zap group mishpati logo

הסכם ממון – להסדיר את הפן הכלכלי של הנישואין ולמנוע מחלוקות בעת פרידה

בדיוק כפי שבני זוג נוהגים לתאם ציפיות לגבי אורח החיים שלהם, גידול הילדים, ארוחות חג, נסיעות לחו"ל, מקום מגורים ועוד, הסכם ממון משמש לתיאום ציפיות כלכלי ומפיג חששות ומתח שמלווים כל קשר זוגי, הרבה לפני שעולה האפשרות לפרידה

01.02.21
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
הסכם ממון – להסדיר את הפן הכלכלי של הנישואין ולמנוע מחלוקות בעת פרידה

נעמה התגרשה מבן זוגה ואבי ילדיה לפני שלוש שנים. זה קרה אחרי לאחר תהליך ארוך ומייגע, שבו מצאה את עצמה נגררת בעל כורחה למלחמה משפטית על כל פרט ופרט בחלוקת הרכוש. לאחר כל התלאות שעברה היא החליטה שגם אם תמצא אהבה גדולה מהחיים, הפעם היא לא תיכנס ללא הסכם ממון לקשר מחייב הכולל מגורים משותפים ואולי אפילו נישואין.

מדוע חשוב לערוך הסכם ממון לפני או במהלך נישואין?

החוק קובע כי בעת פרידה, הרכוש שנצבר לאורך תקופת הנישואין והחיים המשותפים הוא רכוש משותף ויחולק באופן שוויוני בין בני הזוג, או במידת הצורך, לפי עיקרון איזון המשאבים. כלומר, הריהוט ואביזרי חשמל שקניתם יחד, כלי רכב, זכויות כספיות וסוציאליות שנצברו לכם במקום העבודה באותה תקופה, או הכנסות משוק ההון או מעסק, וכן נכסי נדל"ן לרבות דירת המגורים, ייחשבו כרכוש משותף.

לעתים אפילו רכוש שהבאתם אתכם לזוגיות ולא צברתם במהלכה (למשל דירת מגורים של אחד מכם שנותרה רשומה רק על שמו) ייחשב כרכוש משותף, אם אפשר יהיה להוכיח כוונת שיתוף. לא אחת, גם חובות שנצברו לאחד מבני הזוג או שניהם במהלך הנישואין ייחשבו גם הם "רכוש" משותף שעול פירעונו יחולק בין שניהם.

עריכת הסכם ממון היא הדרך היחידה להסדיר מראש כיצד יחולק הרכוש אם וכאשר תיפרדו, תוך התייחסות לצרכים של כל אחד מכם, ומבלי שתצטרכו לבזבז זמן וכסף רב על מאבק משפטי לשם כך.

הסכם מוצלח יתווה מראש עקרונות לפיהם יתנהלו היחסים הכלכליים בין בני הזוג במהלך הנישואין ויסדיר באופן מפורט ומדויק את כל הסוגיות הכלכליות שקשורות למקרה המיוחד שלהם

מהו הסכם ממון?

הסכם ממון הוא חוזה שעורכים בני זוג כדי להסדיר מראש את ענייניהם הכלכליים (כסף ורכוש) למקרה שבו ייפרדו בעתיד. הסכם מוצלח יתווה מראש עקרונות לפיהם יתנהלו היחסים הכלכליים בין בני הזוג במהלך הנישואין ויסדיר באופן מפורט ומדויק את כל הסוגיות הכלכליות שקשורות למקרה המיוחד שלהם – מה יקרה עם ההכנסות של כל אחד מהם, הצרכים של כל אחד, רכוש שקנו יחד ובנפרד, רכוש שקיבלו או יקבלו במתנה או בירושה, רכוש שהביאו עימם לנישואין, רכוש שניתן להוכיח בו כוונת שיתוף גם אם היא לא נעשית בפועל, עסק שאחד מהם צפוי לפתוח, חובות שאחד מהם צפוי לצבור ועוד.

ההסכם קובע מראש את מערכת היחסים הכלכלית בין בני הזוג גם לאחר הנישואין ומאפשר להם לקבל את ההחלטות בשיתוף פעולה אחד עם השני מתוך הסכמה. ניתן אף להגדיל ולחשוב על כך באופן הבא: בדיוק כפי שבני זוג נוהגים לתאם ציפיות לגבי אורח החיים שלהם, גידול הילדים, ארוחות חגים, נסיעות לחו"ל, מקום מגורים ועוד, הסכם ממון משמש תיאום ציפיות כלכלי, שמפיג חששות ומתח שמלווים כל קשר זוגי, עוד הרבה לפני שבכלל עולה האפשרות לפרידה.

גם לזוגות שלא מתכוונים להינשא או אפילו לא לגור באותה דירה, מומלץ לערוך הסכם ממון, שיאפשר לנהל את הפרידה, אם תקרה, על מי מנוחות, לפחות מבחינה כספית

למי מיועד הסכם ממון?

על פי רוב מקובל לערוך הסכם ממון לפני התמסדות הקשר הזוגי, כלומר לפני נישואין או מעבר למגורים משותפים. אולם, עריכת הסכם היא רלוונטית בכל שלב בקשר, וגם זוג נשוי שלא ערך הסכם לפני הנישואין, יכול להחליט להסדיר את ענייני הרכוש והכספים בכל עת. חשוב רק לציין שכאשר זוג נשוי עורך הסכם ממון לאחר הנישואין, הוא חייב לקבל אישור של רשות מוסמכת להסכם, אחרת לא יהיה לו תוקף משפטי מחייב.

גם לזוגות שלא מתכוונים להינשא או אפילו לא לגור באותה דירה, מומלץ לערוך הסכם ממון, שיאפשר לנהל את הפרידה, אם תקרה, על מי מנוחות, לפחות מבחינה כספית. בכל מקרה, כדאי לערוך את ההסכם בשלב כמה שיותר מוקדם, כאשר היחסים במיטבם ואין לחץ של זמן לסיים להכין אותו או מאבק על אינטרסים.

חשוב לערוך הסכם ממון כבר בתחילת הקשר, כדי שתוכלו לתאם ציפיות מראש ולמנוע מלחמת רכוש והתדיינות משפטית ארוכה ויקרה

מה הם הדגשים בהסכם ממון בזוגיות שנייה ושל ידועים בציבור?

אנשים רבים שהתגרשו בעבר מעדיפים שלא להינשא שנית, אלא להיכנס לפרק ב׳ בחיי הזוגיות בלי הליך רשמי, כדי להימנע מתלאות הגירושין במקרה של פרידה. כאמור, גם ההחלטה שלא למסד את הקשר לא מונעת בהכרח מאבק על חלוקת רכוש בעת הפרידה. יותר מכך, זוגיות שנייה עלולה להיות מורכבת בכל הקשור לרכוש המשותף וחלוקתו בעת פרידה, במיוחד אם מעורבים בעניין גם ילדים – בין אם מהקשר הקודם ובין אם מהקשר החדש.

אצל ידועים בציבור, חוסר הוודאות במקרה של פרידה גדול יותר אף מאשר אצל זוגות נשואים. הרבה שאלות עלולות להישאר ללא מענה משפטי ברור, כמו למשל, מתי התחילה השותפות בנכסים? האם מרגע שבני הזוג עברו לגור יחד או רק כשנולדו להם ילדים משותפים? אילו מהנכסים שלכם משותפים ואילו נפרדים?

לאור כל זאת, חשוב לערוך הסכם ממון כבר בתחילת הקשר, כדי שתוכלו לתאם ציפיות מראש ולמנוע מלחמת רכוש והתדיינות משפטית ארוכה ויקרה. כדאי לדבר על הסכם הממון עוד לפני שאתם עוברים לגור ביחד, כדי שמחלוקות יצופו וידונו בשלב מוקדם ככל האפשר.

הסכם ממון אינו תחליף לצוואה ומומלץ לערוך צוואה שתדאג בבוא העת לבן או בת הזוג. אחרת, הם לא ייחשבו ליורשים טבעיים ולא יהיו זכאים לחלקם בירושה

האם נדרש אישור בית המשפט להסכם ממון בין ידועים בציבור?

הסכם ממון בין בני זוג שאינם נשואים מעגן את זכויותיהם במקרה של פרידה ונכנס לתוקף מיד עם חתימתו. בני הזוג יכולים לפנות לנוטריון או לבית המשפט לענייני משפחה שייתן להסכם תוקף משפטי. בנוסף חשוב לציין כי הסכם ממון אינו תחליף לצוואה ומומלץ לערוך צוואה שתדאג בבוא העת לבן או בת הזוג. אחרת, הם לא ייחשבו ליורשים טבעיים ולא יהיו זכאים לחלקם בירושה.

הסכם ממון – להסדיר את הפן הכלכלי של הנישואין ולמנוע מחלוקות בעת פרידה(1)

לסיכום, כפי שאתם מסדירים ביניכם את ההיבטים השונים של הזוגיות, הנישואין ויחסי הידועים בציבור, חשוב להסדיר את הפן הכלכלי שלכם מראש באמצעות הסכם ממון ומומלץ גם לערוך צוואה. הסכם ממון המנוסח היטב בידי עורך דין המתמחה בדיני משפחה יגן על האינטרסים של שניכם ויתבסס על הסכמות שהתקבלו ביניכם בזמן שמערכת היחסים היתה טובה ורגועה.

משרד עורכי דין רויטל  (טלי) מגל מתמחה בדיני משפחה, ניהול הליכי גירושין וניסוח הסכמי ממון המתייחסים למצב העניינים הספציפי של כל זוג בנפרד

רויטל (טלי) מגל משרד עו"ד

רויטל (טלי) מגל משרד עו"ד

עורכת הדין רויטל (טלי) מגל, בעלת ניסיון של למעלה מ- 20 שנות פעילות. מלווה, מייעצת ומייצגת את לקוחותיה בכל הערכאות המשפטיות. עורכת הדין מגל מעניקה את שירותיה המשפטיים בתחומי: משפחה, ירושות וצוואות והוצל"פ. כמו כן, עו"ד מגל מתמנה כאפוטרופוס ומטפלת בקפדנות ובחמלה בענייניהם של מי שאיבדו את היכולת לדאוג לגופם ו/או לרכושם.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
רויטל (טלי) מגל משרד עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה