zap group mishpati logo

עובדים בגובה? כך תשמרו על החיים שלכם

מתחילת 2022 נהרגו בישראל תשעה פועלים בתאונות עבודה, חלקם צנחו אל מותם לאחר שעבדו בגובה. המספרים המזעזעים האלה הם לא גזירת גורל. אפשר לשמור על חייהם של הפועלים. הצעד הראשון: עבודה לפי תקנות העבודה בגובה ושימוש בציוד מגן מתאים שיכול להציל חיים

02.03.22
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
עובדים בגובה? כך תשמרו על החיים שלכם

תקנות העבודה בגובה נכנסו לתוקפן כבר בשנת 2007, כדי להסדיר את הדרך הנכונה לעבודה בגובה. התקנות האלו הן הבסיס להתנהלות בטוחה בכל אתר בנייה. אלו, בשילוב הדרכות של העובדים והצוות המקצועי באתר ושימוש בציוד מגן אישי, יכולים למנוע רבות מהתאונות והטרגדיות באתרי הבנייה בכל רחבי הארץ.

מתחילת 2022 נהרגו תשעה פועלים בתאונות עבודה, חלקם צנחו אל מותם לאחר שעבדו בגובה. המספרים המזעזעים האלה הם לא גזירת גורל. אפשר לשמור על חייהם של הפועלים.

 "בישראל יש בממוצע כל ארבעה ימים תאונה קטלנית הקשורה לנפילה מגובה", אומר שאדי ארשיד, קונסטרוקטור, מהנדס אזרחי, מתכנן פרויקטים, מדריך עבודה בגובה והבעלים של משרד  ש.א. להנדסה.

"אני יכול להגיד מניסיון של שנים, שעבודה לפי התקנות, עם ציוד מתאים והכשרות לעובדים מצמצמות למינימום את התאונות. אני קורא לכל אנשי המקצוע בתחום הבנייה, לקבלנים, למהנדסים, למנהלי העבודה וגם לעובדים, להשקיע וללמוד איך עובדים בגובה. זה מציל חיים".

לפני כל תחילת עבודה, העובד צריך לבדוק שהציוד תקני, תקין ונבדק בבדיקה תקופתית. חשוב שהעובדים יכירו את הציוד ויידעו מה נחשב לציוד תקין

מה נחשב לעבודה בגובה?

"כל עבודה או גישה לעבודה שבמסגרתה העובד עלול ליפול לעומק העולה על שני מטרים. זה יכול להיות עבודה על פיגומים גבוהים וגם עבודה בקרבת בור פתוח".

איך שומרים על הבטיחות בעבודה בגובה?

"שמירה על בטיחות בעבודה מחייבת פעולה משולבת של הרשויות ושל כל הגורמים המקצועיים בשטח. צריך להתחיל במה שאפשר לעשות מיידית, כולל היכרות ועמידה בתקנות, שמבוססות על הרבה ידע וניסיון, ציוד מתאים ואיכותי, הכשרות והדרכות לפועלים בשטח ולכל אנשי המקצוע".

מהו ציוד מתאים לעבודה בגובה?

"ציוד לעבודה בגובה הוא רתמת גוף מלאה, המחוברת לאמצעי אבטחה שמחובר אך ורק אל נקודות עיגון תקנית וחזקה מספיק שביכולה לספוג את הכוח המועבר אליה. חשוב להשתמש ברתמת גוף כי ציוד אחר יכול להיות מסוכן מאוד לאדם שנופל מגובה.

"בזמן נפילה גוף האדם מייצר אנרגית תנועה שמתבטאת במכה מאוד חזקה עקב הימתחות החבל. רתמת הגוף בולמת את המכה הקטלנית הזו ויכולה להציל את חיי העובד, גם בנפילה מגובה רב".

איך מוודאים שהציוד מתאים?

"לפני כל תחילת עבודה, העובד צריך לבדוק שהציוד תקני, תקין ונבדק בדיקה תקופתית. חשוב שהעובדים יכירו את הציוד ומה נחשב לציוד תקין, כי אחרי הכל, מדובר בחיים שלהם. חשוב לבדוק שציוד הבטיחות מסומן באחד התקנים:  EN , CN, תקן ישראלי. בנוסף, צריך לבדוק  שהציוד בתוקף. אם תאריך התוקף פג, הציוד לא תקין. בנוסף, חשוב לבדוק שהציוד לא קרוע או פגום בשום צורה.

"ציוד הבטיחות חזק מאוד ויכול לעמוד בעומסים של מספר טונות, אבל הוא גם מאוד רגיש וכל פגיעה בו יכולה לסכן חיים. צריך לשמור על הציוד  מפני חום, פינות חדות וחומרים מסוכנים. חשוב להקפיד על הוראות היצרן ולאחסן את הציוד בתנאים מתאימים. כשהציוד נמצא בשטח, חשוב לאחסן אותו בתיק שמיועד רק לו.

"אם הציוד היה בשימוש בזמן נפילה של עובד, אסור להשתמש בו שוב לפני שעבר בדיקת תקינות אצל היצרן או היבואן. נפילה מפעילה כוחות מאוד חזקים על ציוד הבטיחות.  הרצועות והחבלים עלולים להימתח, סופג האנרגיה יכול להיקרע או להתחיל להיקרע וכדומה, ולכן יש חשיבות גדולה מאוד לבדיקה".

לפני כל פרויקט, צריך להעביר לעובדים הדרכה שרלוונטית לפרויקט הספציפי. זו לא חייבת להיות עבודה על גורד שחקים, גם עבודה על סולמות ניידים מחייבת עמידה בתקנות והבנה של הסכנות, כמו גם את הצורך בשימוש באביזרי אבטחה

אילו הכשרות העובדים צריכים לעבור?

"העובדים חייבים לעבור הדרכת בטיחות על ידי מדריך מוסמך לעבודה בגובה אחת לשנתיים, והכשרות והדרכות  שוטפות על הדרך הנכונה והבטוחה לעבוד בגובה.

"לפני כל פרויקט, צריך להעביר לעובדים הדרכה שרלוונטית לפרויקט הספציפי. זו לא חייבת להיות עבודה על גורד שחקים, גם עבודה על סולמות ניידים מחייבת עמידה בתקנות והבנה של הסכנות, כמו גם את הצורך בשימוש באביזרי אבטחה כמו נעילות, רצועות ורפידות גומי תקינות, או שימוש בסולם שמתאים לעבודה מבחינת אורך הסולם, שיטת הישענתו והחומר ממנו הוא עשוי. סולם מתכת לדוגמה, לא מתאים לעבודות חשמל".

"דוגמה נוספת לעבודה בגובה שמחייבת הכשרה היא עבודה על במות הרמה. עבודה מסוג זה מחייבת רשיון נהיגה מתאים ובתוקף והדרכה  לגבי אופן תפעול הבמה".

רבות מתאונות העבודה קורות בגלל נפילה מפיגומים. איך אפשר למנוע אותן?

"הדבר הראשון שצריך להקפיד עליו הוא שמי שאישר את תקינות הפיגום הוא איש המקצוע המתאים. כל פיגום שגובהו מעל שישה מטרים ייבנה בהשגחתו הישירה של בונה מקצועי לפיגומים. פיגום זקפים מיוחד מגובה 30 מטר ומעלה יתכנן מהנדס קונסטרוקטור. מנהל העבודה צריך לבדוק את הפיגום בבדיקות תקופתיות כמתחייב בתקנות הבטיחות בעבודה - עבודות בנייה. 

"בנוסף, כשמרכיבים או מפרקים פיגום חייבים לעבוד באופן מסודר ובטוח, ולפרק קומה-קומה בסדר הפוך לסדר ההרכבה ולשמור בקפדנות על הוראות הבטיחות. אסור בשום אופן לפרק תמיכות או עוגנים למבנה, חלקים או אזנים מהפיגום ואסור לחבר קטעים חדשים שלא עפ"י הוראות מנהל העבודה. אסור להעמיס על הפיגום עומס העלול לגרום לקריסתו, לטפס על האזנים, להשעין סולם על פיגום נייד או להזיז אותו כשנמצא עליו אדם.

עובדים בגובה? כך תשמרו על החיים שלכם

"יש עוד תקנות בטיחות רבות, לכן ההסברים וההכשרה לעובדים כל כך חשובים. עבודה בבנייה היא עבודה דינאמית, עם הרבה לחץ של עבודה בזמנים. כל עיכוב עולה לקבלן הרבה כסף ולאנשים בשטח קשה לפעמים לעצור ולהמתין לגורם המוסמך כדי להמשיך בעבודה. אבל אם הם יבינו מה עומד מאחורי תקנות העבודה וששמירה  עליהן תשמור על החיים שלהם, הם יקפידו בעצמם על עבודה נכונה ובטוחה", מסכם ארשיד.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים