zap group mishpati logo

גישור: הדרך העדיפה לפתרון מחלוקות

מדוע גישור עדיף על פני פנייה לבית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה? מדוע בגישור שני הצדדים מרוויחים? מהם יתרונות הגישור הייחודיים להליכי גירושין? מדריך

27.02.20
תאריך עדכון: 09.04.24
7 דק'
גישור: הדרך העדיפה לפתרון מחלוקות

אין זה משנה אם מדובר בענייני גירושין או בענייני מחלוקות עסקיות: בגישור, שני הצדדים למחלוקת יוצאים מורווחים. התקשורת הטובה והבהירה בין הצדדים, המתאפשרת במסגרת הגישור, מאפשרת לצדדים להבין מה כל אחד מהם באמת צריך ולראות שסיפוק הצורך של האחד אינו מחייב את ביטול הצורך של האחר. התקשורת הנקייה וההבנה הבסיסית והעמוקה של הצרכים האלה, מאפשרת לצדדים להגיע לעמק השווה בצורה קלה יותר.

צדדים המצויים במחלוקת ופונים לבירור המחלוקת באמצעות גישור חוסכים בראש ובראשונה את הוצאות ההליך המשפטי, הליך יקר וארוך הרבה יותר מהליך הגישור

מהם יתרונות הגישור לעומת ניהול הליך משפטי?

היתרונות ברורים מאוד בפן הכלכלי. בשיקולי רווח לעומת הפסד, צדדים המצויים במחלוקת ופונים לבירור המחלוקת באמצעות גישור חוסכים בראש ובראשונה את הוצאות ההליך המשפטי, הליך יקר וארוך הרבה יותר מהליך הגישור.

היתרונות ברורים גם בפן של הסיכון שהצדדים נוטלים על עצמם. הגישור נעשה על פי ההסכמה שהצדדים מגיעים אליה. לעומת זאת, בבית הדין או בבית המשפט, מי שפוסקים במחלוקת הם השופט או הדיין, השומעים את הצדדים ומכריעים עבורם. כך, כל צד לוקח את הסיכון שבית המשפט או בית הדין יפסוק לרעתו - והוא יפסיד הכל.

לבסוף, אין להמעיט ביתרון הגישור בפן הרגשי. בין אם מדובר בבני זוג שנישואיהם מגיעים לקיצם ובין אם מדובר בשותפים עסקיים, גישור מאפשר ללבן את המחלוקות באופן שאינו מגביר את להבות הכעס, הטינה והשנאה, המלווים מחלוקות רבות. הגישור אף מנמיך את הלהבות ומאפשר לצדדים המצויים במחלוקת לסיים את המחלוקת ולצאת לדרך חדשה, בצורה טובה יותר.

"חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, תשע"ה - 2014, קובע כי לפני שניתן להגיש כל תביעה בענייני משפחה לבית המשפט לענייני משפחה, או לבית הדין הרבני, יש להגיש בקשה ליישוב סכסוך

האם בגישור כל צד אינו אמור לוותר על משהו שהוא מרגיש שהוא "שלו"?

בדרך כלל, מגשר טוב יידע לגרום לצדדים לבחור בעמדה שמאפשרת להם לקבל מה שהם צריכים; ולוותר, אם בכלל, על צרכים שוליים יחסית. כלומר, להרוויח הרבה יותר ממה שכל צד מפסיד. כך, לדוגמה: אדם שגר בקומה העליונה ורוצה להרחיב את הסלון על ידי בנייה על המרפסת של השכן מתחתיו, זקוק לאישור ולשיתוף פעולה של השכן. לעומת זאת, השכן, מצידו, זקוק למרפסת כדי שתהיה לו סוכה. סביר להניח שיתנגד להרחבת הסלון.

הבאת המחלוקת בפני בית המשפט תסתיים בוודאי בהכרעה ברורה לטובת השכן מלמטה. הוא יטען שהבנייה תאטום את המרפסת שלו ותמנע ממנו להקים סוכה וכי החוק ניצב לצדו. השכן מלמעלה יפסיד כמעט בוודאות. סביר להניח שגם יחסי השכנות הטובים ייפגעו.

לעומת זאת, בגישור, השכן מלמעלה יוכל להציע לשאת בהוצאות הבנייה של מרפסת סוכה חדשה עבור השכן מהדירה למטה. הוא אף יכול להציע שהמרפסת החדשה תהיה גדולה וטובה יותר. כך, יגיעו השכנים להסכמה שאף אחד לא מפסיד ממנה: השכן מלמטה יקבל מרפסת טובה יותר והשכן מלמעלה ירוויח סלון גדול יותר. השניים גם יחסכו את ההוצאות הרבות הכרוכות בהליך משפטי.

על בסיס הבנה זו חוקק המחוקק "חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, תשע"ה - 2014 הקובע כי לפני שניתן להגיש כל תביעה בענייני משפחה לבית המשפט לענייני משפחה, או לבית הדין הרבני, יש להגיש בקשה ליישוב סכסוך.

בגישור נדונים נושאים כבדי משקל, כגון משמורת על ילדים, חלוקת רכוש, מזונות, כתובה ועוד, וההסכמה עליהם מבוססת על היכולות ורצונותיו של כל אחד מבני הזוג

מהם היתרונות של גישור בהליך גירושין?

הדברים נכונים על אחת כמה וכמה בגישור גירושין. ראשית, כשהצדדים מגיעים להסכם גירושין בהסכמה, עולה באופן משמעותי הסיכוי שהסכם הגירושין אכן יחזיק מעמד לטווח ארוך. בגישור נדונים נושאים כבדי משקל, כגון משמורת על ילדים, חלוקת רכוש, מזונות, כתובה ועוד. ההסכמה שאליה מגיעים בגישור, לגבי כל אחד מהנושאים האלה, מבוססת על היכולות של כל אחד מבני הזוג.

בני הזוג יודעים מראש מה רצונם ויודעים במה יוכלו לעמוד (למשל: בתשלום מזונות, בהסדרי ראייה כאלה או אחרים וכו'). לכן, גובר הסיכוי שהצדדים יעמדו בהתחייבויותיהם ויקיימו את ההסכם לאורך זמן, מבלי שיהיה צורך בהתערבות בית המשפט, בית הדין וגורמי אכיפה שונים.

כשמגיעים לבין הדין הרבני או לבית המשפט, הם פוסקים כראות עיניהם, ולא תמיד מתחשבים בצרכים, ברצונות וביכולות של הצדדים לעמוד בפסיקה. זו אחת הסיבות לכך שפסיקות בית המשפט או בית הדין אינן מחזיקות מעמד. בחלוף הזמן, הצדדים מפסיקים לקיים חלק מהתחייבויותיהם. לעתים אף מוגשות תביעות לפתיחת ההסכם ולניסוחו מחדש. כל אלה מביאים להפסדים כספיים משמעותיים. התוצאה המצערת היא שהמשפחה כולה - ההורים וילדיהם - נפגעת מכך, ואינה מצליחה לצאת באמת לדרך חדשה.

בבית המשפט, הדברים מוצגים כטיעון משפטי. בסופו של הדיון, השופט מכריע ולא הצדדים. לעתים יכריע על פי "משפט שלמה" ויקבע כי יש למכור את הדירה ולחלק את הרווח. כך, שני הצדדים יפסידו 

מה תפקידו של המגשר?

רוב המחלוקות ואי ההבנות נובעים מחוסר תקשורת, חוסר הבנה וחוסר הקשבה של הצדדים. תפקיד המגשר הוא לגרום לצדדים באמת להקשיב אחד לשני. כל צד להליך בדרך כלל מסביר ונוקט עמדה, אך אינו מסביר מדוע נקט דווקא בעמדה זו. הוא אינו מסביר לעומק את הצורך שלו הגורם לו לנקוט בעמדה זו. כך, למשל: האשה טוענת שהיא רוצה לקנות חצי דירה מהבעל. לעומתה, הבעל טוען שהוא רוצה לקנות את חצי הדירה שלה. קשה מאוד לפתור את המחלוקת.

בגישור, האשה יכולה להסביר את הצורך שלה. כלומר, למשל: לומר שהיא רוצה לקנות את חצי הדירה של הבעל, מכיוון שהדירה ממוקמת ליד מוסדות הלימוד של הילדים שנמצאים במשמורת שלה, וכי יהיה לה ולילדים יותר קל להישאר באזור המגורים הטבעי עבורם. הגישור מאפשר להסביר את מה שאינו בהכרח מובן מאליו, בעידנא דריתחא. כך, הבעל, שהשקיע כסף בדירה, מניח שאם האשה תקבל את הדירה הוא יתקשה למצוא דירה באותה רמה. עם זאת, קיים סיכוי גבוה יותר שיהיה פתוח להסדר, שבו האשה תקבל את הדירה, למען הביטחון שלה ושל ילדיו. הוא עשוי להסכים לכך שהיא תקנה את חלקו בדירה.

לעומת זאת, בבית המשפט, הדברים מוצגים כטיעון משפטי. בסופו של הדיון, השופט מכריע - ולא הצדדים. לעתים השופט יכריע על פי "משפט שלמה" ויקבע כי יש למכור את הדירה ולחלק את הרווח. כך, שני הצדדים יפסידו וגם הילדים שלהם.

מחיר הגישור נקבע לפי אחד משני פרמטרים: סך כללי כנגד מספר שעות שנקבע מראש, או תשלום שעתי בהתאם לצורך. ניתן להפחית את העלויות על ידי קיום שיחה מקדימה בין הצדדים והגעה להבנות

כיצד ניתן להפחית את עלויות הגישור?

עלויות הגישור אמנם נמוכות בהרבה, ביחס לעלויות משפט, אך גם אותן ניתן להפחית. מחיר הגישור נקבע לפי אחד משני פרמטרים: סך כללי, כנגד מספר שעות שנקבע מראש; או תשלום שעתי, בהתאם לצורך.
ניתן להפחית את עלויות הגישור, למשל על ידי קיום שיחה בין הצדדים והגעה להבנות, לפני הגישור עצמו. כך, הצדדים יוכלו להשאיר לגישור רק את מה שלא הצליחו להסכים עליו בעצמם, ולצמצם את שעות הגישור.

מומלץ שבעל מקצוע בתחום דיני משפחה, כגון טוען רבני, יעבור על ההסכם שיוגש לבית המשפט לפני הגשתו. עריכת גישור עם טוען רבני תייתר את הצורך לפנות לגורם נוסף

מדוע כדאי לערוך את הגישור דווקא אצל טוען רבני?

על פי דיני הגירושין, כל הסכם גישור צריך לקבל תוקף של בית משפט או של בית דין רבני ולקבל תוקף של פסק דין. לכן, צריך לתת את הדעת על כל הפרטים של ההסכם, ולא להשאיר דברים פתוחים, שניתן לפרש לטובת כל אחד מהצדדים. כדי לוודא שההסכם עומד בכך, מומלץ שבעל מקצוע בתחום דיני משפחה, כגון טוען רבני, יעבור עליו לפני הגשתו. עריכת גישור עם טוען רבני תייתר את הצורך לפנות לגורם נוסף. 

לסיכום: לגישור יש יתרונות רבים. עלויות הגישור נמוכות משמעותית מניהול הליך משפטי, הגישור קצר יותר מהליך משפטי, ומספק פתרון הנותן מענה לשני הצדדים המצויים במחלוקת. גישור מעלה בצורה משמעותית את הסיכוי שהצדדים יקיימו את התחייבויותיהם, כפי שהסכימו.

* טו"ר (טוען רבני) שאול פינחס משמש כמגשר ויועץ זוגי מזה כ-10 שנים. מורה הוראה בהלכות טהרת הבית [הלכות נידה] וכן מורה הוראה בהלכות סת"מ [ספרי תורה, תפילין מזוזות]; בחמש השנים אחרונות משמש גם כטוען רבני.

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים