zap group mishpati logo

סימני מסחר: איך מונעים ממישהו לגנוב מכם את הסמל המסחרי?

יש לכם שם, מוצר, לוגו או סמל שמזוהים איתכם? אתם חייבים לרשום אותם כסימן מסחר. למה זה כל כך חשוב ומתי עלולות לצוץ בעיות? כל הפרטים

מאת: עו"ד ומגשר לירן ינקוביץ'
08.02.21
תאריך עדכון: 28.03.24
7 דק'
סימני מסחר: איך מונעים ממישהו לגנוב מכם את הסמל המסחרי?

 

מה משותף לקוקה קולה, נייקי ודיסני? כולם הם סמל מוכר, שמאפשר לנו לזהות באופן מיידי מוצרים שלהן. הסמל הזה מכונה "סימן מסחר" ויש לו יתרונות רבים. מהו סימן מסחר, למה חייבים לרשום אותו ובמה כרוך תהליך הרישום? על כך נבקש להרחיב בשורות הבאות.

מהו סימן מסחר?

סימן מסחר יכול להיות כמעט כל דבר: מאותיות, ספרות ומילים ועד צלילים ואפילות צורות תלת מימדיות. כל אלה יכולים להיחשב לסימני מסחר וניתן לרשום אותם כדי שישמשו עסק מסוים לסמן את הסחורה או את השירות שלהם, על מנת שאלה יזוהו בפשטות על ידי הצרכן.

רישום סימן מסחר מונע שימוש במוניטין של עסק על ידי אדם/ עסק אחר. מי שיש ברשותו סימן מסחר לא צריך להוכיח שצבר מוניטין מסוים, היות שסימן המסחר כבר רשום תחתיו

למה חשוב כל כך לרשום סימן מסחר?

הרישום של סימן מסחר הוא קריטי, משום שללא הרישום אין הגנה על סימן המסחר. הרישום מתבצע אצל רשם סימני המסחר במשרד המשפטים והתוקף שלו הוא לעשר שנים. כל פעם שתקופה זו פוקעת, אפשר לבקש חידוש של סימן המסחר, בכפוף לתשלום אגרות.

מה מקנה רישום של סימן מסחר?

רישום של סימן מסחר מקנה זכות שימוש בלעדית בו והגנה מפני העתקה או גניבה שלו. הלכה למעשה, הוא מונע שימוש במוניטין של אותו עסק על ידי אדם אחר. מי שיש ברשותו סימן מסחר לא צריך להוכיח שצבר מוניטין מסוים, היות שסימן המסחר כבר רשום תחתיו.

כאשר סימן המסחר רשום הוא מונע הטעיה ומקנה אוטוריטה לבעליו. אין לזלזל גם ביתרון השיווקי הטמון באותיות (TM (Trade Mark שמציינות סימן מסחר רשום. חשוב להדגיש כי את סימן המסחר רושמים לפי תחום או שירות מסוים בהתאם לרשימת סיווגים של רשם סימני המסחר (זרוע מטעם משרד המשפטים) וההגנה עליו מוגבלת לאותו סיווג שנרשם.

חשוב לבדוק עם עורך דין המתמחה בנושא שהסימן שבחרתם הוא אכן בר-רישום. זאת, מאחר שלא תמיד ניתן לרשום את סימן המסחר המבוקש

על מה לא ניתן לרשום סימן מסחר?

לפני שניגשים לרשום סימן מסחר, חשוב לבדוק עם עורך דין המתמחה בנושא שאותו סימן הוא אכן בר-רישום. זאת, מאחר שלא תמיד ניתן לרשום את סימן המסחר המבוקש. כך, לא ניתן לרשום ולכל הפחות ישנו קושי ברישום סימן מסחר על כל מה שאיננו יוצר אופי מבחין, שהוא גנרי, תיאורי או שרירותי. כך למשל, סלוגן איננו ניתן לרישום כסימן מסחר. מטרת סימן המסחר איננה להיות כלי שיווקי, אלא הוא נועד למנוע הטעיה וניצול המוניטין שנצבר על ידי אדם אחד על ידי אדם אחר.

אם סימן המסחר המבוקש דומה לסימן מסחר אחר שנרשם כבר, יבקש הרשם את תגובתו של המבקש לכך, לפני שיעדכן בכך את בעל סימן המסחר הקודם בזמן. אם המבקש יבהיר כי הוא מבקש לרשום את הסימן בתחום אחר ואין הטעיה, ייטה הרשם לאשר את הרישום.

מה הדבר הראשון שכדאי לעשות למי שרוצה לרשום סימן מסחר?

הדבר הראשון שכדאי לעשות הוא לערוך חיפוש במאגר סימני המסחר של רשם הפטנטים, (מאגר חינמי המפורסם ברשת) ולבדוק אם קיים סימן דומה שכבר רשום תחת הסיווג המבוקש. בשלב מוקדם כדאי להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום באשר להיתכנות של רישום הסימן, אם קיים לו אופי מבחין, ולהגיש בקשה לרישום.

לצורך רישום סימן המסחר, יש לציין את הפרטים הכלליים של העסק (שם, כתובת וכו') ולהציג עותק של סימן המסחר המבוקש, בין אם הוא לוגו, טקסט או עיצוב

אילו מסמכים נחוצים לצורך הגשת הבקשה לרישום סימן המסחר?

לצורך רישום סימן המסחר, יש לציין את הפרטים הכלליים של העסק (שם, כתובת וכו') ולהציג עותק של סימן המסחר המבוקש, בין אם הוא לוגו, טקסט או עיצוב. בבקשה צריך לפרט על אילו סחורות ושירותים סימן המסחר אמור להגן מבין 45 סוגי סיווגים אפשריים.

חשוב לציין, כי ניתן לרשום סימן מסחר תחת כמה סיווגים נפרדים, אולם הדבר טעון תשלום אגרה נפרדת על כל סיווג. כך למשל, אם יש עסק שפועל בתחום המזון וההדרכות, ואתם מעוניינים לרשום עליו סימן מסחר בשני תחומים אלה, תצטרכו לשלם אגרה כפולה על הרישום.

כמה זמן לוקח לרשום סימן מסחר?

בעבר רישום סימן מסחר היה תהליך ממושך שאורך בממוצע חצי שנה עד שנה. כיום, ישנו מסלול מקוצר שניתן להגיש במסגרתו בקשה לרישום סימן מסחר ומאפשר לקבל תשובה בתוך כמה ימים בלבד. המסלול המקוצר טעון תשלום של אגרה משלימה (לאגרת הרישום הבסיסי) בסך מאות שקלים בודדים.

כדי לבצע רישום בינלאומי של סימן מסחר, יש לרשום אותו תחילה בישראל ואז להגיש בקשה לסימן מסחר בינלאומי

למי מתאים במיוחד רישום סימן מסחר במסלול המקוצר?

רישום סימן מסחר במסלול המקוצר מתאים במיוחד למי שחושש כי הסימן שלו יועתק. במקרה כזה, עדיף לשלם קצת יותר כדי להבטיח את רישום הסימן בהקדם הניתן. בחירה במסלול זה מומלצת במיוחד למי שמתעניין ברישום בינלאומי של סימן מסחר.

מהו רישום בינלאומי של סימן מסחר?

רישום בינלאומי של סימן מסחר הוא רישום שנעשה לפי פרוטוקול מדריד, אמנה בינלאומית שישראל הצטרפה אליה בשנת 2010 ומאפשרת לרשום את סימן המסחר ולקבל עליו הגנה גם במדינות אחרות על בסיס הרישום בישראל. הדבר רלוונטי במיוחד למי שמבקש לרשום סימן מסחר שאינו בעברית או למי שמבקש לרשום לוגו. כדי לבצע רישום בינלאומי של סימן מסחר, יש לרשום אותו תחילה בישראל ואז להגיש בקשה לסימן מסחר בינלאומי.

ניתן לתבוע ללא הוכחת נזק ולקבל פיצוי של עד 100 אלף שקל על הפרת סימן מסחר ואף להוציא בבית המשפט צו מניעה זמני כנגד הגורם המפר עד לבירור התביעה ואף צו מניעה קבוע

איך קובעים שסימן מסוים הוא מטעה ומפר סימן מסחר אחר?

לעניין זה, נקבעו בפסיקה שלושה מבחנים:

מבחן המראה והצליל - המבחן המרכזי במסגרתו ישווה בית המשפט את חזות הסימן והצליל שלו כדי לקבוע אם יש בין הסימנים מידה של דמיון, ואם יש פוטנציאל הטעיה, על פי האדם הסביר.

מבחן הסחורות וסוג הלקוחות - האם לאותו עסק יש אותו סוג סחורות ואותו סוג לקוחות? ככל שחוג הלקוחות הרלוונטי מצומצם ונישתי יותר, החשש להטעיה מצטמצם, ולהפך – ככל שקהל הלקוחות רחב יותר, יש חשש ממשי יותר להטעיה.

מבחן הנסיבות - מבחן סל שבוחן את יתר נסיבות המקרה. מעין מבחן "שכל ישר" שבית המשפט עושה בו שימוש כדי לקבוע אם קיים דמיון בין הסימנים.

איזה פיצוי ניתן לקבל על הפרת סימן מסחר?

לפי פקודת סימני המסחר, ניתן לתבוע ללא הוכחת נזק ולקבל פיצוי של עד 100 אלף שקל. לצורך כך, די בכך שהמבקש יראה כי קיים חשש להטעיה. אם המבקש יציג חוות דעת ואסמכתאות שמצביעות על נזק משמעותי שנגרם לו, הוא יוכל לקבל פיצוי משמעותי יותר.

לצד הפיצוי הכספי, מי שחושש מהפרת סימן המסחר שלו יכול להוציא בבית המשפט גם צו מניעה זמני כנגד הגורם המפר עד לבירור התביעה, ואף צו מניעה קבוע. המבקש יכול במקרים מסוימים לעכב במכס סחורות של גורם אחר, אם קיים חשש להפרת סימן מסחר מצדו.

ודאו כי סימן המסחר שלכם כשיר לרישום, ואם איננו מתאים – נסו לחשוב על סימן אחר שיאפשר לזהות את המוצר או השירות שלכם

טיפים חשובים למי שמבקש לרשום סימן מסחר

ראשית, לפנות לעורך דין המתמחה בנושא ובעל ניסיון ברישום סימני מסחר לאור המורכבויות והדקויות הכרוכים בהליך כמו גם בדיקות היתכנות להגשת הבקשה.

סימני מסחר: איך מונעים ממישהו לגנוב מכם את הסמל המסחרי?(1)

שנית, מומלץ לבדוק במאגר סימני המסחר שלא קיים סימן דומה לפני שיוצאים לדרך. ודאו כי סימן המסחר שלכם כשיר לרישום, ואם איננו מתאים – נסו לחשוב על סימן אחר שיאפשר לזהות את המוצר או השירות שלכם.

* הכותב מתמחה בלשון הרע, ליטיגציה מסחרית-אזרחית וקניין רוחני, והינו בעל ניסיון רב ברישום של סימני מסחר

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • כיצד להתגונן מפני יבוא זול ופוגע?

    כיצד להתגונן מפני יבוא זול ופוגע?

    ישנה הגנה בחוק, אשר יכולה לסייע ליצרנים מקומיים במאבקם בייבוא זול: חוק היטלי סחר ואמצעי הגנה
    3 דק'
  • פירוק חברה לא פעילה וביטול האגרות לרשם החברות

    פירוק חברה לא פעילה וביטול האגרות לרשם החברות

    רבים הקימו חברות, אשר פסקו מפעילות לפני שנים או שלא היו פעילות כלל מיום הקמתן. מי שלא פעל למחיקת החברה נותר עם חברה רשומה ועם חוב בגין אגרה שנתית לרשם החברות, התופח מדי שנה. כיצד אפשר לסגור חברה ולבטל את החוב לרשם החברות?
    6 דק'
  • רשימת לקוחות חברה – רכוש פרטי או נחלת הכלל?

    רשימת לקוחות חברה – רכוש פרטי או נחלת הכלל?

    מנהל בכיר בחברה גדולה ומצליחה החליט לעזוב ולהקים עסק עצמאי משלו, תוך שהוא לוקח איתו את רשימת לקוחות החברה בכוונה להציע להם הצעה מפתה כדי שיבחרו לעבוד איתו. האם  אפשר לתבוע אותו על כך? כיצד ניתן להגן על רשימת לקוחות מפני גניבה והאם כל רשימה נחשבת נכס קנייני? הכל בכתבה הבאה
    3 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה