zap group mishpati logo

שוקלים הורות משותפת? כך תבנו הסכם נכון

אחד ההסכמים שהופכים לנפוצים יותר ויותר הוא הסכם הורות משותפת, שנחתם בין שני אנשים שמחליטים לגדל ביחד ילד, כאשר אין ביניהם מערכת יחסים זוגית ומבלי שהם מנהלים או מתכננים לנהל משק בית משותף. איך עושים את זה נכון ומה הם הסעיפים החשובים בהסכם כזה?

28.01.22
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
שוקלים הורות משותפת? כך תבנו הסכם נכון

זה לא סוד שמבנה המשפחה המסורתי השתנה וממשיך להשתנות. בישראל, כמו ברוב מדינות העולם, יש מגוון עצום של סוגי משפחות: משפחות חד הוריות מבחירה, משפחות חד מיניות, הורים שמגדלים ילדים ללא נישואין במשותף במתכונת של הורות משותפת, ידועים בציבור המגדלים יחד ילדים, ואפילו משפחות עם יותר משני הורים. גם קיימות דרכים שונות להביא ילדים לעולם: תרומת זרע, תרומת ביצית, פונדקאות בארץ או בחו"ל, אימוץ בארץ או בחו"ל, צו הורות.

בשל כל האפשרויות האלו, קם הצורך בהסכמים מסוג חדש. אחד ההסכמים שהופכים נפוצים יותר ויותר הוא הסכם הורות משותפת, שנחתם בין שני אנשים שמחליטים לגדל ביחד ילד או ילדה, כאשר אין ביניהם מערכת יחסים זוגית ומבלי שהם מנהלים או מתכננים לנהל משק בית משותף. הם יכולים להיות הטרוסקסואלים או חד מיניים, ולשני הצדדים יכולים להיות בני זוג או בנות זוג לפני התהליך, במהלכו או אחריו.

הסכם ההורות מסדיר וקובע את תנאי ההורות ומערכת הזכויות והחובות האישיות, הכלכליות וההוריות של כל אחד מהצדדים, ומומלץ שיהיו בו מנגנונים מוסכמים לפתירת סכסוכים ומחלוקות עתידיות ככל שיהיו.

לכל זוג הורים יש את הצרכים והרצונות הספציפיים שלהם, וחשוב שההסכם יכלול הכל ולא יותיר דבר לפרשנות, ומכאן ייפתח פתח לסכסוך עתידי

לעשות את זה נכון: הסעיפים החשובים בהסכם הורות משותפת

רגע לפני שמתחילים בתהליך, חשוב להבין שההסכם יקבע את הפעולות של כל אחד מהצדדים בנפרד ובמשותף בגידול הילד וילווה את המשפחה עד שהילד או הילדים יהפכו בגירים. בעזרת הסכם הורות נכון יוכלו שני ההורים להיות בטוחים כי זכויותיהם וחובותיהם מוגנים וכי עשו הכל על מנת לצמצם ככל האפשר מחלוקות עתידיות.

אלה הסעיפים הגדולים שעלולים לגרום למחלוקות, וחשוב לתת עליהם את הדעת מראש:

תכנון ההריון/ אימוץ/ פונדקאות: בחירת הרופא, בחירת הפונדקאית במקרה הרלוונטי, תכנון תקופת ההריון, החלטה מראש על נוכחות בבדיקות במהלך ההריון, הוצאות ההריון והלידה, בחירת בית החולים בו תתקיים הלידה.

האחריות ההורית: האם אחד ההורים יהיה המגדל המרכזי או שהאחריות תהיה משותפת?

זמני שהות: האם הילד נשאר אצל הורה אחד והשני מגיע בימים מוסדרים? האם זמני השהות שווים כך שהילד נמצא חצי מהשבוע אצל הורה אחד וחצי אצל ההורה השני? מי מההורים יישאר עם הילד בימי מחלה או חופשה? כיצד יחולקו הבילויים בחגים, החופשות והנסיעות לחו"ל?

מזונות: לגדל ילד עולה המון כסף, כיצד הנטל הכלכלי יחולק? האם ישולמו דמי מזונות? האם ישנו הסדר כלכלי אחר שההורים החליטו עליו?

צרכיו של הילד: לילד יש הוצאות נלוות למחייתו - הוצאות חינוך, חוגים, שיעורים פרטיים, הוצאות בריאות חריגות שלא נכללות דרך הקופה ועוד. כיצד ההוצאות האלו ישולמו? מה יהיה המנגנון לקבלת ההחלטות בנוגע להוצאות? ישנם מנגנונים יצירתיים אשר יכולים להוות הסכמה לניהול הוצאות אלה.

מגורים, זרם חינוך ופרטים אישיים: ההסכם צריך להכיל הבנות בנוגע למקום מגוריו של הילד, מרחק מבית של הורה אחד להורה השני, זרם החינוך בו ילמד (חילוני או דתי), והסכמה על שמו הפרטי ועל שם המשפחה שאותו יישא הילד.

קבלת החלטות: ההחלטות יתקבלו ככל הניתן על פי מה שסוכם בהסכם ההורות, שאושר על ידי בית המשפט. לשני ההורים יש זכות להשתתף בקבלת החלטות על עניינים מהותיים הנוגעים להם, וגם אם אחד ההורים מוגדר כמשמורן יחיד של הילד. הגדרה זו אינה מקנה לו זכות לקבל החלטות מהותיות על דעת עצמו.

מובן שאלה רק חלק מהנושאים שעליהם יש לתת את הדעת בהסכם הורות משותפת. לכל זוג הורים יש את הצרכים והרצונות הספציפיים שלהם, וחשוב שההסכם יכלול הכל ולא יותיר דבר לפרשנות, ומכאן ייפתח פתח לסכסוך עתידי.

מאחר שמערכת היחסים בין ההורים אינה מצויה במסגרת ברורה מבחינה חוקית, הצורך בהסכם בכתב שיאושר על ידי בית המשפט הוא חזק

לתת להסכם תוקף משפטי

הורים שבחרו שלא לחתום על הסכם, או שהכינו את ההסכם בעצמם, גילו עם הזמן כי מדובר בטעות. הצהרת כוונות בעל פה היא טובה, אך אין לסמוך עליה בעת משבר, והכנת מסמך ללא ידע מקצועי בתחום משאירה פרצות ענק.

בעת עריכת החוזה, חשוב מאוד להיעזר בעורך דין לענייני משפחה אשר מכיר היטב את התחום, את המצב המשפטי הקיים, את חשיבות הדברים שיש לתת עליהם את הדעת, ושיוכל לגבש הסכם שיבטא ויתאים לתפיסתם והסכמותיהם של בני הזוג, מנקודת המבט של טובת הילד.

על מנת למנוע סכסוכים כואבים בכל שלב, מומלץ לערוך הסכם הורות עוד בשלבי תכנון ההריון בטרם ייוולד הילד, ומרגע חתימתו יהיה תקף מבחינה חוזית. עם זאת, חשוב לדעת שאת ההסכם ניתן לאשר בבית המשפט רק לאחר לידתו של הילד. לכן, יש לערוך את ההסכם מראש, לחתום עליו, וברגע שהילד נולד - לאשר אותו מיד בבית המשפט. מובן שבעתיד יוכל כל אחד מהצדדים לפנות לבית המשפט בבקשה לשנות את תנאי ההסכם, אולם יהיה עליו לשכנע את בית המשפט כי חל שינוי נסיבות שמצדיק את השינוי.

שוקלים הורות משותפת? כך תבנו הסכם נכון(1)

אז מתי לערוך את ההסכם? כמה שיותר מוקדם. מאחר שמערכת היחסים בין ההורים אינה מצויה במסגרת ברורה מבחינה חוקית, הצורך בהסכם בכתב שיאושר על ידי בית המשפט הוא חזק. ככל שההסכם יהיה מנוסח טוב יותר, בכוחו להקל על הצדדים בעתיד למנוע מחלוקות מורכבות שעלולות לעלות כסף רב, לגרום לכאב נפשי וכמובן, חלילה, לפגוע בילד.

לאתר המשרד

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים