zap group mishpati logo

חקירה במשטרה: 10 כללי זהב לנחקר

הוזמנת לחקירה במשטרה בחשד לביצוע עבירה פלילית או עבירת תנועה? חשוב לקבל ייעוץ משפטי לפני החקירה, להבין מהי ההתנהלות המומלצת מול החוקרים וממה כדאי להימנע

מאת: עו"ד ילנה מילר
25.02.20
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
חקירה במשטרה: 10 כללי זהב לנחקר

רוב האזרחים הנורמטיביים רואים חקירה במשטרה כעניין שקשור לעבריינים כבדים. אזרחים אלה אינם רואים את עצמם כמי שנמצאים במעמד של חשודים בביצוע עבירה פלילית, אפילו כשהם יושבים בחדר החקירות, מול חוקר משטרתי.

חשוב לדעת שכל אזרח נורמטיבי עלול למצוא את עצמו נחקר בתחנת משטרה ואף להיות חשוד בעבירה פלילית. כך, למשל, אם שכן עצבני מגיש תלונת סרק על איומים מצדכם בעקבות ויכוח על חנייה; או אם מעסיק טוען שגנבתם לו ציוד יקר ערך, שהיה בתחום אחריותכם במקום העבודה. במקרים אלה, מאוד ייתכן שתוזמנו לחקירה במשטרה. 

אזרחים נורמטיביים שלראשונה בחייהם מוזמנים לחקירה במשטרה, מוצאים את עצמם מטבע הדברים מבולבלים, תחת לחץ נפשי אדיר ומתקשים לשמור על קור הרוח. במאמר זה, נציג בפניכם 10 כללי זהב לקראת חקירה במשטרה.

גם אם נמסר לכם שאתם חשודים בביצוע עבירה פלילית רק כשהגעתם לתחנת המשטרה, מומלץ להיוועץ עם עורך דין פנים אל פנים טרם החקירה, ולא להסתפק בייעוץ טלפוני

כלל ראשון: ודאו מראש מהו נושא החקירה

בעת קבלת שיחת הטלפון מתחנת המשטרה, המזמינה אתכם להגיע לחקירה, מומלץ לבדוק מול החוקר מה נושא החקירה ולברר האם אתם מוזמנים כעדים או כחשודים בביצוע עבירה. ברוב המקרים, החוקרים ינסו להתחמק מתשובה ברורה.

כלל שני: קבלו ייעוץ משפטי לפני ההגעה לחקירה

מומלץ מאוד להיפגש עם עורך דין הבקיא בתחום הפלילי לפני הגעה לחקירה. יש לספר לעורך הדין את כל האמת לגבי נושא החקירה, מבלי להשמיט פרטים. בהתאם לפרטים אלה, יוכל עורך הדין להכין אתכם לחקירה ולייעץ לכם כיצד להתנהל בה.

גם אם נמסר לכם שאתם חשודים בביצוע עבירה פלילית רק כשהגעתם לתחנת המשטרה, מומלץ להיוועץ עם עורך דין פנים אל פנים עוד לפני החקירה, ולא להסתפק בייעוץ טלפוני. החוקרים חייבים להפסיק את החקירה ולהמתין זמן סביר, עד להגעת עורך הדין לתחנה, לצורך מתן הייעוץ.

חשוב לשמור על ערנות ולא ליפול קורבן לתרגילי חקירה שונים, שבהם תאמרו דבר מה שישמש לאחר מכן כראיה מפלילה

כלל שלישי: שימרו על קור הרוח

ברור לגמרי שלא פשוט לשמור על קור הרוח, במיוחד לאזרח נורמטיבי. הניסיון מלמד כי גם אזרח נורמטיבי שלא ביצע שום עבירה פלילית, מטבע הדברים, עלול לאבד שליטה עצמית ויכולת חשיבה מסודרת, בהיותו תחת לחץ נפשי במהלך החקירה. פגישה לפני החקירה עם עורך דין המתמחה בתחום הפלילי תסייע לכם להבין לקראת מה אתם מגיעים, להפחית את הלחץ ולסייע לכם להתנהל בצורה רגועה ונכונה יותר במהלך הפגישה.

כלל רביעי: זהירות, תרגילי חקירה!

חשוב לדעת כי כל הדברים שתגידו לחוקר, גם אם הדברים אינם במסגרת החקירה עצמה, יירשמו ועלולים לשמש נגדכם. חשוב לשמור על ערנות ולא ליפול קורבן לתרגילי חקירה שונים, שבהם תאמרו דבר מה שישמש לאחר מכן כראיה מפלילה. 

הדברים אמורים בכל אחד מהשלבים: מה תאמרו לחוקר מהמשטרה שהתקשר אליכם; שיחת חולין עם השוטרים בניידת, בדרך לתחנה; בתחנה עצמה, שיחת החולין לפני פתיחת החקירה באופן רשמי; שיחות מסדרון בתחנת המשטרה עם אנשי משטרה או אנשים אחרים שממתינים לחקירה; וכמובן, החקירה עצמה, עד לשלב שבו תצאו מהתחנה, לאחר מתן העדות. כל הנאמר בשיחות אלה עלול להירשם ולשמש כמידע מפליל נגדכם.

יש לוודא שדברים שאמרתם במהלך החקירה לא הושמטו מהפרוטוקול או צוינו באופן שונה ממה שנאמר. יש להתעקש שהפרוטוקול יכלול במדויק את כל מה שנאמר ולא יכלול דברים שלא נאמרו

כלל חמישי: ודאו שפרוטוקול החקירה מדויק

במהלך החקירה, ינוהל פרוטוקול חקירה. בסיום החקירה, יש לוודא שדברים שונים שאמרתם במהלך החקירה לא הושמטו מהפרוטוקול, או צוינו באופן שונה ממה שנאמר או היתה כוונה לומר. יש להתעקש שהפרוטוקול יכלול במדויק את כל מה שנאמר ולא יכלול דברים שלא נאמרו. יש לעשות זאת לפני החתימה על פרוטוקול החקירה ולא בעיתוי מאוחר יותר. אם בוצעו תיקונים בהתאם לדרישה, יש לחתום גם ליד התיקונים בגוף הפרוטוקול.

כלל שישי: דירשו לראות רופא, במקרה שאינכם חשים בטוב

למצב הרפואי עשויה להיות השפעה ישירה על הערנות ועל ההתנהלות בחקירה. אם לא תרגישו טוב במהלך החקירה, זכותכם לבקש להפסיק את החקירה ולראות רופא. בנוסף, חשוב לבדוק בסוף החקירה כי החוקר רשם בפרוטוקול החקירה שלא חשתם טוב וכי ביקשתם לראות רופא.

עורך דין מנוסה בתחום הפלילי יעקוב אחר מהלך החקירה, בניסיון לסגור את התיק בעילה של חוסר אשמה, שאינה מותירה רישום משטרתי. כל פרט יוכל לסייע לעורך הדין

כלל שביעי: הזכות לקיום החקירה בשפה מובנת היטב

אם קיים קושי, ולו הקטן ביותר, בהבנה או בקריאה בשפה העברית, זכותכם לקבל מתורגמן על חשבון המדינה וכי החקירה תתנהל בשפה שאתם מבינים היטב. גם אם אתם שולטים בעברית בצורה חלקית, מומלץ לא לוותר על ניהול החקירה בשפה שבה אתם שולטים בצורה מלאה.

כלל שמיני: שוחחו עם עורך הדין מיד בסיום החקירה

בסיום החקירה, מומלץ לדבר שוב עם עורך הדין שממנו קיבלתם ייעוץ לפני החקירה, ולספר לו באופן מדויק כל מה שהתרחש בתחנת המשטרה. עורך דין מנוסה בתחום הפלילי יעקוב אחר מהלך החקירה, בניסיון לסגור את התיק בעילה של חוסר אשמה, שאינה מותירה רישום משטרתי. כל פרט יוכל לסייע לעורך הדין.

החשוד רשאי לסרב למסור בחקירה מידע העשוי להפליל אותו. זכות השתיקה אינה "סתם" ביטוי מסרטים ומסדרות טלוויזיה. יש לזכות השתיקה השלכות מרחיקות לכת

כלל תשיעי: הימנעו ממגע עם אנשים אחרים המעורבים בחקירה

מומלץ מאוד שלא ליצור קשר עם אנשים העלולים להיות מעורבים באירוע שלגביו נחקרתם, גם לפני החקירה וגם אחרי החקירה. המשטרה מחפשת ראיות מפלילות. כל קשר עם אנשים אלה עלול להיות בעוכריכם.
כדאי לדעת שגם הודעות בוואטסאפ ובפייסבוק עם אנשים אלה עלולות לשמש את חוקרי המשטרה. אלה עשויים לייחס גם להתכתבות סתמית משמעות מפלילה.

כלל עשירי: הימנעו מהפללה עצמית

דעו כי לכל חשוד קמה זכות להגנה מפני הפללה עצמית. פירושה של הזכות כי החשוד רשאי לסרב למסור בחקירה מידע העשוי להפליל אותו. זכות השתיקה אינה "סתם" ביטוי מסרטים ומסדרות טלוויזיה. יש לזכות השתיקה השלכות מרחיקות לכת. חשוב להיוועץ עם עורך דין לגבי הזכות ולגבי השימוש הנכון בזכות במהלך החקירה.

לסיכום: עשרת הכללים שהובאו במאמר זה יסייעו לכם להימנע מהתנהלות שעלולה לפגוע בכם במהלך החקירה. אל תוותרו על ייעוץ משפטי של עורך דין בקי בפלילים, שיידע לייעץ לכם בנוגע להתנהלות המתאימה לנסיבות הקונקרטיות של החקירה אליה זומנתם.

* כל האמור בכתבה זו אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.

** עו"ד ילנה מילר מתמחה בדין הפלילי.

*** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה