zap group mishpati logo

מדוע להעדיף לערוך צוואה רגילה ולהימנע מצוואה הדדית?

צוואה רגילה מאפשרת לכם להחליט מי יהיו היורשים שלכם ומה יקבל כל אחד מהם, ומסייעת למנוע סכסוכי ירושה מכוערים. צוואה הדדית עלולה, לעומת זאת, ליצור סיבוכים חדשים. מדריך

28.01.21
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
מדוע להעדיף לערוך צוואה רגילה ולהימנע מצוואה הדדית?

צוואה היא מסמך בעל תוקף משפטי ומחייב, שבה מפרט המצווה מיהם היורשים שלו (לפי רצונו) וכיצד יש לחלק את רכושו ונכסיו ביניהם. כתיבת צוואה היא הדרך היחידה שבה יכול אדם להבטיח שרכושו יתחלק בדיוק כפי שהוא בחר. אחרת, הרכוש יחולק כפי שקובע חוק הירושה - שווה בשווה בין מי שמוגדרים כיורשיו הטבעיים.

בנוסף, צוואה היא דרך בטוחה למנוע מאבקי ירושה מכוערים, ארוכים ויקרים, שמתלקחים לעתים לאחר מותו של אדם בין יורשיו השונים ועלולים לפגוע הן ביחסים במשפחה והן בשווי הירושה.

ניתן להוסיף לצוואה הדדית גם הוראות שנוגעות לחלוקת הנכסים והרכוש לאחר מותו של בן הזוג השני

מהי צוואה הדדית?

לבני זוג, נשואים או ידועים בציבור, קיימת אפשרות לנסח צוואה הדדית, המתבססת על עיקרון ההסתמכות. עיקרון זה קובע שהצוואות של שני בני הזוג תלויות זו בזו. באמצעות צוואה הדדית בני הזוג יכולים לקבוע למשל, שלאחר מותו של אחד מהם, השני יירש אותו באופן בלעדי ורק לאחר מותו של השני יתחלק הרכוש בין הילדים או יורשים אחרים.

ניתן להוסיף לצוואה הדדית גם הוראות שנוגעות לחלוקת הנכסים והרכוש לאחר מותו של בן הזוג השני. נשמע הגיוני ואף רצוי כי כך תדאגו קודם לבן הזוג שנותר בחיים ורק לאחר מותו תחולק הירושה שלכם בין כלל היורשים.

מהם הסיבוכים שצוואה הדדית עלולה לגרום?

נסביר זאת דרך מקרה שקרה: בני זוג חתמו על צוואה הדדית. כעבור זמן מעת עריכת הצוואה ההדדית, הבעל נפטר בעוד אשתו המשיכה לחיות שנים רבות אחריו. על פי הצוואה ההדדית שערכו, כל ששת ילדיהם אמורים לרשת את האישה לאחר מותה.

אולם, בשנותיה האחרונות טיפלו בה במסירות רבה שניים מהילדים והיתר היו אדישים לצרכיה. היא רצתה לנשל את הילדים שהתכחשו לה ולהוריש את כל רכושה לשני ילדיה הנאמנים. על אף שכתבה צוואה חדשה, שבה קבעה מחדש כיצד תחולק הירושה לאחר מותה, בית המשפט קבע כי עיקרון ההדדיות גובר על הצוואה המאוחרת וביטל אותה. 

לאחר שאחד מבני הזוג הלך לעולמו, ביטול הצוואה ההדדית על ידי בן הזוג שנותר בחיים יהיה כרוך בוויתור על כל הירושה שהיה אמור לקבל מהנפטר

מהם ההבדלים בין צוואה רגילה לצוואה הדדית?

ההבדל העיקרי, מלבד התלות ההדדית, הוא בביטול הצוואה. צוואה רגילה נכתבת על ידי אדם יחיד והוא יכול לבטל אותה או להכניס בה שינויים בכל רגע שיחליט על כך. לאחר מותו לא ניתן לשנות את הצוואה והוראותיה. צוואה הדדית, לעומת זאת, מערבת שני אנשים, ולכן ביטולה הוא מסובך יותר. אם שני בני הזוג בחיים ואחד מהם מעוניין לבטל את הצוואה, עליו להודיע על כך לשני בכתב. הודעה זו מספיקה כדי לבטל את הצוואה.

ואולם, לאחר שאחד מבני הזוג הלך לעולמו, ביטול הצוואה ההדדית על ידי בן הזוג שנותר בחיים יהיה כרוך בוויתור על כל הירושה שהיה אמור לקבל מהנפטר. ייתכן שהוא ירוויח מכך שרכושו שלו יחולק בצורה אחרת, אך זה יבוא במחיר של הפסד חלקו בירושה של בן הזוג שנפטר. רק לאחר ויתור על הירושה, אותו אדם יוכל לערוך צוואה חדשה, שאינה תלויה עוד בצוואה ההדדית.  במקרה כזה, חלוקת העיזבון של הנפטר תתנהל על פי חוק הירושה, כאילו לא היתה צוואה כלל.

האם ניתן לבטל צוואה הדדית לאחר שכבר מומשה?

במקרה שהעיזבון כבר התחלק בין היורשים, ניתן לבטל את הצוואה רק כאשר בן הזוג שנותר בחיים יחזיר את החלק שירש לפי הוראות הצוואה. החלק שהוחזר יחולק בין היורשים האחרים לפי חוק הירושה.

יש מקרים שבהם החזרת העיזבון כמו שהוא אינה אפשרית ו"מסבכת" את המצב. למשל, אם בן הזוג שנותר בחיים ירש דירה לפי הצוואה ההדדית, ולאחר זמן מה מכר אותה, אין דרך להחזירה כמובן. במקרה כזה, אם הוא מעוניין לבטל את הצוואה, יהיה עליו להחזיר סכום כסף השווה לחלק שירש בנכס שנמכר.

החלטות שקיבלו בני הזוג כשכתבו במשותף את הצוואה בנוגע ליורשים הנוספים שלהם יכולות להשתנות לאחר מותו של אחד מהם, אך הצוואה תהיה חסומה משינויים בהתאם

מדוע צוואה הדדית עלולה לגרום לקשיים בשל שינוי בנסיבות החיים של המצווים?

אחת הבעיות העיקריות עם צוואה הדדית היא שכאשר בני הזוג עורכים אותה, הם לא יכולים לצפות בוודאות כיצד ימשיכו ויתגלגלו חייהם. יש מקרים שבהם בריאותו של אחד מבני הזוג מידרדרת והוא הופך להיות חסר כשירות משפטית. במקרה כזה, גם אם יודיע לו בן זוגו שהוא מעוניין לבטל או לשנות את הצוואה, הוא לא יוכל לערוך צוואה חדשה.

במקרים אחרים, כמו שראינו במקרה שתיארנו לעיל, החלטות שקיבלו בני הזוג כשכתבו את הצוואה בנוגע ליורשים הנוספים שלהם יכולות להשתנות לאחר מותו של אחד מהם, אך הצוואה תהיה חסומה משינויים בהתאם.

צוואה רגילה היא כלי מצוין לוודא שרצונותיכם בנוגע לחלוקת העיזבון מתממשים לאחר שתלכו לעולמכם

כיצד עורך דין המתמחה בצוואות ובירושות יוכל לסייע לכם בבחירה בין צוואה רגילה לצוואה הדדית?

עורך דין המתמחה בתחום יוכל להעריך את נסיבות המקרה הספציפי שלכם – העיזבון, המצב המשפחתי, בעיות עתידיות וכדומה. הוא יוכל לייעץ לכם האם כדאי לערוך צוואה רגילה או הדדית. במקרה שצוואה הדדית תתאים פחות ועדיין תרצו לדאוג לבן הזוג שלכם לאחר מותכם, הוא יוכל להציג בפניכם חלופות שונות כמו הוראת החוק בדבר ״יורש אחר יורש״ ואחרות, כך שתבטיחו את מילוי רצונכם לאחר מותכם ותוכלו באותו זמן לדאוג גם לבן או בת הזוג, כל עוד הם נותרים בחיים.

מדוע להעדיף לערוך צוואה רגילה ולהימנע מצוואה הדדית?(1)

לסיכום, צוואה רגילה היא כלי מצוין לוודא שרצונותיכם בנוגע לחלוקת העיזבון מתממשים לאחר שתלכו לעולמכם. בבואכם לקבל החלטה בנוגע לעריכת צוואה, ובמידה ועולה האפשרות לעריכת צוואה הדדית, כדאי לזכור את המגבלות של צוואה כזו ואת העיוות שהיא עלולה לגרום במימוש הירושה ולהחליט האם לבחור בה או להסתפק בצוואה רגילה.

עו"ד יליזבטה מטלס, מתמחה בדיני משפחה, צוואות וירושות, ובייעוץ ועריכת צוואות רגילות וצוואות הדדיות

יליזבטה מטלס עו"ד ונוטריון

יליזבטה מטלס עו"ד ונוטריון

עו"ד ונוטריון יליזבטה מטלס, בעלת תואר במשפטים משנת 1996, ובשנת 2013 היא קיבלה רישיון נוטריון. היא מקפידה לעבור קורסים והכשרות בתחומי דיני המשפחה, שבהם היא עוסקת. את משרדה היא פתחה בשנת 2007. עו"ד מטלס נותנת חוות דעת בדין הזר בכל הנוגע לצווי קיום צוואות, ובדגש על הדין של בלרוס.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
יליזבטה מטלס עו"ד ונוטריון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה