zap group mishpati logo

המסלול האנושי ליציאה מהחובות - חוק חדלות פירעון לחייבים יחידים

מהן האפשרויות העומדות בפני יחיד או עסק שעבר "כאוס כלכלי" ונקלע לחובות? האם בית המשפט יכול לתת מענה שיקומי לחייבים וכיצד המדינה מסייעת לחייבים להבריא את העסק ובמקביל לא שוכחת את הנושים

24.06.20
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
המסלול האנושי ליציאה מהחובות - חוק חדלות פירעון לחייבים יחידים

אנחנו מצויים בתקופת משבר, מגיפת הקורונה עדיין כאן ולמרות החזרה לשגרה, בעלי עסקים מוצאים עצמם בקשיים תזרימיים או ניצבים בפני הכרעה לסגירת מקור הפרנסה העיקרי שלהם. לא קל לוותר על חלום עסקי או על מפעל חיים, אך מה אפשר לעשות כשהחובות נערמים והלחץ מתגבר? 

בעל עסק שנקלע לקשיים זכאי לסיוע ובאפשרותו לפנות להליך חדלות פירעון לצורך שיקומו. חוק חדלות פירעון לחייבים יחידים אף מאפשר מסלול ירוק

 הבשורה הטובה: יש פתרון והוא אפילו כולל מסלול ירוק 

 לא רבים יודעים, אבל בעל עסק שנקלע לקשיים זכאי לסיוע ובאפשרותו לפנות להליך על פי חוק חדלות פירעון לצורך שיקומו. חוק חדלות פירעון לחייבים יחידים אף מאפשר מסלול ירוק, אבל בדרך יש כמה "מוקשים" שמהם כדאי להישמר.

עד לאחרונה הליכי ההוצאה לפועל הכבידו מאוד על חייבים שנמצאו במסלולים שונים של איחוד תיקים והיו מוגבלים באמצעים, גם אם החוב התלוי עמד על אלפי שקלים בודדים בלבד

 הפתרונות מן העבר רק החמירו את המצב 

לפני הכל, "חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי" משחרר לחופשי את פקודת פשיטת הרגל ולמעשה משנה את כללי המשחק. השינוי בהליך עצום. לראשונה, הרשויות רואות את האדם שמאחורי החוב. 

עד לפני כחצי שנה, הליכי ההוצאה לפועל הכבידו מאוד על חייבים שנמצאו במסלולים שונים של איחוד תיקים והיו מוגבלים באמצעים, גם אם החוב התלוי עמד על אלפי שקלים בודדים בלבד. במקביל ותוך כדי החזר התשלומים החודשיים, סכום החוב הלך ותפח באופן לא מידתי ובעל החוב היה נכנס לסחרור שכמעט בלתי אפשרי היה לצאת ממנו. 

אחת החלופות המשמעותיות להליכי פשיטת הרגל היתה הגשת בקשה לצו תשלומים. אם מדובר היה בכמה תיקים, ניתן היה להגיש בקשה לאיחוד תיקים. חייבים היו משלמים סכומים לא מבוטלים מדי חודש במשך שנים והחוב, כאמור, רק הלך וגדל. ניתן אז גם מענה למי שיש נכס על שמו כאשר במקרה של "התאוששות" כלכלית, יכול היה לסגור את התיקים לאט לאט. היום אפשרות כזו כבר אינה קיימת.

כיום יש התחשבות במספר התיקים ובגובה חוב נמוך, לצד הצורך בהפחתת העומס בבתי המשפט. בהוצאה לפועל שואפים להגיע להסדרים בתיקים בתוך זמן קצר

החידוש: מהלכים מעשיים ליציאה מהבוץ

החוק החדש למעשה מחלק את בעלי החוב לשתי קבוצות: 

קבוצה ראשונה – בקבוצה זו כלולות בקשות למתן צו לפתיחת הליך בחובות שהם בין 50,000 ל-150,000 שקל. תיקים אלה יהיו תחת טיפול רשות האכיפה והגבייה, תוך התחשבות בכמות תיקים עצומה בגובה חוב נמוך ושימת דגש על הפחתת העומס בבתי המשפט. במקרים מהסוג הזה יפעל בעל תפקיד מטעם רשם ההוצאה לפועל כדי להגיע להסדר בתיק בתוך זמן קצר. כך למעשה, חובות עד 150 אלף שקל יכולים להיסגר בהסדר ובעידודו של רשם ההוצל"פ ובתוך זמן קצר.

קבוצה שנייה – קבוצה זו כוללת חובות שהם מעל לסך של 150 אלף שקל, אשר ידונו בבית משפט השלום, תוך הגדרת מטרה ברורה לצדדים: שיקומו של החייב והחזרתו למעגל העבודה.  

לצופה מן הצד אולי ייראה כי האפשרויות העומדות בפני אדם שהוא בעל חוב צומצמו, אך הכלים תחת חוק חדלות פירעון ליחיד הם בפירוש פרקטים, יעילים וישימים יותר

עקרונות הליך השיקום החדש 

שיקומו של החייב – היחיד - בא לידי ביטוי במספר צעדים: קיצור זמני ההליך; מעקב צמוד יותר של בעל התפקיד המלווה מטעם בית המשפט; הגשת דו"חות כלכליים דו חודשיים ותכנית תשלומים חודשית בהתאם לכושר השתכרות (הכנסה פנויה). לצופה מן הצד אולי ייראה כי האפשרויות העומדות בפני אדם שהוא בעל חוב צומצמו, אך הכלים תחת חוק חדלות פירעון ליחיד הם בפירוש פרקטים, יעילים וישימים יותר, הן לחייב והן לנושיו. 

הגישה הסוציאלית שנקט המחוקק בחוק חדלות פירעון היא כנה ומטרתה להבריא את העסק ולהחזיר את החייב למסלול חיים פורה ותקין ללא לחצים כלכליים

בשורה חברתית אנושית המצילה נפשות

החוק החדש צמצם למעשה את הערוצים למי שנקלע לחובות, אך בכוחם של אותם ערוצים להביא לשינוי מרענן ביחסה של החברה לחייבים, לשקמם ולהחזירם אל מסלול החיים ואל עולם העבודה. 

המסלול האנושי ליציאה מהחובות - חוק חדלות פירעון לחייבים יחידים(1)

לסיכום, הגישה הסוציאלית שנקט המחוקק בחוק חדלות פירעון היא כנה ומטרתה להבריא את העסק ולהחזיר את החייב למסלול חיים פורה ותקין, למעגל של עובד מייצר ו"מכניס", המשלם מיסים ומחזיר את החוב או חלק ממנו לנושיו ובכך יכול להמשיך ללא דאגות ולחצים כלכליים את חייו.  

* עו"ד ניסן בניטה הוא עורך דין ומגשר, מתמחה בדיני חדלות פירעון ומייצג חייבים וזוכים בהוצאה לפועל ובפשיטת רגל  

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים