zap group mishpati logo

הידעתם? ניתן לתבוע פיצוי בגין נזקי תאונה שנגרמה באולם אירועים

מה הקשר בין זמר שהופיע באולם אירועים לבין תאונה שהתרחשה בזמן ההופעה? מדוע גם לספקים יש אחריות לתאונה שנגרמה בעת אירוע ולא רק לבעל האולם? כל זאת ועוד בכתבה הבאה

מאת: עו"ד שיראל סלע ועו"ד הדס אסף
05.11.21
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
הידעתם? ניתן לתבוע פיצוי בגין נזקי תאונה שנגרמה באולם אירועים

שימעו מקרה: אורח הגיע לחתונה באולם אירועים. על הבמה באולם הופיע זמר מפורסם. בין השירים, החתן והכלה, חבריהם וקרובי משפחתם עולים ומצטרפים אל הזמר על הבמה. הם רוקדים, חוגגים והשמחה רבה. באולם עצמו החוגגים רקדו, שרו ומחאו כפיים לזוג המאושר ולזמר. נוצרה תחושה שהעלייה לבמה היא פשוטה, מקובלת ואף רצויה.

בשלב מסוים של הערב ביקש הזמר מהאורח להביא לו כוס ויסקי אל הבמה. האורח לא חשד, כמובן, שקיימת סכנה בעלייה לבמה, אף שהאזור היה עמוס מכשולים רבים, כמו כבלים משוחררים ומוניטורים.

למרבה הצער, בעת עלייתו על הבמה האורח מעד ונפל. הוא נפצע קשה והפך למשותק בכל ארבעת הגפיים. הוא הגיש תביעת נזיקין כנגד בעל האולם – הלקוח של משרדנו. לאחר בחינת המקרה החלטנו להגיש תביעת נזיקין כנגד הזמר ונגד חברת ההפקות שבבעלותו, בטענה שהתנהלותו של הזמר היתה רשלנית והיוותה גורם משמעותי בתאונה. כמו כן, הגשנו תביעה כנגד חברת ההגברה שפרשה כבלים באולם.

לזמר שמופיע באופן קבוע באולם ומכיר את הבמה כמו את כף ידו, כולל הסכנות השונות והדרך הנכונה לעלות, יש אחריות ישירה כלפי התובע וכלפי האולם 

מדוע לזמר באולם אירועים יש אחריות לתאונה שנגרמה בעת הופעתו?

על פניו, נראה היה שהאחריות לתאונה מוטלת על האורח שלא נזהר בעת שעלה לבמה. אך בתביעה שהגשנו טענו כי לזמר יש אחריות אישית להזהיר את האורחים או למנוע את עלייתם על הבמה, ובפרט כאשר מדובר באורח שנתבקש על ידו לעלות לבמה ולהביא לו כוס ויסקי. אנו סברנו כי לזמר אשר מופיע באופן קבוע באולם ומכיר את הבמה כמו את כף ידו, כולל הסכנות השונות והדרך הנכונה לעלות, יש אחריות ישירה כלפי התובע וכלפי האולם וכי היה בידו כדי למנוע את התאונה, שנגרמה מאחר שלא הזהירו את הנפגע. 

מה קבע בית המשפט?

בית המשפט קיבל את טענת האולם וקבע כי לזמר באולם אירועים יש שותפות באחריות על פציעה של אורח שהשתתף באירוע. בפסק הדין נקבע כי הזמר הזמין את התובע לבמה, לא הזהירו מפני הסכנות הצפויות ותרם באופן ישיר לתאונה הקשה. בית המשפט המחוזי דחה את כל טענותיו של הזמר וחברת ההפקות שלו וקבע כי הם השולטים במה שנעשה על הבמה בזמן ההופעה, לרבות עליית הקהל.

מקרה יוצא דופן זה מעיד על כך שלבעלי האולם ולספקים השונים אחריות על כל תאונה הקורית בעת האירוע, קלה כחמורה

מהי המשמעות הנרחבת של פסיקה זו?

מדובר בפסק דין תקדימי, הקובע כי גם לספקים, ולא רק לאולם האירועים, יש אחריות על תאונות הקורות במהלך האירוע. המקרה המתואר הוא אמנם מקרה חריג של פציעה קשה במיוחד, שזכה לכן לפרסום רב. רוב הפגיעות הן קלות יותר, אך ניתן לומר שזהו היוצא מן הכלל המעיד על הכלל. כלומר, מקרה יוצא דופן המעיד על כך שלבעלי האולם ולספקים השונים אחריות על כל תאונה הקורית בעת האירוע, קלה כחמורה.

קיראו עוד >>> 5 דברים שחשוב לדעת לפני שניגשים לוועדה רפואית בביטוח לאומי

דוגמאות נוספות של תביעות, שהן קלות יותר, אך בעלות אותה משמעות וטופלו על ידי משרדנו, כוללות אורחת ששברה את הרגל כיוון שעקב נעלה נתקע במרווח במשטח הדק בגן אירועים;  אורח נוסף שהחליק ברחבת הריקודים עקב רטיבות מאלכוהול שנשפך תוך כדי פעילות של בר אקטיבי; ואורחת שסבלה מנזק קשה לדרכי העיכול עקב הרעלה משתיית לימונדה שנמזגה בטעות מקנקן שבו היו שאריות של מסיר שומנים.

כל אלו הן דוגמאות למקרים שבהם גורמי סיכון שונים ורשלנות מצד בעל אולם האירועים ו/ואו ספקים שונים של האירוע גרמו לתאונות שניתן היה לתבוע פיצויים בגין הנזק שהן גרמו.

לעדים יש חשיבות רבה הן באישוש גורם התאונה, הן ביחס לפגיעה ולקשר בינה לבין התאונה והן לכך שהאחריות לתאונה היא אותו גורם ולא שיכרות או קלות דעת של הנפגע

נפגעתם בתאונה באולם אירועים? להלן 5 צעדים מיידיים שמומלץ לנקוט במקום:

  1. צלמו מיד את המפגע או את הגורם לתאונה. התיעוד הוא קריטי לצורך הוכחת האחריות של בעל המקום או של הספקים לתאונה ולנזקיה.
  2. ידעו את מנהל האירוע שהתרחשה תאונה ודירשו שנציג מטעם אולם האירועים ימלא דו"ח תאונה מסודר. הקפידו שדו"ח התאונה יהיה מפורט וברור ויכלול את הגורם לתאונה ואת סוג הפציעה שנגרמה בעקבותיה. הדו"ח ישמש אתכם בהמשך, במידה שתחליטו לתבוע פיצוי בגין הפגיעה.
  3. בקשו מבעלי האולם עותק של תיק האירוע. מרבית אולמות האירועים מחזיקים תיק אירוע מפורט, המכיל את הפרטים של כל הספקים שלקחו חלק בהפעלתו ואת פוליסות הביטוח של כל הספקים. תיק האירוע יחסוך מכם ומעורך הדין שלכם את המאמצים הרבים הנדרשים לאיתור הגורמים האחראים לתאונה, והוא מהווה בסיס משמעותי ליכולתכם לגבש תביעה מסודרת ומקיפה.
  4. איספו את פרטי העדים לתאונה, כולל שמם הפרטי ופרטי ההתקשרות עימם, רבים ככל שיהיו. לעדים חשיבות רבה הן באישוש גורם התאונה, הן ביחס לפגיעה ולקשר בינה לבין התאונה והן לכך שהאחריות לתאונה היא אותו גורם ולא שיכרות או קלות דעת של הנפגע.
  5. אם הפינוי מהאולם התבצע באמבולנס, יש לשמור את דו"ח הפינוי וכל מסמך רפואי שהופק על ידי הגורם שפינה אתכם.

חשוב לוודא שהדו"ח הרפואי כולל הסבר מלא, ברור ומפורט של נסיבות התאונה, באופן שלא יאפשר לחברת הביטוח לבסס את הטענה כי הייתם שיכורים

כיצד מומלץ להתנהל בבית החולים?

בכל מקום אליו תפונו לאחר התאונה - בין אם לחדר מיון ובין אם למוקד חירום של קופת חולים – מצבכם הרפואי יסוכם בדו"ח, שחלקו הגדול מבוסס על הדברים שתמסרו לגורמים המטפלים.

קיראו עוד >>> ארבעה יתרונות מרכזיים בהגשת תביעה לנכות באמצעות עורך דין

חשוב להבין שהדו"ח הרפואי הראשוני הוא בעל משקל מכריע בהצלחה או בכישלון העתידיים של תביעת הפיצויים. חברת הביטוח של האחראים לתאונה, מצידה, תנסה לייחס את התאונה לשיכרות או להתנהגות לא אחראית של הנפגע. לכן, חשוב לוודא שהדו"ח הרפואי כולל הסבר מלא, ברור ומפורט של נסיבות התאונה, באופן שלא יאפשר לחברת הביטוח לבסס את הטענה כי הייתם שיכורים.

כך למשל, אם עקב הנעל שלכם נתקע בדק של במת הריקודים, או אם החלקתם על שלולית מים שלא נוגבה, יש לציין זאת באופן ברור בעת הקבלה לטיפול. אל תסתפקו בלהגיד שנפלתם בחתונה. הסבירו מה גרם לנפילתכם ומה היה מכלול הפגיעות שנגרמו לכם, קלות וקשות כאחת.

אם נפגעתם במהלך אירוע, פנו לייעוץ משפטי אצל מומחה כדי לבדוק האם ואיך ניתן לקבל פיצוי עבור הנזק שנגרם לכם

מי הם הגורמים שניתן לתבוע בגין תאונה באולם אירועים?

ישנם שני מסלולי תביעה מרכזיים:

  1. ניתן לתבוע את חברת הביטוח של האחראים על התאונה. זה יכול להיות בעל האולם, בעל השמחה או, כמו בדוגמה שהובאה כאן, גם אחד הספקים.
  2. בנוסף, ניתן ואף מומלץ לתבוע במקביל את ביטוח לאומי, דרך הכיסוי הניתן בו לכל אחד מאיתנו עבור תאונות אישיות או נכות כללית (כלומר, תאונות שאינן תאונות עבודה או תאונות דרכים). הכיסוי הביטוחי כולל זכאות לדמי תאונה, ובמקרים קשים יותר ניתן אף לתבוע קיצבת נכות.

לסיכום, אם נפגעתם במהלך אירוע, פנו לייעוץ משפטי אצל מומחה על מנת לבדוק האם ואיך ניתן לקבל פיצוי עבור הנזק שנגרם לכם.

משרד עורכות דין שיראל סלע והדס אסף מתמחה בדיני נזיקין ובייעוץ ובייצוג נפגעי תאונות באולמות אירועים

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה