zap group mishpati logo

הליך יישוב סכסוך: למנוע קרבות גירושין - או לפחות לעכב אותם

החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה מתנה פתיחת הליך גירושין בהגשת בקשה ליישוב סכסוך. הבקשה מעכבת את תחילת ההליך ב-60 ימים ונותנת לצדדים הזדמנות להגיע להסכמות

מאת: עו"ד זהר גולן
20.02.20
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
הליך יישוב סכסוך: למנוע קרבות גירושין - או לפחות לעכב אותם

בסוף 2015 נכנס לתוקף החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, שיצר מהפכה ממשית בכל הנוגע לניהול הליכי גירושין בבית המשפט לענייני משפחה ובבית הדין הרבני. בתמצית, החוק מתנה פתיחת הליך גירושין בהגשת בקשה ליישוב סכסוך שמעכבת את תחילתו ב-60 ימים ונותנת לצדדים הזדמנות לנשום עמוק, ולהגיע להסכמות בצורה מכובדת.מהי המשמעות של הליך ישוב סכסוך, מה ניתן לעשות בתקופת 60 הימים, ואיך השפיע ההליך בפועל על זוגות מתגרשים - אלו הן חלק מהשאלות שעליהן נרחיב בשורות הקרובות.

במהלך "תקופת הצינון" נדרשים בני הזוג להיפגש זה עם זו ביחידת הסיוע שליד בית המשפט/בית הדין, ובכך למעשה נכפה עליהם ניסיון ליישב את הסכסוך ביניהם, תחילה, בדרכי שלום

מהו הליך ישוב סכסוך?

הליך ישוב סכסוך הוא הליך חדש יחסית, שבא לעולם בעקבות כניסתו לתוקף בסוף שנת 2015 של החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה. החוק מתנה פתיחה של הליך גירושין בהגשת בקשה ליישוב סכסוך לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני, מה שמונע מהצדדים להגיש תביעות האחד כנגד השני לאורך תקופה של 60 ימים.

תקופה זו נועדה לצנן את הכעסים והאגרסיות של הצדדים, לגרום להם לדבר זה עם זו ולנסות להגיע להסכמות ברוח טובה. במהלך "תקופת הצינון" נדרשים בני הזוג להיפגש זה עם זו ביחידת הסיוע שליד בית המשפט/בית הדין, ובכך למעשה נכפה עליהם ניסיון ליישב את הסכסוך ביניהם, תחילה, בדרכי שלום.

בני הזוג מנסים להגיע להבנות. לפגישה הראשונה אסור לצדדים להגיע עם עורכי דינם, ולאחר מכן באי כוחם יכולים להתלוות אליהם

איך מגישים בקשה ליישוב סכסוך?

בקשה ליישוב סכסוך מוגשת למזכירות בית המשפט לענייני משפחה או למזכירות בית הדין הרבני. מי שמגיש את הבקשה נדרש לשלם אגרה בסך 101 ₪ ולמלא טופס סטנדרטי.

מה קורה במהלך הפגישה ביחידת הסיוע?

בני הזוג מנסים להגיע להבנות. לפגישה הראשונה אסור לצדדים להגיע עם עורכי דינם, ולאחר מכן באי כוחם יכולים להתלוות אליהם. לבני הזוג ניתנות ארבע פגישות בחינם מטעם המדינה.

מומלץ לנצל תקופה זו כדי לנהל הליך של משא ומתן עם הצד השני, לא להמתין לפגישה ביחידת הסיוע, וכבר לפעול לקידום הגישור בין עורכי הדין של הצדדים

מה קורה לאחר הגשת הבקשה ליישוב סכסוך?

מיום הגשת הבקשה מתחילה "לרוץ" תקופת עיכוב הליכים של 60 ימים, שבמהלכה הצדדים לא יכולים להגיש תביעות זה כנגד זה. אבל הם כן יכולים להגיש לבית המשפט או לבית הדין הרבני בקשות לסעדים זמניים דחופים, למשל בענייני קטינים.

מהי מטרתה של תקופת עיכוב ההליכים, וכיצד מומלץ לנהוג במהלכה?

תכליתה של תקופת עיכוב ההליכים, שנכפית על הצדדים, היא לצנן את הכעסים שלהם, ולנסות לגרום להם ליישב את הסכסוך ביניהם בדרכי שלום. מומלץ לנצל תקופה זו כדי לנהל הליך של משא ומתן עם הצד השני, לא להמתין לפגישה ביחידת הסיוע, וכבר לפעול לקידום הגישור בין עורכי הדין של הצדדים.

כאשר אחד הצדדים מגיש בקשה לקיצור התקופה, הוא נדרש לשכנע את בית המשפט שאין סיכוי לגישור. אם הבקשה נענית, בני הזוג יכולים לפתוח בהליך הגירושין

האם ניתן לקצר את תקופת עיכוב ההליכים בדרך כלשהי?

תקופת עיכוב ההליכים ניתנת לקיצור בנסיבות מיוחדות. בני הזוג רשאים להגיש בקשה לקיצור תקופת עיכוב ההליכים של 60 הימים, אם למשל אחד מהם מבצע צעדים קיצוניים כמו ניסיון להבריח נכסים.
כאשר אחד הצדדים מגיש בקשה לקיצור התקופה, הוא נדרש לשכנע את בית המשפט שאין סיכוי לגישור. אם הבקשה נענית, בני הזוג יכולים לפתוח בהליך הגירושין.

איך מתייחסים בתי המשפט לבקשות לסעדים זמניים שמוגשות אליהם בתקופת הצינון?

בתי המשפט מתייחסים לבקשות אלה באופן קורקטי. הם דורשים מהצדדים, על פי חוק, לנסח את טענותיהם בעניין הסעדים הזמניים באופן תמציתי ולפרט את הצרכים העולים מהבקשות, אך אינם מוכנים להשלים עם ניסיונות הצדדים להטיל רפש זה כלפי זה בתקופה זו.

החוק גרם לצמצום מספר תיקי הגירושין בבתי המשפט, וככל הידוע, מאז כניסתו לתוקף של החוק, כ-30% מהבקשות ליישוב סכסוך מסתיימות בהסכם גירושין שמקבל תוקף של פסק דין וללא הגשת תביעות

מה קורה אם הצדדים לא מצליחים להגיע להסכמות בתקופת עיכוב ההליכים?

אם מסתיימת תקופת עיכוב ההליכים ובני הזוג לא מצליחים להגיע להסכמות, מי מהם שהגיש את הבקשה ראשון "קונה" את הזכות לבחור באיזו ערכאה לנהל את ההליך. במילים אחרות, הוא מי שניצח במרוץ הסמכויות. לבן הזוג שפתח ראשון את ההליך תינתן זכות להגיש תביעה לערכאה השיפוטית שיבחר וזאת במהלך 15 ימים מתום 60 הימים. אם לא יעשה זאת בתקופה זו, לבן הזוג האחר תינתן הזדמנות להגיש את תביעותיו לערכאה שבו הוא חפץ לנהל את ההליך.

איך משפיעה בפועל תקופת הצינון הכפויה על זוגות מתגרשים?

ההשפעה מורגשת ומרגשת. תקופה זו יוצרת אפקט פסיכולוגי חזק על זוגות, שלפתע יושבים לדבר זה עם זו. הסיכויים לפשרה גדלו משמעותית, לעומת הסיטואציה הקודמת שבה דלתות בתי המשפט היו פתוחות בפני בני הזוג מלכתחילה. החוק גרם לצמצום של מספר תיקי הגירושין שהגיעו לבתי המשפט, וככל הידוע, מאז כניסתו לתוקף של החוק, כ-30% מהבקשות ליישוב סכסוך מסתיימות בהסכם גירושין שמקבל תוקף של פסק דין וללא הגשת תביעות.

לסיכום, הגשת בקשה ליישוב סכסוך מעכבת את תחילת הליך הגירושין בין הצדדים ב-60 ימים ונותנת להם הזדמנות לנשום עמוק, וליישב את הסכסוך ביניהם בדרכי נועם. מדובר בהליך אפקטיבי מאוד, שמוביל לסגירה בהסכמה של שליש לערך מתיקי הגירושין מחוץ לבית המשפט.

* הכותבת מתמחה בדיני משפחה ומלווה בני זוג רבים בהליכי גירושין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה