zap group mishpati logo

בעקבות הקורונה: הבשורות המעודדות לחייבים בחדלות פירעון לשנת 2021

כמות החייבים שרק גדלה השנה הציבה לרשויות החוק אתגרים רבים. אלה ייצרו שדרוגים של הליכי חדלות הפירעון שבסופו של דבר מהווים בשורות טובות למי שמבקשים להיכנס להליך

מאת: עו"ד שלמה פרץ
25.01.21
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
בעקבות הקורונה: הבשורות המעודדות לחייבים בחדלות פירעון לשנת 2021

שנת 2020 הסתיימה לה, לשמחת רבים מאיתנו ובמיוחד לשמחת חייבים בחדלות פירעון. רשות האכיפה והגבייה פרסמה כי בשנת 2020 נפתחו במרכז לגביית קנסות 2,056,527 תיקים לעומת 1,412,068 תיקים ב-2019, עלייה של 46 אחוז. מה שאומר מחד, שכמות החייבים גדלה בצורה בלתי צפויה, ומאידך, שרשויות החוק מתמודדות עם אתגרים לא צפויים.

ההתייחסות לחייבים שונה משהיתה בשנים קודמות – נראה כי המדינה מתגייסת הרבה יותר לתמיכה בשיקומם הכלכלי מאשר להענשתם בשל צבירת החובות

מהן הבשורות הטובות למבקשים להיכנס להליכי חדלות פירעון ב-2021?

אתגרים לא פשוטים לכאורה אלה הביאו איתם גם בשורות חיוביות ושדרוגים מועילים לנמצאים בהליכי חדלות פירעון. לדוגמה: מרבית השירותים לחייב ולבא כוחו המייצג מתנהלים כיום באמצעות הערוצים הדיגיטליים של הרשות, מה שמביא לחיסכון בזמן ובעלויות מיותרות.

בנוסף, במהלך הסגר, הרשות לגביית חובות ביצעה הקפאת הליכים בתיקים קיימים, ונראה על פניו כי ההתייחסות לחייבים שונה משהיתה בשנים קודמות – נראה כי המדינה מתגייסת הרבה יותר לתמיכה בשיקומם הכלכלי מאשר להענשתם בשל צבירת החובות.  

בהליכי חדלות פירעון חשוב לפעול בתיאום עם עורך דין המתמחה בתחום ויוכל לייצג אתכם תוך שימת דגש על השיקום הכלכלי שלכם באמצעות הסדר חובות או קבלת הפטר מהחוב

מהן הסיבות לשינויים משמעותיים אלה בהליך חדלות הפירעון?

לא רק הקורונה אחראית לכל זה, היא רק מאיצה הליכים המתחייבים מעצם מטרתו של החוק החדש שנכנס לתוקף רק לפני שנה וחצי. שמו החדש של החוק: "חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי", מבשר ומשקף את השינוי והמגמה שחלה במערכת המשפט והחוק בנוגע לחייבים. כלשון סעיף 1 לחוק: "חוק זה נועד.... במטרה: (1) להביא ככל האפשר לשיקומו הכלכלי של החייב... (3) לקדם את שילובו מחדש של חייב שהוא יחיד במרקם החיים הכלכליים".

החוק מקבל ביטוי ממשי במציאות. לדוגמה, רק לאחרונה אישר שופט בית המשפט השלום בתל אביב בקשה להסדר נושים במסגרת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי של חייב צעיר שנקלע לסיבוך כלכלי, וזאת למרות שמרבית הנושים שלו התנגדו לכך.

בפסק הדין ציין השופט כי "אין ביהמ"ש נוטה להחליף את שיקול דעתם של רוב בעלי העניין.. אלה בנסיבות חריגות, כאשר הוכח כי ההחלטה היתה בלתי סבירה במובהק...", מה שקובע כי במקרים מיוחדים בית המשפט יקבל הסדר חובות גם כאשר אין הסכמה מצד הנושים והממונה, זאת כשמדובר בהסדר הטוב ביותר שניתן להשיג במקרה זה ובנסיבות הקיימות.

חייב אשר יפעל בחוסר תום לב וייצור חובות חדשים, מסתכן בסילוקו מהליך חדלות פירעון, מה שיגרום לנזק וכתם עצום לו ולעתידו

מהן ההמלצות המרכזיות למי שמבקש להתמודד עם חובותיו ביעילות?

יש לציין כי כל חייב והסיפור האישי שלו ואין סיפור דומה למשנהו. אבל יש עקרונות ורגשות שהם זהים לכל החייבים. כולם סובלים מלחץ נפשי כלשהו, קשיים לתפקד כרגיל, נדודי שינה וכיוצא בזה. אז מה עושים? איך פועלים לצאת מהחובות כאן ועכשיו? להלן שלוש המלצות חשובות לחייב המתבססות על ניסיון רב.

המלצה 1: נחישות קבלת החלטה לביצוע שינוי כאן ועכשיו - ידוע לכל כי אנשים השרויים בחובות נוטים, באופן סיסטמתי כמעט, לדחות דברים ובמיוחד בכל מה שקשור בטיפול בעניינים הכלכליים ובחובות. לכן, הדבר הראשון שחשוב לעשות הוא "סוויצ''" מיידי בצורת ההתנהלות הזו. לפתוח דף חדש, תוך קבלת החלטה נחושה שמרגע זה ואילך תפעלו אחרת, תשכחו מההשפעה השלילית של החובות ומההרגשות השליליות המתלוות לכך, ותפעלו בהתאם לתנאים ולאפשרויות הקיימות, תוך מחשבה חיובית בלבד ובתקווה לעתיד טוב יותר המתחיל כעת.

לא סתם אומרים "תחשוב טוב יהיה טוב...". בספר "הסוד", שהשפיע על הרבה אנשים להגיע להישגים כלכליים אדירים מתוך חובות עצומים, כתוב כי יש כוח במחשבה שלנו ליצור דברים ככוח מגנט – "בתוככם קיים כוח מגנטי שחזק מכל דבר בעולם, וכוח מגנטי בל יתואר זה נפלט באמצעות המחשבות שלכם". זיכרו כי החוק, לפי מטרתו ואופן יישומו, תומך בצורת חשיבה ופעולה כזו.

המלצה 2: היוועצות עם עורך דין המתמחה בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי - בהליכי חדלות פירעון חשוב לפעול בתיאום עם עורך דין המתמחה בתחום ויוכל לייצג אתכם תוך שימת דגש על השיקום הכלכלי שלכם באמצעות הסדר חובות או קבלת הפטר מהחוב, כך שתוכלו לצאת לדרך חדשה ללא הגבלות, ככל שניתן.

ביחרו במשרד עורכי דין שמעבר להתמחות הספציפית בהליכי חדלות פירעון גם יידע לראות אתכם, את מצבכם האישי, מה הוביל אתכם לצבירת החוב ומה יוכל להוציא אתכם, ויבנה את תכנית ההבראה שלכם בהתאם.

כל חייב הוא עולם מלא וחשוב לבחור עורך דין שיראה זאת. כמאמר הכתוב במשנה, מסכת סנהדרין, פרק ד', משנה ה': "לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא".

המלצה 3: הקפידו על התנהלות כלכלית מבוקרת במהלך חדלות הפירעון ולאחריה - חייב שהגיע למצב של חדלות פירעון נדרש לפעול כלכלית בזהירות רבה. לכן, הוא מקבל אפשרות להתנהל עם חשבון בנק ביתרת זכות בלבד עם כרטיס דביט, ללא אפשרות ליצור מינוס או הלוואות חדשות. חייב אשר יפעל בחוסר תום לב וייצור חובות חדשים, מסתכן בסילוקו מההליך, מה שיגרום לנזק וכתם עצום לו ולעתידו.

גם כאן יש חשיבות רבה לבחירת עורך דין שיידע ללוות את הליך חדלות הפירעון שלכם וידאג להקנות לכם מידה טובה של התנהלות נכונה וזהירה במהלכו, כמו גם בעתיד, כזו שתמנע מכם הסתבכויות דומות לאלו שהובילו אתכם להיכנס למצב של חדלות פירעון מלכתחילה.

לסיכום, הליך חדלות פירעון הוא הליך משפטי חשוב שנועד בעיקרו להגשים תכלית סוציאלית שעניינה שיקום ומתן הזדמנות לחייב הנמצא במצב של חדלות פירעון ומתקשה לשלם את חובותיו, לפתוח דף חדש בחייו בדרך של הפטר מחובות, תוך שימת דגש על שיקומו הכלכלי וזכותו היסודית להשתקם כלכלית.

כדי להבטיח שתהליך השיקום הכלכלי שלכם יעבור על הצד הטוב ביותר, חשוב שיעמוד לרשותכם ייצוג משפטי מקצועי ללא פשרות.

משרד עורכי דין שלמה פרץ מתמחה בליווי וייעוץ ליחידים המצויים בהליכי חדלות פירעון. משרדנו בחר לייצג חייבים מתוך אמונה ורצון לסייע לחייבים לעמוד בחזרה על רגליהם שוב, נקיים מחובות וכל המשתמע מכך

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה