zap group mishpati logo

פורסם: דו"ח הוועדה לשיפור וייעול הליכי הגביה

יישום ההמלצות המובאות בדו"ח עשוי להביא למהפך בתהליך גביית החובות בישראל

06.08.12
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
פורסם: דו"ח הוועדה לשיפור וייעול הליכי הגביה

בתחילת חודש יולי 2012 פורסם הדו"ח הסופי של הוועדה לשיפור ולייעול הליכי האכיפה והגבייה בישראל, בראשותו של השופט עודד מאור.
מטרת הוועדה היתה לבדוק כיצד ניתן לייעד את הליכי הגבייה כפי שהם מתנהלים כיום בלשכות ההוצאה לפועל, נוכח עומס התיקים הרב הקיים בלשכות ואחוזי הגבייה הנמוכים יחסית בהליכי ההוצאה לפועל. כל זאת, מתוך ראיה עקרונית לפיה מוסד ההכרזה על חייבים מוגבלים במתכונתו הנוכחית אינו רצוי, ומביא להנצחה של חובות במקום לגבייתם וסגירת התיקים.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום הוצאה לפועל

מסלול ירוק ומסלול אדום
בין מסקנותיה הבולטות של הוועדה ניתן למנות את ההמלצה לפתוח שני מסלולי אכיפה בלשכות ההוצאה לפועל: "המסלול הירוק" ו"המסלול האדום". במסלול הירוק ייכללו כל החייבים שייפתח נגדם תיק הוצאה לפועל. תנאי להיכלל במסלול זה הוא שיתוף פעולה עם מערכת האכיפה.
חייבים שישתפו פעולה יקבלו סיוע והדרכות, וכמו כן זכויותיהם יישמרו כדי לצמצם את הפגיעה בזכויות הקניין שלהם, כך שמחד תבוצע גביה בהתאם ליכולת החייב ומצד שני לא ייפגעו זכויותיו והוא יוכל להמשיך ולעמוד בהתחייבויותיו. חייבים שלא ישתפו פעולה עם הליכי הגביה יועברו למסלול האדום, אשר מאפשר הטלת סנקציות שונות עליהם, ובין היתר פרסום שמם ב"מרשם חייבים משתמטים", וכמו כן יינקטו נגדם הליכי גביה קשים יותר.

לשאלות בנושא היכנסו לפורום פשיטת רגל

פישוט הליכי פשיטת רגל
כמו כן, הוועדה ממליצה לפשט את הליכי פשיטת הרגל, באופן שמוצע לבצע הפרדה בין חובות בהיקפים קטנים (פחות ממיליון ₪) לחובות גדולים. מוצע להפריד את הליכי פשיטת הרגל כך שהליכי פשיטת רגל בחובות בהיקפים קטנים כאמור יתנהלו בלשכות ההוצאה לפועל, וחובות בהיקפים גדולים של מעל למיליון ש"ח ימשיכו להתנהל בבית המשפט המחוזי, כפי שהיה עד כה.

בנוסף, המליצה הוועדה על ביצוע תהליך של "הסדר תיקים", שבמסגרתו יתאפשר למי שיכול לשלם חלק ניכר מחובותיו, גם אם לא מלוא החוב, לשלם סכום זה במסגרת הסדר התיקים כאמור.

שינויים בתקנות ובנהלי העבודה
יצוין, כי במסגרת המלצות הביניים של הוועדה, שקדמו להגשת הדו"ח הסופי העומד בבסיס סקירה זו, בוצעו שינויים רבים בתקנות ובנהלי העבודה של מערכת האכיפה והגבייה. כך למשל, הותקנו תקנות ההוצאה לפועל (גניזת תיקים וביעורם) (הוראת שעה), תש"ע – 2010 שבהן מוסדרת האפשרות לסגור תיקים בהם לא מתנהלת פעילות זמן רב.

כמו כן, כחלק מיישום המלצות הביניים, התקיימו "מבצעי גבייה" לחברות שונות בשיתוף עם מערכת האכיפה והגבייה, שהצליחו להביא להסדרים וסגירת תיקים בהיקפים גדולים.

אין ספק שיישום ההמלצות המובאות בדו"ח יביא למהפך בתהליכי הגבייה של חובות בישראל, ויאפשר לנושים לקבל את כספם ביעילות טובה יותר, תוך שמירה על כבוד החייבים המעוניינים לסלק חובם בתום לב.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • חוק חדלות פירעון החדש: השקט שלפני הסערה

    חוק חדלות פירעון החדש: השקט שלפני הסערה

    בספטמבר 2019 ייכנס לתוקף חוק חדלות פירעון החדש, הצפוי ליצור מהפכה, בין היתר בכל הנוגע לחייבים יחידים. האם אנו מצויים בפתחו של מבול בקשות?
    7 דק'
  • טכנולוגיה והוצאה לפועל - לא מה שחשבתם

    טכנולוגיה והוצאה לפועל - לא מה שחשבתם

    בשנים האחרונות חלו שינויים מקיפים במערכת ההוצאה לפועל של הרשות לאכיפה וגביה, במטרה להנגיש את המערכת ולהתאימה לתקופה. הגשת בקשות, מעקב אחר התיק וביצוע פעולות, הפכו לפשוטים ומהירים. ראש פורום הוצאה לפועל של הלשכה, עו"ד יוסף ויצמן, מעדכן מהשטח
    6 דק'
  • הליך חדלות פרעון - איך מתמודדים עם חובות גבוהים?

    הליך חדלות פרעון - איך מתמודדים עם חובות גבוהים?

    הליכי חדלות פירעון עלולים להוביל למצב של לחץ וייאוש, אך לא מדובר בגזירת גורל! במאמר הבא נסקור אילו פעולות ניתן לעשות בדרך לשיקום כלכלי וכיצד ניתן לקבל הקלות ואף הפטר מלא של החובות במקרים מסוימים
    6 דק'