zap group mishpati logo

כל מה שרציתם לדעת על מזונות אישה

רובנו שמענו על מזונות ילדים ועל הקשר בינם לבין המשמורת, אך החוק קובע גם מקרים שבהם האישה זכאית לתשלום מזונות, כל עוד הליך הגירושין נמשך. שאלות ותשובות

11.01.21
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
כל מה שרציתם לדעת על מזונות אישה

גילה וגדעון החלו בהליך גירושין שנדמה היה כי יסתיים בהסכמות. מהר מאוד עלה ההליך על שרטון וגדעון עזב את הבית, אך לא לפני שרוקן את חשבון הבנק המשותף עוד בטרם השלמת הליך הגירושין וחלוקת הרכוש. גילה נותרה בשלב זה חסרת כל.

מה שגדעון כנראה לא הביא בחשבון, כי על פי החוק, אישה הנמצאת בקשר נישואין זכאית לדמי מזונות מבעלה, כל עוד קשר הנישואין בתוקף. דמי המזונות משולמים לאישה עד מועד הגירושין הרשמי, או לחילופין עד מתן פסק דין לגירושין על ידי בית הדין הרבני.

כלומר גדעון, שחשב כי הצליח לשים את ידו על כספי חשבון הבנק המשותף, נדרש לשלם לגילה דמי מזונות אישה כל עוד הליך הגירושין המשיך להתנהל. בכתבה זו נפזר את הערפל סביב נושא מזונות אישה, מי זכאית להם ומה הם השיקולים המנחים את הערכאות בבואן לפסוק אותם.

בדומה למזונות ילדים, מזונות האישה צריכים לכסות את צרכיה הבסיסיים והמיוחדים, כגון הוצאות על מקום מגורים ותחזוקתו, מזון, אחזקת רכב, צרכי היגיינה, שירותי רפואה, תרבות ובידור

מהם מזונות אישה ומהי מטרתם?

על פי הדין היהודי, אחת מחובותיו של איש לאשתו היא לשאת בעלות מזונותיה, או, במילים פשוטות: לפרנס אותה. גם כאשר האישה עובדת לפרנסתה, מוטל על בן זוגה לדאוג שרמת חייה לא תרד גם לאחר שנפרדו. חובה זו מצוינת בכתובה, שהיא מסמך משפטי לכל דבר.

בדומה למזונות ילדים, מזונות האישה צריכים לכסות את צרכיה הבסיסיים והמיוחדים, כגון הוצאות על מקום מגורים ותחזוקתו, מזון, אחזקת רכב, צרכי היגיינה, שירותי רפואה, תרבות ובידור. בנוסף, כפי שמזונות הילדים מותאמים להכנסתו של ההורה המשלם, כך גם מזונות האישה ייקבעו לפי מצבו הכלכלי של האיש. בסיכומו של דבר, אם כך, גובה המזונות יחושב לפי שילוב בין צרכיה האישיים של האישה, גובה ההכנסות של בעלה וקיזוז הכנסותיה שלה.

לפי כללי הדין היהודי, אישה שעזבה את בית המשפחה ללא סיבה מוצדקת, שבגדה בבן זוגה, שסירבה לקיים יחסי מין עם בעלה, או הדיחה אותו במכוון לעבור על מצוות הדת, לא תהיה זכאית למזונות אישה

באילו מקרים אישה לא תהיה זכאית למזונות?

יש שני מצבים בהם אישה לא תהיה זכאית למזונות:

  1. מצב כלכלי שפיר - אם האישה עובדת ומתפרנסת מ"מעשה ידיה", או שיש לה הכנסות מנכסים או מחסכונות, לא תהיה זכאית למזונות.

  2. כללי הדין היהודי - לפי כללים אלה, אישה שעזבה את בית המשפחה ללא סיבה מוצדקת, אישה שבגדה בבן זוגה, אישה שסירבה לקיים יחסי מין עם בעלה, או אישה שהדיחה אותו במכוון לעבור על מצוות הדת, לא תהיה זכאית למזונות אישה.

פסיקה בהליך זה של מזונות זמניים היא מהירה יותר, שכן אינה כרוכה בדיון בתביעת המזונות ויכולה לספק עזרה מיידית בתקופת התנהלותם של ההליכים המשפטיים

איך ניתן לממש את הזכאות לדמי מזונות אישה?

אישה הרוצה לקבל דמי מזונות צריכה לפנות לאחת מהערכאות - בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני – ולבקש שיפסקו שהיא זכאית ומה הסכום שהיא צריכה לקבל. על כתב התביעה לכלול את כל המידע שישפיע על חישוב גובה המזונות, כולל הוכחות לגובה הוצאותיה והכנסותיה.

לפני שבית המשפט או בית הדין הרבני יפסקו בתביעה, דבר העלול להימשך זמן רב, ניתן להגיש בקשה למזונות זמניים. הפסיקה בהליך זה של מזונות זמניים היא מהירה יותר, שכן אינה כרוכה בדיון בתביעת המזונות ויכולה לספק עזרה מיידית בתקופת התנהלותם של ההליכים המשפטיים. כלומר, לגילה (מתחילת הכתבה) תהיה גישה לאמצעי קיום בסיסיים עד שהעניין יוכרע באופן סופי.

שינוי מהותי במצבה של האישה, כמו צורך רפואי לא צפוי או אובדן הכנסות, מאפשר לה לפנות ולבקש הגדלה של דמי המזונות

האם ניתן לשנות סכום מזונות אישה לאחר שנפסק?

בדומה לפסיקה בעניין מזונות ילדים, גם במזונות אישה פסק הדין אינו סופי ונתון לשיקול מחדש, וזאת במידה שחל שינוי מהותי בנסיבות. לאור שינוי כזה יכול כל אחד מהצדדים לפנות לערכאה שפסקה בעניינם ולבקש העלאה, הפחתה או ביטול של דמי המזונות.

לדוגמה, גבר שפוטר מעבודתו, חלה או נפצע בתאונה חלילה, יכול לבקש הפחתה ואף ביטול של דמי המזונות. גם שינוי מהותי במצבה של האישה, כמו צורך רפואי לא צפוי או אובדן הכנסות, מאפשר לה לפנות ולבקש הגדלה של דמי המזונות. כל זאת, כאמור, בהתאם לתוצאות ההליכים בבית הדין הרבני. ברגע שאישה חויבה בקבלת גט, אזי פוקעת זכותה לקבלת מזונות.

בסמכותה של ההוצאה לפועל להפעיל אמצעי לחץ על החייב במזונות, להטיל לדוגמה הגבלות על חשבון הבנק שלו, לעקל את השכר או את הרכב שלו, להוציא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ ועוד

מה אפשר לעשות אם הפרוד, בן הזוג (הגרוש לעתיד), אינו משלם את דמי מזונות האישה?

במקרה כזה, בדומה למזונות ילדים, עומדות בפני האישה שתי אפשרויות:

  1. חוק המזונות (הבטחת תשלום) מסייע לאשה ולילדים שהינם תושבי ישראל ובידם פסק דין לתשלום מזונות והם אינם מקבלים את התשלום מהחייב.

  2. פנייה להוצאה לפועל ופתיחת תיק מזונות בלשכת ההוצאה לפועל, על מנת שזו תפעל כדי לכפות על הגבר לשלם את המזונות.

כל מה שרציתם לדעת על מזונות אישה(1)
בסמכותה של ההוצאה לפועל להפעיל אמצעי לחץ על החייב במזונות, להטיל הגבלות על חשבון הבנק שלו, לעקל את השכר או את הרכב שלו, להוציא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ, להגביל את רשיון הנהיגה שלו וסנקציות חמורות נוספות.

משרד עורכי דין רויטל (טלי)  מגל מתמחה בדיני משפחה ובניהול מיטבי של הליכי גירושין

*תוכן המאמר אינו מהווה המלצה ו/או ייעוץ משפטי מכל סוג שהוא. כל העושה שימוש בתכני המאמר עושה זאת על אחריותו בלבד. ט.ל.ח 

רויטל (טלי) מגל משרד עו"ד

רויטל (טלי) מגל משרד עו"ד

עורכת הדין רויטל (טלי) מגל, בעלת ניסיון של למעלה מ- 20 שנות פעילות. מלווה, מייעצת ומייצגת את לקוחותיה בכל הערכאות המשפטיות. עורכת הדין מגל מעניקה את שירותיה המשפטיים בתחומי: משפחה, ירושות וצוואות והוצל"פ. כמו כן, עו"ד מגל מתמנה כאפוטרופוס ומטפלת בקפדנות ובחמלה בענייניהם של מי שאיבדו את היכולת לדאוג לגופם ו/או לרכושם.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
רויטל (טלי) מגל משרד עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה