zap group mishpati logo

קרן הפנסיה אישרה נכות נפשית לחולת הסרטן

חולה במחלה ממארת, שנקלעה למצב נפשי קשה על רקע מחלתה, דרשה קיצבת נכות מלאה, אולם סורבה. רק לאחר התערבות משפטית הפכה הקרן את החלטתה

מאת: עו"ד ענבל גורביץ'
14.09.20
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
קרן הפנסיה אישרה נכות נפשית לחולת הסרטן

חולת סרטן, שהידרדרה למצב נפשי קשה על רקע מחלתה הממארת, דרשה מקרן הפנסיה שלה קיצבת נכות מלאה על רקע מצבה. בתחילה הקרן סירבה לאשר את הדרישה, אולם לאחר מאבק משפטי עיקש שניהלה החולה בוועדה הרפואית של הקרן, באמצעות משרדנו, חזרה בה הקרן מהחלטה זו. שינוי ההחלטה משפר לאין ערוך את מצבה של החולה. בעקבות ההחלטה, קבעה הוועדה הרפואית של הקרן לחולה 100% נכות, שמזכים אותה בקיצבת נכות מלאה בגין אובדן כושר עבודה.

על רקע מצבה הנפשי הקשה פנתה החולה לקרן הפנסיה וביקשה לממש את זכותה לקיצבה בגין אובדן כושר עבודה. החולה טענה כי איננה יכולה להוסיף ולעבוד עקב מצבה

קרן הפנסיה טענה שהחולה חזרה לעבוד

החולה, בשנות החמישים לחייה, עובדת סוציאלית במקצועה, עבדה במשך שנים בתחום זה ברשות המקומית שבה היא מתגוררת. לאחר שלקתה במחלה ממארת ולמרות כל הקשיים, היא נאבקה על זכותה להמשיך להתפרנס והמשיכה לעבוד בזמן המחלה במשרה חלקית, בשיעור 50%.

במשך כשנתיים, במקביל למאבק במחלה, המשיכה החולה לעבוד במתכונת זו, עד שהצליחה להתאושש. ואולם, עם שוך הקרבות חלה תפנית במצבה, כאשר היא החלה לסבול מדיכאון ומחרדות, ומצבה הנפשי הידרדר מאוד עד כדי כך שהיא לא יכולה היתה להמשיך לעבוד. על רקע מצבה הנפשי הקשה פנתה החולה לקרן הפנסיה וביקשה לממש את זכותה לקיצבה בגין אובדן כושר עבודה. החולה טענה כי איננה יכולה להוסיף ולעבוד עקב מצבה. לטענתה, היא כל היום בוכה, אינה ישנה בלילות, ולא מסוגלת לקום מהמיטה בבוקר, ודאי שלא לצאת מהבית לעבודה.

קרן הפנסיה דחתה את הדרישה וטענה כי מאחר שהחולה החלימה מהמחלה הממארת שבה לקתה, היא כשירה לחזור לעבודתה. יתר על כן, טענה הקרן, כי החולה עצמה הוסיפה לעבוד תוך כדי התמודדותה עם מחלת הסרטן, ומשכך ברור שכעת לאחר החלמתה, היא יכולה להוסיף ולעבוד.

משרדנו הצליח לשכנע את הוועדה הרפואית כי עקב מצבה הנפשי הקשה, החולה באמת ובתמים איננה מסוגלת לעבוד, מה שהוביל את הוועדה לאשר לה נכות רפואית בשיעור של 100% למשך שנה

ערעור לוועדה הרפואית הפך את ההחלטה

החולה סירבה להשלים עם ההחלטה וערערה עליה באמצעות משרדנו לוועדה הרפואית של הקרן. לבסוף, הצליח משרדנו לשכנע את הוועדה הרפואית כי עקב מצבה הנפשי הקשה החולה באמת ובתמים איננה מסוגלת לעבוד, מה שהוביל את הוועדה לאשר לה נכות רפואית בשיעור של 100% למשך שנה.

ההחלטה ביחס לחולה היא, כאמור, זמנית, כאשר בהמשך היא תוזמן להופיע בפני ועדה רפואית נוספת של קרן הפנסיה כדי להוסיף ולהוכיח שמצבה הנפשי לא מאפשר לה לחזור לעבודה. בעקבות ההחלטה, תקבל החולה קצבה בסך כ-4,000 שקל בחודש (הנגזרת ממשכורתה) שתתווסף לקיצבת הנכות, שלה היא זכאית מהמוסד לביטוח לאומי.

כאשר מגישים תביעה לקרן פנסיה, ליווי של עורך דין מיומן ומנוסה הבקיא בנושא הוא חיוני כדי שניתן יהיה להציג את התיק בצורה נכונה, כך שמי שנפגע כושרו לעבוד יקבל את זכויותיו

תביעה לקרן הפנסיה אינה פוגעת בזכויות שנצברו

המקרה המתואר של חולת הסרטן ממחיש כיצד ניתן לממש זכויות רפואיות בקרן הפנסיה. רבים אינם מודעים לכך שקיימות להם זכויות רפואיות, שהם זכאים לממש באמצעות קרן הפנסיה ואינם יודעים כיצד לעשות זאת. באופן עקרוני, זכויות אלו ניתנות למימוש באמצעות הגשת תביעה ייעודית לקרן, כאשר לכל קרן יש תנאים ספציפיים שבהם צריכים לעמוד לצורך קבלת קיצבת הנכות.

חשוב להדגיש, כי כאשר מגישים תביעה לקרן פנסיה, ליווי של עורך דין מיומן ומנוסה הבקיא בנושא הוא חיוני. זאת, כדי שניתן יהיה להציג את התיק בצורה נכונה, כך שמי שנפגע כושרו לעבוד באמת יקבל את זכויותיו. במקרים מסוימים קרנות פנסיה מסכימות לקבל טענות של חולים על סמך מסמכים רפואיים בלבד, ולעתים מקנות זכויות למבוטחים אף ללא התייצבות. במקרים הקשים יותר נדרשת התייצבות בפני ועדה רפואית כדי להוכיח שכושר העבודה אכן נפגע.

אישה הנמצאת בשמירת הריון זכאית לקיצבה בגין אובדן כושר עבודה זמני מקרן הפנסיה שלה, ככל שהיא נדרשת לשמירת הריון העולה על שלושה חודשים

דגשים חשובים לעניין מימוש זכויות רפואיות בקרן הפנסיה

ראשית, חשוב להבהיר כי תביעת אובדן כושר עבודה מקרן הפנסיה אינה פוגעת בכספים הצבורים עבור המבוטח בקרן ואינה שוללת את הזכויות שנצברו עבורו.

שנית, כדי לממש את הזכויות בקרן הפנסיה מספיק אובדן כושר עבודה זמני העולה על שלושה חודשים. כך לדוגמה, אישה הנמצאת בשמירת הריון זכאית לקיצבה בגין אובדן כושר עבודה זמני מקרן הפנסיה שלה, ככל שהיא נדרשת לשמירת הריון העולה על שלושה חודשים.

חשוב להדגיש כי בכל מקרה מדובר בהליך מורכב שדורש ידע, מיומנות וניסיון, ומאוד לא מומלץ לצאת אליו לבד, ללא ייעוץ משפטי מקצועי.

* הכותבת מומחית לדיני ביטוח לאומי, נזקי גוף, תאונות דרכים ותאונות עבודה, וסייעה עד היום לנפגעים רבים למצות את הזכויות המגיעות להם 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים