zap group mishpati logo

נשלחת לחל"ת ללא הסכמתך והתפטרת? ייתכן שמגיעים לך פיצויי פיטורים

תנאי עבודתם של שכירים רבים נפגעו משמעותית בחודשים האחרונים עקב מגיפת הקורונה. לחלק מאותם שכירים, שבחרו להתפטר בשל תנאי העבודה החדשים, מגיעים פיצויי פיטורים. כך תמצו את מלוא הזכויות המגיעות לכם

מאת: עו"ד יעקב לובקה
20.12.20
תאריך עדכון: 12.12.23
3 דק'
נשלחת לחל"ת ללא הסכמתך והתפטרת? ייתכן שמגיעים לך פיצויי פיטורים

חוק פיצויי פיטורים קובע כי עובד המפוטר מעבודתו, לאחר שעבד במקום למעלה משנה, זכאי לפיצויי פיטורים המחושבים בהתאם לוותק ולשכר שלו. מלבד פיצויים במקרה של פיטורים כאמור, קובע החוק כי גם כאשר העובד מתפטר מיוזמתו, הוא עשוי להיות זכאי לפיצויים אשר יחושבו באופן דומה. זאת, בתנאי שהתפטרותו נובעת מסיבות שאינן תלויות בו.

לפני שיגיש את התפטרותו, מחויב העובד להודיע למעסיק על כוונתו להתפטר ועל הנסיבות העומדות מאחוריה. מטרת הודעה זו היא לאפשר למעסיק לתקן את המעוות ולשפר בחזרה את תנאי העבודה

התפטרות שדינה כפיטורים

התפטרות אשר בגינה זכאי העובד לפיצויים, ממש כמו במקרה של פיטורים, נקראת בלשון משפטית: "התפטרות בדין מפוטר". תחת הגדרה זו נכללים מקרים של התפטרות בעקבות מצב בריאותי, גיוס לצבא, העתקת מקום מגורים בנסיבות מסוימות ועוד. 

מצב נוסף שבו עשוי העובד המתפטר להיות זכאי לפיצויי פיטורים מוגדר בסעיף 11 של החוק כהתפטרות עקב הרעה מוחשית בתנאי העבודה, או עקב נסיבות אחרות שבגינן אין לדרוש מהעובד להמשיך בעבודתו.

על מנת להבטיח בנייה של תשתית ראיות מוצקה ככל האפשר וכדי להגיע למיצוי מקסימלי של הזכויות המגיעות לעובד, מומלץ לפנות לעורך דין מנוסה המתמחה בדיני עבודה

חל"ת כהרעת תנאים משמעותית

בחודשים האחרונים ניכרות השלכות משבר הקורונה על המשק הישראלי כולו. ענפים שלמים מושבתים במשך שבועות וחודשים ארוכים, ובאחרים חלה האטה ובעקבותיה צמצום פעילות משמעותי. מאות אלפי שכירים הוצאו לחל"ת עד יעבור זעם, אך רבים מאותם שכירים כלל אינם מודעים לכך שביכולתם לא להסכים ליציאה לחל"ת.

אם יישלח עובד לחל"ת על אף שלא נתן את הסכמתו לכך, ייחשב הדבר כהרעת תנאים מוחשית, ויפתח בפניו את האפשרות לתבוע ולקבל פיצויי פיטורים.

מאות אלפי שכירים הוצאו לחל"ת עד יעבור זעם מגיפת הקורונה, אך רבים מאותם שכירים כלל אינם מודעים לכך שביכולתם לא להסכים ליציאה לחל"ת

תנאים לקבלת פיצויי פיטורים

מלבד סיבת ההתפטרות, יש מספר תנאים שבהם על העובד לעמוד על מנת שאכן יהיה זכאי לקבל את אותם פיצויים:

  1. ותק - שנה לפחות במקום העבודה ממנו העובד מתפטר.
  2. הוכחות – על מנת להיות זכאי לפיצויים, יהיה על העובד להוכיח כי אכן יש ראיות עובדתיות ואובייקטיביות המעידות על הרעת תנאים מוחשית או על קיומן של נסיבות שאינן מאפשרות לו להמשיך בעבודתו. העובד יידרש להראות קשר סיבתי ברור בין הרעת התנאים או הנסיבות החדשות, לבין החלטתו להתפטר.
  3. הודעה מוקדמת – לפני שיגיש את התפטרותו, מחויב העובד להודיע למעסיק על כוונתו להתפטר ועל הנסיבות העומדות מאחוריה. מטרת הודעה זו היא לאפשר למעסיק לתקן את המעוות ולשפר בחזרה את תנאי העבודה. אם המעסיק אכן ינצל את ההודעה המוקדמת לצורך תיקון ההרעה בתנאים, אך העובד החליט בכל זאת לא לחזור בו מהתפטרותו, הדבר לא ייחשב להתפטרות בדין מפוטר והעובד לא יהיה זכאי לפיצויים.

על מנת להבטיח בנייה של תשתית ראיות מוצקה ככל האפשר וכדי להגיע למיצוי מקסימלי של הזכויות המגיעות לעובד, מומלץ לפנות לעורך דין מנוסה המתמחה בדיני עבודה.

ככל שהפנייה לעורך הדין והגשת התביעה לפיצויים ייעשו סמוך למועד בו חלה הרעת התנאים או שבו נוצרו הנסיבות שאינן מאפשרות לעובד להמשיך בעבודתו (לדוגמה, מועד קבלת ההודעה על הוצאתו לחל"ת ללא הסכמה), כך יהיה קל יותר להוכיח את הקשר הסיבתי בין נסיבות אלו לבין ההתפטרות, ולשכנע את בית המשפט כי העובד אכן זכאי לפיצויים.

עו"ד יעקב לובקה מתמחה בדיני עבודה, תביעות ביטוח, עריכת צוואות וייעוץ בהגשת תביעות קטנות.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה