zap group mishpati logo

ההסכם עם איחוד האמירויות: פתח להזדמנויות עסקיות עבור עסקים ישראליים

הסכמי הנורמליזציה עם איחוד האמירויות, יחד עם מדיניות המס של האיחוד, מייצרים הזדמנויות עסקיות עבור עסקים ומומחים ישראלים בתחומים שונים, כולל תחום הנדל"ן. מדריך

18.10.20
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
ההסכם עם איחוד האמירויות: פתח להזדמנויות עסקיות עבור עסקים ישראליים

מדינת איחוד האמירויות היא הכלכלה השנייה בגודלה בעולם הערבי. התוצר הגולמי המקומי שלה, שהוא המגוון ביותר בין כל מדינות המפרץ (הנפט מהווה רק 30% ממנו), עומד על למעלה מ-400 מיליארד דולר בשנה, והיא מייבאת סחורות ושירותים בשווי של-250 מיליארד דולר בשנה. כל אלה, יחד עם מדיניות המס המקלה הנהוגה באיחוד, פותחים הזדמנויות עסקיות עבור עסקים קטנים ובינוניים ומומחים ישראלים, הן בייצוא סחורות ושירותים לאיחוד, הן בפתיחת עסקים מקומיים והן במציאת עבודה באמירויות עצמן.

ענף המסעדנות ובתי הקפה, ענפי החינוך, ההכשרה המקצועית וענף הנדל"ן, כמו גם ענפי הפרסום, נדל"ן, ניהול אירועים ותיווך העסקי הם בין ענפי ההשקעה המרכזיים באמירויות

מהן אפשרויות ההשקעה המומלצות לעסקים ישראליים?

עסקים קטנים ובינונים בישראל ימצאו מגוון הזדמנויות השקעה ומסחר בתחומים שונים ומגוונים. ביניהם, ענף המסעדנות ובתי הקפה, ענפי החינוך (כולל חינוך לגיל הרך) וההכשרה המקצועית וענף הנדל"ן על כל היבטיו. גם ענפי הפרסום, ניהול האירועים והתיווך העסקי מפותחים מאוד ופתוחים להשקעות חיצוניות, ועימם גם שירותי שליחויות, עסקי בריאות וכושר ועסקי שטיפת רכבים. לבסוף, גם חברות כוח אדם וניקיון וחברות ביטחון ואבטחה הם ענפי השקעה מרכזיים באמירויות.

פרט לעסקים קטנים ובינוניים, למשק הישראלי יתרון יחסי בתחומי ייצוא מוצרים ושירותים שונים למדינות המפרץ, כגון בפתרונות חקלאות מודרנית באקלים מדברי, בהתפלת מים ובייצוא פירות וירקות. כמו גם בתעשיות עתירות ידע (היי-טק), סייבר ותעשיות צבאיות. 

מס החברות באיחוד האמירויות מוטל רק על חברות הנפט והבנקים הזרים, ומס ערך מוסף (מע"מ), שהונהג במדינה רק בשנת 2018, עומד על 5% בלבד ואינו נגבה על כל הסחורות והשירותים

מדוע מדיניות המס הנהוגה באמירויות מהווה הזדמנות לעסקים ישראליים?

ראשית, לאיחוד האמירויות אין מס הכנסה פדרלי. זו אחת הסיבות לכך שמתוך 9.5 מיליון התושבים באמירויות רק כ-12% הם מקומיים וכל השאר זרים: הודים, פקיסטנים, פיליפינים, אירופאים ועוד. כל הזרים, כולל מומחים בענפי תעשיה, מסחר ושירותים שונים, מתגוררים ועובדים באמירויות ונהנים מהקלת המס על הכנסתם מעבודה.

שנית, מס החברות באיחוד מוטל רק על חברות הנפט והבנקים הזרים, ומס ערך מוסף (מע"מ), שהונהג במדינה רק בשנת 2018, עומד על 5% בלבד ואינו נגבה על כל הסחורות והשירותים. יתרה מכך, בדומה לשיטת המס בישראל, גם באיחוד האמירויות לא כל עסק חייב לגבות מע"מ, כך שהתשלום נדרש רק מעסקים שהמחזור העסקי או הייבוא שלהם עולה על 375 אלף AED (המטבע המקומי נקרא דירהם איחוד האמירויות הערביות) לשנה, שהם כ-100 אלף דולר אמריקאי.

כל אלה הופכים מגזרים עסקיים שלמים להשקעה רווחית במיוחד עבור עסקים ישראלים המספקים סחורות ושירותים. ענף התחבורה למשל, כולל שירותי ההסעות והשליחויות, סוכנויות הרכב, שירותי שטיפה ואביזרים וכדומה, פטור לגמרי ממע"מ. דוגמה אחרת היא ענף החינוך, שבו בתי הספר הפרטיים, שירותי ההשכלה הגבוהה, לימודי הסיעוד והמכינות פטורים גם הם ממע"מ.

למשקיעי נדל"ן וחברות קבלניות חשוב לדעת: המכירה של נכס חדש באמירויות פטורה ממע"מ, בעוד שניתן לקבל החזרי מע"מ על עלויות פיתוח הנכס

מדוע השקעות נדל"ן עשויות להיות רווחיות באיחוד האמירויות?

באופן עקרוני, כל העוסקים בנדל"ן מסחרי, כגון בעלי בניינים, קבלני פיתוח ובנייה וספקי שירותים למבנים מסחריים ובנייני מגורים, חייבים להירשם ברשות המס אם מחזור העסקים השנתי שלהם עולה על 375 אלף AED. אבל, וזה אבל חשוב, במיוחד עבור משקיעי נדל"ן וחברות קבלניות - המכירה של נכס חדש פטורה ממע"מ, בעוד שניתן לקבל החזרי מע"מ על עלויות פיתוח הנכס.

החל מ-2017 מוטל באיחוד האמירויות מס בלו מספר סחורות ספציפיות אשר בדרך כלל מזיקות לבריאות או לסביבה, כמו משקאות מוגזים וממותקים, משקאות אנרגיה ומוצרי טבק

באילו ענפי תעשיה ומסחר מוטל מס בלו?

לעומת מדיניות המס המקלה במיוחד עבור עסקים ועובדים זרים, חשוב לדעת כי החל מ-2017 מוטל באיחוד האמירויות מס בלו מספר סחורות ספציפיות אשר בדרך כלל מזיקות לבריאות או לסביבה, כמו משקאות מוגזים וממותקים, משקאות אנרגיה ומוצרי טבק.

הרישום ברשות המס הוא פשוט ונעשה באופן מקוון. את טופס הרישום ניתן למלא ישירות באתר האינטרנט של רשות המס הפדרלית, שבו ניתן למצוא מדריך מלא ומפורט המסייע לנרשמים

מהו תהליך הרישום של עסק באיחוד האמירויות?

הרישום ברשות המס הפדרלית של איחוד האמירויות (FTA  – Federal Tax Authority) נדרש רק עבור עסקים שהמחזור שלהם דורש תשלום מע"מ (מעל 375 אלף AED), אך ניתן גם להירשם מרצון ברשויות המס אם מחזור העסקים או הייבוא עומד על למעלה מ-185,000 AED.

הרישום ברשות המס הוא פשוט ונעשה באופן מקוון. את טופס הרישום ניתן למלא ישירות באתר האינטרנט של רשות המס הפדרלית, שבו ניתן למצוא מדריך מלא ומפורט המסייע לנרשמים לבצע את הרישום צעד אחרי צעד.

תהליך החזר המע"מ לתיירים נעשה בצורה מקוונת, במערכת אלקטרונית המסנכרנת בין המוכרים, הרשומים ברשות המס ב"תכנית להחזר מס לתיירים", לבין פרטי כל היוצאים והנכנסים לאיחוד האמירויות 

כדאי לדעת! החזר מע"מ לתיירים

תיירים ומבקרים באיחוד האמירויות רשאים לדרוש החזר על המע"מ ששילמו במשך שהותם במדינה. על מנת שתייר יהיה זכאי להחזר מע"מ, צריכים להתקיים מספר תנאים: הוא רכש מוצר שאינו פטור ממע"מ מקמעונאית שרשומה ברשות המס בתכנית להחזר מס לתיירים והוא מצהיר כי בכוונתו לצאת עם המוצר מאיחוד האמירויות בתוך 90 יום ממועד קבלת המוצר או לייצא אותו בתוך אותה תקופה.

תהליך החזר המע"מ נעשה בצורה מקוונת, באמצעות מערכת אלקטרונית המסנכרנת בין המוכרים, הרשומים ברשות המס ב"תכנית להחזר מס לתיירים", לבין פרטי כל היוצאים והנכנסים לאיחוד האמירויות.

המערכות המאפשרות לתיירים לבקש את החזר המע"מ נמצאות בכל נקודות היציאה מהמדינה – שדות התעופה, נמלי הים ומעברי הגבול. הגשת הבקשה נעשית על ידי הזנת החשבוניות למכשיר בפתחים מיוחדים וכן צילומים של הדרכון שלהם וכרטיס האשראי. את החזר המע"מ ניתן לקבל במזומן או בהעברה לכרטיס האשראי.

משרד הבקיא במיסוי בינלאומי ובמתן פתרונות ראיית חשבון למשקיעים זרים, שעובדיו דוברים ערבית ומכיר את התרבות העסקית במדינות המפרץ, יידע להנחות אתכם היכן ומתי כדאי להשקיע 

מדוע חשוב לעבוד עם משרד רואי חשבון ישראלי המתמחה בליווי השקעות בעולם הערבי?

השקעה במדינה זרה ובפרט במדינה שלישראל לא היו קשרים עסקיים עימה דורשת הבנה של צורכי העסק הישראלי, כמו גם של צורכי הפרטנרים העתידיים באיחוד האמירויות.

ההסכם עם איחוד האמירויות: פתח להזדמנויות עסקיות עבור עסקים ישראליים(1)

לאור זאת, משרד ישראלי הבקיא במיסוי בינלאומי בכלל ובמתן פתרונות ראיית חשבון למשקיעים זרים בפרט, שעובדיו דוברים ערבית ומכירים הן את התרבות הערבית במדינות המפרץ והן את התרבות העסקית בישראל, יידע להנחות אתכם היכן ומתי כדאי להשקיע במדינות המפרץ וילווה אתכם לאורך כל התהליך.

לסיכום, הסכם הנורמליזציה שנחתם בין ישראל לאיחוד האמירויות, וגם בחריין וההסכמים הנוספים הצפויים בקרוב הם פתח להזדמנויות עסקיות לעסקים קטנים ובינוניים בישראל, כמו גם למומחים ונותני שירותים.

 * בצילום למעלה רואת חשבון איבון בשיר

* משרד רואי חשבון איבון בשיר מתמחה במתן פתרונות ראיית חשבון למשקיעים ועסקים בחו"ל ובפרט במדינות העולם הערבי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים