zap group mishpati logo

דו"ח תנועה לא מסתיים בתשלום הקנס – סופרים לכם גם נקודות רעות

קיבלתם דו"ח תנועה וחשבתם שיצאתם בזול? כדאי לדעת שתשלום הקנס גורר צבירת נקודות תעבורה ועונשים נוספים ועלול אף להוביל לפסילת רשיון

31.05.20
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
דו"ח תנועה לא מסתיים בתשלום הקנס – סופרים לכם גם נקודות רעות

כמעט כל עבירת תעבורה שניתן עליה דו"ח גוררת עימה גם צבירה של נקודות תעבורה. נקודות אלו נצברות לאורך זמן ולצבירתן השלכות משמעותיות הרבה יותר מאשר הקנס שנקבע בדו"ח. לכן, מומלץ לנסות לשנות או לבטל את הדו"ח ולעשות זאת לפני תשלום הקנס.

הידעתם? נהיגה במהירות של 20-30 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית או נסיעה באור אדום צוברות 8 נקודות

אילו עבירות תעבורה גוררות צבירת נקודות?

החוק מציין חמש דרגות של עבירות, שכל אחת מלווה בצבירה של בין אפס ל-10 נקודות.

עבירות "פעוטות" - כמו למשל, הסעת נוסע שאינו חגור, נהיגה ללא הפעלת אורות, גרירה ללא היתר או נהיגה על מדרכה, צוברות לפחות 2 נקודות.

עבירות קלות פחות - כגון הפרעה או עיכוב לתנועה,, נסיעה ללא אורות או הובלת מטען בצורה לא בטוחה, צוברות 4 נקודות.

עבירות חמורות יותר - כמו נהיגה ללא רשיון רכב, אי ציות לתמרורים האוסרים על כניסה או עקיפה, נסיעה בניגוד לכיוון התנועה, או נהיגה החוצה קו הפרדה, צוברות 6 נקודות ושימוש בטלפון תוך כדי נהיגה - עבירה חמורה הצוברת 8 נקודות.

עבירות מסכנות חיים - כמו נהיגה ללא רשיון נהיגה, או עם רשיון שאינו מתאים לסוג הרכב שבו נוסעים וכן, נהיגה במהירות של 20-30 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית, או נסיעה באור אדום, צוברות 8 נקודות.

עבירות תנועה שהובילו או עלולות היו להוביל לפגיעה חמורה - כמו גרימת מוות ברשלנות, הפקרה אחרי פגיעה (פגע וברח), נסיעה במהירות של 30 קמ"ש מעל המותר בדרך בינעירונית, או נהיגה מעל מהירות 41 קמ"ש ומעלה הגוררת הזמנה לדין, נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול ונהיגה בזמן פסילה, צוברות 10 נקודות.

להלן הפירוט: 

הובלת מטען שלא בבטיחות – 4 נקודות

מערכת אורות בלתי תקינה – 4 נקודות

נהיגה ללא רשיון רכב – 6 נקודות

נהיגה בקלות ראש – 6 נקודות

נהיגה עם החזקת טלפון נייד - 8 נקודות

נהיגה ללא רשיון נהיגה – 8 נקודות

התחלת נסיעה באור צהוב יחד עם אדום – 8 נקודות

הורשע בנהיגה שגרמה לחבלה של ממש – 8 נקודות

עקיפה תוך  חציית קו הפרדה רצוף -10  נקודות והזמנה לדין

אי ציות לתמרור עצור - 10 נקודות והזמנה לדין

נהיגה יותר מ-12 שעות - 8 נקודות והזמנה לדין

נהיגה בהיותו שיכור – 10 נקודות

אי עצירה לפני מפגש מסילת ברזל כשהמחסום נע - 10 נקודות

נהיגה בזמן פסילה – 10 נקודות

הפקרת נפגע לאחר גרימת תאונה – 10 נקודות

גרימת מוות ללא כוונה – 10 נקודות

נהיגה בעת אור אדום ברמזור – 10 נקודות

הנקודות שנצברו לחובתו של נהג תקפות החל ממועד ביצוע העבירה למשך 24 חודשים, זאת כל עוד צבר הנהג עד 20 נקודות. במידה שצבר 22 נקודות ומעלה, תוארך תקופת הצבירה למשך 48 חודשים. בכל מקרה תוקף הנקודות לא פג כל עוד הנהג לא ביצע את אמצעי התיקון שהוטל עליו. מספר אמצעי תיקון לדוגמה: קורס נהיגה נכונה שבסופו מבחן, מבחן עיוני בנהיגה, מבחן מעשי בנהיגה, פסילת רשיון לתקופה מסוימת (או עד שימולאו התנאים שנקבעו על ידי רשות הרישוי) ומעבר של בדיקות רפואיות. 

עצם תשלום הקנס הניתן בדו"ח, אפילו אם העניין לא הגיע לבית המשפט בכלל, נחשב כהרשעה בביצוע העבירה

האם ניתן להפחית או  לבטל נקודות תעבורה?

נקודות התעבורה נכנסות לתוקף ונצברות רק אחרי שהנהג הורשע בביצוע העבירה. מרגע שניתנה הרשעה, בצורה כזו או אחרת, הנקודות נצברות אוטומטית ולא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור ולבטל או לשנות זאת.

הרשעה יכולה להינתן אמנם על ידי בית משפט לענייני תעבורה. אך גם עצם תשלום הקנס הניתן בדו"ח, אפילו אם העניין לא הגיע לבית המשפט בכלל, נחשב כהרשעה בביצוע העבירה. יחד עם זאת, כל עוד לא היתה הרשעה – כלומר, כל עוד הדו"ח לא שולם, וכל עוד הנהג לא הורשע בבית משפט (גם אם זומן להופיע בפניו) – יש חלון זמן שבו ניתן לנסות לשנות את הדוח.

ניתן, למשל, לפנות לייעוץ משפטי אצל עורך דין המתמחה בדיני תעבורה ולבדוק האם כדאי להגיש בקשה להישפט ולנסות לשנות את סוג העבירה שבגינה ניתן הדו"ח, כך שמספר הנקודות שהיא גוררת יהיה נמוך יותר. או, אפילו, האם נסיבות האירוע מצדיקות הגשת בקשה לביטול הדו"ח לגמרי.

חשוב לזכור: חלון הזמן הזה הוא מוגבל וכי נהג שלא שילם את הקנס תוך 90 יום מקבלת הדו"ח ולא הגיש בקשה להישפט בגינו באותה תקופה, ייחשב הדבר כאילו שילם את הדו"ח והורשע, והנקודות ייצברו לו אוטומטית.

כל נהג יכול לברר את מצב הנקודות שלו מול רשות הרישוי. ניתן לעשות זאת באמצעות תדפיס נקודות חובה ב"רשיומט" – עמדות שירות עצמי הנמצאות במשרדי הרישוי, בקניונים ובסניפי סופרפארם

מהן ההשלכות של צבירת נקודות?

צבירת נקודות יכולה להוביל לענישה. הענישה תלויה במספר הנקודות שנצברו כמו גם בתקופה שלאורכה הן נצברו. בשלבים הראשונים (12-22 נקודות), הענישה כוללת קורס בסיסי בנהיגה נכונה שבסופו מבחן או קורס מתקדם בנהיגה נכונה ומבחן (24-34 נקודות).

בהמשך, ככל שמספר הנקודות גבוה יותר והוא נצבר בתקופת זמן קצרה יותר, הענישה יכולה לכלול, בנוסף לקורסי הנהיגה הנכונה, גם פסילה מיידית של הרשיון לתקופה של שלושה עד תשעה חודשים וכן דרישה לעבור מחדש מבחן תיאוריה (36 נקודות ומעלה). במקרים חמורים יותר ייתכן שהנהג יידרש גם למבחן מעשי  נוסף ואף לבדיקת כשירות נהיגה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (36 נקודות שנצברו בפעם השנייה בתוך שנתיים, או למעלה מ-72 נקודות).

השיקול העיקרי, אם כך, בהתלבטות האם לנסות לערער על דו"ח תעבורה הוא לא בהכרח גובה הקנס אלא בעיקר מספר הנקודות שהעבירה תביא לצבירתן במקרה של הרשעה. כמו גם, מספר הנקודות הקיים שיש לנהג והתקופה שלאורכה צבר את הנקודות הקודמות.

לפני תשלום דו"ח, בידקו מה מצב הנקודות שלכם ופנו לייעוץ משפטי כדי לבדוק את האפשרות והצורך לנסות לשנות את העבירה בגינה ניתן הדו"ח או לערער על תוקפה

כיצד אפשר לברר כמה נקודות צברתם לפני תשלום הדו"ח ופנייה לייעוץ משפטי?

כל נהג יכול לברר את מצב הנקודות שלו מול רשות הרישוי. ניתן לעשות זאת באמצעות תדפיס נקודות חובה ב"רשיומט" – עמדות שירות עצמי הנמצאות במשרדי הרישוי, בקניונים ובסניפי סופרפארם. התדפיס מונפק במקום ועלותו היא תשלום של אגרה בסך 10 שקלים באמצעות כרטיס אשראי.

דו"ח תנועה לא מסתיים בתשלום הקנס – סופרים לכם גם נקודות רעות(1)

לרשות הרישוי שני שירותי מידע נוספים, ללא תשלום, בנושא מצב הנקודות. כל נהג יכול לבקש זאת בסניף משרד הרישוי באזור מגוריו או להגיש פנייה מקוונת באתר רשות הרישוי. בשני המקרים לא תידרשו אמנם לשלם אגרה, אך התדפיס המפרט את מצב הנקודות יישלח אליכם בדואר ולא יינתן במקום. 

לסיכום, לדו"ח תעבורה, גם הקל ביותר, יכולות להיות משמעויות הרות גורל, הרבה מעבר לגובה הקנס שניתן בו. גם דו"ח שתשלומו יביא לצבירת 2 נקודות יכול להביא אתכם לסף נקודות שגורר עימו ענישה משמעותית. לכן, לפני תשלום דו"ח, בידקו מה מצב הנקודות שלכם ופנו לייעוץ משפטי כדי לבדוק את האפשרות (והצורך) לנסות לשנות את העבירה בגינה ניתן הדו"ח או לערער על תוקפה.

* עו"ד אמנון בן נעים, מתמחה בדיני תעבורה

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי 

עו"ד אמנון בן נעים

עו"ד אמנון בן נעים

אמנון בן נעים משרד עורכי דין בחדרה, עוסק בכל ההיבטים הנוגעים הן לתחום המשפט הפלילי והן בתחום התעבורה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד אמנון בן נעים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה