zap group mishpati logo

תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה – כך תקבלו את מקסימום הפיצוי שמגיע לכם

תאונת דרכים העונה להגדרה של תאונת עבודה מזכה את הנפגע בפיצוי משני אפיקים מקבילים. סדר הגשת התביעות בשני אפיקים אלה עשוי להשפיע משמעותית על גובה הפיצוי. איך תקבלו את מקסימום הפיצוי המגיע לכם?

מאת: עו"ד חביב חורי
03.08.20
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה – כך תקבלו את מקסימום הפיצוי שמגיע לכם

 תאונת דרכים תיחשב גם כתאונת עבודה אם התרחשה באחד מהתרחישים הבאים:

  1. בדרך לעבודה או בדרך חזרה ממנה.
  2. בדרך לכל פעילות שקשורה לעבודה (כגון: השתלמות, פגישת עבודה, קורס מקצועי, מבחן וכדומה) או בדרך חזרה ממנה.
  3. כחלק מהעבודה עצמה (לדוגמה: תאונת דרכים של נהג מונית, שליח, נהג משאית וכדומה).

כאשר נפגע תאונת דרכים מוגדר גם כנפגע תאונת עבודה, הוא זכאי על פי חוק לפיצוי בשני אפיקים שונים: האחד, כנפגע תאונת עבודה על פי חוק הביטוח הלאומי, והשני – כנפגע תאונת דרכים על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. קבלת פיצוי כנפגע תאונת עבודה תתבצע על ידי הגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי ואילו קבלת פיצוי כנפגע תאונת דרכים תתבצע על ידי הגשת תביעה מול חברת הביטוח של נהג הרכב המעורב בתאונה.

הגשת שתי תביעות - אחת לביטוח לאומי ואחת מול חברת הביטוח - אינה מאפשרת קבלת פיצוי כפול. כל פיצוי שיקבל הנפגע מהמוסד לביטוח לאומי ינוכה בהמשך מסך הפיצוי המגיע לו מטעם חברת הביטוח

התביעה כפולה, הפיצוי - לא

ברוב המקרים, נהוג למצות את הזכויות מול המוסד לביטוח לאומי טרם הגשת התביעה מול חברת הביטוח. זאת, הן בשל תקופות ההתיישנות השונות המוגדרות לכל תביעה - שנה התיישנות לתביעה מול המוסד לביטוח לאומי ושבע שנות התיישנות לתביעה מול חברות הביטוח, והן בשל הליכי התביעה הממושכים מול חברות הביטוח.

בכל מקרה וללא קשר לסדר הגשת התביעות, הגשת שתי התביעות אינה מאפשרת קבלת פיצוי כפול. כל פיצוי שיקבל הנפגע מהמוסד לביטוח לאומי ינוכה בהמשך מסך הפיצוי המגיע לו מטעם חברת הביטוח. זאת ועוד, גם אם הנפגע לא ימצה את ההליכים מול המוסד לביטוח לאומי, יבוצע "ניכוי רעיוני", כלומר: מתוך הסכום שיקבל הנפגע מחברת הביטוח, ינוכה הסכום המשוער שהיה מקבל מהמוסד לביטוח לאומי אם היה ממצה את ההליכים מולו.

בקיאותו של עורך הדין בסוגים שונים של פגיעות והיכרותו עם המערכת ועם התנהלות הגורמים השונים יאפשרו להעריך את סיכויי ההצלחה של כל אחת מהתביעות ולהמליץ על סדר הפעולות

קביעת דרגת הנכות

על פי סעיף 6ב' לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, דרגת הנכות שתיקבע על ידי הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי תהיה דרגת הנכות התקפה גם בתביעה מול חברת הביטוח. אם לא ימוצו ההליכים מול הביטוח הלאומי ותוגש תביעה נגד חברת הביטוח בלבד, ימנה בית המשפט מומחה חיצוני אשר יגיש את חוות דעתו המקצועית, ולפיה תיקבע דרגת הנכות.

עובדה זו עשויה להשפיע משמעותית על השיקולים המובילים להגשת התביעות. אם יש יסוד להניח שדרגת הנכות אותה יקבע בית המשפט תהיה גבוהה יותר מכפי שיקבע המוסד לביטוח לאומי, ייתכן שיהיה עדיף לוותר מלכתחילה על מיצוי ההליכים מול הביטוח הלאומי ו"לספוג" את הניכוי הרעיוני, כיוון שכך יתקבל, בסופו של דבר, פיצוי גדול יותר.

בשלב זה יבוא לידי ביטוי נסיונו של עורך הדין המלווה את הנפגע בתהליך. בקיאותו של עורך הדין בסוגים שונים של פגיעות והיכרותו עם המערכת ועם התנהלות הגורמים השונים בתוכה יאפשרו לו להעריך את סיכויי ההצלחה של כל אחת מהתביעות ולהמליץ על סדר הפעולות הנכון ביותר למקרה נתון.

למרבה הצער, תאונות דרכים שהן גם תאונות עבודה נפוצות מאוד בקרב שליחים, ובעיקר כאלה שנוהגים ברכב דו גלגלי (קטנוע, אופנוע וכדומה)

לשים לב לפרטים הקטנים

כדי להבטיח פיצוי מקסימלי, חשוב לשים לב לפרטים הקטנים של כל מקרה, כפי שממחישה הדוגמה הבאה: למרבה הצער, תאונות דרכים שהן גם תאונות עבודה נפוצות מאוד בקרב שליחים, ובעיקר כאלה שנוהגים ברכב דו גלגלי (קטנוע, אופנוע וכדומה). בעבודות מסוג זה, חלק גדול מהשכר מתקבל בטיפים ואינו מדווח. ללא תשומת לב ראויה לפרט זה עלול השליח שנפגע במסגרת עבודתו לקבל פיצוי שמחושב רק מתוך המשכורת המדווחת, כשלמעשה החוק והפסיקה קובעים כי יש לפצותו בהתאם לכלל השכר שהוא מרוויח.

לסיכום, פנייה לעורך דין מקצועי, המתמחה בתחום ומחזיק בניסיון עשיר, תאפשר גם במקרה כזה למצות את מירב הזכויות המגיעות לנפגע ולהשיג את מקסימום הפיצוי לו הוא זכאי על פי חוק.

* עו"ד חביב חורי הוא המייסד והבעלים של משרד עורכי הדין חביב חורי ושות', המתמחה בדיני עבודה, נזיקין ותאונות ודיני ביטוח

** סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap משפטי 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה