zap group mishpati logo

הגשת בקשה לקצבת נכות כללית – מהי הדרך הנכונה?

באילו דרכים ניתן להגיש בקשה לקצבת נכות כללית ומה הם היתרונות והחסרונות בכל דרך ודרך? עו"ד יותם טל, המייצג את לקוחותיו בוועדות רפואיות של המוסד לביטוח הלאומי ומלווה אותם בתהליך הגשת בקשה לקצבת נכות, מסביר ומפרט

מאת: עו"ד יותם טל
11.03.22
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
הגשת בקשה לקצבת נכות כללית – מהי הדרך הנכונה?

לקצבת נכות כללית זכאי תושב/ת ישראל שמלאו לו 18 שנים, ועדיין לא הגיע לגיל פרישה, עקב ליקוי גופני, שכלי או נפשי הנובע ממחלה, מתאונה או ממום מלידה. זכאים נוספים לנכות כללית הם אלה שאינם עובדים או שהכנסתם כשכירים או כעצמאיים נמוכה מ-60% מהשכר הממוצע.
עוד זכאים לנכות כללית כל מי שרופא מטעם הביטוח הלאומי קבע לו נכות רפואית בשיעור של 60% לפחות, או בשיעור של 40% לפחות – אם יש לו מספר ליקויים רפואיים ועל ליקוי מסוים נקבעה לו נכות רפואית בשיעור של 25% לפחות.

לצורך קביעת דרגת כושר ההשתכרות, יש לפנות לפנות למוסד לביטוח לאומי ולעבור תהליך מנהלתי ובדיקות רפואיות המוכיחות את המצב הרפואי.

עו"ד יותם טל, המייצג את לקוחותיו בוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי ומלווה אותם בתהליך הגשת בקשה לקצבת נכות, מסביר באילו דרכים ניתן להגיש בקשה לקצבת נכות כללית ועל היתרונות והחסרונות בכל דרך ודרך:

קצבת הנכות הכללית נחלקת לארבע דרגות של אי כושר וכל דרגה מזכה בסכום קצבה אחר

קצבת נכות כללית – תנאים לזכאות

קצבת הנכות הכללית ניתנת מתוקף חוק הביטוח הלאומי לכל תושב ישראל מגיל 18 ומעלה שעקב נכותו אינו מסוגל לעבוד או שיכולתו להשתכר ירדה ב-50% לפחות ונקבעה לו דרגת אי כושר באחד מהשיעורים האלה: 60%, 65%, 74% או 100%. כמו כן, הוא נדרש בין היתר גם לשיקום מקצועי מטעם המוסד לביטוח לאומי או מטעם משרד הבריאות – בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו לו.

קצבת הנכות הכללית נחלקת לארבע דרגות של אי כושר:

דרגה מלאה (100% או 75%) - מזכה בסכום קצבה העומד על 3,321 שקל.
דרגה חלקית (74%) מזכה בסכום קצבה העומד על 2,242 שקל.
דרגה חלקית (65%) מזכה בסכום קצבה העומד על 2,027 שקל.
דרגה חלקית (60%) מזכה בסכום קצבה העומד על 1,908 שקל.

לא פעם חוק הביטוח הלאומי עשוי להתנגש עם חוקים אחרים שיש להיות מודעים אליהם – למצבים אלה יש השלכות מרחיקות לכת על מימוש הזכות לקצבת הנכות

כיצד מגישים בקשה לקצבת נכות כללית?

כיום יש שלוש דרכים להגיש בקשה לקצבת נכות כללית: הראשונה – ישירות אל מול המוסד לביטוח לאומי; השנייה – באמצעות חברה למימוש זכויות; השלישית – באמצעות עורך דין המתמחה במימוש זכויות רפואיות מול הביטוח הלאומי.

הגשת קצבת נכות באופן עצמאי

אם תובע החליט לפנות ישירות לביטוח הלאומי לצורך הגשת קצבת נכות כללית, הוא יוכל לעשות זאת באופן עצמאי דרך אתר המוסד לביטוח לאומי, למלא את הטופס המקוון ולצרף אליו את המסמכים הרפואיים המוכיחים את המקרה הביטוחי. בנוסף, יהיה עליו לאסוף חוות דעת מרופאים הבקיאים בתקנות הביטוח הלאומי וכן להגיע לוועדות בכוחות עצמו ולטעון טענות.

יתרונה של דרך זו הוא חיסכון כספי, אך מדובר בחיסכון זניח ביחס למאמץ שנדרש מהפונים עצמאית והחסרונות רבים, שכן לא פעם חוק הביטוח הלאומי עשוי להתנגש עם חוקים אחרים. כמו כן, לא פעם הפגיעה היא תוצאה של תאונת עבודה, תאונת דרכים או שילוב של שני גורמים אלה, ולמצבים אלה השלכות מרחיקות לכת גם על פיצויים נלווים מול חברות הביטוח ואל מול המעסיק. לכן, אם המקרה מורכב, המלצתי היא לוותר על דרך זו ולחפש ייצוג משפטי הולם.

חברות למימוש זכויות אכן יכולות לסייע בהיבטים תפעוליים, אך הן אינן יכולות לסייע לכם בהיבטים משפטיים – וזהו החיסרון המרכזי שלהן

הגשת בקשה לקצבת נכות דרך חברה למימוש זכויות

בשנים האחרונות אנחנו חשופים לפרסומים של חברות למימוש זכויות שבדרך כלל מציעות שירות מנהלתי הכולל איסוף מסמכים רפואיים, מילוי טפסי התביעה והדרכה ראשונית להתמודדות עם הוועדה הרפואית.

חברות למימוש זכויות אכן יכולות לסייע לכם בהיבטים תפעוליים, אך הן אינן יכולות לסייע לכם בהיבטים משפטיים – וזהו החיסרון המרכזי שלהן. לדוגמה, אם פציעתכם מורכבת, או אם נקבעה לכם בעבר נכות דרך גורם אחר, יהיה עליכם לקבל ייעוץ משפטי. במקרים אלה המלצתי היא לפנות לעורך דין הבקיא בתחום מימוש הזכויות הרפואיות אל מול הביטוח הלאומי.

עורך הדין מייצג אתכם אל מול הוועדות הרפואיות, הוא מלווה אתכם, בודק את הפרוטוקול, מעיר הערות ומוודא שהקביעות בוועדה מגובות בסעיפים הנכונים ומאפשרות לכם לקבל את מירב הזכויות

הגשת בקשה לקצבת נכות בעזרת עורך דין

באפשרותכם לשכור את שירותיו של עורך דין הבקיא בתחום מימוש זכויות רפואיות ומייצג את לקוחותיו אל מול הוועדות הרפואיות במוסד לביטוח לאומי. שירות של משרד עורך דין, ובפרט משרד עורך דין בוטיק, מתמקד בשלושה היבטים מרכזיים וחשובים:

  1. ההיבט המנהלתי – עורך הדין בונה עבורכם את התיק הרפואי, הוא לומד את המקרה שלכם, אוסף את המסמכים הרפואיים הדרושים ואף מנחה אתכם לפנות למומחים הבקיאים בתקנות הביטוח הלאומי.
  2. ההיבט המשפטי – עורך הדין בקיא בחוק הביטוח הלאומי, בתקנות המוסד לביטוח לאומי ובחוקים המקבילים, לרבות חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (חוק הפלת"ד) וחוקי עבודה במקרים של תאונות עבודה. לעתים כאשר הפגיעה מורכבת יש התנגשות בין חוקים ובין הגורמים שאמורים לתת לכם פיצוי ותפקידו של עורך הדין הוא לוודא שזכויותיכם ממוצות במלואן.
  3. ההיבט הייצוגי – עורך הדין מייצג אתכם אל מול הוועדות הרפואיות, הוא מלווה אתכם, בודק את הפרוטוקול, מעיר הערות ומוודא שהקביעות בוועדה מגובות בסעיפים הנכונים ומאפשרות לכם לקבל את מירב הזכויות. שכר טרחתו של עורך הדין ידוע וקבוע בחוק - מידע זה קיים באתר הביטוח הלאומי.

מה כולל התהליך לקבלת קצבת נכות כללית?

תהליך קבלת קצבת נכות כללית מורכב ממספר שלבים: ראשית עליכם יהיה למלא את טפסי התביעה שאותם, כאמור, תוכלו להוריד מאתר הביטוח הלאומי או לקבל כקובץ PDF בכתובת המייל שלכם. לאחר מכן פקיד התביעות יקבל את טפסי התביעה והמסמכים הנלווים ויעביר אותה לרופא, אשר יבדוק אף הוא את פרטי התביעה ויזמן אתכם לוועדה רפואית.

בשלב הבא יהיה עליכם להתייצב לוועדה הרפואית, להיבדק או להמציא אישורים ומסמכים רפואיים נוספים. בהתאם לתוצאות, רופא הוועדה יקבע את אחוזי הנכות והתביעה תוחזר לפקיד התביעות. בסיום התהליך תזומנו לוועדת אי כושר עבודה עם עובדת סוציאלית מטעם הביטוח הלאומי, ורק לאחר מכן תוכלו לקבל את גמול קצבת הנכות וזאת רק אם עמדתם ברף אחוזי הנכות שנקבעו בדרישות חוק הביטוח הלאומי.

אם בחרתם לבצע את ההליך בליווי חברה למימוש זכויות, הרי ששלב מילוי טפסי התביעה וריכוז המסמכים לתיק הרפואי נעשה על ידה. אם זכיתם בתביעה, תידרשו לשלם לחברת מימוש הזכויות אחוז מסוים מהקצבה בהתאם לקבוע בחוק. שימו לב שהחברה למימוש זכויות לא יכולה לייצג אתכם מההיבט החוקי והשירות שהיא מציעה הוא מנהלי ובעל אופי ייעוצי בלבד.

בבואכם לבחור בייצוג משפטי, בידקו האם עורך הדין כבר ייצג בעבר תובעים בוועדות הרפואיות והאם הוא בקיא בנושא זה, משום שאתם צריכים שיהיה מאחוריכם "גב חזק"

כיצד בוחרים ייצוג משפטי?

אם בחרתם לבצע את ההליך מול משרד עורך דין, דעו שאתם זכאים לליווי מלא מהשלב ההתחלתי של מילוי טפסי התביעה ועד לאישור התביעה, כולל הגשת עררים.

בבואכם לבחור בייצוג משפטי, בידקו האם עורך הדין כבר ייצג בעבר תובעים בוועדות הרפואיות והאם הוא בקיא בנושא זה, משום שאתם צריכים שיהיה מאחוריכם "גב חזק" שיתמוך בכם וייצג אתכם בהגינות ובשקיפות מלאה.

הכותב הוא עו"ד יותם טל המייצג את לקוחותיו אל מול המוסד לביטוח לאומי ואל מול חברות הביטוח בתביעות קצבת נכות כללית. משרדו של עורך הדין יותם טל ממוקם בטבריה והוא מציע את שירותיו לתושבי עפולה, טבריה והסביבה, המצויים בהליכים שונים אל מול הביטוח הלאומי ומעוניינים לממש את מירב זכויותיהם לקבלת קצבת נכות כללית ולקבלת סלי שיקום 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה