחר בהסכמה ע"י הצדדים ולכן כדי שתהליך הגישור יהיה אפקטיבי ומהיר חשוב לבחור היטב את המגשר. לפניכם מספר טיפים ונקודות חשובות:

גמישות "מאחורי הקלעים" - יש לזכור כי חלק גדול מההצלחה של גישור טמון ביכולת וברצון של המגשר להתנהל בצורה חכמה גם מאחורי הקלעים ולכן חשוב מאוד לבחור במגשר שהוא גמיש, רגיש ויודע באמת להגיע באובייקטיביות לשני הצדדים.

כך למשל אם במהלך אחד המפגשים נאמר משהו שלא מקובל על הצד השני, שבתגובה עוזב את החדר ומצהיר שהוא אינו מעוניין יותר בגישור - תפקידו של המגשר הוא לדבר איתו, לפגוש אותו לבד אם צריך ולעשות הכל כדי לראות האם ניתן להשיב אותו אל שולחן הגישורים ואיך ממשיכים את התהליך.

מגשר שהוא גם עורך דין - מכיוון שהסכם הגירושין שמושג בתהליך של גישור מובא בסופו של דבר לאישור ביהמ"ש או בית הדין, מומלץ מאוד לבחור במגשר שהוא גם עו"ד לענייני משפחה. היתרון בכך הוא שמגשר שהוא גם עו"ד ידע לנהל את ההליך ואת ההסכם מתוך ראייה הוליסטית, הן של הצד הרגשי והן של הצד המשפטי, שכן עו"ד מכיר את החוקים, את הפסיקה ואת המצב המשפטי הקיים ועל כן ידע לנסח את ההסכם באופן שיקבל את אישור ביהמ"ש ללא ייצוג הצדדים ע"י עו"ד בשלב אישור ההסכם.

בעניין זה חשוב להדגיש, כי הסכם גירושין שמושג בהליך של גישור הוא של בני הזוג בלבד ואינו חייב להיות כפוף לחוק בנושא פירוק שיתוף, אולם כאשר באים לאשר את ההסכם בביהמ"ש, ביהמ"ש בוחן האם ההסכם מגן על טובת הקטינים, האם שני בני הזוג מבינים את המשמעויות של ההסכמות ביניהם והאם ההסכם נחתם מתוך רצון טוב ולא מתוך כפייה.

כך למשל טיפלה לאחרונה הח"מ בגישור שבמסגרתו הסכימו הצדדים לבטל לחלוטין את תשלום המזונות במקרה זה ההסכם אושר וקיבל תוקף של בימ"ש, לא מעט בזכות ההיכרות של הח"מ עם המערכת המשפטית, הניסוח הנכון של ההסכם וההצגה הנכונה שלו בערכאה משפטית.

חיבור אישי - בסופו של יום כולנו בני אדם ומה שמתאים לאחד לא בהכרח מתאים לאחר. לכן, חשוב לקבל המלצות מראש על המגשר, אבל גם לבחון ולבדוק האם יש חיבור אישי במהלך הפגישות הראשונות ואם אין כימיה, לעבור למגשר אחר. חוסר כימיה עם המגשר עשויה "לבזבז את הזמן" של כל הצדדים וחבל.

תשלום נקודתי עבור כל מפגש - חלק מהמגשרים גובים סכום גלובלי עבור התהליך, ללא קשר אם בסוף הושג הסכם או שלא. היתרון בכך הוא שבני הזוג יודעים מראש כמה יעלה להם ההליך, אך החיסרון המשמעותי הוא שאם ההליך לא צלח עם אותו מגשר הם ייאלצו לשלם שוב מההתחלה או לחילופין לשלם סכום גבוה ביחס למספר המפגשים שהיו בפועל.

לכן, ההמלצה היא לבחור במגשר שגובה תשלום נפרד עבור כל מפגש ותשלום נפרד עבור ניסוח ההסכם המשפטי. כך בני הזוג יכולים להיות בטוחים שהם משלמים אך ורק על השירות שקיבלו.

כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה של הגישור, שני בני הזוג צריכים להבין שמדובר בהליך לא פשוט מבחינה רגשית ולהגיע אליו ממקום של רצון ונכונות לשתף פעולה ולהיכנס לתוכו בתום לב

טיפים להצלחת הליך גישור

• חשוב להגיע לגישור רק לאחר ששני בני הזוג מבינים באופן ברור כי ברצונם להתגרש. אם יש עדיין ספקות לגבי הגירושין עצמם - כדאי לשקול קודם לנסות את כל האפשרויות האחרות (טיפול זוגי למשל).

• כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה של הגישור שני בני הזוג צריכים להבין שמדובר בהליך לא פשוט מבחינה רגשית ובכל זאת, להגיע אליו ממקום של רצון ונכונות לשתף פעולה ולהיכנס לתוכו בתום לב וללא מניעים נסתרים ופסולים (למשל "למשוך זמן" במטרה לנסות "לשכנע" את הצד השני לשקם את היחסים).

• חשוב לזכור שהליך של גישור דורש תקשורת בין בני הזוג ואם לא קיימת כזו כלל, אפילו לא ברמה בסיסית, ייתכן שהליך הגישור הוא לא בשבילכם.

• מטרת הפגישות הראשונות היא ליצור יחסי אמון בין בני הזוג ובינם לבין המגשר, להכיר את הזוג ואורח החיים שלהם ולהגיע להסכמות באשר לתקופת הביניים במקביל על העבודה על הסכם הקבע.

• חשוב לבחור מגשר מקצועי בעל ניסיון שיכול לאבחן כבר בתחילת הדרך האם הצדדים בשלים לקיים הליכי גישורי שמטרתו הסכם גירושין, האם בכוונתם לשתף פעולה להצלחת ההליך.

לסיכום, להליך של גישור יש יתרונות רבים על פני הליך של יישוב סכסוך בערכאה משפטית כל עוד הצדדים משתפים פעולה שכן מטרתו של הגישור להביא את בני הזוג להסכם גירושין שבעיקרו דואג לטובת הילדים, שמיטיב עם הצדדים מתוך ראייה רחבה של הצרכים לרבות גם הצרכים הרגשיים. הליך זה הוא לא רק מהיר וזול יותר בהרבה מאשר הליך משפטי, אלא גם מעניק לבני הזוג כלים שיסייעו להם לפתור מחלוקות בעתיד.


* הכותבת היא מגשרת ועו"ד, עוסקת בדיני משפחה, נזיקין ורשלנות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים