zap group mishpati logo

כיצד להוציא צו ירושה וצו קיום צוואה בתקופת הקורונה?

ההליך להוצאת צו ירושה וצו קיום צוואה יכול להיות הליך מהיר ופשוט, ובתקופות מיוחדות, כמו הוכחית במגיפת הקורונה, אינו דורש אף נוכחות פיזית של המבקש

מאת: עו"ד מורן הללי-צור
04.05.20
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
כיצד להוציא צו ירושה וצו קיום צוואה בתקופת הקורונה?

צו ירושה הוא צו של האפוטרופוס הכללי, המצהיר מי הם היורשים של המנוח אשר זכאים לרשת את רכושו, לרבות נכסי נדל"ן וחשבונות בנקים או קופות גמל וכן כל נכס שהיה ברשות המנוח לפני מותו.
צו זה ניתן במצב שבו הנפטר לא ערך צוואה ועל כן היורשים הם בהתאם להסדר הקבוע בחוק לירושה על פי דין לפי קרבת דם- הילדים או הצאצאים של הילדים וכיו"ב. באמצעות צו ירושה תקף, ניתן לבצע כל פעולה בנכסיו של הנפטר, כגון בטאבו, בבנקים וכו'.

ניתן לעשות צו ירושה בדרך קלה באופן מקוון אצל עורך דין, כך שלא צריך כלל להגיע אל רשם הירושות ואפשר להגיש את הבקשה לצו עם עורך הדין באמצעות המחשב

איך עושים צו ירושה?

ניתן לעשות צו ירושה בדרך קלה באופן מקוון אצל עורך דין, כך שלא צריך כלל להגיע אל רשם הירושות ואפשר להגיש את הבקשה לצו עם עורך הדין באמצעות המחשב. לשם כך יש להופיע אצל עורך הדין עם תעודת הפטירה של המנוח, צילום תעודת זהות של היורשים ות.ז של היורש.

מספיק שיורש אחד יגיש את הבקשה ויחתום על כל התצהירים הנדרשים אצל עורך הדין עבור כל היורשים וכן אותו יורש ישלם את האגרות דרך האינטרנט באותו מעמד, לרבות אגרת הפרסום בשני עיתונים יומיים.
לאחר 45 יום מהגשת הבקשה, אם אין כל התנגדויות של צדדים שלישיים, צו הירושה יתקבל. כיום הצו נשלח באמצעות הדוא"ל חתום דיגיטלית ואף לא צריך להגיע שוב אל העורך דין על מנת לקבלו.

בדומה לצו הירושה, גם את צו קיום הצוואה מקבלים בדוא"ל וניתן ללכת עם הצו ביחד עם הצוואה לכל המוסדות ולבצע פעולות בנכסיו של המנוח

מה ההבדל בין צו ירושה לצו קיום צוואה?

צו ירושה ניתן כאשר לא קיימת צוואה של המנוח. אם המנוח כן ערך צוואה, יש להוציא צו קיום צוואה. גם צו קיום צוואה הוא הליך מקוון כיום. לשם הגשת הבקשה, המבקש צריך להמציא את תעודת הפטירה של המנוח ואת צוואתו המקורית. עורך הדין מחתים את המבקש על תצהיר ומגיש את הבקשה באופן מקוון.

בימים כתיקונם, לאחר ההליך המקוון, יש להגיש את הצוואה המקורית אצל רשם הצוואות. גם פה, המבקש משלם את אגרת הפרסום באמצעות האינטרנט, והרשם מפרסם אודות הצוואה בשני עיתונים גדולים. אם תוך 45 יום לא הוגשה התנגדות לקיום הצוואה, ניתן צו קיום צוואה.

בעבר, היו מבקשים מהיורש שהגיש את הבקשה להודיע בכתב לכל היורשים שהוגשה בקשה בשמם. כיום, היורש צריך פשוט להצהיר שהוא הודיע לכל היורשים. הוא יכול להודיע ליורשים על כך אפילו באמצעות הודעת SMS בלבד ועם זה אפשר לצאת לדרך. בדומה לצו הירושה, גם את צו קיום הצוואה מקבלים בדוא"ל וניתן ללכת עם הצו ביחד עם הצוואה לכל המוסדות ולבצע פעולות בנכסיו של המנוח.

לעתים, יכול להיות שהצוואה תיקבע כי נכס מסוים יועבר לילד מסוים ואילו שאר הנכסים של המנוח יתחלקו באופן שווה בין שאר היורשים על פי החוק. במקרה כזה, יש להוציא גם צו קיום צוואה על אותו נכס מסוים וגם וצו ירושה על יתר הנכסים. גם זאת ניתן לעשות באמצעות פעולה אחת פשוטה אצל עורך הדין.

אין צורך לבוא אל משרדי הרשם. לשכת עורכי הדין פרסמה הוראה שניתן להחתים על תצהירים באמצעות וידיאו קונפרנס בשל הקורונה, ועל כן ניתן לעשות הכל בשלט רחוק

כיצד ניתן להגיש את הבקשות לצו ירושה וצו קיום צוואה בימי הקורונה?

בימי הקורונה, ניתן לעשות את כל ההליך באופן מקוון, החל מהתצהיר בפני עורך דין באמצעות שיחת ווידיאו ועד הגשת הבקשה על ידי עורך הדין באופן מקוון, אשר קיבלה משנה תוקף, שכן אין צורך לבוא אל משרדי הרשם. לשכת עורכי הדין פרסמה הוראה שניתן להחתים על תצהירים באמצעות וידיאו קונפרנס בשל הקורונה, ועל כן ניתן לעשות הכל בשלט רחוק.

כדאי בתקופה זו לחשוב על האופציה של ייפוי כח מתמשך, המאפשר לאדם החושש על בריאותו להעניק את הסמכות בענייניו לאדם אחר, אם הוא עצמו לא יהיה כשיר לכך

האם ניתן לבצע כל פעולות של העברות נכסים בתקופת הקורונה?

אכן, תקופה זו של הקורונה אינה מונעת את פעילותם של עורכי הדין באופן גורף, וניתן לבצע כל פעולות שונות של העברת נכסים כגון באמצעות עריכת צוואה לעת הצורך. מלבד זאת, הימים הללו גורמים לאנשים רבים לעשות חושבים ולהבין שאנחנו לא בני אל מוות. על כן, ניתן לחשוב בזמן זה על האפשרות של עריכת ייפוי כח מתמשך.

במסגרת מסמך של ייפוי כח מתמשך, מייפה הכוח נותן מראש את הסמכות לאדם אחר לקבוע את ההחלטות בנושאים הרפואיים והכלכליים שלו. באמצעות ייפוי הכוח ניתן לקבוע למשל אם מותרת הנשמה בגופו של המייפה, ואילו הוראות טיפול יש לתת במקרה הצורך.

חשוב לציין כי באמצעות ייפוי הכח המתמשך, במקרה של פטירה של המייפה, ניתן להמשיך לבצע את הפעולות השונות בחשבונות הבנק שלו במשך שלושה חודשים לאחר הפטירה. כלומר, ייפוי הכח המתמשך נותן מענה לאותם חודשים שבמהלכם לא ניתן לבצע פעולות בחשבונות הבנק של הנפטר ועד לקבלת צו הירושה או הצוואה.

לסיכום, הליך הוצאת צו ירושה או צו קיום צוואה הוא הליך פשוט, אשר אין לחשוש מלבצע אותו, אפילו בתקופה כמו במגפת הקורונה. את כל ההליך ניתן לערוך בצורה מקוונת וזריזה וכך להסדיר את העניינים הרכושיים שלכם באופן יעיל. כמו כן, שווה בתקופה זו לחשוב על האופציה של ייפוי כח מתמשך, המאפשר לאדם החושש על בריאותו להעניק את הסמכות בענייניו לאדם אחר, אם הוא עצמו לא יהיה כשיר לכך. במקרה של פטירה, אם יש ייפוי כח מתמשך, הדבר מעניק מענה לאותו פרק זמן שעובר מהגשת בקשה לצו קיום צוואה או ירושה ועד לקבלתו.

* עו"ד מורן הללי-צור מתמחה בצוואות, צווי ירושה, ייפוי כח מתמשך ונזקי גוף

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה