zap group mishpati logo

עילת הפיטורים של הסייעת: מאמינה בגירוש שדים

סרטון וידיאו שתיעד סייעת שהשתתפה בפעילות דתית לא קונבנציונלית הוביל לפיטוריה מבית הספר שבו עבדה. לאחר שפנתה לבית הדין בבקשה למניעת הפיטורים, פיצה אותה בית הספר בעשרות אלפי שקלים מבלי שתצטרך לנהל הליך תביעה עיקרי

מאת: עו"ד נאדר ג'רג'ורה
13.09.20
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
עילת הפיטורים של הסייעת: מאמינה בגירוש שדים

סייעת שהופיעה בסרטון וידיאו המתעד פעילות דתית לא קונבנציונלית פוטרה על רקע זה מעבודתה. הפיטורים נעשו לאחר לחץ כבד שהפעילו הורי הילדים על הנהלת בית הספר. לטענתם, סייעת שמשתתפת ב"גירוש שדים" איננה יכולה להמשיך בעבודתה במוסד בעל אוריינטציה דתית.

הסייעת טענה כי פיטוריה אסורים על פי חוק והגישה, באמצעות הח"מ, בקשה לצו מניעה נגד המהלך. בסופו של דבר, בפסק דין שניתן על דרך הפשרה הסכימו הצדדים כי הסייעת לא תשוב לבית הספר, אולם בו בזמן חויב המוסד החינוכי לשלם  לה פיצוי כספי של כ-50 אלף שקל.

 "כל מה שרואים בתחקיר זה את הסייעת מתפללת באותה כנסיה, בעוד אחד הכמרים מניח את ידו על ראשה", נטען בבקשה שהגישה הסייעת באמצעות הח"מ

כת מסתורית שמקיימת טקסי פולחן אלימים

הסייעת, בשנות הארבעים לחייה, עבדה בבית הספר קרוב לשלוש שנים שבמהלכן לא הועלו טענות או תלונות כלשהן בהתייחס לתפקודה המקצועי או האישי. היא נחשבה לסייעת מוערכת, אהובה ומקובלת על הילדים וההורים כאחד.

הכל השתנה באוגוסט 2019, אז פורסם באחד מערוצי הטלוויזיה תחקיר על כת מסתורית השייכת לכנסיה בצפון הארץ. בתחקיר הובאו עדויות של חברים לשעבר בכת לצד קטעי וידיאו של טקסים דתיים שנועדו לגירוש שדים וטיפולי המרה ללהט"בים. בתחקיר הודגש תפקידה של אחת המשתתפות שהוצגה כאחראית על ניהול הטקסים. על פי התחקיר, האישה אחראית למקרי התעללות פיזית ונפשית: "היא הכל בכנסיה, היא נותנת הוראות והיא מאחורי הקלעים", טען אחד החברים לשעבר בכת.

אותה אחראית, כך הסתבר, היא לא אחרת מאשר אחותה של הסייעת. בבקשה למתן צו מניעה נגד פיטוריה, טענה הסייעת כי "כאן החל מחול השדים סביב המשך עבודתי בבית הספר בניצוחם של הורים 'מודאגים' שנודע להם על אותה קירבה משפחתית".

לטענת הסיייעת, ככל הידוע לה הורים שילדיהם היו אמורים להתחיל ללמוד בבית הספר ראו את דמותה באחד הסרטונים, וזאת אף שבאותו סרטון לא רואים אותה משתתפת בצורה פעילה בטקסים ולא מיוחסים לה מעשים כלשהם. "כל מה שרואים זה את הסייעת מתפללת באותה כנסיה, בעוד אחד הכמרים מניח את ידו על ראשה", נטען בבקשה שהגישה הסייעת באמצעות הח"מ. על רקע זה, פנו ההורים להנהלת בית הספר ודרשו להפסיק את העסקתה: "איננו מעוניינים באחת כמוה בקרבת ילדים", הם טענו.

בית הספר נהג יחס מפלה כלפי המורה מטעמי דת, והשיקול היחיד לפיטוריה היה התחמקות מלהתמודד עם כמה הורים "מודאגים"

המורה טענה למסע נקמה אישי נגד אחותה

הלחץ של ההורים עשה את שלו ויומיים לפני תחילת שנת הלימודים נתבקשה לא להתייצב לעבודה. "הרגשתי תחושות קשות של עוול וחוסר צדק", היא טענה. לדבריה, תחושות אלו נבעו, בראש ובראשונה, מכך שמדובר במעשים "שיוחסו לאחותי, לא לי". כעבור שבועיים זומנה המורה לישיבה עם גורם בכיר בבית הספר כדי "לשמוע את דעתה ביחס לפניות ההורים". באותה ישיבה התבקשה המורה להתייחס להשתתפותה באותם טקסים ולהבהיר מהן אמונותיה הדתיות ומהי השקפת עולמה הדתית.

בישיבה הסבירה הסייעת כי אין לה כל מעורבות בטקסים המתוארים וכי השתתפותה מתמצית בתפילה בימי שישי: "אני אדם מאמין שאוהב להתפלל בכל הזדמנות". המורה הוסיפה כי גם הטענות נגד אחותה הן שקריות ונובעות מ"מסע נקמה אישי נגדה". ואולם, החופשה הכפויה שאליה הוצאה מתחילת שנת הלימודים הלכה והתארכה וב-1 בנובמבר 2019 היא קיבלה מכתב המודיע לה על פיטוריה לאלתר, "בהתחשב בהופעתך בקטע מצולם בתחקיר העיתונאי וההשפעות על בית הספר".

הסייעת ביקשה להוציא צו מניעה נגד ההחלטה וטענה כי בית הספר נהג בחוסר תום לב קיצוני בעצם הפיטורים, משום שהשתתפה בתפילה פרטית בדל"ת אמותיה מבלי שעשתה שום דבר לא חוקי או לא נאות. לדברי הסייעת, הפיטורים מהווים גם אפליה אסורה בינה לבין עובדים אחרים, על פי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה האוסר על אפליה מחמת דת או השקפה דתית.

"השיקולים של בית הספר לא היו ראויים בעליל", צוין בבקשה למתן צו מניעה שהוגשה באמצעות הח"מ. "בית הספר נהג יחס מפלה כלפי המורה מטעמי דת, והשיקול היחיד לפיטוריה היה התחמקות מלהתמודד עם כמה הורים 'מודאגים'".

על פי בית הספר, לא היה מנוס אלא לסיים את העסקתה, שכן כמה ימים לפני פתיחת השנה יותר ממחצית מהורי התלמידים חתמו על תלונה נגדה ואיימו שלא לפתוח את השנה, אם תלמד את ילדיהם

"יותר מחצי מההורים איימו שלא לפתוח את השנה"

בית הספר לא הכחיש בתגובתו לבית הדין  כי הסייעת פוטרה על רקע אמונותיה הדתיות. הוא תיאר את הטקסים שהתרחשו בכת המסתורית ושודרו בטלוויזיה, והדגיש כי באחד מהם נראית הסייעת כאילו היא "נופלת או מתעלפת... תנועה זו היתה אחד מסימני ההיכר של פולחני הכת שנתקלה בסלידה רבה". על פי בית הספר, לא היה מנוס אלא לסיים את העסקתה, שכן כמה ימים לפני פתיחת השנה יותר ממחצית מהורי התלמידים חתמו על תלונה נגדה ואיימו שלא לפתוח את השנה, אם תלמד את ילדיהם.

"מאחר שהתלונה הוגשה ממש בסמוך לפתיחת השנה, לא היה מנוס אלא להוציא את המורה לחופשה עד שהטענות ייבדקו", טען בית הספר בתגובתו. לדבריו, בשל המגע הקרוב בין הסייעת לבין הילדים, הרי כל מעשה שלה עלול להתפרש בצורה לא נכונה, מה שיפגע בה בסופו של דבר. 

לפיכך, טען בית הספר, לא נותרה לו ברירה אלא לפטר אותה, בהתחשב באווירה הציבורית הכללית "הסולדת מן הקבוצה" וכן בשל "העננה המרחפת מעל ראשה של המורה ומעל עבודתה בבית הספר". "טובת בית הספר", המשיך המוסד, "ואף טובת המורה עצמה מחייבים כי יחסי העבודה בין הצדדים יסתיימו, ועל כן התקבלה החלטה על כך".

בעקבות הסכמה בין הצדדים, פסק בית הדין למורה פיצוי של 50 אלף שקל, ללא נימוקים. במקביל הוסכם כי יוצא לה מכתב פיטורים מתוקן על ידי בית הספר

בית הדין לעבודה פסק פיצוי של 50 אלף שקל

בתום דיון שקיימו הצדדים בבית הדין לעבודה במסגרת הבקשה לצו מניעה, הוסכם כי בנסיבות שנוצרו, אין מנוס אלא לסיים את העסקתה של המורה, בין היתר כדי לשמור על כבודה, ולצד זאת הוסכם גם כי יינתן פסק דין על דרך הפשרה לעניין הפיצוי הכספי המגיעה לה בעקבות נסיבות פיטוריה.

בעקבות הסכמה זאת בין הצדדים, פסק בית הדין למורה פיצוי של 50 אלף שקל, ללא נימוקים. במקביל הוסכם כי יוצא לה מכתב פיטורים מתוקן על ידי בית הספר.

* הכותב המתמחה, בין היתר, בדיני עבודה ייצג את המורה במסגרת ההליך המתואר 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה