zap group mishpati logo

מה לא לעשות בהליך גירושין?

אם כבר קיבלתם החלטה להתגרש, חשוב שתדעו מה לא לעשות בהליך הגירושין. כל פעולה שלכם בשלב החשוב הזה יכולה להשפיע על עתידכם ועתיד המשפחה כולה וכל טעות  יכולה להיות קריטית

מאת: עו"ד ליטל יצחק
02.07.20
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
מה לא לעשות בהליך גירושין?

הליך גירושין יכול להיות תהליך אמוציונלי מאוד, מלווה בכעסים, חוסר אונים וחשש רב. מדובר בהליך שחשוב להתנהל בתוכו בצורה אסטרטגית נכונה ומומלץ להיעזר בעורך או עורכת דין המתמחים בדיני משפחה שיבנו לכם אסטרטגיה משפטית נכונה המותאמת למקרה הספציפי שלכם. בשורות הבאות תקבלו טיפים מה לא נכון לעשות בהליך הגירושין.

פעלו רק בהתאם לאסטרטגיה המשפטית שעורך הדין שלכם תכנן יחד איתכם והתאים אותה לתוצאה אליה אתם שואפים להגיע. בין אם זה משמורת, חלוקת רכוש, מזונות או תביעת כתובה

אל תפעלו לבד

ההחלטה להתגרש אינה החלטה קלה ופשוטה, ההחלטה והתחבטות העצמית מגיעות אחרי חשבון נפש מעמיק, לפעמים ההחלטה היא הדדית ולפעמים ההחלטה היא חד צדדית, תוך כדי התנגדות הצד השני להליך הגירושין. עם קבלת ההחלטה על פירוק התא המשפחתי, צרו קשר עם עורך דין שמתמחה בדיני משפחה כדי לקבל ייעוץ משפטי ולדעת מהן הזכויות המשפטיות המגיעות לכם.

כאשר אתם מחליטים לפעול, פעלו רק בהתאם לאסטרטגיה המשפטית שעורך הדין שלכם תכנן יחד איתכם והתאים אותה לתוצאה אליה אתם שואפים להגיע. בין אם זה משמורת, חלוקת רכוש, מזונות או תביעת כתובה, כל פעולה לא נכונה שתעשו בהליך, תשפיע על התוצאה הרצויה לכם ועלולה אף לפגוע בקשר ההורי העתידי שאליו אתם שואפים להגיע.

איספו מידע

מסמכים, קבלות, חשבוניות, דפי חשבון בנק, קרנות נאמנות, קופות, מכתבים, תעודות וכל ראיה שהיא, מכל מין וסוג שהוא, דאגו לאסוף ולהביא לעורך/ת הדין. הם יידעו מה לעשות עם המסמכים האלה ומתי להציגם.

הליך גירושין יכול להביא לקונפליקט פנימי קשה אצל הילדים הנקרעים בין ההורים ואף לבעיות התנהגותיות, להידרדרות בלימודים ולהשפעות נפשיות ופסיכולוגיות לא פשוטות בלשון המעטה

אל תכריזו על מלחמת עולם שלישית

במלחמה אין מנצחים, יש רק מפסידים ולרוב הם הילדים שלכם - לכן אל תערבו ילדים. הליך גירושין משפיע עמוקות על הילדים, הם מאבדים את היציבות המשפחתית וקשה להם להסתגל למצב החדש שנוצר.

כאשר הורה משתמש בילדים ככלי מלחמה, נעלם, מסית, מנכר, פוגע על מנת לנקום, דורש מהילדים לנקוט צד או מערב אותם בהליכי הגירושין, הוא בעצם פוגע רגשית ונפשית בילדים. הליך גירושין יכול להביא לקונפליקט פנימי קשה אצל הילדים הנקרעים בין ההורים ואף לבעיות התנהגותיות, להידרדרות בלימודים ולהשפעות נפשיות ופסיכולוגיות לא פשוטות בלשון המעטה.

תזכרו תמיד: אתם לא מתגרשים מהילדים - הם צריכים דמויות הוריות יציבות בחייהם.  

בני זוג לא מעטים רוצים לפרוק כעסים באמצעות נקמה, נקיטת הליכים משפטיים מיותרים או ביצוע "תרגילים מלוכלכים". לכן, חישבו טוב אם נכון לתת לכעס לנהל אתכם

אל תפעלו ממניעי נקמה וכעס

הליכי הגירושין כרוכים לא פעם בכעסים עזים על בן/בת הזוג. יש בני זוג לא מעטים שרוצים לפרוק כעסים אלה באמצעות נקמה, נקיטת הליכים משפטיים מיותרים או ביצוע "תרגילים מלוכלכים". לכן, חישבו טוב אם נכון לתת לכעס לנהל אתכם, שימו את התוצאה הסופית אליה אתם שואפים כמטרה ותבחרו את הדרך הקלה ביותר להגיע אליה באמצעות תכנון אסטרטגי נכון של עורך דין.

חכו עם החגיגות

הימנעו מפרסום, מידע שאתם לא רוצים שיהיה לצד השני ברשתות חברתיות. לדוגמה, בילויים עם החבר או החברה החדשים, בילויים עם הפילגש, חשיפת אסטרטגיה משפטית בפורומים שונים ועוד.

בשום מקרה אל תמנעו את הכלכלה של הבית, תזכרו שמזונות ילדים הם מזונות עבור "אוכל נפש" ולא עבור בת הזוג

די לאלימות

אל תנקטו באלימות פיזית, נפשית או כלכלית כלפי בן/בת הזוג או כנגד הילדים. הליך גירושין עלול להיות מאוד אמוציונלי, לכן חשוב לזכור שלא להגיב באמצעים קיצוניים. בשום מקרה אל תמנעו את הכלכלה של הבית, תזכרו שמזונות ילדים הם מזונות עבור "אוכל נפש" ולא עבור בת הזוג. גם כאשר הצד השני נוקט באמצעים קיצוניים, תמיד יש דרך חוקית להתמודד עם זה - אלימות היא לא הפתרון.

הימנעו מהגשת תלונות שווא

אל תגישו תלונות שווא במשטרה על מנת ליצור "יתרון" משפטי, לדוגמה: הרחקת הצד השני מהבית. זיכרו כי מדובר בעבירה פלילית בפני עצמה ובית המשפט מתייחס לנושא בחומרה. 

לסיכום, הליך גירושין הוא הליך רגשי קשה שיש להתנהל בתוכו תוך שמירה על החוק ולא פחות חשוב - שמירה על בריאותם הנפשית של הילדים המעורבים. בחירה בעורך דין מנוסה ומיומן שיפעל כדי להשיג את המטרות שהצבתם, תעזור לכם לצלוח את ההליך הזה בדרך הקלה ביותר ולהשיג את מטרותיכם.

הטיפים הללו בוודאי לא מכסים את כל מה שנדרש לנסיבות המקרה הספציפי והפרטני ולשם ייעוץ התואם את המקרה שלך, רצוי לפנות ולהתייעץ עם עורך דין לדיני משפחה.

* עורכת הדין ליטל יצחק, חברה בלשכת עורכי הדין משנת 2010, בוגרת תואר ראשון LLB, מגשרת מוסמכת

** סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת Zap Doctors

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה