zap group mishpati logo

כל מה שחשוב לדעת על מחלת הקורונה כתאונת עבודה

המוסד לביטוח לאומי עשוי להכיר בחולי קורונה שנדבקו בנגיף במקום העבודה שלהם כנפגעי עבודה. כל מה שחשוב לדעת בנושא

מאת: עו"ד רונן אבניאל
14.03.21
תאריך עדכון: 28.03.24
4 דק'
כל מה שחשוב לדעת על מחלת הקורונה כתאונת עבודה

נכון לכתיבת שורות אלה בשלהי חודש פברואר (2021), אובחנו בישראל כשלושת רבעי מיליון חולים במחלת ה-COVID19 ולמעלה מ-5,500 מהם הלכו לעולמם כתוצאה מסיבוכי המחלה. רבים מהחולים נדבקו בנגיף במסגרת העבודה שלהם. כפועל יוצא מכך, ישנה אפשרות שיקבלו הכרה כנפגעי עבודה מטעם המוסד לביטוח לאומי.

להכרה במחלת הקורונה כפגיעה בעבודה ישנם לא מעט יתרונות עבור החולים. בין השאר ייתכן שיהיו זכאים לתשלום של דמי פגיעה לתקופה של שלושה חודשים וכן יש אפשרות, בנסיבות מסוימות, שהמחלה תקים עילה לזכאות לקבלת גמלת נכות מעבודה. מעבר לכל זה, במקרים מסוימים המבוטח יהיה זכאי לשלל גמלאות נוספות ובכלל זה גמלה מיוחדת לסידורים חד פעמיים, זכאות להוצאות ריפוי ואפילו שיקום רפואי ומקצועי.

יהיה צורך להוכיח שההדבקה התרחשה במקום העבודה. לצורך כך יש לשמור את ההודעות שהתקבלו ממשרד הבריאות וכל תיעוד שהוא הנוגע לשהות בסביבתו של חולה מאומת

כיצד ניתן להגדיר את מחלת הקורונה כפגיעה בעבודה?

קיימים שלושה סוגים של פגיעה בעבודה. הסוג הראשון הוא תאונה בעבודה, הסוג השני הוא מחלת מקצוע והשלישי הוא מחלת מקצוע לפי תורת המיקרו-טראומה. כיוון שהקורונה היא מחלה חדשה מאוד, היא עדיין לא מופיעה בספר הליקויים של הביטוח הלאומי ולא יכולה להיחשב לפיכך כמחלת מקצוע. כמו כן, לא מדובר בתוצאה של נזקים קטנים המצטברים לכדי נזק משמעותי ולכן לא ניתן להתייחס אליה כאל פגיעה בעבודה לפי תורת המיקרו-טראומה.

>>> קיראו עוד בנושא: חליתי בקורונה: האם ניתן לקבל פיצוי בגין אובדן כושר עבודה?

לעומת זאת, ניתן בהחלט להתייחס להידבקות בקורונה במסגרת העבודה כאל "אירוע תאונתי". זאת כיוון שתאונת עבודה מוגדרת כאשר אירוע חיצוני שהתרחש במקום ובזמן מסוים גרם לנזק פתאומי בדרך לעבודה, בדרך הביתה מהעבודה או בזמן העבודה. הקושי המרכזי בהקשר הזה הוא כמובן להוכיח שאכן כל התנאים מתקיימים וכי אכן מדובר בפגיעה בעבודה.

לעובדים המטפלים בחולים, אחיות או רופאים ועובדי מד"א ומובן שגם לשוטרים שעובדים במחסומים, קל יחסית להוכיח שההדבקה התרחשה במסגרת העבודה. כך הם פני הדברים גם בנוגע לנהגי אוטובוסים וכן לגבי קופאיות לצורך העניין. עם זאת, עדיין יהיה צורך להוכיח שההדבקה התרחשה במקום העבודה. לצורך כך יש לשמור את ההודעות שהתקבלו ממשרד הבריאות וכל תיעוד שהוא הנוגע לשהות בסביבתו של חולה מאומת.

תסמינים חמורים שנותרו לאחר ההחלמה עשויים לזכות את העובד בזכאות לקצבת נכות באופן זמני (ל-12 חודשים) אך ייתכן בהחלט שהמחלימים גם יימצאו זכאים לקצבת נכות קבועה

זכאות לנכות קבועה לאחר ההחלמה

יש חולי קורונה שהחלימו מהמחלה אך נותרו עם נזקים גופניים בדרגות חומרה כאלו ואחרות. למעשה, ישנם אף כאלו שנותרו עם נזקים נפשיים. כך לדוגמה ישנם חולים שהחלו לסבול מתסמינים פסיכיאטריים שונים לאחר שאושפזו וחוברו למכונת הנשמה לתקופה מסוימת. תסמינים חמורים שנותרו לאחר ההחלמה עשויים לזכות את העובד בזכאות לקצבת נכות באופן זמני (ל-12 חודשים) אך ייתכן בהחלט שהמחלימים גם יימצאו זכאים לקצבת נכות קבועה.  

עורך דין מקצועי העוסק בדיני הביטוח הלאומי, יוכל לסייע לכם לאסוף את המסמכים הדרושים להוכחת הנזקים שנגרמו לכם ולהדריך אתכם כיצד להתנהל בפני הוועדה הרפואית

הצעד הראשון בדרך להגשת התביעה

הצעד הראשון בדרך להגשת התביעה הוא לתאם פגישת ייעוץ עם עורך דין המייצג מבוטחים מול המוסד לביטוח לאומי. זאת כיוון שהתנהלות לא מחושבת ובלתי זהירה עלולה לפגוע בסיכויי ההצלחה של התביעה ולהפחית את סכום הפיצויים שהתובע יקבל בסוף התהליך.

כל מה שחשוב לדעת על מחלת הקורונה כתאונת עבודה(1)

עורך דין מקצועי העוסק בדיני הביטוח הלאומי, יוכל לסייע לכם לאסוף את המסמכים הדרושים להוכחת הנזקים שנגרמו לכם, להדריך אתכם כיצד להתנהל בפני הוועדה הרפואית ובסופו של דבר למקסם הן את סיכויי ההצלחה של התביעה והן את סכום הפיצויים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה