zap group mishpati logo

מנפלאות הגישור: מדוע עדיף לנהל סכסוך גירושים בגישור?

גישור מהווה אחד הכלים היעילים ביותר ליישוב סכסוכים, ויתרונותיו מקבלים משנה תוקף דווקא כשמדובר בסכסוך גירושים. למה גישור הוא הליך מועדף ומדוע דווקא בגירושים יתרונותיו מנצחים?

22.04.20
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
מנפלאות הגישור: מדוע עדיף לנהל סכסוך גירושים בגישור?

החלטתם להתגרש? דרך מעוקלת ורבת מהמורות לפניכם, אך נחמה בצידה: ניתנה לכם השליטה לנהל את המשבר הקשה ששיחר לפתחכם באופן הכי פחות פוגעני, תוך מזעור הנזקים הישירים והעקיפים של פירוק התא המשפחתי. האמצעי הוא גישור.

בני זוג המנהלים את גירושים כמחלוקת משפטית באמצעות עורכי דין בהכרח יקריבו יותר: יותר משאבים כלכליים, יותר משאבים רגשיים-נפשיים, יותר זמן ובעיקר יותר נזק לילדים

מה הופך את הגישור לאלטרנטיבה המועדפת לניהול גירושים?

גורמים רבים נעוצים באדני הפיכתו של הליך הגישור להליך הכדאי ביותר לניהול ופתרון סכסוך גירושים ובשל קוצר היריעה נזכיר את חמשת הגורמים הבולטים, כך:

מעל לכ-90% מהתיקים הנדונים בבתי המשפט בישראל ואשר מופנים להליך גישור מסתיימים בהסכם גישור

1. חסרונותיה של התנצחות משפטית

כדי להפנים את ההמלצה לבחור בגישור ככלי לניהול משבר הגירושים שלכם עליכם, ראשית לכל, להבין את המחירים של האלטרנטיבה: בני זוג המנהלים את הגירושים שלהם כמחלוקת משפטית המתבררת ומוכרעת בערכאות, באמצעות עורכי דין בהכרח יקריבו יותר: יותר משאבים כלכליים, יותר משאבים רגשיים-נפשיים, יותר זמן ובעיקר יותר נזק לילדים, כשבסופו של תהליך התוצאה דומה: פירוד, חלוקת רכוש, הכרעה בענייני משמורת והסדרי ראייה ופסיקת מזונות ילדים. על כל אלה אתם יכולים להשפיע בעצמכם ולהשאיר את אלמנט השליטה בגורלכם בידיכם.

בשל הרגשות הקשים, זוגות בתהליכי גירושין טועים לחשוב שאין סיכוי שיצליחו להגיע להידברות ולהסכמות. המציאות בהליכי הגישור מוכיחה אחרת

2. יתרונות ההליך ככלי מגשר

בני זוג שמצויים בסערת הפירוד מתקשים לדמיין את עצמם ישובים בחלל משותף, קל וחומר, מגיעים להסכמות. האמוציות הגואות, הרגשות הקשים, היעדר התקשורת וההתבצרות בעמדות: כל אלה ועוד יוצרים תחושה של חוסר ברירה. בני הזוג טועים לחשוב שבשל כל אלה אין סיכוי שיצליחו להגיע להידברות ולהסכמות. המציאות מוכיחה אחרת:

דו"ח הוועדה לבחינת דרכים להגברת השימוש בגישור בבתי המשפט, אשר אומץ על ידי הכנסת והשתלב בתקנות סדר הדין האזרחי, מלמד כי מעל לכ90% מהתיקים הנדונים בבתי המשפט בישראל ואשר מופנים להליך גישור מסתיימים בהסכם גישור. עובדה זו כשלעצמה מלמדת על עוצמתו של הליך הגישור ככלי שיכול, למרות המהמורות והקשיים, לצלוח את האתגר הקשה ולהפיק הסכם גישור מוצלח גם בין בני זוג ניציים במיוחד.

המעורבות בתהליך הגישור גורמת לצדדים תחושה שהם מביאים לשולחן המשא ומתן את הרצונות שלהם, את האינטרסים שלהם ואת הדברים שחשובים להם

3. מעורבות בעלי הדין

גישור הוא תהליך של משא ומתן הנערך בסיוע המגשר, שהינו רק מתווך, ובשונה מבית המשפט אינו מכריע ולא מכתיב הסכמות מלמעלה. בתהליך הגישור הצדדים עצמם מעורבים והם שיוצרים בעזרת המגשר הסכמות. עובדה זו תורמת מאד לשביעות הרצון של הצדדים משני דברים מרכזיים: האחד, עצם התהליך; והשני, ההסכמות המהותיות המהוות פתרונו של הסכסוך.

בני זוג מתגרשים מרגישים יותר מעורבים ויותר שולטים בגורלם כשהם בגישור, בהשוואה להיותם בעלי דין שלא מקבלים במה מספקת בבית המשפט להביע את עצמם. המעורבות בתהליך גורמת לצדדים תחושה שהם מביאים לשולחן המשא ומתן את הרצונות שלהם, את האינטרסים שלהם ואת הדברים שחשובים להם.

המגשר שדואג לאינטרסים של שני הצדדים ומקפיד ליידע כל צד בדבר זכויותיו מוביל את שני הצדדים במקצועיות ויעילות לפשרות שנתפסות כפחות כואבות ופחות משפילות. כשהמגשר הוא גם עורך דין לענייני משפחה, גובר ביטחונם של בני הזוג שמסתמכים על הידע המקצועי של המגשר בתחומי משפט. שני הצדדים חשים מסופקים ואפילו מנצחים. בזכות זאת בני הזוג חשים שהליך הגישור מיטיב עימם, גם בשל היותו קצר וזול יותר מהליך משפטי. מרבית הליכי הגישור מסתיימים בשלוש עד חמש פגישות, עד להבשלת הסכם גישור המובא לאישור בית המשפט.

שביעות הרצון מההסכמות שהושגו בגישור גבוהה אף היא משום שההסכמות נוצרות על ידי בני הזוג, מנוסחות מפיהם ולא מונחתות עליהם, עובדה התורמת לקבלת ההסכמות ולהגברת המחויבות לכבדן בהמשך הדרך. נכונות הצדדים לקיום הסכמות שהושגו בגישור גבוה משמעותית מנכונותם של בעלי דין לכבד פסק דין, אותו נוטים צדדים בסכסוך גירושים משפטי מתמשך, לנסות לשנות, לתקן, לשפר ולקרקע.

בעזרת הליך גישור מצליחים זוגות רבים לשקם את הקשרים ביניהם וקל להם יותר לבסס ערוץ תקשורת יעיל בסטטוס החדש שלהם כהורים פרודים לילדים משותפים

4. רק בגלל הרוח

בהליך גישור, להבדיל ממאבק משפטי בבתי הדין, יש רוח טובה ואווירה רגועה. מגשר טוב מצליח להשאיר מחוץ לחלל הגישור את המשקעים וממקד את הצדדים בהיבטים פרקטיים, תוך איתור האינטרסים המשותפים שלהם, דוגמת חסכון כלכלי לצדדים וטובת הילדים.

במהלך הגישור בני הזוג שנפגשים בתנאים מיטביים ובאווירה רגועה מצליחים לתקשר באמצעות המגשר שיש בידיו הכלים, הידע והמיומנויות הנדרשים כדי למתן את המתחים ולהניע את הצדדים לפעולה ממוקדת מעשית. הצדדים משמיעים בברור את עמדותיהם בנושאים שונים והמגשר מתעל את הנאמר להסכות פרקטיות צופות פני עתיד מבלי לנקוט עמדה לטובת צד כלשהו ומבלי לקבל החלטות במקום בני הזוג שנותרים בעמדת הכוח והשליטה שלהם כראשי המשפחה.

בזכות כך, בטווח הארוך, זוגות שהגיעו להסכמות הדדיות בעזרת הליך גישור מצליחים לשקם את הקשרים ביניהם וקל להם יותר לבסס ערוץ תקשורת יעיל בסטטוס החדש שלהם כהורים פרודים לילדים משותפים. מתנה נפלאה זו נמנעת ממי ששנים ארוכות משרך רגליו בין משרדי עורכי דין ומסדרונות בית המשפט ויחידות הסיוע: או אז משתמרת ואף גוברת האיבה שהורסת כל חלקה טובה ומזיקה לילדים.

מומלץ לכל מי שמתגרש לנסות גישור לפני שלובשים את מדי הקרב ויוצאים למערכה באזור הקרבות של בתי המשפט

5. בגלל טובת הילדים

מחקרים מתחום הפסיכולוגיה ומדעי החברה ברחבי העולם מוכיחים כי "ילדי גירושים" נוטים לסבול מקשיים רגשיים-נפשיים-הסתגלותיים רבים יותר בהשוואה לבני גילם. האלמנט המשפיע ביותר על מצב הילדים, היקף, חומרת ושכיחות הקשיים שלהם כילדים וכבוגרים לימים לבוא, הוא מצב היחסים בין ההורים. כאשר הורים מנהלים מאבק ומלחמה, רואים האחד בשני "אויב" ומשחרים לטרף, ילדיהם חווים את מה שמכונה בעגה המקצועית "קונפליקט הנאמנות הכפולה".

ילד שהוריו נפרדים אשר מרגיש צורך לבחור צד וחש שנאמנותו להורה האחד בהכרח באה על חשבון נאמנותו להורה האחר חווה משבר רגשי-נפשי עמוק בעל השלכות ארוכות טווח. גישור הוא תהליך השונה ממלחמה, הוא מעודד שיתוף פעולה וכבודהדדי, ומאפשר, גם אם בחלוף זמן, בניית יחסים בריאים בין ההורים באופן שחוסך מהילדים את קונפליקט הנאמנות הכפולה על השלכותיו ההרסניות.

מנפלאות הגישור: מדוע עדיף לנהל סכסוך גירושים בגישור?(1)

לסיכום, לא בכדי החליט המחוקק לחייב בני זוג המחליטים להתגרש לנסות ליישב בגישור את הקונפליקט ביניהם, בטרם הפנייה לערכאות משפטיות. באבחת קולמוס אימץ המחוקק את הגישה הטיפולית וכן המשפטית המזהה את יתרונותיו של הליך הגישור ככלי לפתרון סכסוכים בכלל, וככלי ליישוב סכסוך גירושים בפרט.

חיסכון של משאבים, יעילות בהגעה להסכמות, שביעות רצון של הצדדים תוך הגברת מחויבותם לתהליך ולהסכמות, הסיכוי לתיקון היחסים בעתיד וטובת הילדים: אלה הן 5 הסיבות העיקריות בגינן מומלץ לכל מי שמתגרש, לכל הפחות, לנסות גישור לפני שלובשים את מדי הקרב ויוצאים למערכה באזור הקרבות של בתי המשפט.

* עו"ד שירה איזנשטטר היא עורכת דין לענייני משפחה ומגשרת 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים