zap group mishpati logo

נכות כללית: היכולת שלכם לעבוד נפגעה? אולי מגיעה לכם קיצבה

אם נפגעתם עקב מחלה או פציעה וכושר ההשתכרות שלכם נפגע באופן משמעותי, ייתכן שמגיעה לכם קיצבת נכות כללית בגובה אלפי שקלים בחודש. מהי מטרת הקיצבה ובאילו תנאים יש לעמוד

מאת: עו"ד חן שמחי
21.01.21
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
נכות כללית: היכולת שלכם לעבוד נפגעה? אולי מגיעה לכם קיצבה

נפגעתם כתוצאה ממחלה או פציעה כלשהי והיכולת שלכם להשתכר נפגעה באופן משמעותי? יכול מאוד להיות שאתם זכאים לקיצבת נכות כללית בגובה של אלפי שקלים בחודש מהביטוח הלאומי. בשורות הקרובות נבקש להסביר מהי קיצבה זו ומה התנאים שבהם יש לעמוד לצורך קבלתה.

מהי תביעה לקבלת קיצבת נכות כללית?

תביעה לקבלת קיצבת נכות כללית היא תביעה המוגשת לביטוח לאומי. מדובר בקיצבה שמיועדת למי שכתוצאה מנכות רפואית איבד את כושר ההשתכרות שלו או שנגרמה לו פגיעה ממהותית ביכולת זו. הקיצבה משולמת אך ורק מגיל 18 ועד גיל פרישה (גיל 67 – לגברים, גיל 62 – לנשים).

חשוב לציין, שכדי להיות זכאים לקיצבת נכות כללית המשולמת כגימלה חודשית, עליכם לעמוד בשני תנאים: ראשית, להוכיח כי נגרמה לכם נכות רפואית בשיעור של 60% לפחות (להוציא חריגים), ושנית להוכיח כי נגרמה לכם פגיעה של 50% לפחות בכושר ההשתכרות (נכות תפקודית).

מהי נכות רפואית ומהי נכות תפקודית?

נכות רפואית - נכות רפואית היא אחוזי הנכות שנקבעים על ידי הוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי. בתקנות לכל ליקוי מוצמדים אחוזי הנכות המגיעים בגינו. כדי לקבל קיצבת נכות כללית, שיעור הליקויים המצטבר חייב לעלות על 60% (או על 40%, בתנאי שאחד הליקויים עולה על 25%).

דוגמה: משה למוד הסבל ספג פגיעות רבות לאורך השנים וצבר ליקויים בשיעור של 10%, 15%, 10% נוספים ו-20%. במקרה זה משה לא יהיה זכאי לקיצבת נכות כללית משום שהשיעור המצטבר של הליקויים שצבר אינו עולה על 60%, ושיעורה של אף אחת מהנכויות לא עולה על 25%.

נכות תפקודית - נכות תפקודית היא הפגיעה שנגרמה בכושר ההשתכרות של המבוטח (דרגת אי הכושר שלו). כדי להיות זכאים לקיצבת נכות כללית, הפגיעה בכושר ההשתכרות של המבוטח חייבת להיות בשיעור של 50% לפחות.

תנאים נוספים לקבלת הקיצבה הם שהמבוטח הוא בן 18 – גיל פרישה (מי שעבר את גיל הפרישה איננו זכאי לקיצבה) ושמשכורתו החודשית נמוכה מ-6,331 שקל (60% מהשכר הממוצע במשק).

איך מחשבים את הקיצבה המגיעה לי?

הקיצבה מחושבת לפי שיעור הנכות התפקודית של המבוטח. קיצבת נכות מלאה (נכות תפקודית בשיעור של 100%) עומדת על 3,321 שקל בחודש. בדרך כלל, נקבעות דרגות נכות תפקודית של 60%, 65%, 75% ו-100% (מעל פגיעה של 75% משולמת קיצבה מלאה). לפי שיעור זה נקבעת הקיצבה.

לדוגמה, עבור נכות תפקודית בשיעור של 65% תשולם קיצבה של 2,027 שקל בחודש. כיוון שמדובר בקיצבה חודשית המשולמת עד גיל 67 היא יכולה להיות שווה מאות אלפי שקלים ואף מעבר לכך.

יש לי ילדים קטנים. האם הדבר ישפיע על גובה הקיצבה שאקבל?

בהחלט. מי שיש לו ילדים שסמוכים על שולחנו (גם אם מדובר בילדים מאומצים) זכאי לקבל תוספת של 1,908 שקל עבור שני הילדים הראשונים. בנוסף, הוא זכאי לקבל תוספת של 1,192 שקל עבור בת זוגו, ככל שהכנסתה איננה עולה על 6,014 שקל (ברוטו).

כלומר, מי שזכאי לקיצבת נכות כללית ויש לו שני ילדים ואישה שמשתכרת שכר נמוך יחסית, יכול לקבל קיצבה שיחד עם התוספת מסתכמת ביותר מ-6,400 שקל בחודש.

האם מי שמקבל קיצבת נכות כללית יכול להמשיך לעבוד?

כן, זאת בשונה מהמצב בעבר שבו מי שיצא לעבודה לא יכול היה לקבל קיצבת נכות כללית. כיום מקבלי קיצבת נכות כללית שהחלו לעבוד זכאים להמשיך לקבל קיצבה, לפי גובה ההכנסות שלהם. ככל שמקבל הקיצבה ירוויח יותר, כך תקטן הקיצבה שהוא יהיה זכאי לה.

עם זאת, נשמר העיקרון הבסיסי שלפיו הסכום הכולל מההכנסות מהעבודה ומקיצבת הנכות יהיה תמיד גבוה יותר מסכום הקיצבה בלבד. זאת, כדי לעודד מקבלי קיצבה לצאת לעבודה.

יצוין, כי הכנסות של מקבלי הקיצבה שאינן מעבודה (כמו למשל פנסיה ותגמולים או הכנסות מרכוש) לא משפיעות על סכום הקיצבה הבסיסי, אלא אך ורק על תוספת התלויים שתשולם.

לסיכום, כמה טיפים למי שרוצה לבחון את זכאותו לקבלת קיצבת נכות כללית:

  1. היוועצו עם עורך דין מיומן ובעל ניסיון, שילווה אתכם בתהליך, יכיר את כל הדגשים ויידע להפנות אתכם למומחים הרלוונטיים במידת הצורך. אל תפנו לבד לוועדות רפואיות של הביטוח הלאומי ואל תמהרו למלא טפסים ללא עורך דין. על כל טעות שתעשו, אתם עלולים לשלם ביוקר.
  1. הצטיידו בחוות דעת שמעידות על כל הליקויים ממומחים רלוונטיים בתחום. חוות הדעת חייבות להיות מפורטות, לפי מה ש"מחפשים" בוועדות הרפואיות. הקפידו לשמור תיעוד רפואי.

  2. אל תמהרו לפנות לחברות מיצוי הזכויות הפועלות בשוק, והעדיפו לקבל סיוע מעורך דין. חברות מיצוי הזכויות אמנם יוכלו להגיש בשמכם תביעה, אך לא לייצג אתכם בערעור, ככל שיידרש.

  3. דעו כי קיים שכר טרחה מקסימלי שאותו ניתן לגבות מכם עבור טיפול בתיק, על פי חוק הביטוח הלאומי. באתר הביטוח הלאומי מפורט, בין היתר, מהו התשלום שניתן לגבות מכם עבור פתיחת תיק, איזו עמלה ניתן לגבות מהקיצבה המשולמת ולאיזה פרק זמן.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה