zap group mishpati logo

ביטוח לאומי הכיר בכך שמותו של הכבאי היה קשור לתאונה מלפני עשור

כבאי שעבר ב-2009 התקף לב עבר כעבור עשור התקף נוסף, שבעקבותיו הוא הלך לעולמו. באורח יוצא דופן הכיר הביטוח הלאומי בקשר בין האירועים – מה שהקפיץ את הפיצוי הכספי למשפחה

05.03.22
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
ביטוח לאומי הכיר בכך שמותו של הכבאי היה קשור לתאונה מלפני עשור

ביטוח לאומי הכיר לאחרונה, באורח יוצא דופן, בקשר בין התקף לב שעבר כבאי מהצפון ב-2009 והתקף לב נוסף שעבר ב-2018 והוביל למותו. 

משמעות ההחלטה היא הכרה בכך שאירוע הלב השני נגרם עקב החמרה שחלה במצבו הרפואי של הכבאי לאחר התקף הלב הראשון (שהוכר כתאונת עבודה). בעקבות ההחלטה, הוגדל מאוד היקף הקצבאות ששולמו לאשתו ולבניו של הכבאי.

השפעת הוויכוח בין הכבאי לעמיתו היתה מכרעת לעניין התקף הלב. בית הדין לעבודה הכיר בהתקף הלב כתאונת עבודה, ולכבאי נקבעה נכות בשיעור של 40%

ביטוח לאומי ניסה להתנער

המנוח, שהלך לעולמו בשנות החמישים לחייו, היה מעשן כבד וסבל מסוכרת ומעודף משקל. ב-2009 הוא עבר, כאמור, את התקף הלב הראשון שלו. בדיעבד הסתבר כי יום קודם לכן הוא ניהל ויכוח קשה עם אחד מעמיתיו לעבודה, בעקבות תקלה שחלה במערכת הקשר. יום לאחר מכן, בעוד הוא נמצא בביתו, החל הכבאי לסבול מכאבים בחזה ופונה לבית החולים, שם התברר לו כי חווה התקף לב והוא עבר צנתור.

האיש שהה בבית החולים במשך חמישה ימים, ולאחר שחזר לעבודה, הוא הגיש תביעה לביטוח הלאומי ובה ביקש להכיר בהתקף הלב שעבר כתאונת עבודה ולפצות אותו על הפגיעה שנגרמה בכושר עבודתו. 

במרץ 2010 דחה ביטוח לאומי את תביעתו וקבע כי הוא לא מכיר באירוע כתאונת עבודה. זאת, מאחר שלא הוכח כי התרחש "אירוע תאונתי חריג שאירע תוך כדי ועקב העבודה". עוד טען הביטוח הלאומי כי התקף הלב היה טבעי ונגרם עקב גורמי הסיכון של הכבאי. לעבודתו של הכבאי, טען הביטוח הלאומי, היתה השפעה פחותה בהרבה על הופעת התקף הלב לעומת גורמי סיכון אחרים. 

בעקבות דחיית התביעה על ידי הביטוח הלאומי, הגיש הכבאי תביעה בנושא לבית הדין לעבודה בחיפה. בסוף ההליך קיבל בית המשפט את התביעה. החלטתו הסתמכה על קביעת מומחה שמונה במסגרת ההליך וקבע כי השפעת הוויכוח בין הכבאי לעמיתו היתה מכרעת לעניין התקף הלב. בית הדין לעבודה הכיר בהתקף הלב כתאונת עבודה, ולכבאי נקבעה נכות בשיעור של 40%.

המאבק של המשפחה נגד ביטוח לאומי לא תם, וכעת מנהלת האלמנה הליך בבית הדין לעבודה, במסגרתו היא טוענת שבמשך שנים שולמה לה גמלה בסכום הנמוך מזה המגיע לה

הקרדיולוג קבע שחלה החמרה במצב

חלף כמעט עשור עד שב-2018 סבל הכבאי מהתקף לב נוסף, שהפעם גם הוביל למותו. בזמן ההתקף היה האיש מאושפז בבית החולים מסיבה רפואית אחרת. ואולם, משפחתו של הכבאי דרשה להכיר בכך שהתקף הלב השני היה למעשה החמרה של התקף הלב הראשון.

המשפחה תמכה את טענה זו בחוות דעת שנתן קרדיולוג בכיר אשר קבע כי העורק של הכבאי, שנפגע בהתקף הלב הראשון, היה גם זה שנפגע בהתקף הלב האחרון. כלומר, התקף הלב הראשון גרם לנזק שכעת הוחמר והוביל למותו של הכבאי.

במפתיע, הכיר הביטוח הלאומי, ללא ניהול משפט, בהחמרה שחלה במצבו הרפואי של הכבאי, ובעקבות זאת גדל באופן דרמטי היקף הקצבאות שמקבלים כעת אשתו וילדיו (קצבת תלויים השקולה ל-100% נכות במקום ל-40% נכות).

החלטת הביטוח הלאומי בעצם מכירה בכך שהחמרה במצבו של אדם יכולה להתרחש גם עשר שנים לאחר תאונת העבודה הראשונה שעבר, במיוחד בכל הנוגע להתקפי לב.

ביטוח לאומי הכיר בכך שמותו של הכבאי היה קשור לתאונה מלפני עשור(1)

המאבק של המשפחה נגד ביטוח לאומי לא תם, וכעת מנהלת האלמנה הליך בבית הדין לעבודה, במסגרתו היא טוענת שבמשך שנים שולמה לה גמלה בסכום הנמוך מזה המגיע לה. האלמנה דורשת לשלם לה רטרואקטיבית את הקצבה המוגדלת מהמועד שבו קיבל בעלה את ההתקף הראשון.

לסיכום, אם גם אתם נמצאים במצב רפואי מורכב, ובטוחים שחלה החמרה במצבכם לאחר אירוע רפואי קודם שהוכר על ידי הביטוח הלאומי, שיקלו להתייעץ עם עורך דין המתמחה בנושא. אל תוותרו על מיצוי הזכויות הרפואיות שלכם והיאבקו עליהן, גם אם לעתים הדבר עלול לארוך זמן.

הכותב הוא עורך דין ונוטריון המתמחה בנזקי גוף

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים