zap group mishpati logo

התיק הפלילי נסגר? דאגו למחוק גם את הרישום הפלילי

סגירת תיק פלילי מחוסר ראיות או מחוסר עניין לציבור עלולה לפגוע בעתידו התעסוקתי והאישי של החשוד כיוון שהרישום הפלילי עצמו לא נמחק. רוב האנשים מוותרים מראש כי "העיקר שהתיק נסגר". אבל, חשוב לדעת: ערעור על ההחלטה בעזרת עו"ד עשוי לשנות את פני הדברים

מאת: עו"ד אלי יצחק
12.07.20
תאריך עדכון: 28.03.24
5 דק'
התיק הפלילי נסגר? דאגו למחוק גם את הרישום הפלילי

סגירת תיק פלילי יכולה להיעשות מכמה סיבות ולכל אחת מהן יש השפעה משמעותית על חייכם, על העתיד התעסוקתי והאישי שלכם. בעוד סגירת תיק מחוסר אשמה מנקה אתכם מחשד לחלוטין, הרי שלסגירת תיק מחוסר ראיות או מחוסר עניין לציבור יש השפעה על העתיד התעסוקתי והאישי שלכם ורישום התיק לא נמחק. מה אפשר לעשות? הגשת ערעור בעזרת עורך דין יכולה לשנות את ההחלטה ולהעלות אתכם בחזרה לדרך המלך.

לאחר שחוקרי המשטרה מעבירים את החומרים לפרקליטות או ליחידת התביעות של המשטרה, הן נדרשות לקבל החלטה - האם להגיש כתב אישום, להחזיר את התיק למשטרה להמשך חקירה או לסגור את התיק

מי רשאי להחליט על סגירת תיק פלילי?

הסמכות לסגור תיק פלילי נתונה בידי הפרקליטות, מחלקת תביעות במשטרה ובעבירות מסוימות גם בידי קצין משטרה מדרגת פקד ומעלה. לאחר שחוקרי המשטרה מעבירים את החומרים לפרקליטות או ליחידת התביעות של המשטרה, הן נדרשות לקבל החלטה - האם להגיש כתב אישום, להחזיר את התיק למשטרה להמשך חקירה או לסגור את התיק.

מהן העילות לסגירת תיק פלילי?

העילות לסגירת תיק פלילי הן: חוסר אשמה או אין אשמה פלילית, חוסר ראיות או העדר מספיק ראיות וחוסר עניין לציבור או חוסר התאמה להליך פלילי.

דוגמה להשפעה של רישום פלילי: תיק של שומר בקניון שנחשד בתקיפת אשתו נסגר מחוסר ראיות, אבל רשיון הנשק שלו בוטל וכך גם פרנסתו נפגעה. בנוסף, התיק עדיין יופיע ברישום הפלילי הפנימי של המשטרה

מהי המשמעות של כל אחת מהסיבות?

לסיבה בגינה נסגר התיק יש השפעה רבה גם על הרישום הפלילי של האדם וגם על האפשרות לערער על ההחלטה. אם התיק נסגר מאין אשמה פלילית, התיק נמחק לחלוטין ולא קיים רישום שלו. כלומר, החשוד נוקה לגמרי.

אם התיק נסגר מחוסר ראיות או מאי עניין לציבור, עדיין יש לו השלכות משמעותיות על חייו של החשוד. לדוגמה, תיק של שומר בקניון שנחשד בתקיפת אשתו והתיק נסגר מחוסר ראיות, רשיון הנשק שלו בכל זאת יבוטל וכך פרנסתו תפגע. בנוסף, התיק עדיין יופיע ברישום הפלילי הפנימי של המשטרה. גם בתיק של שימוש עצמי בסמים שנסגר מחוסר התאמה, הרי שעדיין הרישום המשטרתי יופיע ובעקבותיו ההשלכה על נשיאת נשק או קבלת רשיון נהיגה.

יכול להיות שפרקליט או תובע מסוים יחליט לסגור את התיק מסיבות מסוימות, בעוד שפרקליט אחר היה מחליט אחרת. לא מדובר במדע מדויק אלא בשיקול דעת ולכן יש אפשרות לשנות את עילת סגירת התיק

האם ניתן לערער על סיבת ההחלטה?

בהחלט. למרות שחשודים רבים שמחים בתחילה לשמוע שלא יואשמו, השמחה מתחלפת הרבה פעמים בתסכול רב כיוון שיש להחלטה השפעה רבה על המשך מהלך חייהם, עתידם התעסוקתי והאישי. לפיכך, אם אדם חש שנעשה לו עוול בהחלטה לסגור את התיק מחוסר עניין או מחוסר ראיות, אפשר ואף מומלץ להגיש ערר כיוון שבמקרה של סגירת התיק מסיבות אלו, ההחלטה היא סובייקטיבית ותלויה בשיקול דעתו של אותו אדם שסגר את התיק.

כלומר, יכול להיות שפרקליט או תובע מסוים יחליט לסגור את התיק מסיבות אלו, בעוד שפרקליט אחר היה מחליט אחרת. לא מדובר במדע מדויק אלא  בשיקול דעת. לכן, יש אפשרות לשנות את עילת הסגירה ועורך דין מיומן יידע לבחון את הראיות בתיק, למצוא את הכשלים, להצביע עליהם ולנתב את הערעור למקום שבו תשתנה עילת הסגירה, בשפה המובנת לגורם המחליט.

כדאי מאוד לשקול להגיש ערעור על ההחלטה על סגירת תיק שמותירה אחריה רישום פלילי. עורך דין מנוסה יכול לסייע בעזרת הגשת ערעור מנומק לגורמים הרלוונטיים ולשנות את ההחלטה לטובתכם האישית והמקצועית

כיצד מערערים?

עורך הדין מגיש ערעור לאותו התובע שסגר את התיק, לאחר שבחן את הראיות ואיתר את הכשלים והסיבות בעטיין ניתן לשנות את עילת הסגירה. בדרך כלל יוזכרו בערעור הנסיבות האישיות של המערער, עברו הפלילי, המשפחתי והכלכלי, ואת הנזק שלדעתו ייגרם לו כתוצאה מההחלטה.

התובע בוחן מחדש את התיק ואם הוא מקבל אותה החלטה, ניתן להגיש ערעור לערכאת ערעור בכירה יותר, כגון פרקליטות המחוז או פרקליט המדינה. הכל בהתאם לגורם שסגר את התיק. במידה שלא השתנתה עילת הסגירה, ניתן  להגיש בקשה למדור רישום פלילי במטה הארצי של משטרת ישראל כדי למחוק את הרישום בגלל נסיבות אישיות וההשלכות של קיום הרישום על חייו של המבקש.

התיק הפלילי נסגר? דאגו למחוק גם את הרישום הפלילי(1)

לסיכום: ההחלטה לסגור תיק פלילי מחוסר ראיות או בשל חוסר עניין לציבור עלולה לפגוע בעתידו התעסוקתי והאישי של החשוד. במקרה זה, רוב האנשים אומרים לעצמם, אין מה לעשות, "העיקר שהתיק נסגר" ונשארים עם הבעיה, אך לא כך היא. כדאי לשקול להגיש ערעור על ההחלטה בעזרת עורך דין. עורך דין מיומן ומנוסה יכול לסייע בעזרת הגשת ערעור מנומק לגורמים הרלוונטיים ולשנות את ההחלטה.

עו"ד אלי יצחק שימש כראש משרד חקירות במספר תחנות משטרה ועסק בנושאים אלה באופן אישי

** סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת Zap Doctors

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה