zap group mishpati logo

שבעת כללי האצבע: איך לנהל הליך גירושין בצורה טובה ואף לצאת מחוזקים

איך להתגרש ולהישאר בחיים? זו שאלה שכל אחד שואל את עצמו, אך במיוחד מי שלא יזמו את הגירושין ומגיעים אליהם מופתעים, כואבים ולכאורה בעמדת נחיתות רגשית וכלכלית. מדריך

20.12.20
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
שבעת כללי האצבע: איך לנהל הליך גירושין בצורה טובה ואף לצאת מחוזקים

אחרי 12 שנות נישואין או יותר אחד מכם החליט לעזוב את הבית ורוצה להתגרש. יש לכם שלושה או ארבעה ילדים, שנולדו קרוב מאוד האחד לשני, כך שהאישה לא עבדה מאז הלידה הראשונה, בעיקר כי לא היתה צריכה. לבעל יש עסק או משרה מכניסה מאוד והוא מעולם לא החסיר דבר, בעוד האישה דואגת לבית המשותף ולגידול הילדים. פתאום אתם מבינים שזה נגמר ואין דרך חזרה. הכל נעשה בצורה הכי כנה וכן כואבת, ועדיין לא ברור לכם למה. בשיחת הפרידה, האמת לא ממש נאמרה והתחושה היא שאולי מי שהחליט על הפרידה כבר המשיך הלאה עם בן או בת זוג אחרים.

הצד השני מוצא עצמו מופתע. מדוע הכל עמום כל כך? אולי בן או בת הזוג לא אמרו את הדברים במפורש כדי לא להוסיף על כאב הפרידה? אולי הוא או היא לא רוצים שזה יפגע באינטרסים שלהם בהליך הגירושין? בכל מקרה, ברור לכם שהנישואין האלה נגמרו.

כעת, הצד שמצא עצמו מופתע ולא מוכן חושש למצוא את עצמו במאבקים על מה שמגיע לו, למרות העובדה שהוא אינו רוצה כלל להיפרד. נשאלת השאלה מה נכון לעשות? איך להתנהל בכזה מצב? איך לשמור לא רק עצמכם ולהבטיח את עתידכם הכלכלי, אלא גם על הילדים ואפילו על היחסים ביניכם, שהרי גם אם הזוגיות נגמרה, עדיין תמשיכו להיות הורים יחד, תצטרכו לקבל החלטות ולהתגבר על קשיים ועוד.

להלן שבעה כללי אצבע פשוטים, שישמרו עליכם בתקופה קשה זו ויסייעו לכם להתגבר על המשבר בצורה מיטבית ואף לצאת ממנו חזקים יותר.

סננו בקפידה את העצות שיתקבלו על ימין ועל שמאל. כולם בטוחים שהם יודעים יותר טוב מה מגיע לכם בגירושין. ניתן להקשיב להם, אך יש להתייעץ עם עורך הדין שלכם

כלל 1: אל תישארו לבד

שתפו מיד חברים וחברות או בני משפחה קרובים במה שעובר עליכם. תנו פומביות לגירושין. זה חלק חשוב בתהליך הרגשי שתצטרכו לעבור עם הפרידה המפתיעה הזו, אך זה גם ייתן לכם כוחות להליך המשפטי שיכול לארוך זמן רב.

חשוב לא פחות: סננו בקפידה את העצות שיתקבלו על ימין ועל שמאל. כולם בטוחים שהם יודעים יותר טוב מה מגיע לכם בגירושין. ניתן להקשיב להם, אך יש להתייעץ עם עורך הדין שלכם ולחשוב ביחד, למה אתם זקוקים ולמה לא? מה יפגע בילדים הכי פחות? מה יאפשר לכם לשמור על קשר הורי עם בן /בת הזוג לשעבר?

ייתכן שההליך יתקיים ביותר מערכאה אחת וייתכן שחלקים שונים בו, כמו חלוקת הרכוש או קביעת המשמורת, יארכו זמן רב ויתנהלו בערכות שונות

כלל 2: פנו לייעוץ משפטי מקצועי

גירושין הם עניין מורכב, יש בהם צדדים משפטיים ויש בהם צדדים רגשיים. ייתכן שההליך יתקיים ביותר מערכאה אחת וייתכן שחלקים שונים בו, כמו חלוקת הרכוש או קביעת המשמורת, יארכו זמן רב, יתנהלו בערכות שונות ויחשפו בבן/ בת הזוג לשעבר צדדים שלא חשבתם שתיתקלו בהם.

לכן, חשוב לעשות את ההליך כולו עם עורכת דין המתמחה בתחום, שתדע כיצד לנהל הליך מורכב כל כך, תייעץ לכם על כל שעל לגבי האפשרויות העומדות בפניכם, תדע מהי הטלטלה הרגשית שעוברת עליכם ותוודא שבסופם של הגירושין תצאו מחוזקים ומסוגלים להתמודד עם היציאה לדרך חדשה – רגשית וכלכלית כאחת - ועם נזק מועט ככל האפשר לך ולילדים.

תעדו באופן מיידי את חשבונות הבנק, הקרנות, הפנסיה ותיקי ההשקעות. אל תהססו לעשות זאת ומיד. רק כך תוכלו לוודא שחלוקת הרכוש תהיה הוגנת כלפיכם

כלל 3: תכננו היטב את הגירושין

אל תאמרו לעצמכם, הכסף אינו חשוב, העיקר זה הילדים. דמיינו את חייכם בנפרד וחישבו איך הם ייראו מבחינת חלוקת הרכוש שתזדקקו לו, מבחינת העבודה, מבחינת מזונות ילדים, מבחינת דמי הקיום הדרושים לכם, מבחינת המשמורת וזמני השהות עם הילדים.

דמיינו גם כיצד הייתם רוצים שייראה הקשר ההורי עם בן או בת הזוג לשעבר בכל הנוגע לילדים, ולא פחות חשוב מכל אלה – חישבו על העתיד האישי, האם ואיך תראו את עצמכם בזוגיות חדשה.

ברגע שתגבשו מראש חזון כללי של לאן תרצו להגיע, המשא ומתן מול הצד השני יהפוך לפשוט יותר. תוכלו להפריד, כמה שאפשר, בין הקושי הרגשי לבין הצורך להבטיח  את עתידכם ויכולתכם להמשיך לחיות ברווחה ולדאוג לרווחת ילדיכם.

בשלב תכנון הגירושין, חשוב מאוד לנקוט צעדים מיידיים ולאסוף ולתעד מסמכים שונים. ברגע שנודע לכם כי בן או בת הזוג רוצים להיפרד, איספו כל מסמך שנמצא בבית בנוגע להכנסות, לרכוש ולהתחייבויות שלכם ושל בן הזוג. תעדו באופן מיידי את חשבונות הבנק, הקרנות, הפנסיה ותיקי ההשקעות. אל תהססו לעשות זאת ומיד. רק כך תוכלו לוודא שחלוקת הרכוש תהיה הוגנת כלפיכם והצד השני לא ינצל לרעתכם את ההלם וההפתעה ויסתיר מסמכים או יעלים רכוש ונכסים. סביר להניח שבן הזוג, שידע לפניכם שזה עומד לקרות, כבר התכונן לגירושין ועשה את התיעוד הזה בעצמו.

עם כל הכאב, החולשה, הבלבול והצער, ניתן לנהל הליך גירושין ולצאת ממנו מחוזקים – הן מבחינת השמירה על זכויותיכם לאחר הגירושין והן מבחינת היכולת להתגבר על משבר הפרידה

כלל 4: זיכרו כי כל משבר הוא גם פתח להזדמנות

גם כאשר היוזמה להתגרש לא הגיעה מכם, וברור לכם שלא פיללתם לצאת לדרך חדשה בצורה פתאומית כל כך, עדיין, עם כל הכאב, החולשה, הבלבול והצער, ניתן לנהל הליך גירושין ולצאת ממנו מחוזקים – הן מבחינת השמירה על זכויותיכם לאחר הגירושין והן מבחינת היכולת להתגבר על משבר הפרידה.

כלל 5: שימרו על יחסים טובים ככל שניתן עם בן/ בת הזוג

היחסים הטובים יחסכו לכם כסף ומשאבים רגשיים, אותם ניתן להפנות להתמודדות עם הדרך החדשה שיוצאים אליה ויחד עם זאת – אין לוותר. מטרת היחסים הטובים היא לשמור על קשרי ההורות ולאפשר פרידה מכובדת ומסודרת, וצריך להיזהר מלוותר על מטרות שהן חשובות עבורכם, כמו רכוש או הסדרי שהות לא הוגנים.

היפרדו מבן/ בת הזוג בהקדם. אם הדבר מתאפשר, עיברו באופן מיידי לבית נפרד. אם הדבר אינו אפשרי כלכלית, דאגו להפרדה ברורה בתוך דירת המגורים המשותפת עד שיסתיים הליך הגירושין

כלל 6: שימרו על הילדים – הם לא צד בסכסוך

אין לערב את הילדים בסוגיות שנמצאות במחלוקת עם ההורה האחר ויש לנסות לשמור על שגרת חייהם ככל שניתן. יש לזכור שגם הם, כמוכם, מופתעים וסומכים עליכם שתסייעו ותתמכו בהם בהתמודדות עם המציאות החדשה שכולכם עומדים בפניה.

קיבעו זמנים ברורים שבהם כל אחד מכם אחראי לילדים. חשוב לעשות זאת ברוגע, ללא "דרמה", ובצורה כזו כל אחד מכם, וגם הילדים, יקבלו הזדמנות להתרגל בהדרגה לשגרת החיים החדשה

כלל 7: אל תחכו עם הפרידה עד להשלמת הגירושין

היפרדו מבן/ בת הזוג בהקדם. אם הדבר מתאפשר, עיברו באופן מיידי לבית נפרד. אם הדבר אינו אפשרי כלכלית, דאגו להפרדה ברורה בתוך דירת המגורים המשותפת עד שיסתיים הליך הגירושין.  

שבעת כללי האצבע: איך לנהל הליך גירושין בצורה טובה ואף לצאת מחוזקים(1)במידה שאחד מכם עבר לדירה חדשה, סכמו מיד על הסדרי שהיה זמניים של הילדים אצל כל אחד מכם, כך שהם ישמרו על הקשר עם שניכם. אם אתם ממשיכים להתגורר באותו בית, קיבעו זמנים ברורים שבהם כל אחד מכם אחראי לילדים. חשוב לעשות זאת ברוגע, ללא "דרמה", ובצורה כזו כל אחד מכם, וגם הילדים, יקבלו הזדמנות להתרגל בהדרגה לשגרת החיים החדשה הצפויה לכולכם אחרי השלמת ההסכם.

עו"ד רויטל (טלי) מגל מתמחה בדיני משפחה ובליווי הליכי גירושין, שמטרתם מקסום הזכויות שלך, אך באופן שאינו פוגע בך ובילדיך ומנציח ללא צורך את הסכסוך עם בן/ בת הזוג לשעבר

רויטל (טלי) מגל משרד עו"ד

רויטל (טלי) מגל משרד עו"ד

עורכת הדין רויטל (טלי) מגל, בעלת ניסיון של למעלה מ- 20 שנות פעילות. מלווה, מייעצת ומייצגת את לקוחותיה בכל הערכאות המשפטיות. עורכת הדין מגל מעניקה את שירותיה המשפטיים בתחומי: משפחה, ירושות וצוואות והוצל"פ. כמו כן, עו"ד מגל מתמנה כאפוטרופוס ומטפלת בקפדנות ובחמלה בענייניהם של מי שאיבדו את היכולת לדאוג לגופם ו/או לרכושם.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
רויטל (טלי) מגל משרד עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה