zap group mishpati logo

גביית חובות – כך תעשו את זה נכון

מהם סימני האזהרה שצריכים להדליק נורה אדומה וכיצד יש לפעול במקרה של אי תשלום חוב? כל התשובות לכל השאלות בנושא

11.02.21
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
גביית חובות – כך תעשו את זה נכון

תופעת "סרבני התשלום" מוכרת היטב לכל בעל עסק באשר הוא ואין זה משנה אם מדובר בעסק קטן או גדול, בפרילנסר שעובד בגפו כעוסק זעיר או בתאגיד המספק שירות למאות אלפי לקוחות. בכל תחומי המגזר העסקי התופעה מוכרת וידועה, כשבין השאר מדובר בביטול חיובי אשראי, המחאות שניתנו ללא כיסוי (צ'קים חוזרים) ועיכובים משמעותיים בהעברת התשלומים כנגד סחורה שסופקה זה מכבר. נראה שבשנה האחרונה התופעה התעצמה בצל משבר הקורונה ועסקים רבים הפכו בעל כורחם למעין "גורמים מלווים".

איש לא יודע כמה זמן המשבר הנוכחי צפוי להימשך ואין זה סוד שמתן אשראי בלתי מוגבל לחייבים או התעלמות מהחובות עלולים להוביל כל עסק לצבירת חובות ולקריסה מהירה

משבר הקורונה והשפעתו על המשק - גלים הולכים ומתרחבים של עסקים נפגעים

הראשונים להיפגע מהמשבר היו כמובן כל אלה שפרנסתם הושפעה בצורה ישירה ממגיפת הקורונה. הכוונה היא למשל לעוסקים בענף התיירות והאירוח וכן לאנשי התרבות והקולינריה.

מטבע הדברים, הפגיעה בעסקים השונים השפיעה במהלך הזמן ועוד תמשיך להשפיע גם על ענפים אחרים. זאת כיוון שהעסקים השונים שהיו הראשונים להיפגע נוהגים לצרוך שירותים ומוצרים מסוימים באופן קבוע. כאשר פרנסתם נפגעת, היכולת שלהם לרכוש סחורות ושירותים נפגעת אף היא וכך המשבר מתחיל להשפיע על יותר ויותר ענפים.

כיוון שכולנו סובלים או לכל הפחות מושפעים מהמשבר בצורה כזו או אחרת, יש בעלי עסקים רבים שמגלים סולידריות והבנה כלפי החייבים. כולנו הרי רוצים להאמין שכבר ניתן לראות את האור בקצה המנהרה ושהחייבים יחזירו את החובות שלהם ברגע שרק יוכלו. כל אחד מאיתנו רוצה להאמין שכל שעלינו לעשות זה להתאזר בעוד טיפת סבלנות ו"הכל יהיה בסדר".

אולם, האמת היא שאיש לא יודע כמה זמן המשבר צפוי להימשך ואין זה סוד שמתן אשראי בלתי מוגבל לחייבים או התעלמות מהחובות עלולים להוביל כל עסק לצבירת חובות ולקריסה מהירה. על אחת כמה וכמה בתקופה הנוכחית.

אם הלקוח מתעלם מהפניות שלכם באמתלות שונות ומשונות, ייתכן מאוד שמדובר בניסיון להתחמק מכם כיוון שאין לו אפשרות להחזיר את חובו

אילו סימנים צריכים להדליק אצלכם נורה אדומה?

ישנו מגוון רחב של גורמים שמובילים בעלי עסקים לדחות את גביית החובות. כך לדוגמה, במקרים רבים מדובר בחוסר זמן ובחוסר רצון להתעסק עם ההליכים הכרוכים בגבייה. רבים פשוט לא מודעים לדרך שבה באפשרותם לגבות את מה שמגיע להם. מעבר לזה, יש גם כאלה שלא מבינים את המשמעויות של החובות הנצברים ולא מסוגלים להעריך את הנזק שנגרם לעסק שלהם בשל ההתמהמהות.

לצד כל אלה, יש בעלי עסקים רבים שלא מכירים את סימני האזהרה, שמעידים על כך שהתשלום המיוחל ככל הנראה לא יגיע בקרוב. לכן, יש לשים לב לסימני האזהרה הבאים:

התעלמות מפניות וחוסר זמינות – אם עד לאחרונה הלקוח היה זמין מאוד ומיהר להשיב למיילים, הודעות טקסט ושיחות אך כבר זמן מה שהוא מתעלם מהפניות שלכם באמתלות שונות ומשונות, ייתכן מאוד שמדובר בניסיון להתחמק מכם כיוון שאין לו אפשרות להחזיר את החוב.

פיטורים נרחבים – גיליתם שהעסק שחייב לכם כסף החל לפטר עובדים לאחרונה? רוב הסיכויים שמדובר בניסיון לשלוט בהוצאות על רקע בעיה הקשורה לתזרים המזומנים. בעיה שייתכן מאוד שתשפיע על הכסף שאמור להגיע בסופו של דבר אל חשבון הבנק של העסק שלכם.

שינויים דרסטיים בהיקף או דפוס ההזמנות – הלקוח שמזמין אצלכם כמות מסוימת של מוצרים במשך שנים התחיל להזמין בחודשים האחרונים כמות קטנה או גדולה משמעותית מהכמות הרגילה? גם בכך יש כדי להדליק נורה אדומה.

עיכובים בהוצאת חשבוניות – חשוב לשים לב לכל עיכוב ולו הקטן ביותר בהוצאת חשבוניות. במיוחד במצב שבו בדרך כלל החשבוניות יוצאות בזמן.

במקרים רבים מאוד ובתוך זמן קצר לאחר שליחת מכתב התראה מעורך דין, החייב בוחר לשלם את החוב. אם החייב בוחר להתעלם מההתראה, השלב הבא הוא הגשת תביעה לבית המשפט

כיצד בעצם גובים חובות מחייבים?

כפי שציינתי, במקרים רבים הסיבה בגינה בעלי עסקים דוחים את גביית החובות קשורה למחסור בידע משפטי. זה המקום לציין שפנייה לעורך דין מקצועי ומנוסה שעוסק בתחום גביית החובות היא פחות או יותר כל מה שאתם צריכים לעשות כדי לגבות את החוב במהירות הגבוהה ביותר ובקלות הרבה ביותר.

בדרך כלל, הליך הגבייה מתחיל במכתב התראה שנשלח מעורך הדין שלכם לחייב. במכתב מציין עורך הדין כי מעתה והלאה הוא זה שיהיה אמון על הטיפול המשפטי בחוב. ודאי לא תופתעו לקרוא שבמקרים רבים מאוד ובתוך זמן קצר לאחר שליחת המכתב, החייב בוחר לשלם את החוב. זאת כיוון שבדרך כלל מצוין בפירוש במכתב ההתראה שאם החייב יבחר שלא לשלם את החוב, ייפתחו נגדו הליכים משפטיים.

אם החייב בוחר להתעלם ממכתב ההתראה, השלב הבא בתהליך הוא הגשת תביעה לבית המשפט. בשלב הזה, החייב יכול להתגונן וההליך ממשיך להתנהל בבית המשפט. אם הוא מחליט לוותר על זכותו להתגונן, במקרים רבים ניתן לקבל פסק דין מבלי שיתקיים דיון משפטי כלל.

השלב האחרון כולל נקיטת הליכי גבייה שניתן לבצע מתוקף פסק הדין ובכלל זה עיקולים, הגבלות שונות ועוד. לצורך כך יש לפתוח תיק בלשכת ההוצאה לפועל. בין השאר לאחר פתיחת התיק ניתן להגביל את חשבון הבנק של החייב, לעקל את הנכסים שלו, לאסור עליו לצאת מהארץ והרשימה עוד ארוכה.

זה הזמן להביט למציאות בעיניים ולעשות את הצעד הראשון בדרך לגביית הכספים המגיעים לכם. ועל כך נאמר: "יפה שעה אחת קודם"

לא ממתינים לרגע האחרון

אין ספק שגביית חובות מסרבני תשלום היא לא סיטואציה נעימה. באותה נשימה ניתן לומר שגם היקלעות לחובות היא לא חוויה מענגת במיוחד. רבים לא יודעים זאת, אך ככל שהזמן חולף, כך הסיכויים שהחוב אכן יוחזר הולכים ופוחתים.

גביית חובות – כך תעשו את זה נכון(1)

לאור זאת, על מנת שהעסק שלכם חלילה לא ייקלע למשבר שלא תוכלו לצאת ממנו בעקבות התעלמות מחובות, זה הזמן להביט למציאות בעיניים ולעשות את הצעד הראשון בדרך לגביית הכספים המגיעים לכם. ועל כך נאמר: "יפה שעה אחת קודם".   

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים